Milan Hausner: <br>Multimédia na rozcestí - nejenom milenia!

úterý 28. září 1999 ·

Slovo "multimediální" se v našem podvědomí zabydlelo. Multimediální je dnes prakticky vše. Na konci tohoto roku asi stojí za zamyšlení, kam multimedia a zvláště v oblasti vzdělávacího softwaru spějí.
Kam multimédia dospěla? Odpověď je docela prostá. Jak k fantastickým možnostem rozvoje lidské osobnosti, tak na druhé straně k zcela odstrašujícím příkladům zneužití techniky a moderního softwaru pro uspokojování našich skrytých tužeb. Totéž platí i o Internetu. Programy pro přímou komunikaci lze využít pro navázání přátelství stejně tak jako sexuální výlety do říše fantazie. Každý technický pokrok s sebou nese dvě strany stejné mince. Dávno už jsou také doby, kdy tyto produkty oslňovaly opilce i světce z jedné básničky o filmové mánii konce století devatenáctého. Byly doby, kdy nový multimediální titul přilákal pozornost a všichni novináři se rozplývali. 


Pro dobré tituly - není vůbec rozhodující, zda jsou na CD-ROMu či na disku, či na křídovém papíře. Na tom opravdu nezáleží. CD-ROM dnešní doby již bez vynikající grafiky (spíše netradiční - měl bych podotknout), bez odpovídajícího obsahu, padá nutně do studně zapomnění. Když jsem si procházel Internet a srovnával svou databázi producentů vzdělávacího softwaru (1995) (nechtějte po mně, prosím, psát o hrách samotných) a porovnával jsem ji z těmi současnými, zjistil jsem, že více než 60 firem v průběhu posledních tří let zaniklo či bylo pohlceno… Na trhu se drží 5 -6 firem, které produkují jeden disk za druhým. Ale i na ně již dolehla skepse konce "multimediální" mánie. Dorling Kindersley (a že má jeden titul hezčí než druhý) propouštěl desítky zaměstnanců a přeorganizoval svá oddělení. Microsoft v poslední době vyjma Encarty a Bookshelfu (což vlastně jsou jen upgrady starších titulů) nepřišel na trh s žádnou převratnou multimediální novinkou a sami jeho zástupci uvádějí, že prodej značně poklesl. (když neuvažujeme o hrách - pochopitelně).

Trh s multimédii se v USA v podstatě zhroutil. Prodej klesá a v internetových studiích najdete černé vyhlídky. Evropa je na tom přece jen poněkud jinak, protože má proti USA přece jen nějaký ten rok zdržení. V letošním roce podle mých informací celá řada firem zvažuje i účast na INVEXU, což zcela jistě lze považovat za velmi vážný podnět. Dalším velmi podstatným rysem je neustále klesající věk těch, jež se v těchto oborech uplatňují. Technologická revoluce otvírá nové hranice. A na nás starších už nejspíše je, abychom se v tomto věku dokázali přizpůsobit. Americké studie tvrdí, že člověk konce století dvacátého má za svůj život minimálně 6 až 7 profesí a že se musí neustále vzdělávat. Tvrdí se, že by se každý z nás měl minimálně 5 x přeškolit. Cesta k otevřenému informačnímu systému však začíná mnohem dříve - v oblasti vzdělávání a v metodách, které používáme.

Druhým rysem současného konce multimediální mánie je zcela samozřejmě Internet. Spočítejte si jen, kolik stránek (těch tiskových) je tomuto médiu věnováno. Internet se stal pro mnohé statické "CD -ROMy" doslova pohromou.
Z nejnovějších 15 CD světové produkce nemají přístup k Internetu s rozšiřující databází pouze 2 tituly, z 10 českých pak je tomu přesně naopak. Internet se stal i pro producenty médiem, kterým lze ovlivňovat potencionálního zákazníka. Internet a jeho neustálá aktualizace (zdaleka tomu není tak, jak se na CD píše). U posledních pěti CD jsem si opravdu všechny stránky prošel a pouze na jedné z nich se informace aktuálně měnily. Publikování na síti je nepochybně nejmodernějším způsobem, ale na druhé straně s sebou nutně nese autorské přispívání, koncepční produkci. K každém případě tedy jde o lidské zdroje.

Vývoj jde v poslední době převážně dvěma směry - výraznou grafickou až uměleckou produkcí či obrovským objemem dat. S rostoucí poptávkou po multimediálním softwaru vzniká problém jejich snadnějšího, rychlejšího a levnějšího vývoje. Dříve se na produkci museli podílet profesionální programátoři, ale dnes má možnost vytvořit si vlastní aplikaci stále více uživatelů.

Trh s multimédii
Zatím nejprodávanějšími tituly jsou především aplikace pro volný čas a vzdělávání, tedy hry a různé encyklopedie. (erotiku nevyjímaje). Specializované časopisy uvádějí, že je dnes k dispozici přes 30 000 titulů (angličtina). Kolik titulů je v češtině, snadno posoudíte sami

Nové perspektivy?
Stávající technologie otevřely celou řadu nových horizontů. I kapacita dnešních disků CD-ROM bude jednou nutně nedostačující, a tak výrobci již dnes pracují na novém, samozřejmě lepším řešení. K dispozici jsou již i DVD disky, formát CD-E (Erasable) už také není hudbou budoucnosti. Jak by tedy mohl vypadat "ideální" produkt konce 20. Století. Pokusil jsem se navrhnout autorské multimediální desatero:
- Podkladové materiály jsou ověřené v běžné knižní publikaci a upravené pro elektronické publikování (Britanica, Webster, Compton, Otto, podklady pro Langmaster)
- Tituly jsou zpracovány převážně graficky. Stírá se rozdíl mezi uměleckou produkcí a technologickými požadavky
- Uživatelské rozhraní je poměrně jednoduché a intuitivní
- V jazykových produktech se uplatní nejnovější metody tzv . Speech recognition (Analýza hlasu)
- Z CD disku je přímý přístup na Internet, na přidružené stránky, které rozvíjí obsah disku
- Na českém trhu se bude převážně uplatňovat domácí tvorba a dále pak i významné lokalizované produkty. Jedinou cestou jak se vyrovnat s rostoucími náklady je otázka vzájemného propojováni a joint venture mezi zainteresovanými stranami.
- Encyklopedické a vzdělávací disky by měly odpovídat nižším věkovým kategoriím, přinejmenším v oblasti vyhledávání dat
- 90 % moderních disků má v sobě implementován určitý "autorský program" umožňující vyhledávání dat, přímou přípravu svého projektu, zprávy, výpisků buď v podobě počítačového souboru nebo v podobě tištěného materiálu. Tento přístup výrazně zvyšuje možnosti využití i na stanicích, které nejsou pro práci s velkým objemem dat přizpůsobeny
- Prosazení titulu potřebuje masivní reklamní kampaň a to nejen v počítačové branži
- Během velmi krátké doby se hlavním multimediálním médiem stane sám Internet. Reálnou hrozbou sítě je, že většina informací zde bude silně zkomercializována.
- Nosiče CD-ROM se stanou spíše "fixní" mediatékou a budou využívány pro ukládání podnikových dat či budou sloužit v omezeném rozsahu jako vstupní média a nosiče.


Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.