Ivana Přichystalová: Jak zařadit ICT do výuky na prvním stupni základní školy

středa 16. dubna 2008 ·

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání předpokládá na prvním stupni výuku vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie v rozsahu nejméně 1 hodiny týdně, což vzhledem k jejímu obsahu není právě mnoho.

Většinou se samostatný předmět zaměřený na ICT zařazuje do učebních plánů až v 5. ročníku a to skutečně s touto minimální dotací. Zvládnout však veškeré požadavky vyplývající z RVP ZV během 33 vyučovacích hodin je téměř nemožné. Cílové zaměření vzdělávací oblasti, očekávané výstupy, potřeby výuky a především každodenní praxe však vytváří předpoklady k tomu, aby se konkrétní učivo stalo integrální součástí výuky žáků na prvním stupni. Žáci se tedy nemusí učit ovládat počítač, vyhledávat a zpracovávat informace, komunikovat a upravovat text i obraz pomocí ICT jen v samostatném předmětu, ale velmi efektivně v rámci výuky neinformatických předmětů. Vzhledem ke specifikům vzdělávání žáků mladšího školního věku to lze dokonce považovat za účelnější. Díky tomu se totiž učí chápat ICT jako jeden z možných nástrojů přispívajících k zvýšení efektivity vlastní práce. Jsem také přesvědčena, že problematiku je možné zařadit do nižších ročníků, než je obvyklý pátý, pokud k tomu zvolíme vhodnou formu a případně i odlišné softwarové nástroje.

Dnešní žáci se díky vybavenosti domácností setkávají s počítači daleko dříve než před patnácti lety, sami je aktivně využívají, přičemž není pravda, že jim slouží jen k hraní her a chatování. Začít se systematickou výukou až na druhém stupni základní školy je podle mých zkušeností pozdě. Mnozí šesťáci už ledacos odkoukali od svých rodičů a starších sourozenců, něco si vyzkoušeli sami, ale postupovali přitom cestou „pokus – omyl“
a zafixovali si řadu chyb. Jestliže tedy umožníme seznámení se základními pracovními postupy citlivým způsobem, můžeme tomu předejít.

V praxi jsem si takový přístup ověřila jako učitelka informatiky při spolupráci s kolegyněmi na prvním stupni. Příkladem může být projekt „Putování po České republice“, který byl prioritně určený pro výuku vlastivědy v páté třídě, lze jej ale použít v souladu s odlišnou distribucí učiva již pro 4. ročník. V rámci mezipředmětových vztahů se v něm promítly znalosti a dovednosti získané v českém jazyce, matematice a angličtině, žáci se nenásilnou formou seznámili se slovenštinou, trénovali své schopnosti týmové práce a učili se správně prezentovat získané poznatky. Podstatou hlavního úkolu bylo vytvořit fiktivní cestovní kancelář, zpracovat její nabídku poznávacích zájezdů ve vybraném kraji České republiky a své služby nabídnout kamarádům na Slovensku i rodičům.

Právě při vytváření propagačních materiálů CK, zpracování nabídkových katalogů a při prezentaci firmy vznikl prostor pro nenásilné seznámení s možnostmi počítačového zpracování různých tiskovin. Při vytváření obsahu katalogů žáci používali různé typy zdrojů informací, učili se tedy pracovat i s internetem (ovšem využili i tištěné prameny) a velmi dobře zvládli vyhledávání pomocí katalogu i fulltextu. Aby mohli oslovit potencionální zákazníky, vytvořili si jednoduché webové stránky, pro zpětnou vazbu sloužily mailové schránky.

Jestliže tedy projdeme očekávané výstupy vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie pro první stupeň základního vzdělávání (jsou společné pro 1. a 2. období), zjistíme, že výše uvedený projekt přispívá k jejich naplňování a to způsobem, který je přístupný věku žáků, využívá jejich dosavadní zkušenosti, rozvíjí schopnosti, které jsou potřebné pro další školní práci i  praktický život.

Konkrétní výstupy a činnosti, které žáci v rámci projektu vykonávali, uvádím v přehledné tabulce.

Vyhledávání informací a komunikace

Očekávané výstupy

Učivo a činnost žáků

  • při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty

Portály Seznam, Centrum, Atlas – seznámení s možnostmi, správné psaní adresy

  • vyhledává informace na portálech, v knihovnách a databázích

Katalogové a fulltextové vyhledávání, správná formulace požadavku

Posouzení vhodnosti a užitečnosti získané informace pro splnění daného úkolu

Vyhledávání obrazových informací (mapy, fotografie)

  • komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení

Založení mailové schránky na některém z portálů, zásady psaní adresy, bezpečnost při komunikaci na internetu

Odeslání a přijetí pošty, pošta s přílohou

Základní pravidla „elektronické etikety“

Správné telefonování

Zpracování a využití informací

Očekávané výstupy

Učivo a činnost žáků

  • pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru

Jednoduché logo CK a vizitka v programu Kreslení

Využití možností editoru Word (panel nástrojů Kreslení)

Úprava textu ve Wordu – odstranění nejčastějších chyb při editaci textu

Tabulka ve Wordu – možnosti použití

Úprava obrázku a jeho umístění na stránce (panel nástrojů Obrázek)

Rozšiřující učivo

Zpracování a využití informací

Učivo a činnost žáků

  • pracuje s tabulkovým editorem

Tabulka v Excelu – co umí (sama počítá), kdy je výhodné ji použít

  • zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové i grafické formě

Publikace na internetu – tvorba jednoduché www stránky pomocí služby e-stranky, blog

Prezentace v PowerPoint – základní pracovní postupy

Rozšiřující učivo je jakýmsi „krokem vpřed“ v požadavcích, prvním pokusem o publikaci na síti a multimediální prezentaci, který nebyl zatím důsledně dotažen do finální podoby. Obojí si vyžádal zájem žáků, při realizaci úkolu pomohli i rodiče a starší spolužáci. Tvorba tabulek v Excelu byla zařazena záměrně. Žáci sice obvykle nemají tento program příliš v lásce, na konkrétním příkladu z praxe ale mohli zjistit, jak jim usnadní práci. Sami se přesvědčili o výhodách a přednostech excelových tabulek a snad se tím částečně i změnil jejich vztah k danému nástroji.

Okruh nazvaný Základy práce s počítačem nebyl do projektu zahrnut záměrně, žáci dané třídy se totiž s problematikou ICT měli možnost seznámit již v nižších ročnících, od třetí třídy pravidelně používali ve výuce angličtiny, matematiky a českého jazyka výukové programy, řada jich navštěvovala zájmový útvar. I když úroveň znalostí nebyla u všech žáků stejná, využitím schopností těch pokročilejších a díky kooperativnímu učení pod citlivým dohledem paní učitelky nakonec všechny skupiny zvládly svůj úkol takřka bezchybně.

Jak tedy začlenit celou vzdělávací oblast do učebního plánu? Specifikum výuky na prvním stupni v tomto směru klade na učitele bezesporu velké nároky, ale na druhou stranu mu poskytuje široké možnosti vzájemného propojení látky a uplatnění rozličných forem a metod práce. Úplné základy, jako je práce s myší a spouštění programů, jsou dnes schopné zvládnout i děti v mateřské škole. Samostatný předmět, který žáky seznámí se základní terminologií, obecnými postupy při ovládání PC a se zásadami bezpečnosti, je podle mých zkušeností možné zařadit nejpozději od třetí třídy, v ideálním případě mohou žáci získávat počítačovou gramotnost společně se základy čtení, psaní a počítání.

V průběhu práce s ICT by měli žáci nejen pochopit základní principy a získat potřebné dovednosti, ale také poznatky upevňovat opakováním a částečně automatizovat. Pokud k tomu budou mít více příležitostí, než jen zaručenou jednu hodinu týdně v průběhu pěti let, je to nanejvýš žádoucí.

Můžete namítnout, že je toho dost, že učitel prvního stupně nemusí být právě počítačový odborník. Ano, je možné požádat kolegu z druhého stupně, který se na danou oblast specializuje, o radu a pomoc. Ale právě tady bych chtěla zmínit podle mého názoru neoddiskutovatelnou potřebu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT. Nejde o to jen sám umět s počítačem nějak pracovat, ale umět s ním pracovat správně, nedopouštět se zásadních chyb. Získání počítačové gramotnosti všemi učiteli, ale především její následné udržení (protože obor se vyvíjí daleko rychleji než jiné oblasti), by mělo být nejen v zájmu školy jako instituce a jejího vedení, ale podle mého názoru i osobním zájmem každého pedagoga. Nikdo z nás nebude určitě tvrdit, že jako matematik, přírodopisec či chemik nemusí znát shodu přísudku s podmětem či pravopis přídavných jmen přivlastňovacích, že to jaksi není jeho odbornost. Proč se tedy stále setkáváme s tím, že znalost práce s ICT je považována za jakousi nástavbu, nikoliv za jednu ze základních gramotností, která je prakticky nezbytná už dnes a do budoucna se její význam dále zvýší.

Tento příspěvek zazněl na konferenci Počítač ve škole 2008 v Novém Městě na Moravě a je publikován v jejím sborníku.



Ivana Přichystalová

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.