Letos jsem prožila poslední rok své učitelské kariéry. Mohla jsem ještě učit, cítím se skvěle a moje profese mě baví. Přesněji řečeno práce s dětmi mě baví. Se slovy radši už ne, odcházím do důchodu. Jelikož mi hlavou víří mnohé příhody, které jsou pravděpodobně reálné i na jiných školách, rozhodla jsem se napsat tuto reportáž.
Renata Veselá: Mohla jsem ještě učit, ale tohle nemám zapotřebí, odcházím!
čtvrtek 1. října 2020
·
Na třídní schůzce rodičů čtvrťáků jsem považte vyslovila názor, ať čtou. Ať čtou cokoliv, co je baví!
Ale popořadě: Byla jsem na nové škole a ctím jednotnost požadavků. Vyprosila jsem si tedy od kolegyně požadavky na doporučenou četbu. „Papír“ s celkem podrobně popsanými požadavky, co děti mohou číst jsem obdržela, nakopírovala a rozdala dětem ještě před rodičovským sdružením… Zmíněná nežádoucí věta padla až koncem schůze, kdy rozmlouváme s rodiči individuálně. Agilní matka na mě vyžadovala další upřesnění, co číst. Pomalu chtěla určit i velikost písma daných textů. Já si opravdu myslím, že hlavně mají děti prostě číst. Hlavně to, co je baví. Tak jsem to prostě po dvouhodinové komunikaci s rodiči a v 19.00 hod vyslovila. Jiná matka to slyšela, nelíbilo se jí, že jsem to neřekla všem a běžela se stížností k řediteli. Podotýkám, že při kontrole čtenářských deníků nakonec fakt nepátrám, zda přečtená kniha odpovídá pravidlům „papíru“. Žádná restrikce dětem nehrozí, jsem vždy ráda za každou zapsanou přečtenou knihu, která není mládeži nepřístupná. Děti chválím a chválím a ani hrubky v textech moc neřeším.
Jenže na této základní - vysoké škole ta věta byla smrtonosným vyjádřením a já byla ředitelem velmi důrazně pokárána, že s rodiči špatně komunikuji. Než bych stále musela přehodnocovat,
co smím a nesmím říci, aby toho nemohlo být zneužito k útoku proti mně – odcházím.
Nejsem stroj. Nebudu se stále po vyslovení každém požadavku na děti bát, že se budu muset obhajovat! Ředitel mi stejně vůbec nenaslouchal, měl okamžitě jasno.
Mám ale jednu výhodu - jsem v důchodovém věku. Mnozí další ne.
Z trochu jiného soudku: Počátkem letošního koronakvětna se měli rodiče rozhodovat, zda pošlou děti do školy. Rodiče mých čtvrťáků jsem informovala, v jakém režimu bude výuka probíhat. Jeden z rodičů se na mě obrátil s otázkou, jak to vidím já. Já odpověděla dle svého nejlepšího svědomí a všem rodičům: ( Co kdyby se chtěl někdo další zeptat na to samé…. )
Všechny děti svědomitě pracují distančně (pracovali jsme i online na Skype), a tak si myslím, že by nebylo nejnutnější – pokud jen trochu bude doma fungovat dohled nad dítětem třeba i návštěvou dvou dětí v jedné domácnosti - posílat je na těch pět týdnů do školy. Zdůraznila jsem samozřejmě, že je to jen můj osobní názor. Opět si stěžovala jedna z matek, že je nehorázné radit, aby děti nechodily do školy.
Následovalo další tvrdé přistání na koberečku páně ředitele.
Abych nesměla říci rodičům svůj názor, když se zeptají, to považuji za nehoráznost zase já. Tedy není proč ve školství dále zůstávat.
Je fakt, že když o této příhodě přemýšlím s odstupem, je mi jasné, že zadání znělo – děti do školy, ať ekonomika šlape. Můj názor byl tehdy asi nepohodlný.
Jenže po bitvě každý generál. Nikdo z nás jsme nevěděli, jak zákeřný virus je, jak se bude situace vyvíjet, nikdy jsme v podobných situacích nebyli. Osočovat se ale umíme znamenitě.
Do třetice: V odpoledních hodinách ve sportovních hrách osmáků se jedna dívka při honičce zastavila až nárazem celého těla do zdi. Udeřila se i do hlavy, a nebylo zjevné, že by byla příhoda vážná. Děvče okamžitě vstalo, bylo zorientované, tvrdilo, že ho nic nebolí, jen trochu obličej. Dívku jsem tedy nechala po omytí obličeje studenou vodou po dobu 30 minut v klidu sedět na žíněnce. Během této doby jsem dívku stále sledovala a zdálo se, že nehoda nebude mít žádné následky. Dívenka se usmívala a byla v pohodě.
Po sportovních hrách bohužel výuka ani mě ani dětem nekončila. Následoval přesun celé skupiny přes náves. Další výuka třídy pokračovala s jinou učitelkou a moje též v jiné třídě. Na cestě z tělocvičny do školy jsem v lepším osvětlení viděla, že děvče má začervenalý nos a i když ona sama nechtěla, okamžitě jsem volala její matce s raportem, co se stalo, a že by bylo lepší ji co nejdřív odvézt k lékaři ke kontrole. Pominu, že jsem musela strpět hlasité seřvání, že děcka ani neuhlídám. Po návratu do školy jsem samozřejmě dohlédla, aby dívka byla stále pod dohledem, posléze byla další poučenou učitelkou předána matce a úraz jsem hned po výuce zapsala dle regulí do knihy úrazů.
Po čase bylo sezení v ředitelně – matka si stěžovala, že jsme úraz špatně zúřadovali a ošetřili, i když se v dané době nedalo udělat nic víc, než jsme udělali. Disputace dopadla díky zkušenosti pane ředitele celkem dobře. Po odchodu matky z ředitelny mi však pan ředitel říká: „Víte proč si stěžují? Protože berete jen 20 tisíc, kdybyste brala 60, nestěžovali by si.
Neznám jediný důvod, proč by měly být učitelky otloukány jen proto, že někteří rodiče tyto příjmy mají a ony ne.
Odcházím.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
...Made in ČR....
Ano. Realita školství. Blbce nepředěláš. Není to o výši platu. Je to o kvalitě vedení školy. Je totiž Ředitel a ředitel. Pokud je zakomlexovaný a bojící se vlastního stínu, který se vozí po podřízených, pak je opravdu lepší jít dělat jinam. Ne všechny školy jsou na tom stejně. Klima školy napoví. Jsou školy, kde má vedení koule(to myslím genderově vyváženě jen obrazně) a školy, kde je ředitel jen za odměnu politických zásluh či vhodného kamarádství.
Pak je to samozřejmě i o učiteli. Dnes si učitel na většině škol nemůže dovolit to, co před 20 lety. Jsou jiné předpisy a jiná školská ideologie. A učitel. který se vhodně nepřizpůsobí trpí nebo je odejit. Hodně se to dnes vrací do móresů před 40 lety. Kdo nejde do reforem a čerpání s námi, jde proti nám. Hodně je to i o sebereflexi každého školského pracovníka.
Ředitel, který je zároveň učitel, problémy mezi rodiči a učiteli zná. Velkou část stížností dovede odklonit, pokud zná své učitele a důvěřuje jejich práci. Neodklonitelné stížnosti řešit nějak musí, zkušený je řeší tak, aby si udržel dobré učitele.
Je pravda, že rodič, který bere několikanásobek učitelského platu, nebude mít tendenci učitele respektovat pouze kvůli nějakému pomyslnému archaickému, nadto formálnímu statusu.
Podobné předvolávání k řediteli po rodičáku znám z gymnázia. Ředitel není blbec, vede školu v mnoha směrech dobře. Ovšem jde s dobou a doba je taková, že musíme velmi vážit slova, velmi vážit známky. Trojka na G už není pěkná známka a učitel, který ji použije častěji je špatný. A který učitel zná i 4, ten je k odstřelení.
K panu Tajnému: "Ředitel, který je zároveň učitel, problémy mezi rodiči a učiteli zná."- tento komkrétní ředitel je dlouholetý a kvalitní učitel. Dobří učitelé mu jen tak neodejdou - v regionu není moc kam - na učiliště nebo mimo školství.
WELCOME ! VÍTEJTE DO KLUBU SÍNEJDŽRŮ!
Jsem sinejdžer (senior teenager) již 4 roky a je to super!
1/Mám všechno, po čem jsem toužil jako tínejdžer, akorát o 50 let později.
2/Nemusím chodit do školy ani do práce.
3/Každý měsíc mám vlastní kapesné!!!!
4/Nemám určenou večerku a spát mohu do oběda
5/Mám svoje vlastní vozidlo (seniorskúter)
6/Mám občanský průkaz-kdekoliv mi natočí pivo a nalejí panáka.
7/Mám po celý rok pravidelný sex (velikonoce a vánoce)
8/Lidé, se kterými si ho užívám, nemusí mít strach z otěhotnění.
9/jím denně czechburgery (karbenátky)
10/Denně zadarmo fetuju (tezeo,kapidin,verospiron,purinol)
Život je úžasnÝ !!!
Ve škole s ředitelem blbcem bych prostě neučil. Naštěstí je dost dobrých ŕeditelů....
je to 50 :50, bohužel z těch 50% normálních jich časem 50% také zhloupne pod tlakem okolí (radní,manželka,milenka)
MG: ...a bohužel také dost špatných...:-(
Milý laimesi, já si zase říkám mileniálka. Syn mi nerozumí. Je to manažer samožer a bere svůj úděl tak vážně, že tomu nerozumím. Ta Vaše cesta je jediná správná, já ji mám podobnou.
S těmi chudáky, co nás řídí(-li): ten poměr je daleko přísnější - učila jsem na 24 školách - dobří šéfové byly většinou ženy a bylo jich tak 3 - 4.Ne vždy to bylo samozřejmě tak vyostřené jak popisuji v článku.
Zdravím všechny sínejdžry a mileniály a -ky!!!
Já si rekonstruuji byt - polovinu věcí růčo a osobně, ryju zahrádku, obnovuji funkci studny a přemýšlím jak si tento majeteček ochránit v pandemii blbosti:-)
Taky šiju, pletu (i chlapů hlavy) a baví mě to!! ...víc to šití:-)
Renata Veselá
Přeji hodně štěstí a zdraví v mimoškolním prostoru.
Tak trochu snad i závidím.
Já jsem ještě "nevyhořel", tak ještě chvilku zkusím "zapalovat" jiné.
:-)
Já nejsem vyhořelá - tedy ne směrem k dětem. K systému asi jo:-)
Okomentovat