Jednou z nejostudnější součástí Státní informační politiky ve vzdělávání je Školský vzdělávací a informační portál EDU.CZ, který poskytuje školám v podstatě nulové služby, přestože náklady na jeho přípravu a provoz v letech 2003-2006 přesáhly neuvěřitelných 26 milionů korun. Zpráva NKÚ z minulého týdne bohužel zůstala jen na povrchu, podívejme se na tento vyslovený tunel podrobněji.
Historie Školského vzdělávací a informační portálu (ŠVIP) se dnes po více než šesti letech zdá takřka neuvěřitelná. V dobách korupčního sociálně-demokratického vedení MŠMT měl být školský portál pod taktovkou ministrem Eduardem Zemanem prosazované Obecně prospěšné společnosti klíčovým nástrojem řízené komercionalizace školského intranetu. Pokud jste na tuto temnou dobu v počátcích SIPVZ zapomněli, dva pět let staré články Proč není OPS dobrým řešením pro Internet do škol nebo SIPVZ: Kdo je poradce Gary Rostock? vám jistě paměť osvěží.
Po volbách v roce 2002 a nástupu Petry Buzkové se zdálo, že školský portál je na dosah, o inovovaných a optimistických plánech na portál E-schola se podrobněji dočtete v článku Školský vzdělávací a informační portál: jaká je vize ministerstva? z března 2003. O rok později ale již začínalo být vše jinak, ale ještě v květnu 2004 jsme byli ještě optimističtí v článku Ty školské portály české… (4) – Nová koncepce ŠVIP a očekávali pilotní provoz od 1. září 2004. Následovalo období, které ilustrují články Otázky k Studii proveditelnosti ŠIVP a Jednota školských informatiků k Studii proveditelnosti ŠVIP . V létě 2004 byl dalším vývojem ŠVIP pověřen Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV), který je státní příspěvkovou organizací zřízenou MŠMT. ŠVIP se na kratkou dobu přejmenoval na ŠIVP a přestože původní ůvodní zadání předpokládalo spuštění pilotního provozu portálu již v květnu 2004, spuštěn byl až v lednu 2006 a „ostrý“ provoz pouze informační části v lednu 2007. NKÚ ve zprávě konstatuje:
Finanční prostředky poskytovalo MŠMT jako příspěvek do rozpočtu ÚIV; přidělovalo je jako účelové, s povinností podrobného vyúčtování. Pozdní přidělení prostředků a posouvání termínů realizace ŠVIP mělo za následek nedočerpání těchto účelově určených prostředků. Z údajů MŠMT vyplývá, že prostředky v celkové výši 6 475 tis. Kč byly převedeny v letech 2005 a 2006 do rezervního fondu MŠMT a poté čerpány na jiné účely než na SIPVZ.
Zadání týkající se realizace ŠVIP bylo MŠMT dáno pouze v obecné rovině. Tento stav měl za následek nutnost postupného zpřesňování, nutnost změn zadávacích řízení na dodávky spojené s realizací ŠVIP nebo úpravy již uzavřených dodavatelských smluv. Termíny realizace byly v průběhu let 2003 – 2006 několikrát měněny a spuštění provozu portálu odkládáno. (…)
Vzdělávací část portálu nebyla do konce roku 2006 realizována. Kontrolou na školách bylo zjištěno, že ze 42 kontrolovaných škol jich 34 portál ŠVIP vůbec nepoužívá a ostatní ho používají pouze občas nebo pro přístup k jiným stránkám na internetu. Jako důvod školy uvedly nedostatečnou informovanost a pro školy nezajímavý obsah.
ÚIV vynaložil na realizaci ŠVIP v letech 2003 – 2006 celkem 26 425 tis. Kč. (zvýraznění autor článku)
Podívejme se ještě podrobněji na zvýrazněné tři věty:
- Vzdělávací část měla být podle původního záměru SIPVZ klíčová, v původních materiálech SIPVZ se také hovoří pouze o Školském vzdělávacím portálu. V plánech korupčního Fránkova vedení odboru SIPVZ se pro tuto část počítalo především s vzdělávacími aplikacemi společnosti LANGMASTER, které již byly dodány v tak zvaném softwarovém balíčku koncem roku 2001. Paradoxně na tyto plány navázali Antoním Mucha a Radek Maca o tři roky později viz článek Komora producentů výukových programů: kdo a pro koho? . Tentokrát ale již nešlo o stamiliony, ale o necelých deset milionů. ÚIV ale o výukovou část neměl zájem a vedení MŠMT to (dodnes) nevadilo.
- Dnešní portál EDU.CZ funguje více méně jako rozcestník a poskytuje služby na úrovni webu před deseti lety. Portálovými měřítky tedy v podstatě nulové bez jakékoli přidané hodnoty.
- Takovýto pseudoportál by se dal pořídit za setinu dosud vynaložených prostředků. Pro srovnání celkové náklady na skutečný provoz našeho portálu Česká škola za srovnatelná čtyři léta 2003-2006 jsou řádově nižší. Pokud ale vezmeme v úvahu, že EDU.CZ běžel ve skutečnosti ve sledovaném období pouze rok, nemá další komentář smysl…
Na další provoz portálu ÚIV vloni požadoval podle našich zdrojů dalších 32 milionů korun a za ministryně Kuchtové porada vedení MŠMT ÚIV údajně přiklepla 10 milionů z rozpočtové rezervy ministerstva.
Jak dál se Školským vzdělávacím a informačním portálem?
Na primární otázku, zda české školy potřebují vzdělávací portál, odpovídám kladně. Podíváme-li se na zahraniční portály, dá se snadno a rychle zjistit, jak by měl takový portál vypadat a o jaké služby mají školy, kantoři a žáci zájem.Studie proveditelnosti ŠVIP je nepoužitelná od samotného počátku a podle její nekvality i dnešní portál vypadá. Neschopnost a nekompetentnost konkrétních za stav portálu odpovědných osob je jasná: je nepochopitelné, že Pavla Zielencová, ředitelka ÚIV, a Pavla Křižíková, ředitelka divize informací a služeb ÚIV, jsou stále ve svých funkcích (o dalších nemluvě). Okamžitý vyhazov je v jejich případě jediným možným řešením.
Portál EDU.CZ je třeba okamžitě vypnout a zabránit tak dalšímu vyhazování veřejných prostředků doslova oknem. Jedinou alternativou, je začít znovu na zelené louce…
Jaký je váš názor na následující oblasti:
- Myslíte si, že je vzdělávací portál potřebný? Co všechno by měl obsahovat?
- Jaké online služby by uvítala vaše škola: webhosting s redakčním systémem, eLearningový server, online výukový obsah či aplikace a nebo něco jiného?
- Které školské portály sledujete?
- Které portály MŠMT a jím řízených informací sledujete (částečný seznam je třeba v článku Kolik redakčních systémů ještě MŠMT zaplatí?! )?
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat