Radek Sárközi: Jak vybrat koordinátora tvorby školního vzdělávacího programu

pátek 30. září 2005 ·

Na přelomu října a listopadu 2005 by měly ve všech krajích začít šestidenní kurzy pro koordinátory ŠVP, které pořádá NIDV. Kurzy budou pro školy i účastníky zdarma. Doufejme, že každá škola vyšle na kurz svého koordinátora a že osoba, kterou si zvolí, bude ta správná.

Šestidenní kurzy pro koordinátory budou probíhat postupně v průběhu celého školního roku 2005/2006. Financovány jsou ze 75 % z Evropského sociálního fondu a z 25 % z rozpočtu MŠMT. Účastníci tedy budou mít vše zdarma – dopravu, stravování, ubytování i samotný kurz, který je rozdělen do dvou třídenních bloků. Jediné náklady, které bude škola s kurzem mít, je suplování za chybějícího učitele, což je velmi slušná cenová nabídka…

Informace o projektu Koordinátor

Z každé školy se může zúčastnit pouze jeden koordinátor, i když si jich škola určila více. Jen pokud některá škola svého koordinátora na kurz nevyšle, mohou se volná místa obsadit dalšími účastníky ze stejné školy. Ideální by samozřejmě bylo, kdyby školení probíhala přímo na školách a mohly je absolvovat celé sborovny. Bohužel na tak rozsáhlý projekt není MŠMT ochotno uvolnit peníze. Prakticky všichni učitelé byli v minulosti proškoleni v základech počítačové gramotnosti, ale kupodivu když se připravuje zásadní reforma školství, zbývají finanční prostředky pouze na jednoho učitele z celé školy, ať už je veliká jakkoliv… V tom vidím zásadní problém, který stejně bude muset být v budoucnosti vyřešen tak, že určitou formou školení projdou všichni učitelé.

Pravdou je, že v současnosti Česká republika nedisponuje dostatečným počtem lektorů, kteří by mohli během jednoho roku proškolit přes 3000 sboroven. Kdyby se ale s jejich přípravou začalo již před 2 roky, kdy reforma získala jasné obrysy, mohli bychom dnes být mnohem dál… V rámci projektu Koordinátor byla zatím proškolena necelá stovka školitelů, kteří mají předat koordinátorům v šestidenním školení zásadní poselství o reformě, kterou budou muset školy projít. To je opravdu velmi malé množství, obzvláště, když nejde o profesionální lektory, kteří budou svou práci vykonávat na plný úvazek, ale většinou o učitele, kteří si budou muset ukrajovat čas z plných úvazků na vlastních školách…

Vybíráme koordinátora tvorby ŠVP

Ponechme ale stranou koncepci zavádění reformy. Hlavním tématem článku je, jak vybrat na škole správného koordinátora tvorby školního vzdělávacího programu.

Ideální by bylo mít možnost vybírat z lidí, kteří jsou chystanou reformou nadšeni. Je nesmysl stanovit koordinátorem někoho, kdo je proti změnám, nebo k nim má neutrální vztah.

Také by to měl být člověk, který na škole není nový a zná už dobře její chod i své kolegy. Někteří ředitelé neopatrně zavalují neotrkané nováčky různými funkcemi, místo toho, aby jim přidělili uvádějícího učitele. Nováček těžko odmítá třídnictví v nejzlobivější třídě, školní knihovnu, maturitní třídu apod. Ustanovit ho koordinátorem tvorby ŠVP by ale mohlo mít pro školu velmi negativní důsledky!

Koordinátor by měl požívat ve škole přirozené autority. Nemůže to být pouze nadšenec a zkušený pedagog. Pokud ho ostatní kolegové neberou, těžko bude funkci koordinátora efektivně zastávat.

Hlavní motivace pro koordinátora by neměla být vidina peněz a vyšší platová třída, do které může být zařazen. Práce navíc, která ho čeká, může být několika stokorunami měsíčně vyvážena jen stěží. Už jen to, že by měl absolvovat kurzy čítající celkem 250 hodiny (šestidenní kurz, o kterém zde mluvíme, má hodin 48), může někoho odradit. Především ale bude muset sám školit své kolegy, což není v současných školách vůbec zvykem. Koordinátor ale rozhodně není autor školního vzdělávacího programu! Bude práce na něm spíše rozdělovat, koordinovat a dohlížet na ně…

Jako ideální postup tedy vidím následující: Ředitel školy navrhne, aby se zájemci o funkci koordinátora z řad pedagogů přihlásili během následujícího týdne. Dobré bude, když si zatím přečtou Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Manuál tvorby ŠVP. Pokud bude zájemců více, měl by si pedagogický sbor demokraticky zvolit jednoho z nich s ohledem na výše uvedená doporučení. Je kladně naladěn na reformu? Má dostatek zkušeností? Má přirozenou autoritu mezi kolegy? Bude dobrým koordinátorem? Nebude jeho kolegům vadit, že se stal koordinátorem právě on?

To je myslím dobrý přístup, který může být prvním krokem k úspěšnému zvládnutí tvorby ŠVP. Jestli se učitelům skutečně podaří napsat kvalitní školní vzdělávací program bude už záležet na jejich spolupráci a aktivitě v následujících dvou letech, která na jeho tvorbu mají.

Kudy cesta nevede

Možná by bylo dobré napsat i to, kudy cesta nevede. Není právě ideální, když se koordinátorem tvorby ŠVP stane sám ředitel školy. To už raději jeho zástupce. Považuji za nepřijatelné, když ředitel tuto funkci někomu určí (nařídí) přes jeho odpor. Učitelé by si neměli ze svého středu vybírat někoho, kdo reformě nedůvěřuje.

Koordinátor a rada školy

Stojí také za úvahu, zda by koordinátor tvorby ŠVP neměl být zároveň členem rady školy za učitele. Pokud má škola více koordinátorů než jednoho, mohou být do rady školy zvoleni i další koordinátoři. Bylo by to praktické už z toho pohledu, že rada školy se k ŠVP vyjadřuje. Koordinátoři se také stanou velmi blízkými spolupracovníky vedení školy.

Výzva k diskuzi

Myslím, že by bylo velmi přínosné, kdyby čtenáři tohoto článku nabídli v diskuzi další možnosti, jak se vypořádat s volbou koordinátora nebo koordinátorů tvorby ŠVP.



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.