Milan Hausner: Počítačové hry mohou být přínosem pro děti i školu

čtvrtek 11. ledna 2001 ·

Hry se staly fenoménem konce 20. století. Většina z nich nestojí za zmínku, neboť se orientuje jen na naše nejnižší pudy. Na druhé straně jsou ale některé hry, které nesporně rozvíjejí schopnosti dětí a při troše šikovnosti učitele mohou i výrazně posílit „problémové vyučování“ ve výuce.

Nastolení situace přes počítačovou herní simulaci bývá poměrně dobrým základem pro delší celotřídní projekt třeba i bez využití počítače. Typické hry pro takové projekty jsou „historické“ strategické hry, které pak mohou pokračovat na nástěnkách, v referátech atd. Jejich příkladem mohou být třeba Pharaos, Age of Empires a další.

Počítačové hry bychom určitě neměli a priori zavrhovat. Kvalitní adventury (hráč - hrdina plní úkoly postupuje různými variantami herního příběhu k danému cíli), strategické i simulační hry přece jen určitý pozitivní vliv mají – a to nejen při sofistikovanějším využití ve škole, ale i jako „pouhá hračka“ na domácím počítači. Co konkrétně mohou rozvíjet?

Porozumění anglickému textu (slovní zásoba, práce s autentickým textem). Tato dovednost je bezpochyby hrami cizí provenience velmi silně podporována, i když český hráč si často vypomáhá intuitivním, empirickým ovládání a často raději hraje jednodušší akční hry, které mu i při neznalosti jazyka nedělají problémy. U lépe organizovaných a strukturálních her je však pochopení textu nezbytné, a tak lze u jejich dětských hráčů pozorovat větší slovní zásobu a někdy i mírný rozvoj gramatických dovedností (mírný!). Kdesi jsem si přečetl, že hraní her napomáhá i čtení a výslovnosti. Zde si příliš jistý nejsem. Pokud hráč text čte, přejíždí ho významově a hledá souvislosti. Rozhodně ho otázky správné výslovnosti příliš nezajímají.

Logické myšlení v počítačových hrách by zcela určitě stálo za samostatnou studii. Některé adventury a strategie vyžadují poměrně obsáhlou analýzu materiálů a následné provedení operace; logické myšlení vyžaduje i kladení jednotlivých kroků ve správném pořadí (zamčené dveře – klíče – kapsa). Je pravda, že mnohé hry lze „obejít“ prostě namátkovým hledáním správného kliknutí. Pokud ale kvalitní hra vyžaduje skutečné dovednosti, hledání, doplnění a teprve potom umožní postup do další sekvence, pak má určitě své opodstatnění.

Nejlepším produktem v této kategorii je podle mého názoru letošní titul francouzské provenience „Křižáci“, strategická hra ze středověku, která je navržena na jednu z prvních cen pro nejlepší evropský multimediální titul Europrix 2000. (Recenzi tohoto disku najdete v časopise Computer 24/00.). Na disku Physicus (Europrix 2000- nominace) jsem sledoval, kolik dětí při vstupu do vynálezcova domu udělá správný krok. Šest z deseti mých žáků začalo kolem domu hledat „výbušninu či beranidlo“, i když docela dobře stačilo kliknout na kliku. Myslím si, že to je dobrá ukázka toho, jak mnohé počítačové hry řeší „logické úkoly“. Proto je hry třeba vybírat velmi pečlivě.

Počítačové logické myšlení je samozřejmě omezeno a je vždy řadou určitých matematických kroků a nemůže rozvíjet myšlení jako celek. Každopádně ale napomáhá rozvíjení aktivního přístupu i způsobů, jak některé problémy řešit.

Nelze také pochybovat, že mnohé hry vyžadují dobré pozorovací schopnosti a že jich lze využít i pro nácvik některých dalších dovedností, jako je soustředěnost či přesnost výkonu. Výsledky se však nesmějí zveličovat, neboť pozorovací schopnost je v tomto případě dána především motivací hráče. Z uvedených skutečností částečně vychází i teorie bio-feedbacku. Simulační hry jsou navíc vynikající příležitostí, jak ukázat svým dětem i žákům mnoho procesů, které jsou zde „virtuálně reálné“.

Čtení map a porozumění jejich obsahu je dovedností, kterou počítačové hry mohou rozvíjet víc než dobře. A je faktem, že žáci na základní škole zvládají leckdy velmi obtížně právě čtení a porozumění mapám. Počítač je dobrou pomůckou, která v tomto ohledu díky strategickým hrám napomáhá i zvládání praktických situacích v terénu. Určování světových stran, orientace v terénu a další dovednosti patří do běžného arzenálu počítačového hráče. V jednom z amerických výzkumů se konstatuje, že strategické hry napomáhají zlepšit tyto dovednosti až o 10%. Je to hodně nebo málo? Kromě pasivního užívání hry často vyžadují i schopnost mapy aktivně tvořit (simulační a strategické hry).

Upevňování běžných dovedností a znalostí se uplatňuje v hrách, kterým říkáme anglicky role-playing. Ve skupině her pro věkovou kategorii do 12 let (běžně se označuje jako K12) jsou poměrně efektivní hry, které uživatele vedou ke zvládání základních činností, které jsou v dané situaci běžné. Hráč se učí reagovat určitým adekvátním způsobem. Této techniky se využívá i např. v 3D „jazykových“ hrách jako je například Mean City firmy Langmaster, který pro začátečníka v anglickém jazyce vytváří natolik motivující prostředí, že je užívání jazyka vnímáno zcela přirozeně. Profesionálními „hrami“ jsou simulátory pro autoškoly, vojenský i pilotní výcvik.

Efektivní poznámkování je jednou z činností, které by měla současná základní škola své žáky naučit, výsledek je však leckdy nedostatečný. I zde mohou počítačové hry mírně přispět svými požadavky, neboť u komplikovanějších titulů jen nutno pořizovat si záznamy o herní situaci, které usnadní hráči postup do další sekvence.

V dalším pokračování se budu věnovat možnostem konkrétnímu využití některých her ve školní třídě.

Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.