Učitelé dostali od nového roku přidáno. do tarifní složky nejde většina z plánovaných 9 procent, ale pouze 4 procenta. Zbytek má jít do nenárokových složek platu. „Rozhodnutí považuji za velmi špatné. V současné krizové situaci nechceme přistupovat k rozdělování učitelů na dobré a špatné. Tarifní plat by měl být oceněním složitosti, odpovědnosti a namáhavosti profese,“ říká v pořadu ČRo Plus odborář František Dobšík.
|
František Dobšík (repro ČT) |
Poslanec Karel Rais (ANO) oponuje, že vláda postupovala konzistentně.
Oponuje mu místopředseda sněmovního školského výboru Rais (ANO), který upozorňuje, že vláda plní veškeré závazky svého programového prohlášení a navyšuje platy učitelů. „Vždy jsem byl pro to, aby manažer dostal nějaký motivační nástroj do rukou a těch 5 procent je malá částka, ale je to kompromis.“
„Ten základ ale není motivační,“ namítá Dobšík. A v kriticr pokračuje: „Ministr Plaga se s námi nebavil,“ pokračuje v kritice odborář. „Od začátku září ho žádáme, že to chceme projednat, jenže prý nemá čas. Školy vyučují žáky distančně a ministerstvo školství nebylo schopno se svými sociálními partnery být ani v distančním kontaktu. Tady pan Plaga selhal, podcenil sociální dialog a bohužel ho i destruoval.“
Celý text a pořad ke stažení naleznete
zde
8 komentářů:
„Vždy jsem byl pro to, aby manažer dostal nějaký motivační nástroj do rukou a těch 5 procent je malá částka, ale je to kompromis.“
RE: "Motivační nástroj" dostanou leštiči klik, neschopní kverulanti velebující si v tom svém
"smrádečku", tahouni utřou a nedostanou vůbec nic.
Kdybyste tak jasně stanovili pravidla za kterých se bude manager projevující se jako diktátor zodpovědný zřizovateli za chod a personální obsazení v zabezpečení výuky. Vysoká fluktuace = NESCHOPNÝ (SPÍŠE VŠEHOSCHOPNÝ MANAGER...)
Pořád se pokazuje na neschopnost učitelů, ale co neschopnost ředitelů škol, o té se nediskutuje. Ředitel školy jako skutečný manažer vede a motivuje své podřízené, s hlavním cílem vytvářet dobré pracovní podmínky kantorům ve škole, ale i mimo školu. Je to na zřizovateli školy, aby si ředitele škol řídil a měl s nimi pravidelné pracovní pohovory. Ředitelé škol se musí někomu zodpovídat za svou práci, jinak problémy školy zametou pod koberec a budou se vymlouvat na neschopné kantory.
Pro Zkušeného učitele: Ředitel školy jako manažer by měl mít dostatek finančních prostředků, aby mohl spravedlivě hodnotit schopné učitele. Dále by měl mít dost peněz na další výdaje (moderní pomůcky, technika apod.). Pokud tyto možnosti nemá, je de facto odpovědný za něco, co nemůže ovlivnit.
Řídit firmu s dostatkem finančních prostředků není umění. Do školství nateklo 6,5 miliard grantových korun v dobrých časech. To jsme v podstatě všichni odpovědni za něco, co těžko ovlivníme. Bavíme se o výmluvě, že za úroveň školství odpovídá jen a jen kantor.
aby mohl spravedlivě hodnotit schopné učitele.
pro "turistao 982"
RE: "VŠEHOSCHOPNÉ UČITELE" - podrazáky, "tichý bonz", intrikáře, pomlouvače, rozeštvávače...
A ŽE TAKTO NEODMĚŇUJÍ NEJLEPŠÍ LÉKAŘE, SOCIÁLNÍ PRACOVNÍKY, UKLÍZEČKY, KUCHAŘKY...atd TO VÁM VŮBEC NEVADÍ. JENOM KANTOR JE TRNEM V OKU UBOHÉHO ČECHÁČKA, PÁČ MÁ PRÁZDNINY, žE?!
To je ovšem zajímavý případ. Tak Ivo si myslí, že ředitel by pdoporoval "leštiče klik, neschopné kverulanti velebující si v tom svém "smrádečku" zatímco "tahouni utřou a nedostanou vůbec nic".
Jak tohle ví? Řekněme, že on sám je přesně v takové sborovně. A samozřejmě, myslí si , že to on je ten "tahoun" :-) . Už to vyvolává úsměv, protože "tahoun" by měl být i týmový hráč, který ostatní kolegy podporuje a mentoruje a ne že o nich takto nepěkně smýšlí :-) Další zajímavá věc je, že tvrdí, že tahouni nedostanou "vůbec nic". Jakto? Nemají svůj tarif, kde je drtivá většina platu? To je nic? A takový tahoun přece dělá svou práci pro radost, jako poslání, které ho nabíjí. Pět procent sem, pět procent tam, jde nám přece o žáky. A pokud vidím, že jsem na pracovišti, kde tahounství není oceněno, jdu o dům dál. Tahouny přece všichni chtějí! Nebo jsou snad všichni ředitel škol "diktátoři"? Pryč je socialistické myšlení, že je člověk na jednom pracovišti a bydlišti až do důchodu.
Takže mi z celého případu vychází několik možností. Buď ivo neví, co píše, což je možné nebo dokonce pravděpodobné. Nebo není žádný "tahoun", ale je naopak sám "nechopný kverulant", kterého zajímají jen vlastní benefity, což je jeden ze znaků vyhoření. A jen nadává na své vedení a klamně vysvětluje sám sobě, že prý mnohem lepší učitelé "leští kliky". A to je smutné.
Pane Čapku na odborných školách si ředitelé hýčkají odborníky. Ale kdo je lepší učitel?
Ten, komu u maturity ze všeobecně vzdělávacích předmětů odmaturuje v maturitě zadávané státem (čili z pozice učitele naprosto neovlivnitelné) 90 - 100 % žáků, nebo ten, který vyučuje svůj odborný předmět, maturitní otázky si připravuje podle toho, co sám naučí, a nakonec mu odmaturuje s bídou 50 - 60 % žáků na první pokus, na druhý pokus to pak zvládne dalších 50 % a někteří to bohužel nezvládnou ani na třetí pokus.
Ředitelé berou jako samozřejmost, že učitelům češtiny a angličtiny žáci odmaturují, nevidí za tím žádnou dřinu, takže nějakých odměn a uznání se těmto učitelům za to nedostane, ani osobních příplatků.
Ovšem odborní "učitelé", kteří přicházejí z praxe a nemají žádnou zkušenost s výukou, nedovedou nikoho pořádně na svůj předmět připravit k maturitě, jsou řediteli přepláceni, protože se jich nedostává. A čeho jsem si ještě všimla u maturit: tito kolegové se chovají k maturantům povýšeně, při zkoušce je ironizují, když něco řeknou blbě nebo nevědí. A já se ptám, 4 roky si nevšimli, že jejich žáci nic neumí, že je tito kolegové nic nenaučili, tak proč je nezkouší z toho, co s nimi opravdu probírali?
Zajímalo by mě, kde jsou ta procenta z minulých let, která nešla do tarifů, nýbrž do osobního hodnocení a odměn. Za ta léta, co to takhle pan ministr řeší, už musí mít ředitelé s letošními novými 5 % do nadtarifních složek nejméně 15 - 20 % na přilepšení některým učitelům.
Na příplatky za různé funkce se už nejméně 20 let nic nepřihazovalo (nejen třídnictví, ale i výchovné poradenství, uvádění nových kolegů do praxe, správce sítě, předsedové předmětových komisí, správci různých sbírek ap.)
Okomentovat