Přestože se české školství stále více humanizuje a demokratizuje, situace ve školách se v posledním školním roce celkově zhoršila. Takové jsou závěry včera zveřejněné výroční inspekční zprávy.
Přestože se české školství stále více humanizuje a demokratizuje, situace ve školách se v posledním školním roce celkově zhoršila. Takové jsou závěry včera zveřejněné výroční inspekční zprávy.
Ve školách pokračuje trend návratu k frontální výuce, kdy pedagog přednáší žákům. Bohužel se dále zhoršuje nácvik komunikace, zpracovávání informací a práce s textem, vrací se i diktování probírané látky, tlumočila zprávu ústřední školní inspektorka Marie Kalábová. Upozornila také, že závěry zprávy se neliší od nedávného průzkumu Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Podle mezinárodní analýzy patnáctiletí Češi nerozumějí mateřštině, nedokáží pochopit text a pracovat s údaji.
Podle inspekční zprávy je úroveň výuky na prvním stupni základních škol stále vyšší než na druhém. Kvalitu vyučování venkovských škol začíná velmi negativně ovlivňovat nedostatečné dopravní spojení. "Vše se podřizuje tomu, aby žáci včas dojeli domů," řekla Kalábová. Kvůli dopravě opouštějí venkovské školy i učitelé. Obce navíc nemají peníze na moderní vybavení.
Nejlepší výsledky mezi středními školami nadále vykazují gymnázia. Ředitelé se rovněž snaží sladit rozvoj středních škol se zájmy kraje a budoucím uplatněním absolventů. Základní školy regionální záměry zatím do své koncepce nezahrnují. I pod tlakem rodičů vybavují děti spíše encyklopedickými znalostmi, aby byly úspěšné u přijímacích zkoušek na střední školu.
Vyšší odborné školy se podle Kalábové již "zbavily dětských nemocí" a začínají mít úroveň terciárního vzdělávání. Jako velmi kvalitní hodnotí inspekce i přípravu v mateřských školách.
Analýza hodnotila pětinu všech škol a školských zařízení.
Úplná výroční zpráva by měla být v následujících dnech vystavena na webových stránkách České školní inspekce (http://www.csicr.cz/)
redakce ČTK
0 komentářů:
Okomentovat