Petr Drahoš: Zlatý Ámos: porota vybrala šest finalistů

středa 23. února 2000 ·

Kdo se probojoval do finále soutěže o nejoblíbenějšího pedagoga ČR? V pátek 18. února se ve Velkém zrcadlovém sále MŠMT sešli kandidáti na titul Zlatý Ámos České republiky pro rok 2000. Anketu pořádá občanské sdružení Klub Domino, dětská tisková agentura a mediálně ji podporuje Radio Domino, první dětské internetové rádio u nás, které vysílá on-line 3x týdně. Poslouchat jej však můžete kdykoli - tak, že si vyberete již odvysílané pořady z archivu.


Klub Domino, se záštitou ministra školství, letos již posedmé vyzval všechny děti navštěvující školy v České republice, aby zaslaly své náměty a nominovali tak nejoblíbenějšího učitele své školy. Celý projekt je založen na spontánní aktivitě žáků a nejde tedy o objektivní zhodnocení kvalit, znalostí, pedagogických schopností ap. kandidovaných učitelů.

Jedinou podmínkou pro účast v anketě bylo zaslat do 31.12.1999 přihlášku se všemi náležitostmi, tzn.: stručnou charakteristiku navrhovaného kandidáta a jeho fotografii, popis příhody prožité s učitelem a 100 podpisů osob, které s návrhem souhlasí (na malých školách stačí podpisy poloviny všech žáků) plus podpis kandidáta, případně podpis ředitele školy a starosty (přihlášku neschvalují, pouze potvrzují, že jsou o ní informováni).

Tuto podmínku splnilo 23 navrhovatelů. Přihlášky, a zvláště pak některé příhody, jsou velmi poučné. Můžete se o tom přesvědčit sami .
Ukazuje se, že většina kandidátů Zlatého Ámose pracuje "přes čas". Mnoho volného času věnují různým aktivitám v zájmových kroužcích, pořádání soutěží, secvičování divadla apod., případně i doučování. Jsou oblíbeni pro svoji trpělivost, spravedlnost (mnohdy v kombinaci s náročností!), smysl pro humor, obětavost, kreativitu, orignální a konstruktivní řešení problémových situací (buď se zcela obejdou bez poznámek, nebo místo nich ukládají "alternativní tresty" či úkoly - např. donést do školy 60 kg sběru ap.).
Někteří z nich se stávají důvěrníky svých žáků, a ti se pak s nimi radí o soukromých záležitostech a svěřují se jim se svými problémy. Děti také oceňují to, že jsou brány jako rovnocenní partneři, že se s nimi učitelé radují z jejich úspěchů a že dokáží přiznat svůj omyl a omluvit se za situaci, která v důsledku jejich chyby vznikla, což je (podle jedné z přihlášek) u dospělých spíše vzácnost.

Pro představu uvádím dva příklady popsaných příhod: Pan učitel Jaroslav Chmel (Volyně) potěšil svou třídu tím, že dvěma dvojicím zajistil účast v soutěži Hip, Hap, Hop. Paní učitelka Libuše Klaudová (Příbor) se zase chopila příležitosti v době záplav, kdy děti nemohly chodit do zatopené školy a zajistila pro téměř stovku žáků třítýdenní pobyt v Německu, který byl pro povodněmi postižené školy nabídnut (o čemž se dozvěděla z novin).

Většina navržených učitelů učí na 1. nebo 2. stupni ZŠ. Opravdovou raritou je PhDr. Marie Königová, kterou do ankety přihlásili posluchači rozhlasové univerzity třetího věku, kteří jsou již v důchodovém věku.

Neobvyklý byl také jeden z dopisů, který seznamoval s příběhem p. učitele Jíchy, předčasně zemřelého ve věku 28 let v roce 1943 na těžkou chorobu ledvin. Podobný osud stihl i oblíbeného učitele Zdeňka Gelnara z Karviné, když loni navždy opustil své žáky.

Ovšem pravděpodobně největším překvapením byla pro organizátory ankety přihláška paní učitelky Kyclové (Pardubice) - dostalo se jí totiž podpory formou speciální www stránky , zpracované pro tento účel jedním z rodičů dětí, které učí. I když se stránka načítá poměrně dlouho, stojí za to si na ni počkat. Vřele ji doporučuji ke shlédnutí a pročtení. Najdete na ní mnoho barevných fotografií, především však text dokumentující postupné stmelování rodičů v kolektiv, který dnes připravuje pro děti pod vedením paní učitelky víkendové akce, při nichž děti hravou formou získávají zkušenosti a poznatky, které se jim budou hodit ve škole i v životě. Uvolnění, zábavu a potěšení přinášejí tyto aktivity i dospělým - ti se spolu scházejí i jinak, neboť se stali takřka nerozlučnými přáteli.

Porota, složená ze zástupců pořádající organizace, spolupracujících firem a sponzorů, tedy neměla lehkou práci, když na základě přihlášek, ale i testu odolnosti proti stresům, testu všeobecných znalostí a osobního pohovoru vybírala 6 učitelů (PhDr. Marie Königová, Jaroslav Chmel, RNDr. Libor Malý, Libor Sládek, Marcela Valoušková a Jitka Kyclová), kteří se zúčastní pražského veřejného finále 24. března.

V sobotu 25. března ve 20,00 hod. začne v Národním domě na Vinohradech Kantorský bál, na němž bude Zlatý Ámos pro rok 2000 oficiálně vyhlášen.


Předseda poroty, MUDr. Jan Cimický, dále oznámil, že byly uděleny dva tituly in memoriam (viz. výše) a že všichni navržení získávají titul Zlatý Ámos 2000 s lokální působností pro školu, na níž učí. Příslušné certifikáty převzali přímo z rukou ministra školství, se kterým si v závěru setkání mohli i osobně pohovořit. Eduard Zeman mj. v odpovědi na otázku o dopadech reformy veřejné správy na školství užil výstižného přirovnání, že "Bílá kniha je osobní auto na hlavní silnici, zatímco reforma veřejné správy představuje náklaďák řítící se po vedlejší… "

Co nastane, až se tato vozidla setkají na křižovatce? Nechápu, jak je možné, že vláda nekoordinuje činnost jednotlivých ministerstev a de facto připravuje takovéto karamboly. Ostatně své o tom věděl už Jan Amos Komenský, z jehož díla Obecná porada o nápravě věcí lidských přednesl Alfréd Strejček několik velmi aktuálních úryvků v úvodu slavnostního ceremoniálu vyhlášení finalistů. Citáty myšlenek doprovázel hrou na flétny a píšťaly. Za zmínku stojí, že se Štěpánem Rakem jezdí po světě a v rozličných prostředích seznamují posluchače a diváky s pásmem idejí "Obecné porady" v komponovaném pořadu Vivat Comenius, nastudovaným v pěti řečech…


I když letošní Zlatý Ámos za měsíc skončí, další ročník se již připravuje. A možná dojde k zajímavým změnám v pravidlech - účastníky ankety se pravděpodobně budou moci stát i další lidé připravující nastupující generaci (např. vychovatelé, trenéři, vedoucí organizací pro děti a mládež (pionýr, skaut,…), cvičitelé apod.).

Petr Drahoš

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.