Ondřej Neumajer: Modulové školení úrovně P začne v září

čtvrtek 26. června 2003 ·

Je možná trochu neslušné publikovat právě teď, den před koncem školy, článek s tématem, jak se budou učitelé v příštím roce učit. Ministerstvo školství však o víkendu uspořádalo seminář, z nějž vyplynula již konkrétní podoba dlouho očekávaného školení úrovně P – a tu je dobré znát v předstihu.

Cílový stav definovaný programem realizace je vyškolit 25  % pedagogických pracovníků na úroveň poučeného uživatele, tedy absolvovat školení typu P a získat příslušný certifikát. Jak již bylo naznačeno v článku Jak bude letos vypadat školení učitelů SIPVZ, bude systém školení modulární. Na školení úrovně P se mohou hlásit pouze učitelé, kteří již získali certifikát úrovně Z (připomínáme, že je možné získat ho třemi způsoby: složením testu, splněním praktického úkolu nebo administrativním udělením; blíže viz článek na E-gramu).

Každý učitel bude mít svůj studijní průkaz – něco na způsob indexu, který se používá na vysokých školách. Do něj se mu budou zaznamenávat absolvované moduly a přijaté závěrečné práce. Součástí tohoto dokumentu by měla být rovněž informace, kolika hodin z příslušného modulu se učitel zúčastnil (informace pro ředitele školy, jaká byla docházka učitele, jemuž škola kurz uhradila).

Dnes se předpokládá, že k získání certifikátu P je třeba úspěšně absolvovat první, tzv. úvodní modul a dva moduly prohlubující. Úvodní modul má pro všechny učitele stejnou, doporučenou osnovu. Další dva moduly si bude volit učitel po konzultaci se svým ICTK metodikem a ředitelem školy. Na závěr těchto modulů bude předkládat závěrečnou práci (projekt), týkající se příslušné problematiky.

Hodinová dotace jednoho modulu je určena na dvacet hodin prezenční výuky a deset hodin domácích úkolů, samostatné práce a především on-line vzdělávání. Bylo by vhodné, kdyby se učiteli podařilo ukončit studium všech tří modulů do jednoho roku.


Úvodní modul P

Úvodní modul P navazuje a prohlubuje znalosti a dovednosti získané učitelem na školení úrovně Z. Jeho doporučená osnova se skládá z těchto oblastí (v závorce doporučená hodinová dotace): elektronická komunikace (3), pokročilá práce s textem (4), počítačová grafika a prezentace (4), tabulkový kalkulátor (4), školní síť a její využití (3) a ICT a změny ve výuce (2).

Jak již bylo řečeno, nejedná se o striktně danou, neměnnou osnovu. Lektor může podle úrovně učitelů přizpůsobit rozsah a náročnost výuky jednotlivých témat. Pro každé z výše zmíněných témat dostanou lektoři zpracované metodické materiály, které kromě doporučených konkrétních pojmů a témat k probírání obsahují i možné příklady domácích a on-line úkolů a poukazují na vhodnou literaturu, CD-ROMy a webové stránky.

Jak se stát školicím střediskem úvodního modulu P, je popsáno zde na E-gramu. Připomínám, že je nutné mít akreditaci jak lektora (musí projít školením), tak školicího střediska. V současné době existuje již kolem šedesáti školicích středisek po celé republice, další budou akreditována v průběhu prázdnin. Školení tohoto typu tak mohou být spuštěna prakticky od začátku školního roku 2003/2004. Podrobnější informace k této problematice budou postupně zveřejňovány na stránkách www.e-gram.cz.


Další moduly P

V současné době se předpokládá vznik několika dalších modulů, které by se věnovaly konkrétnější problematice z oblasti vzdělávání a ICT. Příkladem mohou být moduly publikování na webu, databázových systémů, tabulkových kalkulátorů, grafiky a digitální fotografie, DTP, multimédií, počítačové podpory konstruování či využití počítačových sítí. Témata modulů nejsou definována pouze aplikačně, ale také disciplinárně. Takže lze předpokládat vznik modulu ICT v předmětu fyzika, matematika, pro 1. stupeň atd.

Za organizační a obsahovou správnost odpovídá celorepublikový garant příslušného modulu. Předpokládá se, že o garantování školení v těchto oblastech se budou hlásit především katedry vysokých škol, které vzdělávají pedagogy, popř. další organizace, které se touto problematikou v praxi zabývají. Garant příslušného modulu stanoví obsah školení, technologické podmínky vybavení školicího pracoviště, sestaví metodiku školení, určí podpůrné materiály, poskytne on-line podporu a proškolí lektory. Z popisu je jasné, že se nejedná o jednoduché úkoly, a tak se dnes předpokládá, že školení některých těchto modulů by mohlo být zahájeno nejdříve v posledním čtvrtletí roku 2003.

Závěry, které vyplynuly z víkendového libereckého semináře, jsou shrnuty též v tomto článku na E-gramu. V Liberci byli přítomni zástupci pedagogických center a učitelé informatiky ze škol celé republiky, jejichž připomínky byly v prezentovaném plánu zohledněny.



Ondřej Neumajer

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.