Naše škola je certifikovaným střediskem pro realizaci školení znalostní úrovně Z, kterým procházejí učitelé v rámci SIPVZ. Protože máme již první kurzy za sebou, jako lektor bych se s vámi chtěl podělit o své postřehy.
Kurzu se zúčastnilo několik učitelek a jeden vychovatel z malých vesnických škol. Mile mě překvapilo, že bez ohledu na věk a předchozí zkušenosti s počítači (které se u někoho rovnaly nule), měly kolegyně zájem dozvědět se a vyzkoušet si co nejvíce. Nebyl bych proto tak skeptický k zájmu učitelů o využívání výpočetní techniky, jak se občas můžeme dočíst v diskusních příspěvcích na České škole.
Kurz proběhl v klidné pracovní atmosféře. Účastnice kurzu se zajisté nebudou bát pracovat s počítačem. Na závěr kurzu jsem požádal její absolventky o připomínky. Opakovaly se hlavně dvě:
- mnoho učiva v krátkém čase,
- nepřehledné manuály.
Materiály poskytnuté ministerstvem školství
Jako vybrané školící středisko (dále jen VSS) jsme obdrželi v červnu CD-ROM, který obsahoval osnovy (Z0 a Z1), manuály školení a také výstupní test kurzu, který se měl používat v době prázdnin, než bude zprovozněna on-line verze.
Již při prvním čtení těchto materiálů jsem nabyl stejného dojmu jako později samotné účastnice kurzu. Do 25 hodin se má vměstnat základní ovládání počítače, práce s Wordem, Outlookem a Explorerem. To je velký objem učiva v krátkém čase. V praxi se nám podařilo osnovy splnit, i když bylo málo času na procvičení získaných dovedností. Nyní jde o to, kolik dalšího času věnují absolventi kurzu práci s počítačem…
Samostatnou kapitolou jsou manuály. Již při letmém pohledu nacházíme několik závažných chyb:
- V části Microsoft Windows 2000 je popisována anglická verze operačního systému, zatímco na školách bude pochopitelně instalována verze česká.
- Část Microsoft Word 2000 je pouhým přehledem významu jednotlivých položek menu, nenajdete zde ani slovo o typografických pravidlech a celé “filosofii” psaní textového dokumentu.
- V části Internet manuál popisuje práci s programem Microsoft Outlook Express, i když na školách bude instalován Microsoft Outlook. Další závažnou chybou je, že manuál neobsahuje informace, které jsou potom vyžadovány v závěrečném testu. Jelikož ani lektor nezná všechny otázky testu, nemůže látku nevysvětlenou v manuálech doplnit. Je toto správný pedagogický přístup?
Jediných hmatatelným výsledkem negativních ohlasů z řad pedagogů byl pokyn MŠMT Upřesnění o školení a testování Z pro vybraná školící střediska. V něm ministerstvo umožňuje provádět školení i na jiných operačních systémech než Windows 2000 (Windows 9x, Windows XP), ale nekvalitně zpracované manuály nechává v platnosti. Osobně mám pocit, že MŠMT nemá zájem o nápravu, neboť práci zadanou soukromé firmě již jednou přebralo a zaplatilo.
Testování a připomínky k testu
Školení Z končí závěrečným testem. Již forma testování je diskutabilní. Dle mého názoru by výstupem kurzu mělo být prokázání dovedností, a nikoli teoretických znalostí. (Například formou zpracování textového dokumentu z informací, které frekventant nalezne na internetu. Dokument by měl požadované parametry a na závěr by ho frekventant lektorovi poslal elektronickou poštou.)
MŠMT se však rozhodlo pro “zaškrtávací” testy s uzavřenými odpověďmi. Pravděpodobně proto, aby existovaly “objektivní” a “číselně vyjádřitelné” výsledky zkoušek. Metoda testů je však stejně neobjektivní a zmanipulovatelná jako každá jiná.
I když se smíříme se skutečností, že zkoušky probíhají formou testů, nelze nevidět vady programu pro testování. Jen několik, kterých jsem si všiml já:
- Zásadní připomínku mám k formě otázek. Typ otázky: “Která klávesová zkratka slouží ke kopírování” nám nic nevypoví o tom, zda ji umí dotyčný použít.
- Lektor nemá přístup ke správným odpovědím. Sám jsem si zkoušel test dvakrát a pokaždé mi jeden nebo dva body unikly, aniž bych věděl kde a proč. Je to chyba moje, nebo testu? Nedokážu posoudit, neboť nemohu zkontrolovat správné odpovědi. Jako příklad uvedu následující otázku: “Jak lze rozeznat hypertextový odkaz na webové stránce od běžného textu nebo grafiky?” Na ni má být více správných odpovědí, volí se z této nabídky:“A - Tvar kurzoru myši se při umístění na hypertextový odkaz změní na vodorovnou čárku. B - Je-li umístěn v textu webové stránky, bývá text podtržen. C - Tvar kurzoru myši se při umístění na hypertextový odkaz změní na ruku se vztyčeným ukazováčkem. D - Hypertextový odkaz nelze rozeznat.” Autoři zřejmě považují za správnou i odpověď B. Na některých moderních webech však odkaz v textu nebývá podtržen…
- V některých otázkách je více správných odpovědí. Není mi jasné, proč frekventant, zvlášť když je začátečník, musí ovládat jednu a tu samou činnost různými způsoby. Vždy svým žákům kladu na srdce, ať používají ten způsob, který jim vyhovuje. O tom přeci práce s počítačem je. My nesloužíme počítači, počítač slouží nám.
- V testu nemá frekventant zpětnovazební kontrolu. Stálo by za to, aby (např. po absolvování testu a uložení výsledků) mohl zjistit, kde chyboval a jaká je správná odpověď.
- Obsah některých otázek nekoresponduje s osnovami a manuály kurzu. Příklad takových otázek:“Okno Symbol (např. pro vložení německého přehlasovaného písmene ü) otevřete ve Wordu příkazem:” Nebo: “Šipka ve spodní části menu Wordu slouží k:” Řeknete si, že jsou to lehké otázky. Máte pravdu – pro člověka, který pracuje běžně s počítačem, jistě ano, ale pro nováčka, pracujícího na počítači první měsíc, to tak jednoduché není…
Všechny účastnice našeho kurzu prošly závěrečným testem úspěšně. Bohužel jsme jim nemohli vydat osvědčení o absolvování kurzu – zatím totiž nemáme blankety osvědčení, které mělo dodat ministerstvo.
Příprava ze strany MŠMT – shrnutí
Při přípravě školení Z jsem se snažil využívat informace, které nám přímo dodalo MŠMT, nebo které jsou k dispozici na jeho internetových stránkách. Posuďte sami, jak se mi to mohlo podařit:
- Osnovy kurzu (Z0 a Z1) – byly dodány; o jejich obsahu bychom mohli vést diskusi, ale ctím vedoucí úlohu MŠMT.
- Manuály školení – dodány, leč ve velice nekvalitní podobě.
- Závěrečné testy – dodány; opět mám ovšem výhrady k jejich obsahu. Podle ministerského pokynu MŠMT Upřesnění o školení a testování Z pro vybraná školící střediska měla školící střediska do 20. 8. 2002 obdržet nový soubor testových otázek, to se však nestalo.
- Osvědčení o absolvování kurzu – nedodány blankety tohoto dokumentu.
- Diskusní skupina na webových stránkách MŠMT pro projekt P I – podle pokynu Instrukce vybraným školícím střediskům k zahájení a provádění školení učitelů v základní znalostní úrovni v rámci projektu P I – Informační gramotnost měla být na webu MŠMT založena diskusní skupina k projektu P I, dodnes tam není.
Zhodnocení na závěr
První kurz Z0 v našem VSS hodnotím poměrně kladně. Účastnice měly zájem odnést si co nejvíce a jejich dovednosti kurzu byly po absolvování kurzu viditelně lepší než na začátku.
Velmi negativně však hodnotím přípravu podkladových materiálů ze strany MŠMT. Byl bych velice rád, kdyby se v diskusi na tento článek vyjádřil odpovědný úředník MŠMT a popřípadě i zástupce firmy EIITE s.r.o., která většinu podkladů připravovala.
Vladimír Hradecký
0 komentářů:
Okomentovat