Vlak je příliš rozjetý, rozvolňovat se hned tak nebude. Nemít děti ve škole je to nejdražší opatření, tvrdí Jurajda

úterý 27. října 2020 ·

„Do druhého říjnového týdne jsme téměř nesnížili vzájemné kontakty. Lidé se setkávají, nezůstávají pracovat doma, dojíždějí hromadnou dopravou. Pokud budeme všichni disciplinovaní, můžeme se o nějakém rozvolňování začít bavit. Ale musíme mít zároveň ta dobrá data a nové přístupy, jak mít epidemii pod kontrolou, třeba nové metody testování. Nestačí prostě jen zavřít, otevřít. Nemít děti ve škole je to nejdražší opatření. Ale na rozvolnění musíte mít podklady, na jakém principu něco uděláte," říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny Štěpán Jurajda, profesor ekonomie institutu CERGE-EI a člen Národní ekonomické rady vlády. 


Štěpán Jurajda (cerge-ei.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi: 

Vláda přiznává chyby − je hlavním viníkem? 

Jistě, vláda je hlavním a odpovědným hybatelem. Ale aby se na tu brzdu šláplo dříve, byla by potřeba důvěra veřejnosti, shoda uvnitř odborných kruhů ministerstva zdravotnictví, svazů zaměstnavatelů. Prostě celé společnosti. A to tady nebylo a není. 

Objevují se odhady, o kolik miliard jsme kvůli epidemii přišli. ČSÚ to spočítal na více než 200 miliard. Máte svoje propočty, kolik nás to stálo a kolik z toho zbytečně? 

Jaro nás stálo řádově stovky miliard, které uvidíme letos a příští rok v poklesu HDP a ve státním rozpočtu. Pak nás to stálo další miliardy, které ale uvidíte až v příštích padesáti letech jako dopady přerušení výuky na školách. A dlouhodobý pokles HDP by výhledově znamenal tisíce lidských životů, protože vyšší HDP znamená lepší nemocnice a zdravotní systém. Z dat se dá dokázat, že dlouhodobý růst HDP šetří lidské životy. Chci tím říct, že není na výběr ekonomika, nebo zdraví, jde to vždy spolu. To je to nejdůležitější. 

Jak se dá spočítat, kolik bude stát výpadek výuky ve školách? 

Jsou opravdu rozsáhlé výzkumy, které ukazují, že každý měsíc, rok vzdělání navíc zvyšuje produktivitu a mzdy lidí po celý život. Není to jen o tom, že nadanější chodí déle do školy. Když vezmete dva stejné lidi a jednomu z nich dáte vyšší vzdělání, tak bude mít vyšší příjem, vyšší odvody do státního rozpočtu, bude mít menší rizikové chování. Vzdělání opravdu funguje. 



Celý rozhovor naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.