Jiří Schincke: Integrovaný přístup k výuce češtiny na ZŠ

pondělí 29. října 2001 ·

Jako druhou ukázku integrovaného přístupu s mezipředmětovými vazbami zveřejňujeme pracovní postup při opakování slohu v 9. ročníku ZŠ. Stejně jako v případě dějepisu jím můžeme úspěšně zvýšit zaujetí žáků i pro češtinu.

Jako druhou ukázku integrovaného přístupu s mezipředmětovými vazbami zveřejňujeme pracovní postup při opakování slohu v 9. ročníku ZŠ. Stejně jako v případě dějepisu dějepisu jím můžeme úspěšně zvýšit zaujetí žáků i pro češtinu. I tento málo populární předmět může být zábavný.


Téma: Pantáta Hájek

Ukázka integrovaného přístupu k opakování s využitím mezipředmětových vztahů (literatura, zeměpis) a dramatizace. Procvičení: výtah, výpisky, žádost, přihláška, životopis, inzerát, vypravování, mluvený projev.

Kapitola je vhodná k opakování především pro 9. ročník ZŠ.

Motto: Ten kdo tvrdí, že něco nejde dělat, by neměl překážet tomu, který to dělá. (Z knihy Arthura Blocha Murphyho zákon.)


Postup:
Žákům postupně zadáváme tyto úkoly:

Úkol 1) Přečtěte si pozorně úryvek Pantáta Hájek z povídky Boženy Němcové Dobrý člověk a připravte si výtah, který by měl obsahovat:
a/ úvodní informace o pantátovi Hájkovi (kdo to je, jaké má povolání atd.)
b/ vnější popis (heslovitě),
c/ vnitřní popis (heslovitě),
d/ účel cest do Vídně.

Úryvek:

Před lety, když ještě železnic v Čechách nebylo, více bývalo vidět na vídeňské silnici těžkých nákladních povozů, kteréž výrobky z kraje do císařské residenci dovážely a tamodtud jiné potřebné zboží nazpět přivážely.

Tehdáž jezdíval pravidelně každý měsíc od Náchoda k Vídni a zase zpátky pantáta Hájek, znám po celé té čáře silniční a v hospodách raději vídán než pán v kočáře, neboť mnoho dal utržiti. Ve Vídni jmenovali ho lidé, s nimiž byl ve spojení, „velký český vozka“, což platilo i povozu jeho i osobě.

Bylť Hájek muž vysoký, mohutných oudů, jak se k jeho zaměstnání dobře i příslušelo. Vysoké jeho čelo a široká brada s hlubokým důlkem ukazovaly na ráznou povahu, v jasných modrých očích bylo ale také viděti velikou dobrotu srdce. Když se usmál, objevily se dvě řady silných bílých zubů jako zeď. Vlasy tmavokaštanové nosíval přistřižené, jak se říká „podle rendlíku“. Na hlavě měl široký klobouk plstěný, na němž za šňůrou, když byl na cestě, vždy plno mejtních cedulek zastrkáno bylo. Na krku měl černý hedvábný šátek s dlouhými konci a přeseň vyložený límec od košile. Modrou vestu s olověnými knoflíčky a též takovou kazajku vyšívanou zpředu. Boty těžké až přes kolena, černé koženky a okolo pasu těžký opasek, to byl jeho oděv. Přes ten na cestě v zimě nosil dlouhý bílý kožich, v létě modrou plátěnou halenu, u rukou a u krku bíle vyšitou.

Když tak v mohutné pěsti nesa bič, povolným krokem vedle vozu se kolísal, lidé se po něm obraceli, řkouce mezi sebou: „Ten Hájek, to je člověk jako obr! A jakou on to má správu. Vůz jako ze soustruhu, koně jen to jiskří a nákladu, až všechno praští!“ – „Přáno mu, je to dobrý člověk,“ říkalo se, když byla řeč, jaké má v povoznictví štěstí.


Úkol 2)
Pantáta Hájek je zavalený prací, a proto se chystá napsat do novin inzerát, v němž nabízí zajímavou práci.
a) Napište tedy za pana Hájka inzerát. Nezapomeňte uvést požadavky kladené na uchazeče o zaměstnání.
b) Odpovězte na inzerát a požádejte o zaslání přihlášky.
c) Přihlášku sami vyplňte a přiložte k ní i svůj životopis.


Úkol 3)
Zpočátku jezdíte s pantátou Hájkem jako závozníci, abyste lépe poznali trasu, zákazníky apod. Váš zaměstnavatel se ale mezitím připletl k trestnému činu a na vás se obrátila policie s požadavkem svědecké výpovědi, v níž byste měli:
a/ popsat charakterové vlastnost pana Hájka,
b/ popsat činnost pana Hájka během posledních 12 hodin (popisujte jeho cestu z některého
českého města, obce do Vídně).

Na základě vaší svědecké výpovědi byl váš zaměstnavatel zproštěn podezření ze spáchání trestného činu, a tak se na vás obrátilo vedení jedné nejmenované televize, abyste své zážitky z cesty zpracovali do podoby příběhu, který by se dal zdramatizovat.


Úkol 4)
Napište tedy takovýto příběh a uplatněte v něm zásady, kterými se musí dobré vypravování vyznačovat.


Úkol 5)
Dostanete rovněž hodně pozvání k besedám o Rakousku a Vídni, mj. i z vaší třídy. Musíte se tedy připravit, a proto zajděte do knihovny a půjčte si potřebnou literaturu. Napište si výpisky a nezapomeňte na osnovu (Rakousko, Vídeň …).

Zlomte vaz!


Metodické poznámky:

Úkol 1: Můžeme využít úryvek uvedený v příloze, nebo jiný vhodný. Doporučujeme ukázku do každé lavice oxerovat a pracujeme ve skupinách.

Úkol 2: Můžeme i zdramatizovat. Místo inzerátu mohou žáci „telefonovat“. Zopakujme ale předem zásady správného telefonování: pozdrav, představit se, slušně požádat…

Úkol 3b: K popisu cesty využijeme atlasů nebo nástěnné mapy – procvičujeme orientaci na mapě.

Úkol 4: Vyžadujeme osnovu (podceňuje se!) a přímou řeč.

Úkol 5: Cvičení je zaměřeno mj. i na mluvený projev, a proto bychom měli zopakovat zásady mluveného projevu.

Jiří Schincke

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.