Štefan Klíma: Rozhodnutí o zavedení roušek při výuce vidím jako naprosté selhání státu a ministerstva školství

pátek 18. září 2020 ·

„Rozhodnutí o povinném nošení roušek i při výuce je dalším z nesystémových kroků. Je to rozhodnutí, které museli učinit lidé, kteří snad nikdy nebyli ve škole. Umíte si představit, že se žáci 8 hodin „paří“ v roušce? Došlo jim, že řada žáků nosí celý týden jednu roušku a více jich nemá? Že celý ten čas nedýchají přirozený vzduch? Zvážil někdo, jaký to bude mít dopad na žáky? Jak to ovlivní jejich výkony ale i jejich zdraví, pozornost, možnost soustředění? Přemýšlel někdo, jak to ovlivní zdravotní stav žáků při odborném výcviku, kdy je mnohdy v dílnách výrazně více než 30 stupňů Celsia? Jakou to vyvolá paniku mezi žáky a jejich rodiči, pokud několik takových žáků zkolabuje?,“ píše ředitel střední školy Štefan Klíma na Facebooku. 

Štefan Klíma (Facebook.com)
Klíma také píše: 

To opravdu neexistují lepší možnosti? Nebylo by lepší zvolit jiné scénáře? Že nevíte jaké? Pak se jděte pane Vojtěchu (Prymulo, Plago), poradit s řediteli škol. S lidmi z praxe, kteří ví, jak to ve školách chodí. 

Nebylo by prospěšnější přerušit výuku na 14 dní a promyslet další opatření? Určitě nejsem zastáncem úplného zavření škol a přechodu na distanční výuku. Jsou ale i další cesty. 

Umím si představit, že na SŠ a na druhém stupni ZŠ přejdeme na výuku, kterou nazývám sudá x lichá. Polovina žáků ze třídy by byla jeden týden ve škole a měla klasickou výuku. Tím bychom zvětšili rozestupy mezi žáky, snížili počet žáků ve třídách a eliminovali tak bezprostřední přenos viru. Druhá polovina by plnila doma úkoly a měla možnost video konzultací. Další týden by se tyto dvě poloviny vystřídaly. Mohli bychom tak eliminovat i případný nedostatek učitelů. Tento princip by mohl fungovat i tak, že by se ve škole třídy střídaly. 

Co by to školám a žákům ještě přineslo? Zcela určitě bychom tak mohli zkvalitnit distanční výuku, která stejně může bohužel přijít. Naučili bychom žáky samostatnosti, odpovědnosti ale i spolupráci. V naší škole máme již připravené projekty pro čtyřčlenné týmy žáků pro případ distanční výuky. Není to ideální řešení, ale vidím ho jako lepší, nežli distanční výuku či výuku v rouškách. 



Celý text naleznete zde

11 komentářů:

Milan Keršláger řekl(a)...
19. září 2020 v 9:54  

Zkuste ve třídě na ZŠ sledovat, co se tam děje. O přestávkách i při svačení si roušku sundávají. Dávají si ji pod nos, protože se v ní nedá dýchat. Dávají si navzájem napít, kousnout do svačiny. Ruce si nemyje vlastně nikdo. Desinfekci vyplýtvají okamžitě (před jídelnou i ve třídě) včetně desinfekčních ubrousků, které končí v záchodech. O přestávkách se pošťuchují, dotýkají. Při jedení si olizují prsty...

K tomu si přidejte, že aerosol, který se ve vzduchu skutečně udrží (pod 3 µm), se dostane nejen skrze roušku (v látce jsou otvory kolem 100 µm), ale i kolem ní (rouška netěsní). Aerosol v suchém vzduchu rychle vysychá a virus se ničí. Aerosol také ulpívá na všech površích a děti pokládají na stoly svačiny, sahají na ně. Matlají roušky neustále rukama.

Když děti sedí a mluví, kapénky i aerosol směřuje před ně, mají rozestupy kolem 1,5 až 2 m. Může se vůbec něco podstatného dostat tak daleko?

Opravdu si myslíte, že roušky něco vyřeší? Opravdu není problém přenosu někde jinde?

Petr Portwyn řekl(a)...
19. září 2020 v 10:44  

Druhá polovina by plnila doma úkoly a měla možnost video konzultací. Další týden by se tyto dvě poloviny vystřídaly. Mohli bychom tak eliminovat i případný nedostatek učitelů.
No... nevím, jak by to nedostatek učitelů eliminovalo. Učitel by v praxi učil dvojnásobek - prezenční výuku plus konzultace, ty by byly nejspíš odpoledne. Jasně, ušetřily by se nějaké přípravy (použití v obou skupinách), takže dvojnásobek práce by to nebyl. Ale rozhodně by práce výrazně přibylo. Vyčerpaný učitel by se stal náchylnější k nákaze... začarovaný kruh.
Teda pokud bychom jen neposlali úkoly písemně domů a nehodili všechno na rodiče, což by asi nebylo politicky průchodné.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. září 2020 v 10:48  

Jinak když vidím děti, jak vylezou před školu, sundají roušky a udělají si selfíčko ve skupinovém objetí, tak si vždycky vzpomenu na ty kecy, jak děti všechno vědí nejlíp a všechno "smysluplné" chápou a dobrovolně dělají.

Takhle to dopadá, když se vedení něčeho, tentokrát MŠMT, místo lidí z praxe obklopí aktivisty-teoretiky, kteří mají o věci představy jen z televize a z ideového školení mužstva (ha, "mužstvo" genderově nepřípustné... školení bytoststva).

Anonymní řekl(a)...
19. září 2020 v 17:48  

Milan Keršlager

Ve společnosti jsou popírači roušek, přistání Američanů na Měsíci, popírači Holocaustu, očkování,...V ČR všichni všemu rozumí, všude byli a všechno znají a jsou to jen obyčejní neználkové a amatéři.
Navrhněte tedy řešení při současné prezenční výuce a efektivní ochranu žáků, učitelů a potažmo rodičů, prarodičů, rizikových skupin.
Většina obyvatel planety už ví, že "moje rouška chrání tebe, tvoje rouška chrání mě". I kdyby jen z 50%, tak aspoň to. Je pravdou, že od 1.9. jsem neviděl v žádné třídě pít z jedné flašky více žáků. Ani svačiny si už nepůjčují, ani už se tolik neotlapkávají. Je vidět, že "švédský distanc" začíná částečně fungovat i u nás. Je třeba v tom pokračovat. Exponenciální křivka se musí zploštit, aby nebyly zahlceny potřebná lůžka v nemocnicích.

Milan Keršláger řekl(a)...
19. září 2020 v 18:12  

@Unknown: Křivku zploštíte účinným opatřením a ne něčím, co prostě nemůže fungovat a nebo to brání něčemu, co stejně přenos neudělá (kapénky dopadnou záhy na zem a nikoliv do oka všem okolo). Rouška má maximálně psychologický efekt, ale ani v jedné škole kam chodím (SŠ/ZŠ), nezpůsobily automatické mytí rukou (před jídlem, po jídle).

Pražská hygienička před pár dny prozradila, že nákazy z divadel, kina nebo koncertů nezpůsobují přenos (ani bez roušek!). A je veřejným tajemstvím, že přenosy jsou v klubech, diskotékách a jinak kontaktním prostředí (např. domácnost, domov důchodců, kde na klienty pořád saháte).

Sám švédský epidemiolog Tegnell se vyjadřuje o rouškách jasně - tj. nemá smysl na prvním místě tlačit nejméně účinné opatření, viz Švédský epidemiolog Tegnell: Země přijímají i méně účinná opatření. Pokud si berete Švédsko za vzor, zapomeňte na roušky, tím spíše na (netěsnící) hadříky.

Anonymní řekl(a)...
19. září 2020 v 20:48  

Milan Keršláger

1/5 nakažených byli v posledních dnech v ČR žáci. Pohybujeme se tedy v rozsahu 400-600 žáků denně. Švédský distanc dětí do 16 let spočíval v odstupech. Než to obyvatelé Švédska pochopili, tak přišli o skvělých 5000 obyvatel, kteří tady ještě mohli být desítky let a radovat se ze života svých dětí a vnuků. Distanc spočíval i v počtech žáků prvního a druhého stupně ve třídách. Bylo jich tam od 10-15. Každý seděl v lavici sám a rozestupy 2,5 m. Část žáků měla dobrovolně respirátory. Srovnejme bohaté Švédsko a ČR.
Ekonomický propad Švédska byl přibližně stejný jako v ČR.
Nikde není zaručeno, že se další epidemie ve Švédsku nerozjede znovu. Jsou sice na nejnižších číslech od jara, denně mají přes 100 nakažených. To bylo v prázdniny i u nás. A najednou "bác", rozjelo se to do tisícovek. V nemocnicích je 500 lidí, z toho 100 z vážným průběhem na plicní ventilaci. V globalizovaném světě je vysoce pravděpodobné, že rudozelené Švédsko opět začne dohánět v počtu nakažených západní svět. Nenošení roušek nebo respirátorů ve třídách je kontraproduktivní. Je to jisté nepohodlí, ale nechtějme přijít o stovky skvělých kantorů a možná i žáků. Na každém učitelovi záleží", "na každém žákovi záleží". Nebuďme tedy sobci a dbejme mezigenerační solidarity.

Milan Keršláger řekl(a)...
19. září 2020 v 20:59  

Na to, kolik mrtvých má Švédsko více, si počkejte až opadne v ČR současná vlna. A počkejte si na celkové počty za 1 rok (sezóna) nebo 2-3 roky (běžné výkyvy, viz vyšší úmrtí vloni).

Přečtěte si, co říká Švédský hygienik o rouškách, než se za ně začnete brát (a zaklínat se Švédskem). Odkaz jsem dodal, díky. A přečtěte si, jak diplomaticky upozorňuje, že upřednostnění neúčinného opatření je nebezpečné a kontraproduktivní (viz současná vlna v ČR).

Exponenciální růst byl dobře vidět i na té bídné části dat, co jsou v ČR zveřejňována, od 2. poloviny prázdnin. Pokud chápete exponenciální funkci, současný vývoj není nic překvapivého, natož aby to bylo "BÁC".

Reklamní slogan "Moje rouška chrání tebe..." je jen slogan. Neexistuje racionální důvod, proč by hadr/ústenka/respirátor měl při nádechu fungovat jinak, než při výdechu (nemá-li ventilek). Naopak z principu bude při nádechu účinnější, protože se vám na ústa podtlakem připlácne.

Pokud se v divadle/kině/koncertu COVID-19 nepřenáší ani bez roušek (viz dnešní tisk nebo pražská hygienička na začátku týdne), pak se nebude šířit ani při výuce, kde jsou větší rozestupy. A roušky na to logicky nemají žádný vliv.

Anonymní řekl(a)...
19. září 2020 v 22:27  

Milan Keršláger

Já osobně používám respirátor. Za prázdniny jsem jich nakoupil za docela nízké ceny. Člověk si musí seřadit priority. Na té první se jistě shodne každý. Prioritou č.1 je vlastní zdraví. Dnes jsem se díval na volby v USA (dá se tam v některých státech volit předem). Dlouhá šňůra lidí s rozestupy až 5 m a každý měl roušku. Tak nějak od podstaty nevěřím rudozeleným nikde na světě a švédský "socialismus" s obrovskými daněmi a odvody nějak nemám rád, panu švédskému hlavnímu hygienikovi nevěřím. Budoucnost ukáže. A prezidentovi USA, který roušku nenosí, ale chce léčit SARS-cov-2 nitrožilně už nevěřím vůbec. Je to Váš názor na roušky. Já věřím svému bratranci chirurgovi z FN, že rouška je účinná a lékaři se hlavně při operacích bez ní neobejdou.

Milan Keršláger řekl(a)...
19. září 2020 v 22:39  

Chirurgická ústenka chrání proti bakteriální kontaminaci toho, co máte přímo pod rukama, abyste do toho nenaslintal (na sterilizované nástroje, do otevřené rány pacienta, aby vás nepoprskal apod.).

Protože je virus 100x až 1000x menší, než bakterie, snadno projde skrz tkaninu a hlavně okolo (aerosol má 3µm a méně, není vidět, virus Covid-19 má 0,1µm, tkanina škvíry 100µm a více). Je to asi jako v ZOO - gorila (bakterie) skrz mříž neprojde, ale moucha (virus) v pohodě proletí.

Rouška je jako síto do deště. Asi vám trochu pomůže, ale rozumný člověk si vezme deštník. Ovšem respirátor vám sám o sobě nepomůže, protože hlavní přenos je kontaktní (líbání, ruce, sliny) - viz odkazy výše. Navíc respirátor funguje jen krátce a musel byste mít FFP3 a dokonalou hygienu (!).

Pokud si myslíte, že jsou roušky k něčemu, podívejte se na předpisy pro lékaře v ČR - při styku s potenciálně nakaženým Covid-19 si musí sundat roušku a nasadit respirátor. Proč asi, že?

Rouška je pouhý PR vlády, který adoptovala v březnu. K tomu ještě ten reklamní slogan a fakt, že je vidět...

Anonymní řekl(a)...
20. září 2020 v 13:41  

"Rouška je pouhý PR vlády"

A nejen české. Jedná se o celý svět. Sám dobře víte, že dostat virovou nálož kapénkou o průměru 0,5 mm je vražedný. Proto ty roušky. Není to jen tak bezúčelná věc. O aerosolu víme své, ale virová nálož v kapénkách (rouška spolehlivě nepropustí) je několikanásobně větší. Nejsem odborník, respirátory nosit budu, vládní nařízení budu dodržovat, budu trvat na nošení roušek(respirátorů) v uzavřeném prostředí škol.
Mnozí s ochranou formou roušky(respirátorů) nesouhlasí, ale nařízení by měli pečlivě a nesobecky dodržovat. S takovým anarchisticko-partyzánským způsobem sabotování (rouška na bradě ve smyslu politického odporu) nesouhlasím. S takovou za chvíli lidé nebudou poslouchat PČR, hasičský sbor,....lékaře,...Je to cesta do pekel.

Milan Keršláger řekl(a)...
20. září 2020 v 21:44  

Moje prateta také zapaluje dodnes hromničku, když přijde bouřka.

Problém je, že rouška neřeší problém a (nejen) vy kvůli tomu zcela ignoruje podstatné řešení, které nákaze zabrání (tj. aerosol + hygiena rukou, sdílení brambůrků, atd.).

BTW: Chci vidět, jak vám jedna kapénka 0,5 mm od dítěte kdesi v lavici dolétne až do vašich právě otevřených úst (nebo oka)...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.