Jan Wagner: Školské portály Olomouckého kraje: další černá díra SIPVZ

středa 30. března 2005 ·

Školský vzdělávací a informační portál v režii ÚIV je svojí nekonečnou a drahou přípravou všeobecně známý, zlínský portál Zkola.cz dodnes uspokojivě nefunguje přes několikamilionové náklady na přípravu a provoz, další v řadě portálových pomníčků jsou však i Školské portály Olomouckého kraje, placené převážně jako pilotní projekty SIPVZ.

Již od počátků realizace SIPVZ je Školský vzdělávací a informační portál (dále jen ŠVIP)  vděčným terčem kritiky , která v posledním roce zesílila po několikaleté neschopnosti MŠMT portál spustit. Dnešní realizátor, Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV), stále odbornou veřejnost ignoruje a utrácí další a další miliony z rozpočtu SIPVZ bez jakéhokoli viditelného efektu.

Zlínský portál Zkola.cz rovněž dodnes uspokojivě nefunguje přes několikamilionové náklady na přípravu a provoz (přístup škol je možný teprve pár měsíců), část prostředků v něm  beztrestně proinvestovalo  v rámci pilotního projektu SIPVZ z roku 2003 (!!!) Středisko služeb školám Zlínského kraje. Přitom šlo zřejmě o jeden z nejdražších pilotních projektů za zhruba 2,7 milionu Kč! Za zmínku stojí ještě 70 000 klientských licencí MS Class Server, poskytnutých zdarma společností Microsoft, které „ležely ladem“ prakticky rok a půl.

Další v řadě odstrašujících portálových pokusů jsou Školské portály Olomouckého kraje, opět placené převážně z rozpočtu SIPVZ jako pilotní projekty v letech 2003 a 2004. Na rozdíl od výše jmenovaných nepovedených portálů je tento portál dílem středoškolských a vysokoškolských pedagogů, kteří řadu činností spojených s vývojem evidentně nezvládli. Tvorba proprietární aplikace místo například použití osvědčených řešení z bohatých zásob Open Source/Free Software je od samého počátku nesmyslnou volbou. Připomeňme si ale nejprve stručně historii této rodiny portálů od roku 2003 a poté přejděme k aktuální současné realitě:

  • V roce 2003 byly schváleny dva pilotní projekty na Vzdělávací portál Olomouckého kraje (řešitel Slovanské gymnázium, Olomouc) a na Školský portál Olomouckého kraje (řešitel SPSŠ, Olomouc) s celkovým rozpočtem zhruba 600 000 Kč. Vlastní portály byly spuštěny se zpožděním až v dubnu 2004, přitom jde o dvě nepříliš kompatibilní proprietární řešení bez e-learningových prvků, využívající technologii MS .NET, s výstupem určeným pouze pro MS Internet Explorer. Výukový obsah na obou portálech byl jen velmi omezený (méně než 50 titulů či modulů velmi omezeného rozsahu) a pro výuku prakticky nepoužitelný, o čemž svědčí četné statistiky přístupů k jednotlivým dílčím výukovým jednotkám. Počet přístupů k modulům je totiž jen v řádu nejvýše stovek za rok a počet registrovaných uživatelů je po roce provozu v řádu desítek.

  • Primární výukový obsah na Vzdělávacím portálu Olomouckého kraje pokrývá základní ovládání MS Windows 2000/XP a jednotlivých aplikací MS Office 2000/XP s využitím formátu WebHelp ze známého editoru nápovědy RoboHELP od eHelp Corp., bohužel tyto „učebnice“ jsou využitelné pouze on-line. Učebnice ničím nevybočují z průměru, ale svému účelu vyhovují. Výtku můžeme mít pouze k vazbě na určitý komerční produkt místo nadčasové obecnosti. Další učebnice TypografieZáklady HTML využívají stejné technologie, kvalita především druhé z nich je však přinejmenším velmi sporná. Na českých serverech najdeme několik desítek učebnic HTML o dvě až tři třídy kvalitnějších.

  • V roce 2004 přes evidentní selhání obou pilotních projektů v roce 2003 byly schváleny další pilotní projekty na přípravu výukového obsahu Školského portálu Olomouckého kraje:

    • Softwarová podpora výuky stavby a provozu strojů a matematiky pro střední odborné školy za 98 000 Kč. Místo slibovaného výukové softwaru jsou na portálu jen dva dokumenty ve formátu DOC s velikostí celkem 60 kB a s celkem 50 stranami textu se špatně naskenovanými pérovkami. Jako autor je na portálu uveden ing. Ladislav Lžičař, v dokumentu je v jeho vlastnostech ale jako autor uveden pan Drdla z KMI. Počet přístupů je u obou textů směšný: 58 přístupů u jednoho a 22 u druhého za poslední 3 měsíce. Jedno stažení dokumentů tak vyšlo zatím daňové poplatníky na 1 225 Kč, a pokud budu jedovatý, v tomto případě by se vyplatil tisk na křídovém papíře ve vazbě se zlatou ořízkou a dodávka do domu kurýrem!

    • Softwarová podpora výuky matematiky pro základní, speciální, střední školy a víceletá gymnázia za 140 000 Kč. Výstupem je 6 hypertextových učebních textů, pro ilustraci si prohlédněte například v případě jednoho textu Matematika pro ZŠ - Procenta – jde o zhruba dvacet jednoduchých HTML stránek s primitivním výkladem a 75 řešenými příklady, v žádném případě ale nejde o software! Tento text zaznamenal 104 přístupů za 4 měsíce provozu. Další výukové texty jsou někdy i ve formátu PDF, přístupy k jednotlivý textům jsou většinou v řádu desítek. Rekordmanem je zřejmě již letitý text Programování v jazyce LOGO Miloše Kudělky z Katedry informatiky PřF UP Olomouc, který je dostupný na portálu již rok a zaznamenal za něj 247 přístupů!

    • Softwarová podpora výuky fyziky a interaktivního vedení laboratorních cvičení z fyziky. Zde je výstupem nepříliš funkční HTML ukázka a rozsáhlý archiv formátu ZIP o velikosti 144 MB, který obsahuje beznadějně amatérskou a zastaralou výukovou proprietární aplikaci bez instalačního programu. Aplikace Fyzika v laboratoři, fungující jako primitivní prohlížeč jakýchsi pseudohypertextů či obrázků, jako editor těchto pseudohypertextů a jako stejně primitivní generátor testů, je napsaná v jazyce C++ (podle mého soudu původně před více než 6-7 lety) a využívá pro uložení textů 15MB databázi MS Access MDB. Z aplikace je snad použitelných jen 13 videonahrávek o velikosti 198 MB a asi 150 obrázků a fotografií, ty jsou však většinou ve formátu BMP.

    • Cizojazyčné výukové texty na internetu za 210 000 Kč. Výstupem je systém kategorizace a nepříliš intuitivního vyhledávání textů, ze kterého se mi podařilo „vydolovat“ pouze jeden anglický dvoustránkový s názvem Rasová nesnášenlivost ve formátu DOC (autor Jazyková agentura Amadeus, vytvořený 31. 1. 2005, s dosud 61 přístupy), jeden španělský s několika desítkami stran (autor Vladimír Kašpír, vytvořený 2. 2. 2005, s dosud 76 přístupy) a dva italské, z nichž jeden s pěti větami o velikosti 672 znaků a druhý rovněž s pěti větami o velikosti 607 znaků (autor Jazyková agentura Amadeus, vytvořený 1. 2. 2005, s dosud 49 a 15 přístupy – zde si rýpnu: druhý text po prohlédnutí prvního už zřejmě většina čtenářů nepovažovala za užitečné otvírat).

  • V roce 2005 Mgr. Drdlová z odboru školství, mládeže a tělovýchovy Olomouckého kraje vyžaduje od žadatelů o dotace na regionální projekty SIPVZ, aby výstupy projektů zveřejnili na Školském portálu Olomouckého kraje „ve tvaru doporučeném správcem portálu“ a zároveň do rozpočtu projektu zahrnuli webhosting na tomto serveru, bez ohledu na to, zda poskytuje řešitelem požadované služby. Vzhledem k tomu, že portál nenabízí ani jen primitivní redakční systém a nenabízí ani standardní webhostingové služby, o e-learningu ani nemluvě, je otázkou, zda by pedagogická veřejnost Olomouckého kraje neměla požadovat nápravu stavu portálu i jeho řízení. Pro ilustraci se podívejme na některá pravidla pro webhosting:

    • WWW stránky musí být vytvořeny a musí být spravovatelné pomocí programu Microsoft FrontPage.

    • Autor musí při tvorbě vycházet ze vzorové šablony, šablonu může modifikovat pouze dovoleným způsobem.

    • Motiv obsahuje celou řadu formátů písma, grafiky a navigace. Motiv zásadně neměňte, musí zůstat u všech stránek na portále stejný. Rozhodneme-li se později změnit vzhled celého portálu, nahradíme motiv všech stránek novým motivem.

    • Neměňte barevnou kompozici stránek: bílé pozadí a černé písmo, modré ohraničení. Využívejte barevný text jen pro zvýraznění nebo upoutání (nadpisy).

    • Nepoužívejte obrázky na pozadí stránek.

    Dovolím si malou vsuvku pro znalé jazyka HTML, kteří snadno zjistí, že zmíněná vzorová šablona používá již překonaný tabulkový layout, a naleznou tu podobně jako já velmi  svérázné konstrukce . HTML kód řady stránek ze všech portálů je plný chyb a nekompatibilit.

Pokud spočteme jednotlivé částky, náklady na Školský portál Olomouckého kraje již přesáhly jeden milion Kč. Pokud je podělíme dosavadní návštěvností, může nám vyjít, že jedna stažená stránka z portálu stála na nákladech možná i několik desítek či dokonce stovek korun. To je skutečně efektivní využití nejmodernějších technologií! Školský portál Olomouckého kraje je tak svou efektivitou srovnatelný s první generací firemních webových stránek před 6-7 lety. A také ho můžeme s klidným srdcem označit za další černou díru SIPVZ…

A ještě jedno poučení: peníze na školské vzdělávací portály dokáží neefektivně spotřebovávat nejen rozpočtové organizace přímo řízené MŠMT, ale i renomované firmy a prostřednictvím krajských úřadů dokonce i samy školy či pedagogové sami. O čem to jen vypovídá?

           



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.