Vít Šebor: Causa ICT koordinátor

pátek 16. listopadu 2001 ·

K problému ICT koordinátora můžeme položit několik zásadních otázek: Jaký bude obsah jeho práce a jaké znalosti má mít? Kde je získá a jakým způsobem budou ověřovány? A co dostane za svoji práci? Některé odpovědi jsme se pokusili získat nebo alespoň zjistit, kdy budou známy a zveřejněny.

Obsah činnosti ICT koordinátora a jeho vzdělávání

Obsah činnosti ICT koordinátora má v podstatě dvě složky, dané dvěma rozdílnými vztahy
1) ke generálnímu dodavateli,
2) k pedagogům a řediteli dané školy.

Z tohoto rozdělení vyplývají i různé druhy školení, které mají organizovat dvě různé instituce: generální dodavatel a MŠMT.

Ad 1)
Ve vztahu ke generálnímu dodavateli (GD) se jedná o znalosti, které ICT koordinátor potřebuje zejména k dobré komunikaci s oblastním manažerem, lokálními dodavateli a také k bezproblémovému užívání technologií, které budou škole dodány. Tyto znalosti by měl získat vstupním proškolením, které bude organizovat přímo GD.

Tato školení budou rozdělena na část manažersko – organizační a technologickou (v tomto časovém pořadí). Jak generální dodavatel, tak ministerstvo má velký zájem na tom, aby se manažersko-organizační kurzy (v ideálním případě i technologické) rozběhly již letos z prostého důvodu – od konce ledna 2002 mají být zahájeny dodávky techniky na první školy, což by absence poučeného ICT koordinátora značně ztížila. Zatím ale neproběhl ani první kontakt s pedagogy, kteří by měli koordinační činnost vykonávat.

Generální dodavatel je údajně připraven s oběma typy školení začít takřka ihned; podle Jaromíra Horáka, který projekt Internet do škol ve společnosti AutoCont On Line řídí, se jeden z 23 pracovních týmů zabývá právě školením koordinátorů a sylaby kurzů jsou již hotovy. Zda se školení rozeběhnou již letos však závisí na brzkém podepsání smlouvy s MŠMT. Na její vyhotovení i specifikaci některých ministerských požadavků zatím čeká.


Ad 2)
Poněkud jiné kompetence ale bude mít koordinátor ve vztahu ke svým kolegům na škole, pro něž by měl být hlavním pomocníkem při efektivním využívání ICT.

Obsah této spíše pedagogické činnosti, jejíž význam bude do budoucna narůstat, si lze intuitivně představit podle současného stavu, kdy zpravidla učitel informatiky na mnoha školách stejně již roli neoficiálního ICT koordinátora vykonává. To však neznamená, že se bez přesného vymezení kompetencí a zodpovědnosti obejdeme, a to přinejmenším kvůli jeho dalšímu vzdělávání a finančnímu ohodnocení.

Podle informací z více zdrojů je v současné době na ministerstvu dokončován dokument, který činnost a vzdělávání ICT koordinátorů specifikuje. Pokud bude příští týden schválen, měl by být v blízké době zveřejněn. Obsahové podrobnosti jsou prozatím neveřejné, základní principy vzdělávání však budou patrně takovéto:

  • Ministerstvo se přiklonilo k větší standardizaci, a školení všech úrovní, tedy i ICT koordinátorů, proto budou poskytovat pouze akreditovaná školící střediska. Těmi se mohou stát komerční subjekty i školská zařízení.
  • Pro jednotlivá školení budou dány závazné osnovy. V případě ICT koordinátora tedy bude jasně definováno, jaká má být jeho znalostní úroveň v závislosti na velikosti a vybavení školy, na níž působí.
  • Tyto osnovy, resp. cílový stav znalostí, budou v průběhu etap realizace SIPVZ aktualizovány.

Na větší konkrétnost si budeme muset počkat do zveřejnění zmíněného dokumentu. Otázkou například zůstává, jestli budou cílové stavy propojeny s již existujícími „počítačovými“ certifikáty nebo ověřovány jinak.

Podle Moniky Broschové, ředitelky programu P1 SIPVZ, však nadále platí, že koordinátor bude odpovědný pouze svému řediteli, protože ředitel nese zodpovědnost za naplnění cílů programu v rámci školy.

Od roku 2002 bude způsob financování školení, jak již bylo dříve řečeno, standardní, tzn. že peníze obdrží přes svého zřizovatele přímo školy jako účelově vázané prostředky. Dotace na školení ICT koordinátorů bude dvojsložková, přičemž pevná část je stejná pro všechny školy a pohyblivá část je závislá na počtu žáků školy.


Zádrhel finanční odměny

S problémem ICT koordinátorů jen nepřímo souvisí, že generální dodavatel může (v závislosti na místních podmínkách) chtít využít stejné osoby pro technickou správu počítačů a sítí, které na školy dodá. Počítače a infrastruktura budou dodány jako úplná služba včetně servisu, jenž není v žádném případě součástí koordinační práce.

To je třeba si uvědomit, protože v poslední době „prosakovaly“ informace, že na finančním ohodnocení by se mohl podílet generální dodavatel. Jaromír Horák to pro Českou školu uvedl na pravou míru: „My budeme hradit takového člověka, kterého potřebujeme k provozování služeb, ke kterým se zavážeme v první dílčí smlouvě. A jestli to bude ICT koordinátor, nebo zaměstnanec nějaké lokální firmy, je nám úplně jedno.“

Skutečná koordinační práce by tedy měla být ohodnocena státními penězi (přestože si daný pedagog může přivydělat u GD). A v tom je samozřejmě kámen úrazu. Opravdovým problémem není formální zápis položky „koordinátor informačních a komunikačních technologií“ do katalogu prací na Ministerstvu práce a sociálních věcí. Problémem je, že snížení pedagogických úvazků ve prospěch koordinačních prací zvýší nároky na státní rozpočet nejméně o miliardu. A všichni víme, jak probíhá současné schvalování rozpočtu, kvůli němuž padl i poslední slib na zvýšení tarifních mezd státních zaměstnanců.

Je celkem pochopitelné, že MŠMT nemůže z tohoto důvodu rezignovat na funkci ICT koordinátora, realizaci SIPVZ nastartovat bez něj a čekat, až se problém vyřeší. (Což nemůže nastat dříve než po volbách.) Na druhou stranu je tu reálné nebezpečí, že tento zádrhel může zchladit nadšení potenciálních koordinátorů, kteří funkci vzhledem k nárůstu práce nemusejí chtít přijmout, pokud ředitel školy nenajde na účtu přiměřené peníze pro nenárokovou odměnu. Ještě větší problém může nastat u menších a méně vyspělých škol, na nichž se vhodná osoba nenajde – a takových škol jistě nebude málo. Tam by funkci ICT koordinátora měl na základě smluvního vztahu vykonávat např. zkušený pedagog z větší blízké školy; v tomto případě jej ale ředitel nenárokovými složkami mzdy platit nemůže. Jak tedy? Monika Broschová nám k problému písemně odpověděla takto: „Jelikož není tato funkce v katalogu práce, může vykonávat tuto funkci jeden ICT koordinátor pro více škol pouze v případě, že se ředitelé škol domluví a je v jejich silách ho zaplatit.“ Bližší informace jsme bohužel neobdrželi.

Vít Šebor

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.