David Řeháček: Administrace velké školní sítě v několika hodinách měsíčně

pátek 8. března 2002 ·

Projekt, který vznikl na VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou, ukazuje v oblasti nasazení a administrace informačního systému zajímavé možnosti. Jeho autoři dokázali za několik let vývoje snížit administrační zásahy na minimum – a to při šesti učebnách s celodenním provozem. Klíčem k úspěchu byla automatizace administrace pomocí metodiky a nástroje REPAIR 2000.

Ve školství by informační systém měl být nástrojem pro výuku. Navíc takovým nástrojem, který musí být funkční i za předpokladu maximální otevřenosti, aby všichni studenti měli prakticky srovnatelné možnosti jako na svých domácích počítačích. V takto exponovaných místech se musí správce systému zákonitě zaměřit na metodiku administrace celého informačního systému. Začínáme se setkávat s pojmy, jakým je automatizace administrace.

„Nesnažili jsme se řešit věci zažité a známé, to bylo pouze východisko projektu, který nám dnes zaručuje bezproblémový chod informatiky na škole bez potřeby investovat značné prostředky do jeho administrace, “ říká Petr Fořt, jeden z autorů projektu. Pro představu - náklady na administraci činí v současné době 20 hodin měsíčně na šest učeben se stovkou počítačů, které soustředí administrátor převážně do oblasti koordinace oprav hardware a řešení individuálních požadavků uživatelů.

„V žádném případě netvrdíme, že je tato metodika administrace spásná, ale za šest let provozu nebylo prakticky nutné řešit individuální problémy, mimo doinstalování aplikací. Spočítejte si náklady na jediného administrátora, kterého budete platit v komerčních cenách pět let a dostanete částku, nad kterou se pozastaví i ten nejotrlejší investor. Našim cílem tedy bylo zaměřit se ne na software, ale na koncepční rozvoj informatiky v prostředí školy. Automatický administrátor je pouze jedním z výsledků celé řešené problematiky, která obsahuje především metodiku rozvoje a nasazení informačních technologií ve školství. Zkušeností z projektu dnes využívá řada škol a komerčních firem, které realizují koncepční dodávky informatiky do škol, “ objasňuje Petr Fořt.


Proč to všechno začalo

„Důvod vzniku byl velmi jednoduchý,“ komentuje dále Petr Fořt. „V roce 1994 jsme začali rekonstrukci informačního systému s ohledem na provoz špičkových CAD a grafických aplikací. V této době jsme se spojili s firmou Compexdata Bohemia, autorizovaných distributorem síťových technologií SMC Networks. Prakticky se naše spolupráce projevila v rekonstrukci informačního systému na standard FastEthernet, který je s vykřičníkem v současné době minimálním řešením pro provoz náročných aplikací v informačním systému školy. Bohužel, firmy a některé projekty pro školství tuto věc ignorují a předpokládají pouze nasazení Ethernetu pro přístup k internetu.
V této době bylo zcela zřejmé, že tradiční přístup k administraci by odčerpal z rozpočtu školy nejen výrazné investice, ale navíc nám nezaručoval dynamický provoz učeben v době výuky i mimo ni. Proto vznikla myšlenka zkusit vše administrovat automaticky. Tehdy to vypadalo jako fikce, ale dnes máme konkrétní výsledek, který akceptovala řada našich partnerů i přes počáteční nedůvěru, která je prakticky dána zaběhnutými názory na administrační zásahy v síti.“

„Bezesporu nejdůležitějším aspektem byl přístup školy k výpočetní technice, který je díky úzké spolupráci s našimi i zahraničními firmami výsledkem skutečných požadavků na absolventy technické školy. Tím jsou jednoznačné dovednosti v oblasti výpočetní techniky a její použití jako nástroje pro práci. Bylo tedy nutné zajistit našim studentům 100 % přístup k hardwaru a eliminovat výpadky informačního systému na minimum. Jakýkoli servisní zásah, který trvá déle než půl vyučovací hodiny, je vždy velmi kritický a eliminuje výuku jako takovou.“


Informační systém jako nástroj

Při pohledu na mapu informačního systému VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou vás překvapí především jeho jednoduchost. Přes to, že se v současné době jedná o systém se 150 FastEthernet přípojnými body, vše je řízeno jediným serverem Compaq a několika aktivními prvky SMC Switch s vysokou datovou propustností. Huby nepoužíváme, říká Petr Fořt, jsou již několik let považovány nejen v odborných kruzích za jistý krok zpět. Navíc řešení pomocí switchů je díky současné cenové politice firem vyrábějících aktivní prvky více než zajímavé. V této oblasti kladně hodnotím přístup firmy Compexdata, která nám prakticky pomohla ukázat cestu, jak optimalizovat celý informační systém na škole. Na tento aspekt vždy upozorňujeme návštěvníky školy, kteří se pozastavují nad řádově sekundovými reakcemi aplikací plně distribuovaných serverem. Základem našeho řešení je kvalitní informační síť a dostatečně výkonný server (u nás pro někoho možná obstarožní, přesto vysoce kvalitní Compaq PII 333 MHz s Novell 4.1). Jsou samozřejmě i jiná řešení, ale Novell se nám vždy odměnil dlouholetým bezproblémových provozem. Dokonce u prvního, dnes ještě běžícího serveru Compaq, se jedná o původní instalaci z roku 1992.


Pohled pod pokličku REPAIR 2000 admin

Jak funguje celý systém administrace? Podívejme se pod pomyslnou pokličku řešení metodikou REPAIR 2000. Na první pohled nic nestandardního, počítače jsou běžně připojené do heterogenní sítě a jsou vybaveny standardními aplikacemi pro výuku. Vše podle potřeb a představ běžného uživatele počítače. Aplikace i operační systémy jsou poskytovány bez jakýchkoli omezení v jejich funkčnosti. Grafické aplikace jsou přístupné prostřednictvím plovoucích licencí, které zaručují bezpečný provoz po celý den. Jistě není nutné připomínat že otevřenost systému v konečném důsledku znamená vyšší dostupnost legálních aplikací pro studenty školy. Ve školní síti je v současné době instalováno několik set licencí produktů firmy Autodesk, se kterou škola úzce spolupracuje.

Vlastní administrační nástroj vyvolá v řadě odborníků úsměv. Jedná se o běžnou disketu, která na sobě nese jádro administračního systému REPAIR 2000 admin. Jádro nástroje je čistý kompilovaný assembler a díky tomu má 80 kB „čisté váhy“. V čem se tedy ukrývá síla tohoto malinkého souboru a takové úspory? Odpověď dostanete po podrobném prostudování dokumentace. Nástroj prakticky pracuje jako administrační systém, který aktivuje jednoduché skripty řídící vlastní zálohovací systémy, určené pro archivaci. Funkce tohoto administračního nástroje je tedy nezávislá a dokáže spravovat prakticky většinu zálohovacích a klonovacích aplikací. Navíc umožňuje spravovat skupinové zálohy počítačů s jistými odlišnostmi v konfiguraci systému.

Plný výčet funkcí je dostupný po spuštění nástroje z příkazové řádky. Mimo jiné obsahuje integrované nástroje pro zálohy kritických sektorů na disku s adresou 80h, což je běžné nastavení pro většinu osobních počítačů. Lze tak zálohovat a obnovit systémové zavaděče prakticky pro všechny operační systémy, které mají uložen boot record nebo master boot record na výše uvedeném disku.


Podstatou jsou indexy

Podstata a koncepce celého administračního nástroje leží na použití indexů. Jedná se o přesně, ale uživatelem modifikovatelnou strukturu znaků, které v sobě nesou informace o skupině a odlišnostech počítačů v síti. Index se skládá z hlavičky, viditelné uživatelům a datové části charakterizující hardware. Tyto indexy jsou jednoduše vyhodnoceny na straně serveru. Ostatní je pak jen otázka zálohování a několika minut proto, aby byl počítač schopen plného provozu. O jednoduchosti obsluhy a úrovni celého řešení jsem se mohl přesvědčit na základní škole, která prakticky již půl roku nepotřebovala zásah administrátora při plném provozu s 20 GB multimediálních a výukových aplikací.


Vady na kráse

Stejně jako má mince rub a líc, tak i toto řešení má své nevýhody a výhody. Je nutné zdůraznit, že řešení předpokládá prostředí s realizací samostatného souborového serveru, což může být u menších organizací problém. Jistou nevýhodou může být také předpoklad existence systémového a datového disku. Toto uspořádání je dáno především s ohledem zachování uživatelských dat ukládaných v průběhu práce na administrovaném počítači. Obě nevýhody ovšem vychází ne z administračního systému, ale ze samotné metodiky administrace.


Suma sumárum

REPAIR 2000 poskytuje něco, co považuji za ukázku správné filosofie nasazení informačních technologií ve školství. Nic vám nestojí v cestě poznání, ale přes to máte téměř absolutní jistotu nápravy problémů bez nutnosti pozvat správce, najmout si komerční firmu na administraci. Jistě námět k zamyšlení, který na jedné straně uklidní uživatele počítačů, na straně druhé umožní administrátorům řešit mnohem podstatnější problémy. Představa téměř stovky počítačů v síti, které pracují bez chaoticky pobíhajícího administrátora, je jistě velmi zajímavá a díky autorům projektu REPAIR 2000 dostala reálný a dlouhodobě velmi funkční obrys.


Více informací:

Podrobnější popis metodiky REPAIR 2000 - http://www.24hdesign.cz/vyuka/inventor/r2k.htm

Projekt výuky CA technologií prostřednictvím intranetu - http://www.24hdesign.cz/vyuka/inventor/

Kurz počítačových sítí - http://www.compexdata.cz/skolstvi.html



Článek vyšel v časopise Connect!

David Řeháček

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.