V evropských kritériích pro zjišťování kvality vzdělávání a ve strategických dokumentech k rozvoji vzdělávání v České republice je čtenářská gramotnost prezentována jako hlavní faktor, který rozhodujícím způsobem ovlivňuje úspěšné utváření a rozvoj klíčových kompetencí, důležitých pro osobnostní růst a uplatnění v životě společnosti. Proto i dosažení její odpovídající úrovně prostřednictvím trvalého osvojování a zdokonalování čtenářských dovedností žáků ve školním vzdělávání patří k prioritám orientace školních vzdělávacích programů.
ČŠI tyto skutečnosti akceptovala a spolu s teoreticko-metodologickými východisky a poznatky z mezinárodních výzkumů PISA a PIRLS je využila při koncipování tematického šetření v dané oblasti.
Úplné znění tematické zprávy: Čtenářská gramotnost jako základ kvalitního vzdělávání (244kB PDF)
Ze zprávy si dovolíme ocitovat její závěr:
Zjištění České školní inspekce o čtenářské gramotnosti signalizují, že opakované a ne příliš dobré výsledky českých žáků ve stejné oblasti výzkumu PISA vyvolaly pozitivní reakci českých škol. Ředitelé škol jsou dobře informováni o čtenářské gramotnosti a trvalý rozvoj čtenářských dovedností se stal součástí vzdělávací strategie téměř ve všech základních a středních školách. Vedení těchto škol se snaží vytvářet podmínky pro zvyšování čtenářské gramotnosti. Naprostá většina škol má také rozvoj čtenářských dovedností zpracovaný nejen ve svých školních vzdělávacích programech, ale i v dalších učebních dokumentech školy.
V základních školách je navíc možné ve výuce navázat na dobré výsledky ve čtenářské gramotnosti na 1. stupni, kterých bylo našimi žáky opakovaně dosaženo v mezinárodním výzkumu PIRLS.
Inspekce v navštívených školách zjistila velmi dobré materiální podmínky pro rozvoj čtenářské gramotnosti, tendence poklesu zájmu o čtení je však znatelná. Žáci v základních i středních školách dávají přednost internetu, raději pracují s dílčími, převážně aktuálními informacemi.
Málo jsou využívány možnosti školních knihoven. ČŠI zjistila, že funkce klasické školní knihovny, která je zřízena ve většině škol a vybavena převážně beletrií, dostatečně nenaplňuje požadavky rozvoje čtenářských dovedností žáků. Příčinu nefunkčnosti vidí ČŠI v již překonané legislativě, týkající se postavení školních knihoven. V současnosti fungují v několika málo školách tzv. informační centra. Jsou to knihovny vybavené nejen beletrií, ale i encyklopediemi, odbornými tituly, mají k dispozici internet a jako celek slouží k získávání informací z více zdrojů. Tento typ informačního pracoviště napomáhá rozvoji čtenářských dovedností rozhodně více a efektivněji, než klasické knihovny.
ČSI i přes relativně dobré výsledky statistické analýzy získaných údajů a srovnávací textové analýzy (inspekčních zpráv) doporučuje, aby učitelé věnovali problematice rozvoje a podpory čtenářských dovedností trvalou a prioritní pozornost a cíleně se v této oblasti dále vzdělávali. Šetřením se potvrdilo, že rozhodujícím faktorem ovlivňujícím kvalitu a rozvoj čtenářských dovedností žáků je totiž sama kvalita specifických metodických dovedností učitele.
Výstupy mezinárodních šetření PISA a šetření ČŠI motivují k formulaci zajímavých hypotéz a otázek k řešení, např.: Proč nejsou čeští žáci ve výzkumu čtenářské gramotnosti úspěšnější, když dosahují poměrně dobrých výsledků v matematické a zvláště v přírodovědné gramotnosti, kde je také základním předpokladem porozumět textu, tedy uplatnit čtenářskou dovednost? Tento rozpor i případné další ukazují na potřebu řádného pedagogického výzkumu, který by měl ukázat nejen jejich hlavní příčiny, ale i účinné směry podpory čtenářské gramotnosti v českém školství.
ČŠI
0 komentářů:
Okomentovat