Radek Sárközi: Co přinesou rámcové a školní vzdělávací programy?

čtvrtek 20. února 2003 ·

Sbohem učební osnovy – tak by se dala shrnout většina článků, které se v českých denících zabývaly novými rámcovými vzdělávacími programy. Dá se říct, že měly pravdu, ale já bych se rád vydal ve svém příspěvku trochu dál a pokusil se nastínit klady i zápory této zásadní reformy, která je první opravdovou reformou vzdělávání po roce 1989.

Základní informace

Přípravu rámcových vzdělávacích programů dostaly na starost dvě instituce zřizované ministerstvem školství – Výzkumný ústav pedagogický a Národní ústav odborného vzdělávání. Na půdě prvního z nich už vznikl program pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií, který se právě ověřuje na 56 školách. Programy pro střední školství jsou teprve ve stádiu zrodu. VÚP připravuje materiály pro gymnázia a NÚOV pro střední odborné školy a učiliště (předpokládá se, že půjde o několik set programů, protože různě vyprofilovaných škol odborných předmětů je obrovské množství, podle mých informací je hotovo 6 programů (krejčí, umělecký truhlář, elektrikář…), které se začaly ověřovat v tomto školním roce).

Tyto rámcové vzdělávací programy by měly zcela nahradit stále platné učební osnovy, které se setkaly s oprávněnou kritikou. Bohužel i tyto osnovy vznikly na půdě obou zmíněných ústavů a vytvářeli je tedy prakticky stejní lidé jako rámcové vzdělávací programy. Doufejme, že se poučili ze svých chyb a že si kritické výtky vzali k srdci. Jak jsem měl možnost se s novými materiály seznámit, zdá se mi, že se opravdu blýská na lepší časy…

Podstatou připravované velmi radikální reformy vzdělávání je tzv. dvoustupňové kurikulum. Centrálně nařízené osnovy vystřídají rámcové vzdělávací programy (RVP), na jejichž základě si každá škola vytvoří vlastní školní vzdělávací program (ŠVP). Ředitel tedy bude mít možnost profilovat svou školu podle potřeb rodičů, dětí, trhu práce atd. Tato svoboda bude ovšem doprovázena i větší zodpovědností.

Tvorba školního vzdělávacího programu je jisté novum a bude vyžadovat od učitelů daleko užší spolupráci než dosud. Předmětové komise, které se scházely dvakrát ročně, budou minulostí. Zvláště v první fázi (tvorba ŠVP) budou muset učitelé rozdělit učivo do jednotlivých ročníků a předmětů a stanovit pro ně hodinovou dotaci. S tím se právě potýkají školy, kde se RVP ověřuje.

Mluvil jsem s některými kolegyněmi z těchto pilotních škol a zdá se, že jsou reformou nadšené, ovšem to jsou školy progresivní, které se do programu dobrovolně přihlásily. Problém podle mě začne, až se počet 56 škol zvýší na několik tisíc. Že to nebude nijak jednoduché, hlásí pokusné školy už nyní – učitelé mají s ověřováním RVP a psaním ŠVP více práce, ale jejich platy se nijak nezvýšily, ministerstvo se prostě spolehlo na to, že jde o naprosté nadšence. Co ale na ostatních školách? Jsou ústavy, kde nenarazíte na muže, kde neučí nikdo pod 40 let, kde je řada učitelů bez kvalifikace (celostátní průměr je přes 5  % a stále roste), kde učí přesluhující důchodci (opět přes 5  %). Pochybuji, že s tímto personálním zázemím může být tak převratná reforma úspěšná…

Jak vypadá rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání?

Úvodem si neodpustím poznámku, že VÚP i ministerstvo školství ho z mně neznámého důvodu takřka utajuje. Pokud se k němu chcete na internetu dopídit, dá vám to značnou práci. (Já sám ho objevil spíše náhodou – když jsem zadal do vyhledávače Google řetězec „mediální výchova“.) Tuto informační strategii opravdu nechápu. Jejím výsledkem totiž může být, že až vstoupí reforma v platnost (předpokládá se, že to bude v září 2004), tisíce ředitelů i učitelů budou nevěřícně zírat na to, co pro ně reformátoři připravili.

Kdyby se začalo široce a věcně diskutovat o rámcových programech již nyní, bylo by možné vychytat řadu chyb a hlavně – učitelé by se na reformu včas připravili. Nejde totiž o pouhé kosmetické úpravy, ale o zásadní změnu paradigmatu ve vzdělávání! A konečně, učitelé by se mohli nechat RVP inspirovat k drobným změnám ve výuce už nyní, protože obsahuje řadu zajímavých témat, která v současných osnovách chybí.

Již jsem nastínil, že učivo nebude rozděleno podle předmětů. Každá škola si bude moci sestavit vlastní předměty na základě následujících okruhů:

  • Jazyk a jazyková komunikace
  • Matematika a její aplikace
  • Informační a komunikační technologie
  • Člověk a jeho svět
  • Člověk a společnost
  • Člověk a příroda
  • Umění a kultura
  • Člověk a zdraví
  • Člověk a svět práce

Vidíme tedy, že např. současný předmět český jazyk a literatura bude muset propojit minimálně dva okruhy – Jazyk a jazyková komunikace a Umění a kultura.

Další novinkou jsou tzv. průřezová témata, která by měla být probírána ve všech ročnících, a to formou projektů, přiřazením k určitým předmětům nebo jiným způsobem:

  • Výchova demokratického občana
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Environmentální výchova
  • Mediální výchova
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Interkulturní výchova

Mezi průřezovými tématy podle mě chybí zcela zásadní téma – volba povolání (profesní dráhy), které je důležité na všech stupních škol (nejen na školách základních) a které se běžně vyučuje již dnes.

Závěrečné okruhy tvoří tzv. podpůrné prostředky, kterých dle mého názoru může být daleko větší množství a ani by nemusely být součástí RVP, spíše nějakého metodického pokynu:

  • Dramatická výchova
  • Rozvíjení kritického myšlení

Prostupnost studia

Posledním problémem, na který bych chtěl upozornit, je prostupnost studia na různých školách. Pokud bude mít každá škola možnost dát jakékoliv učivo do libovolného ročníku, budou mít žáci velký problém při přechodu z jedné školy na jinou.

V zahraničí se to řeší tak, že žák není striktně navázán na konkrétní třídu, ale může docházet na různé předměty podle úrovně, kterou zvládne nebo chce absolvovat. Pokud nechceme žákům znepříjemnit život více než je nutné, bylo by vhodné toto řešení využít i v našich podmínkách. Má to i další výhody – žák, který propadne, opakuje pouze daný předmět, nikoliv celý ročník. Ale nemalujme předčasně čerta na zeď, třeba po přijetí reformy žádní propadlíci nebudou…

Další informace:

  • Výzkumný ústav pedagogický – www.vuppraha.cz
  • Národní ustav odborného vzdělávání – www.nuov.cz
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy – www.msmt.cz
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – www.eucebnice.cz
  • Učitelské listy (v tištěné podobě) od února zveřejňují přílohu Step by Step, která se tvorbě ŠVP věnuje. První díly budou věnovány MŠ, další ZŠ.


Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.