Kabinet ve středu schválil vládní nařízení, jež stanovuje platové tarify v rámci nového 16třídního systému, který bude pro zaměstnance veřejného sektoru platit od 1. ledna 2004. Tarifní tabulky, které se vztahují na učitele a nepedagogické zaměstnance ve školství, vám zde dáváme v předstihu k dispozici.
Tabulky si můžete ve formátu XLS (ZIP) stáhnout ZDE .
V jaké třídě budete?
V současné době jsou učitelé (i ředitelé) základních škol zařazeni do 9. platové třídy, zatímco na středních školách do 10. třídy (viz tabulku).
V novém 16třídním systému budou obě skupiny pedagogů zařazovány do 11.-13. třídy, vyjímečně i do 14. O zařazení bude rozhodovat ředitel školy, a to na základě popisu vykonávané práce v katalogu, který je součástí zákona o zavedení 16třídního systému (do budoucna i na základě kariérního řádu – ten je však zatím nejasný). Katalog zvýhodňuje intelektuálně náročné a kreativní činnosti; to znamená, že učitel, který se vzdělává a pracuje s žáky nadstandardně (náročně, kreativně), by měl být ředitelem „povýšen“ do 12. či dokonce 13. platové třídy (např. učitelé vytvářející Školní vzdělávací programy); 14. třída se bude týkat jen několika desítek pedagogů, pracujících např. na mezinárodní úrovni.
Pokud však nebude ředitel disponovat dostatečnými finanční prostředky, nezbude mu, než své učitele „úmyslně“ držet v nejnižší, 11. platové třídě a „nadstandardnímu“ učiteli argumentovat, že vlastně nepracuje až tak dobře. Případně se bude ohrazovat, že po učiteli nechce žádné nadstandardní pedagogické výkony, ale postačí mu, když si bude plnit svoje základní povinnosti.
K současné „stávkové situaci" stručně shrňme základní fakta:
Školské odbory sice nové tarify pokládají za uspokojivé, dodávají však, že podstatný je objem financí, který vláda pro zavedení nového mzdového systému v příštím roce uvolní. Pokud by totiž zůstalo pouze u nyní navržených 5 miliard, musela by vláda kvůli dodržení těchto tarifů „sáhnout” na 13. a 14. platy. Ty by byly vyplaceny pouze v desetiprocentní výši (a nikoli padesátiprocentní jako dosud). Zachování 13. a 14. platu v současné výši by ji stálo dalších 6 miliard.
Pokud aby vláda nový systém financovala z prostředků na 13. a 14. platy, v celoročním součtu by zvýšení u většiny učitelů nebylo v tisícikorunách, ale jen ve stokorunách a u některých středoškolských kategorií dokonce jen v desetikorunách. Při nedostatku financí by se navíc jistě zvýraznil problém s nespravedlivým zařazováním do nižších platových tříd.
Z tohoto důvodu odbory nehodlají zatím stávku odvolávat. „Dáváme vládě čas do 1. září. Pokud nám do té doby premiér nebo ministr financí zaručí, že bude peněz dost, že se mzdy učitelů nezvýší o stokoruny, ale o tisícikoruny, teprve pak jsme ochotni stávku – i těsně před jejím vypuknutím – odvolat," prohlásil ve středu místopředseda ČMOS PŠ Jiří Valenta. O průběhu stávky mají odboráři rozhodnout 22. srpnu. V současné době se podle nich ke stávce hlásí zhruba třetina z 9000 mateřských, základních a středních škol. Největší zastoupení ke stávce odhodlaných škol je mezi středními, nejmenší mezi mateřskými.
redakce
0 komentářů:
Okomentovat