Jak děti na prvním stupni základních škol vhodně motivovat k četbě knih? Učitelé češtiny se ve svých hodinách jistě snaží. Čím ale žáky popostrčit k tomu, aby zájem o literaturu projevili i doma? Vymyslela jsem pro ně třídní soutěž, která se jmenuje Knihomol…
Řada učitelů se již setkala s problémem tzv. dětského čtenářství. Jednoznačně se dá říci, že děti ve většině případů neprojevují zájem o literaturu. Co mohou knihy pro děti udělat (od zvládnutí techniky čtení až po rozvoj fantazie a slovní zásoby), všichni víme a netřeba to dlouze připomínat.
Vymyslela jsem pro žáky druhého až pátého ročníku třídní soutěž, která se jmenuje Knihomol. Má již asi čtyřletou tradici a setkává se celkem s úspěchem. Ráda bych tuto soutěž přiblížila všem, kteří by ji chtěli ve své třídě také vyzkoušet.
Základ je jednoduchý. Děti si přečtou jakoukoli knihu vhodnou pro jejich věk. Podotýkám, že občas mi nosí leporela svých mladších sourozenců. Je lhostejno, zda se jedná o pohádky, dobrodružnou literaturu, encyklopedii, naučnou literaturu či zvláštní vydání časopisů o autech, sportu apod. Tuto knihu přinesou do školy (většinou je na to vyhrazená určitá hodina v týdnu) a jejich úkolem je přiblížit ji svým spolužákům. Mají na to osnovu, podle které pracují. Pak jim většinou položím nějakou doplňující otázku, abych se přesvědčila, že knihu pravdu přečetly.
A teď to nejdůležitější na celé soutěži - za každou přečtenou knihu získávají kupónky Knihomola, které se sčítají za pololetí, a pak je soutěž vyhodnocena. Kupónky lepíme na skříň pod jméno dítěte. Můžete je lepit i do notýsku, sešitu apod. Já ale dávám přednost těm místům, kde kupónky vidí nejenom děti z naší třídy, ale i ostatní.
Osnovu, kterou má každý žák u sebe, připojuji. Přikládám též kupónky a závěrečné ocenění, které všechny zúčastněné děti dostanou společně s malým dárkem. (Vše si můžete stáhnout zde a poté upravit podle svých potřeb.)
Možná se někomu bude zdát osnova, kde požaduji jména nakladatelství, ilustrátora apod. přehnaná, ale mám k tomu své důvody. Dnešní děti nemusí všechno umět, ale musí zvládnout cokoli najít. Tyto požadavky jsou tedy pouze okrajové a slouží spíše k tomu, aby se děti učily získávat a vyhledávat informace v ucelené formě.
Ivana Kopřivová
0 komentářů:
Okomentovat