Jana Smutná: Dětským pohledem

úterý 28. března 2000 ·

Postřehli jste někdy, jak děti v předškolním věku touží chodit do školy, jak jsou pyšné, že mohou jít k zápisu do první třídy? My, dospělí, se vskrytu až podivujeme, jak se na školu těší a prahnou po nových znalostech a dovednostech. Proč jim vstřebávání a pochopení informací v dnešním uspěchaném světě neusnadnit?

Kdy začít?
Postřehli jste někdy, jak děti v předškolním věku touží chodit do školy, jak jsou pyšné, že mohou jít k zápisu do první třídy? My, dospělí, se vskrytu až podivujeme, jak se na školu těší a prahnou po nových znalostech a dovednostech. Proč jim vstřebávání a pochopení informací v dnešním uspěchaném světě neusnadnit?
Dnes se již málokdo prosadí s myšlenkou, že dítěti počítač do rukou nepatří. Toto zařízení, zasahující do všech odvětví lidské činnosti, by mělo vstoupit určitě již do života předškoláka. Na našem trhu pro něj existuje několik dobře připravených titulů, které se snaží rozvíjet především matematické představy, jazykovou průpravu, smyslové vnímání, postřeh a paměť. Některé z nich využívají i samotné mateřské školy, nemusíte se tedy bát, že byste mohli něco pokazit.

S kým se setkáte
I ve výukovém softwaru pro nejmenší najdete různé tituly. Některé nabízejí výuku téměř všeho, co vyžadují školní osnovy, ale působí na děti poněkud stroze, jako třeba Těšíme se do školy a Všeználek, u kterého je kvalita ovlivněna rokem vydání. Sluníčko naopak svou didaktickou úlohu vykonává hravě přímo na školní tabuli. Sympatická a ochotná Beruška do školy přiláká i největší zarputilce. Dětský koutek a Klubíčko 2 se celkem úspěšně snaží spojit vzdělávání s procvičením (fixací) v důvtipných rozvojových hrách. Projde s dětmi základy matematiky a čtení, odmění je pohádkovým obrázkem. Vděčné jsou i omalovánky s obrázky oblíbených pohádkových postaviček. Nikdo nemůže přehlédnout radost dětí, když jim jejich výtvor vytisknete na barevné tiskárně. Rozsáhlost výtvarných technik překvapí v malířském kufříku, který dostane Tomík k narozeninám. A písničky? Stydíte se před dětmi zpívat? Dětem prý vámi ne zcela čistě nebo falešně reprodukovaná písnička vůbec nevadí. Pokud byste se o tento výkon přesto nechtěli pokoušet, pomůže vám Klubíčko 2. Navíc ukazuje slabiku, která je právě aktuální. Populární a nápadité je použití karoake (pouze hudba se zvýrazněním slabiky, která patří k melodii).
Pohádky dětskému softwaru nemohou rozhodně chybět. K vděčným posluchačům patří i mnozí dospělí. Dědeček v Dětském koutku nebo naši známí herci v Klubíčku 2 vám je i přečtou. Všeználek spoléhá na pilnost a znalost čtení vašich dětí nebo vás samotných. I to je způsob, jak si procvičit plynulé spojování slabik, pro předškoláky však méně vhodný. Základní zeměpisné znalosti rozvíjí pouze Neználek. Neškodilo by však, kdyby jasněji formuloval některé úkoly a poradil s jejich plněním.

Nenechte se zmást
Ve výukovém softwaru je důležité zvládnutí motivace, většinou se jedná o hry. Ty jsou někdy tak dlouhé, že mohou dítěti více ublížit, než motivovat. Prvňáček by měl sedět u počítače maximálně 20 minut dvakrát v týdnu a má od něj odejít se splněným úkolem. Vyhánět ho od rozehrané hry bych rozhodně nedoporučovala. V tomto věku se děti snaží získat pochvalu za splněný úkol, při nesplnění mohou mít ty citlivější blízko k záchvatům hysterie. Pomozte jim určit si cíl, který je pro ně úměrně zvládnutelný. Nedoporučuji proto zdlouhavé hry, které se občas v dětském softwaru také vyskytují. Široká škála barev je pro malé dítě také spíše překážkou. Na děti nejlépe působí barevný kontrast dvou až tří barev (mají nejraději červenou, oranžovou, zelenou, žlutou a modrou). Opravdu ukázkově se s celkovým estetickým dojmem vypořádalo Sluníčko.

Co by nemělo chybět
V předškolním věku se přirozeně vytváří a formuje osobnost člověka. A to všestranně, proto je důležité důkladněji propracovat i témata týkající se ročních období a pojetí času, přírodních změn, zvířátek, oblečení, vztahů mezi věcmi i lidmi, přiblížení nejbližšího okolí (domácnosti), seznámení se s tradicemi apod. Dětský výukový software nesmí narušovat pohodu a vnitřní klid citlivého dítěte. Měl by být jemně citově laděný, neagresivní. Při jeho tvorbě by autoři neměli zapomínat na spolupráci s pedagogy, psychology, lékaři, speciálními pedagogy aj. Software totiž stále více využívají i tělesně postižené děti jako možnost svého rozvoje, mnohdy jim přímo nahrazuje školu. Zlepšení technologie rozpoznávání řeči určitě pomůže i softwaru pro nejmenší. Odpovídající reakce počítače je totiž také velmi důležitá.

Autorka děkuje za spolupráci PhDr. Věře Leciánové

Produkty byly zapůjčeny od těchto firem a distributorů:
CFC, (02) 67 19 34 51,Grada Publishing, (02) 20 38 65 11–2, Media Trade, (02) 22 21 11 55 nebo (0800) 12 37 66, Terasoft, (0316) 51 33 16, Zebra systems, (069) 691 29 61

Hodnocení dětského výukového softwaru

Právě vyšlo nové číslo časopisu Computer.

Jana Smutná

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.