Návrat dětí do škol? Nabízí se jednoduchý trik, jak by to šlo, tvrdí matematik Levínský

úterý 10. listopadu 2020 ·

Česká vláda deklaruje, že je její prioritou návrat malých dětí do škol. „Je třeba na ni tlačit, aby se alespoň první a druhé třídy otevřely. Aby náklady společnosti v pandemii nesl někdo jiný než děti,“ apeluje matematik René Levínský v rozhovoru pro ČRo Plus. 


René Levínský (repro seznam.cz)
Při svých úvahách přitom vychází z jednoduchého výpočtu, kdy jeden ročník prvňáků představuje přibližně 100 tisíc dětí, dva ročníky pak dvojnásobek. To je sice hodně lidí, ale šlo by je vyvážit jiným rozhodnutím, míní Levínský: 

„Kdyby se zodpovědněji chovaly zejména kancelářské firmy, které zdaleka nemají tolik lidí na home office jako na jaře“. Podle Google Community Mobility Reports pracuje aktuálně doma kolem 40 procent lidí, na začátku pandemie to ale bylo 45 procent. Kdyby se home office zvýšil jen o 5 procentních bodů, je to těch 200 tisíc lidí, které by „střídalo“ děti ve školách. „Takže se tady nabízí strašně jednoduchý trik,“ tvrdí matematik. 

„V té chvíli by bylo možné poslat třeba alespoň první a druhou třídu do škol, a to za nějakých režimových podmínek, které známe třeba z Německa. Důležité je větrání tříd nebo zkrácení vyučovací hodiny na 20 minut a podobně,“ popisuje Levínský „výměnný společenský obchod“. 


Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde

16 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 9:47  

Na mnoha školách v Německu to opravdu vypadá zajímavě. Učí se při otevřených oknech celou hodinu. Žáci mají na hlavách čepice, zimní bundy, zimní boty a na obličeji roušku. Zda mají podvlíkačky, to nevím. Nikdo z nich se moc nehýbe. Kolik toho pochytí, to taky nevím. Počet nakažených dětí a učitelů začíná rychle přibývat. Ale ekonomika "šlape". Každý si ale také uvědomuje, že učit v dnešní době prváky a taky druháky distančně není vůbec žádná sranda. Učitele těchto tříd jsou "hrdinové dnešní doby" a zasloužili by si metál. O tom není pochyby. Ale otevřít hned školy pro všechny by znamenalo přerušit protiepidemická nařízení. A čísla nakažených by už šla celou zimu nahoru. Ve Francii právě probíhá diskuze na téma uzavření škol, protože si tam ve školách s pandemií neví moc rady. Jsem zastáncem prezenční výuky. Distanční nemůže u většiny nahradit osobní přístup, ale situace je prozatím ne moc dobrá. Děti do školy patří, ale uvolňovat se musí s rozmyslem (ne jak na jaře), ale poučme se s otevíráním škol z Izraele.

Milan Keršláger řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 12:37  

@Unknown: Článek řeší postupné otevření a případná doprovodná opatření, nikoliv plošné otevření.

Pokud bude ve třídě chladno, s aerosolem to nic neudělá, protože se nebude mít jak odpařit (sice se aerosol "vyvětrá", ale učit v takových podmínkách nejde). Výhodnější je vyvětrat nárazově a nechat vzduch ohřát, protože klesne jeho relativní vlhkost a aerosol bude velmi rychle vysychat. Nesmí však vzniknout situace, že bude uvnitř místnosti vydýchaný a tím i vlhký vzduch. V podstatě stačí držet hladinu CO2 na přijatelných hodnotách, což znamená vyvětrat a během hodiny mírně větrat (CO2 a relativní vlhkost jde v uzavřené místnosti plné lidí společně nahoru). Protože se to nedělá, je největší šíření v kancelářích, zatímco v průmyslových provozech mnohem méně (podle hygieny).

Při velmi nízké vlhkosti (pod 30%) sice vzniká při výdechu nejvíce aerosolu, ale zároveň nejrychleji vysychá. Chápu, že s pochopením má kdekdo problém, ale překvapilo mne že třeba i rektor ČVUT radí vypínat klimatizaci a udržovat v místnosti vysokou vlhkost...

Milan Keršláger řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 12:42  

Pozn: Rektor ČVUT radil vypnout klimatizaci v MHD, kde klimatizace nabírá čerstvý vzduch z venku.

Rektor ČVUT si totiž klimatizaci v MHD spletl (resp. neví jak funguje) s kancelářskou klimatizací, která jen "točí a ochlazuje" vzduch v místnosti, kde se tak hromadí aerosol a dobře se přenáší (vlhkost se sice díky klimatizaci snižuje díky kondenzaci, ale celkově asi ne mnoho a není to dobrý nápad).

Ivo řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 21:32  

Aby náklady společnosti v pandemii nesl někdo jiný než děti,


..přestárlí učitelé na prvním stupni. Tedy, že Vám není hamba!

Milan Keršláger řekl(a)...
10. listopadu 2020 v 22:11  

@Ivo: Zajímavé. Že "náklady společnosti" nesou doktoři, sestry, prodavačky, ale také OSVČ, to vám je jedno. Hlavně že se učitel schová a bere plný plat...

IMHO lze přijmout poměrně jednoduchá opatření pro minimalizaci nákazy (nižší počet dětí ve třídě, střídání, větrání, odstupy, hygiena rukou, nedotýkání se, respirátory... a klidně i ty roušky).

tyrjir řekl(a)...
11. listopadu 2020 v 0:03  

Jednotné a zbytečně velké hlavní prázdniny:

Děti už nemusejí pomáhat rodičům při žních. V létě máme spíš okurkovou sezónu...

Generace mé babičky měla ještě za císaře pána možnost úlevy z povinné školní docházky, když děti musely pomáhat svým rodičům v zemědělství. Hlavní prázdniny v létě jsou podle mne přežitek. Dal bych menší letní prázdniny a víc prázdnin během školního roku, jak je to například v Německu, Velké Británii atd. Proč to není v Česku taky tak? Úředníci od obcí po ministerstvo školství chtějí mít poklidnou "okurkovou sezónu"? Nestačil by v létě třeba měsíc prázdnin, a mít víc větších prázdnin během školního roku, jak je to mnohde jinde?

https://www.mujrozhlas.cz/dvacet-minut-radiozurnalu/v-praze-se-opatreni-dodrzuji-vic-nez-jinde-rozvolnovat-se-mohlo-po

Ivo řekl(a)...
11. listopadu 2020 v 8:35  

Zajímavé. Že "náklady společnosti" nesou doktoři, sestry, prodavačky, ale také OSVČ, to vám je jedno. Hlavně že se učitel schová a bere plný plat...

Srovnáváte nesrovnatelné. Typické pro čecháčky: a co učitel vlastně dělá o prázdninách? za co bere plat a hodina netrvá 60 minut, ale jenom 45 minut . A CO BY VLASTNĚ CHTĚL UČITELÍČEK MÁ TO JAKO POSLÁNÍ, MŮŽE UČIT KLIDNĚ ZADARA A MÍT DALŠÍ 3 ZAMĚSTNÁNÍ, ŽE?
TATO ČECHÁČKOVSKÁ UBOHOST JE POUZE V ČESKU, pane Keršlágere.
Lékaři si vybrali povolání s rizikem a já jim to také nezávidím i ten plat a "společenskou prestiž", kdy učitel je nenormální, když se neumí o sebe postarat v očích ubohého čecháčka...

Příště prosím nesrovnávejte nesrovnatelné i OSVČ mohli jít učit podle nového zákona, kdy může jít učit doslova uklizečka s titulem Bc!

To, že na prvním stupni povětšinou učí důchodci a ti jako nejsou v první linii??. Za války někdo říkal o češích, že jsou to smějící se bestie - MĚL PRAVDU!

mirek vaněk řekl(a)...
11. listopadu 2020 v 9:24  

Pokud počet nakažených rapidně neklesá je jakákoliv aktivita, která zvedne nakaženost hloupost.
Tohle se mělo řešit začátkem září, kdy byly max stovky nakažených denně. V dnešní situaci, kdy jsou stovky mrtvých denně jsou takové návrhy důkazem nekompetemtnosti a bezohlednosti.

Můžete ladit větřání i cokoli jiného, ale když nejsou spolehlivá data(testování je jen mírné) pak nelze dělat přesné závěry.

Češi vždycky bojovali proti útlaku humorem. Tohle není útlak. Tohle je svobodně zvolená vláda. Že se chová hloupě, to je něco jiného.
Ti co je zvolili musí držet ústa a být spokojeni, ti co volili někoho jiného mohou sledovat jak se chovají v krizi jejich oblíbenci (některé opoziční strany jsou na tom možná ještě hůř než vláda) a ti co nevolili mohou jen držet ústa a krok.

Pokud si vláda neuvědomí priority a místo tlachání nezačne zodpovědně jednat, je naším osudem trpět.
Bohužel s každým dnem škody narůstají a stávají se nevratnými.

laimes řekl(a)...
11. listopadu 2020 v 9:40  

naše školství z dob marie-terezie repasované prof nejedlým dorazilo na konečnou-do 21- století

rváčkazvesela řekl(a)...
11. listopadu 2020 v 9:44  

Proč TRIK ? My jsme kouzelníci?

BP řekl(a)...
11. listopadu 2020 v 12:13  

Pane Keršlágře, když budu celou hodinu kontrolovat, zda už není zase čas rychle vyvětrat, zda vzduch v místnosti už je dodstatečně vlhký k dalšímu rychlému otevření oken, povězte mi, kdy tedy budu učit. Jak taková výuka bude vypadat? Asi málo znáte žáky, protože i oni nebudou sledovat výuku, ale budou čekat na další přerušení práce, nebudou se soustředit, protože budou neustále hlídat, kdy se zase má vyvětrat.

Někdy stačí, že se venku něco děje, např. začne padat sníh, a už žáci nesledují výuku, nýbrž se všichni nahrnou k oknu. A vaše naivní představa, že budou ve škole řádně sedět v rouškách, je směšná. A i to, jak v té roušce schválně neartikulují, když je vyvoláte, aby jim nebylo vůbec nic rozumět, člověka akorát nasí.á!

Milan Keršláger řekl(a)...
11. listopadu 2020 v 13:15  

@BP: Pokud máte ve třídě měřiče kvalitní CO2, tak zjistíte, že stačí nárazově vyvětrat na začátku hodiny (žáci jsou ochotni dělat sami, pokud se jim vysvětlí vliv CO2 na jejich soustředění a známky), a pak nechat ventilačku (třeba vzadu ve třídě) případně vyvětrat ještě v půlce hodiny (záležitost na 1 minutu). Čím je vetší zima, tím rychlejší větrání je.

Pamatuju s jedním kantorem-důchodcem jsme na začátku hodiny kromě větrání i procvičovali zápěstí, ruce a záda (měl předválečné zvyky a nebylo to od věci). Vlhkost a CO2 stoupají při zavřených oknech společně, měřiče CO2 mají podstatnou setrvačnost. Stejný způsob větrání je doporučován jak doma, tak ve škole už dlouho. Mělo by se to tak dělat Covid-necovid.

BP řekl(a)...
11. listopadu 2020 v 16:05  

Pane Keršlágře, v životě jsem neviděla žádný měřič CO2, ne tak někde ve škole!
Vy je ve škole máte?

Milan Keršláger řekl(a)...
12. listopadu 2020 v 11:37  

@BP: Měřiče CO2 montují na ZŠ města v rámci zdravého prostředí (různé projekty měst), musí se postarat (nebo koupit) váš ředitel. V současné době se montují i v rámci rekonstrukcí oken, kdy se kvůli úsporám montují automatické větrací systémy (tj. ne klimatizace). Aktuálně totiž nelze bez větracích systémů splnit předepsané úsporné parametry. Někdy se tomu města/kraje vyhýbají tak, že jen vymění okna bez dalšího (výměna oken není rekonstrukce, takže není nutné splnit současné předpisy).

Na negativní vliv nevyvětraných prostor na výuku a tím i znalosti žáků přišel pomocí pečlivých pozorování (a záznamů) v našich krajích školní inspektor už za Rakouska-Uherska, bohužel si nepamatuji jeho jméno.

V každém případě takový (lepší) měřič CO2 ukáže, jak zbytečně se ve třídě snažíte a jak zbytečně žáci neumí.

Učebny plné CO2, školy po zateplení zapomínají pořádně větrat

BP řekl(a)...
12. listopadu 2020 v 12:48  

Aha, takže Vy učíte v osvícené obci a škole. Já pamatuji čersvě zateplenou budovu gymnázia, ve které se v okrajové učebně celou zimu rosila nová dřevěná eurookna i přesto, že byla pořád celé dny otevřena i v zimě.

tyrjir řekl(a)...
13. listopadu 2020 v 1:55  

Možná by to chtělo provětrat MŠMT ČR.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.