Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání předpokládá na prvním stupni výuku vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie v rozsahu nejméně 1 hodiny týdně, což vzhledem k jejímu obsahu není právě mnoho.
Většinou se samostatný předmět zaměřený na ICT zařazuje do učebních plánů až v 5. ročníku a to skutečně s touto minimální dotací. Zvládnout však veškeré požadavky vyplývající z RVP ZV během 33 vyučovacích hodin je téměř nemožné. Cílové zaměření vzdělávací oblasti, očekávané výstupy, potřeby výuky a především každodenní praxe však vytváří předpoklady k tomu, aby se konkrétní učivo stalo integrální součástí výuky žáků na prvním stupni. Žáci se tedy nemusí učit ovládat počítač, vyhledávat a zpracovávat informace, komunikovat a upravovat text i obraz pomocí ICT jen v samostatném předmětu, ale velmi efektivně v rámci výuky neinformatických předmětů. Vzhledem ke specifikům vzdělávání žáků mladšího školního věku to lze dokonce považovat za účelnější. Díky tomu se totiž učí chápat ICT jako jeden z možných nástrojů přispívajících k zvýšení efektivity vlastní práce. Jsem také přesvědčena, že problematiku je možné zařadit do nižších ročníků, než je obvyklý pátý, pokud k tomu zvolíme vhodnou formu a případně i odlišné softwarové nástroje.
Dnešní žáci se díky vybavenosti domácností setkávají s počítači daleko dříve než před patnácti lety, sami je aktivně využívají, přičemž není pravda, že jim slouží jen k hraní her a chatování. Začít se systematickou výukou až na druhém stupni základní školy je podle mých zkušeností pozdě. Mnozí šesťáci už ledacos odkoukali od svých rodičů a starších sourozenců, něco si vyzkoušeli sami, ale postupovali přitom cestou „pokus – omyl“
a zafixovali si řadu chyb. Jestliže tedy umožníme seznámení se základními pracovními postupy citlivým způsobem, můžeme tomu předejít.
V praxi jsem si takový přístup ověřila jako učitelka informatiky při spolupráci s kolegyněmi na prvním stupni. Příkladem může být projekt „Putování po České republice“, který byl prioritně určený pro výuku vlastivědy v páté třídě, lze jej ale použít v souladu s odlišnou distribucí učiva již pro 4. ročník. V rámci mezipředmětových vztahů se v něm promítly znalosti a dovednosti získané v českém jazyce, matematice a angličtině, žáci se nenásilnou formou seznámili se slovenštinou, trénovali své schopnosti týmové práce a učili se správně prezentovat získané poznatky. Podstatou hlavního úkolu bylo vytvořit fiktivní cestovní kancelář, zpracovat její nabídku poznávacích zájezdů ve vybraném kraji České republiky a své služby nabídnout kamarádům na Slovensku i rodičům.
Právě při vytváření propagačních materiálů CK, zpracování nabídkových katalogů a při prezentaci firmy vznikl prostor pro nenásilné seznámení s možnostmi počítačového zpracování různých tiskovin. Při vytváření obsahu katalogů žáci používali různé typy zdrojů informací, učili se tedy pracovat i s internetem (ovšem využili i tištěné prameny) a velmi dobře zvládli vyhledávání pomocí katalogu i fulltextu. Aby mohli oslovit potencionální zákazníky, vytvořili si jednoduché webové stránky, pro zpětnou vazbu sloužily mailové schránky.
Jestliže tedy projdeme očekávané výstupy vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie pro první stupeň základního vzdělávání (jsou společné pro 1. a 2. období), zjistíme, že výše uvedený projekt přispívá k jejich naplňování a to způsobem, který je přístupný věku žáků, využívá jejich dosavadní zkušenosti, rozvíjí schopnosti, které jsou potřebné pro další školní práci i praktický život.
Konkrétní výstupy a činnosti, které žáci v rámci projektu vykonávali, uvádím v přehledné tabulce.
Vyhledávání informací a komunikace |
|
Očekávané výstupy |
Učivo a činnost žáků |
|
Portály Seznam, Centrum, Atlas – seznámení s možnostmi, správné psaní adresy |
|
Katalogové a fulltextové vyhledávání, správná formulace požadavku Posouzení vhodnosti a užitečnosti získané informace pro splnění daného úkolu Vyhledávání obrazových informací (mapy, fotografie) |
|
Založení mailové schránky na některém z portálů, zásady psaní adresy, bezpečnost při komunikaci na internetu Odeslání a přijetí pošty, pošta s přílohou Základní pravidla „elektronické etikety“ Správné telefonování |
Zpracování a využití informací |
|
Očekávané výstupy |
Učivo a činnost žáků |
|
Jednoduché logo CK a vizitka v programu Kreslení Využití možností editoru Word (panel nástrojů Kreslení) Úprava textu ve Wordu – odstranění nejčastějších chyb při editaci textu Tabulka ve Wordu – možnosti použití Úprava obrázku a jeho umístění na stránce (panel nástrojů Obrázek) |
Rozšiřující učivo |
|
Zpracování a využití informací |
Učivo a činnost žáků |
|
Tabulka v Excelu – co umí (sama počítá), kdy je výhodné ji použít |
|
Publikace na internetu – tvorba jednoduché www stránky pomocí služby e-stranky, blog Prezentace v PowerPoint – základní pracovní postupy |
Rozšiřující učivo je jakýmsi „krokem vpřed“ v požadavcích, prvním pokusem o publikaci na síti a multimediální prezentaci, který nebyl zatím důsledně dotažen do finální podoby. Obojí si vyžádal zájem žáků, při realizaci úkolu pomohli i rodiče a starší spolužáci. Tvorba tabulek v Excelu byla zařazena záměrně. Žáci sice obvykle nemají tento program příliš v lásce, na konkrétním příkladu z praxe ale mohli zjistit, jak jim usnadní práci. Sami se přesvědčili o výhodách a přednostech excelových tabulek a snad se tím částečně i změnil jejich vztah k danému nástroji.
Okruh nazvaný Základy práce s počítačem nebyl do projektu zahrnut záměrně, žáci dané třídy se totiž s problematikou ICT měli možnost seznámit již v nižších ročnících, od třetí třídy pravidelně používali ve výuce angličtiny, matematiky a českého jazyka výukové programy, řada jich navštěvovala zájmový útvar. I když úroveň znalostí nebyla u všech žáků stejná, využitím schopností těch pokročilejších a díky kooperativnímu učení pod citlivým dohledem paní učitelky nakonec všechny skupiny zvládly svůj úkol takřka bezchybně.
Jak tedy začlenit celou vzdělávací oblast do učebního plánu? Specifikum výuky na prvním stupni v tomto směru klade na učitele bezesporu velké nároky, ale na druhou stranu mu poskytuje široké možnosti vzájemného propojení látky a uplatnění rozličných forem a metod práce. Úplné základy, jako je práce s myší a spouštění programů, jsou dnes schopné zvládnout i děti v mateřské škole. Samostatný předmět, který žáky seznámí se základní terminologií, obecnými postupy při ovládání PC a se zásadami bezpečnosti, je podle mých zkušeností možné zařadit nejpozději od třetí třídy, v ideálním případě mohou žáci získávat počítačovou gramotnost společně se základy čtení, psaní a počítání.
V průběhu práce s ICT by měli žáci nejen pochopit základní principy a získat potřebné dovednosti, ale také poznatky upevňovat opakováním a částečně automatizovat. Pokud k tomu budou mít více příležitostí, než jen zaručenou jednu hodinu týdně v průběhu pěti let, je to nanejvýš žádoucí.
Můžete namítnout, že je toho dost, že učitel prvního stupně nemusí být právě počítačový odborník. Ano, je možné požádat kolegu z druhého stupně, který se na danou oblast specializuje, o radu a pomoc. Ale právě tady bych chtěla zmínit podle mého názoru neoddiskutovatelnou potřebu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT. Nejde o to jen sám umět s počítačem nějak pracovat, ale umět s ním pracovat správně, nedopouštět se zásadních chyb. Získání počítačové gramotnosti všemi učiteli, ale především její následné udržení (protože obor se vyvíjí daleko rychleji než jiné oblasti), by mělo být nejen v zájmu školy jako instituce a jejího vedení, ale podle mého názoru i osobním zájmem každého pedagoga. Nikdo z nás nebude určitě tvrdit, že jako matematik, přírodopisec či chemik nemusí znát shodu přísudku s podmětem či pravopis přídavných jmen přivlastňovacích, že to jaksi není jeho odbornost. Proč se tedy stále setkáváme s tím, že znalost práce s ICT je považována za jakousi nástavbu, nikoliv za jednu ze základních gramotností, která je prakticky nezbytná už dnes a do budoucna se její význam dále zvýší.
Tento příspěvek zazněl na konferenci Počítač ve škole 2008 v Novém Městě na Moravě a je publikován v jejím sborníku.
Ivana Přichystalová
0 komentářů:
Okomentovat