Zveřejňujeme reakci na kritický článek Školské portály Olomouckého kraje: další černá díra SIPVZ, který jsme nedávno zveřejnili.
Tento článek je reakcí na článek Školské portály Olomouckého kraje: další černá díra SIPVZ , který velice nešťastným způsobem shazuje aktivity učitelů Olomouckého kraje při tvorbě projektů SIPVZ. Portály vznikly jako pilotní projekty SIPVZ:
-
V roce 2003 vznikl Vzdělávací a Školský portál Olomouckého kraje.
-
V roce 2004 pak vznikl portál Cizojazyčné výukové texty na internetu.
Vzdělávací portál Olomouckého kraje poskytuje internetové prostředí pro volný přístup k učebním textům, zkušebním testům a výukovým aplikacím z oblasti informačních technologií. Školský portál Olomouckého kraje poskytuje internetové prostředí pro tvorbu a prezentaci výukových pomůcek, mezi které patří: on-line aplikace, aplikace ke stažení a výukové texty. Portál Cizojazyčné výukové texty na internetu poskytuje softwarové prostředí pro volný internetový přístup, kategorizaci a umísťování cizojazyčných textů, které jsou vhodné pro podporu výuky cizích jazyků.
Hlavní cíle portálů
Mezi hlavní cíle portálů patří:
-
Poskytnutí internetového prostředí pro tvorbu a prezentaci výukových pomůcek, na jejichž realizaci se především podílejí učitelé a studenti v regionu. Tento cíl mohou využít především ti řešitelé, kteří chtějí využít metodickou pomoc při tvorbě .NET on-line aplikací nebo vytvořené šablony pro tvorbu výukových hypertextů.
-
Poskytnutí jednoduchého a jednotného internetového prostředí pro umísťování a zveřejnění pilotních projektů SIPVZ realizovaných v Olomouckém kraji, a to formou přímého umístění projektu (jako on-line aplikace, aplikace ke stažení nebo výukového textu) nebo umístění základní charakteristiky projektu a WWW odkazu na tento projekt. Tento cíl pomáhá naplnit tzv. přenositelnost projektu na jiný školský subjekt, což je hlavní podmínkou ve všeobecných podmínkách projektů SIPVZ pro Olomoucký kraj, které schválila Rada Olomouckého kraje. Do konce června 2005 budou na portály uvedeným způsobem umístěny všechny projekty SIPVZ, které byly vytvořeny v roce 2004 a do konce ledna 2006 budou na portál umístěny projekty SIPVZ vytvořené v roce 2005. Zveřejnění projektů na portály umožní kromě přenositelnosti rovněž tak často zmiňovanou kontrolu projektů SIPVZ.
-
Vytvořené portály nebyly budovány jako e-learningové či redakční systémy a už vůbec se neuvažuje o jejich využití pro tzv. webhosting.
Základní charakteristika technologie portálů
Portály jsou založeny na technologii Microsoft ASP.NET. Jedná se o relativně novou technologii tvorby internetových aplikací, která v mnoha ohledech nabízí víc než dosud vyvinuté technologie (CGI, PHP, ASP). Mezi základní charakteristiky ASP.NET patří zejména:
-
Možnost využití potenciálu .NET Framework,
-
Model řízený událostmi,
-
Silná podpora modularizace systému,
-
Podpora robustních (silně typovaných) programovacích jazyků,
-
Podpora profesionálními vývojovými nástroji.
Při korektním technologickém využití uvedených rysů jsou aplikace postavené na této technologii rychlé, bezpečné a dobře udržovatelné.
Budoucnost portálů
Jako jedna z možností, jak využít dosud realizované rysy portálů, je v současné době zvažována jejich integrace (přesněji řečeno integrace jejích vybraných částí) do profesionálního a se standardy kompatibilního e-learningového prostředí. I proto se snažíme získat finanční prostředky (a to především z grantových aktivit), které by pokryly nasazení a rozvoj vzdělávací platformy postavené na systému MS Class Server v regionu Olomouckého kraje. Tento systém by měl poskytnout školské veřejnosti ty prvky, které nejsou (a nikdy nebyly zamýšleny) jako součást portálů.
Kolektiv tvůrců portálů, Olomouc, 12. 4. 2005
Vyjádření redakce k reakci
Záměry tvůrců Olomouckých portálů směřující k využití MS Class Server vyplývají ze snahy nabídnout ty vzdělávací prvky, které portály neposkytují a které byly i předmětem kritiky v článku Školské portály Olomouckého kraje: další černá díra SIPVZ , a můžeme je jen uvítat. Tvůrci portálů i dílčích pilotních projektů při naší kritice doplatili i na svou odvahu „jít s kůží na trh“, o řadě nepovedených řešení z pilotních projektů SIPVZ se veřejnost kvůli jejich téměř utajení nedozví. Odboru 55 – SIPVZ MŠMT se evidentně v uplynulých letech nepodařilo vytvořit adekvátní zpětnou vazbu při hodnocení projektů SIPVZ a chybí mu i odvaha jakkoli zasáhnout. Stejná výtka ale platí i pro správce Olomouckých portálů a zřizovatele a vedení řešitelských škol, kteří by měli kvalitu výstupů projektů sledovat.
redakce
0 komentářů:
Okomentovat