V prosinci roku 2001 jsme v rámci SIPVZ obdrželi tzv. balíček výukového softwaru. O problémech s instalacemi tu již diskuze proběhla, v tomto příspěvku bych ale chtěl nabídnout první zkušenost, kterou jsem získal s použitím dodané encyklopedie v hodinách fyziky. Analogicky ji lze jistě využít i v dalších předmětech.
Už po prvním prohlédnutí obsahu balíčku mi bylo jasné, že k výuce fyziky jsou pro nás vhodné pouze encyklopedie Diderot a slovníky Lingea. Slovníky se vždycky hodí při návštěvě stránek s anglickým nebo německým obsahem, takže jsem svou pozornost zaměřil na Diderota.
Ve třídách, kde učím fyziku, každého studenta aspoň jednou za pololetí vyzkouším ústně. To pochopitelně poznamenává podobu vyučovací hodiny. I když se tím snažím nezabírat moc času, trvá mi obvykle přezkoušení dvou studentů asi dvacet minut. Zbytek třídy v tomto čase dostane za úkol vyřešit nějaké úlohy z učebnice, promyslet si nějaký problém, nastudovat si novou látku. Právě poslední možnost mi připadala přitažlivá pro využití nově nainstalované encyklopedie Diderot v hodinách fyziky. Navíc s některými třídami nemám všechny vyučovací hodiny v učebně fyziky a v kmenových třídách je pak problém i s předváděním pokusů. Takže když se naskytne příležitost, je lepší vyučovací hodinu strávit v počítačové učebně. Menší počet studentů je pochopitelně výhodnější.
Hodina pak vypadá následovně. Studenti zasednou k počítačům, kterých je v učebně deset, takže obvykle pracují ve dvojicích. Než začnu zkoušet, napíšu na tabuli několik termínů, které si mají vyhledat, případně doporučím, ať porovnají nalezený text s učebnicí. Po ukončení zkoušení se pokoušíme probrat tím, co studenti objevili, udělají si pár poznámek do sešitů, ale hlavně mi jde o to, aby tomu, co si zapsali a o čem pak hovoříme, rozuměli.
Příklady vyhledávání: V kvintě probíráme dynamiku, takže se na tabuli objeví třeba Newtonovy zákony, setrvačnost, síla, hybnost. V sextě probíráme vlastnosti pevných látek, tak nechám vyhledat: deformace pružná a plastická, druhy deformací, Hookův zákon, normálové napětí (to je zrovna příkladem pojmu, který v encyklopedii takto uveden není, a proto je rozumná konfrontace s učebnicí).
Občas je nutné udělat „mikroškolení“, jak mají studenti encyklopedii používat, ale ve většině případů se mi to zdálo zbytečné, ovládání je dostatečně intuitivní. Víc času mi zabrala instalace a problém se spouštěním, který způsoboval prohlížeč MSIE 6.
Nepovažuji tento způsob výuky za nijak objevný a převratný, ale je to lepší, než kdyby onen balíček cédéček měl ležet někde v šuplíku. Vyzkoušel jsem ho zatím pouze pětkrát, ale ve všech případech se mi zdálo, že motivace studentů byla větší, než když musí těch dvacet zkoušecích minut trávit nad otevřenou učebnicí. Také diskuse byly živější než v normálních hodinách.
Místo závěru přidávám kousek odkazníku ze svých webových stránek, který s touto problematikou souvisí a jehož použitelnost závisí především na rychlosti připojení.
Encyklopedie
- DIDEROT
- Co je co
- Laboratorní encyklopedie
- Encyclopaedia Britannica-online
- Webopedia
- Encarta Online
- EncycloZine
- Compton´s Encyclopedia Online
- Information Please
Slovníky
Josef Duhajský



0 komentářů:
Okomentovat