Učitelé nebudou muset s žáky probrat všechno učivo, které v uplynulém školním roce kvůli mimořádné situaci v souvislosti s šířením koronaviru nestihli. Zaměřit by se měli na základní látku a předměty, jako jsou jazyky či matematika. Na tiskové konferenci to v úterý řekl ministr školství Robert Plaga. Informuje iDNES.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Ministerstvo školám doporučilo upravit výuku tak, aby odpovídala základům, které mají všichni umět. Žáci by podle Plagy neměli být neúměrně přetěžováni, takže školy mohou vynechat látku, kterou měly ve svých učebních plánech navíc.
Učitelé by neměli školní rok začít psaním testů na známky. Místo toho by měli několik týdnů s dětmi pracovat tak, aby se navázalo na to, co umí. Vhodnou motivací pro děti by podle ministra mělo být takzvané formativní hodnocení, při kterém učitel vysvětluje žákovi, co už se naučil a na čem ještě musí zapracovat.
Celý text a záznam tiskové konference naleznete zde
15 komentářů:
Na začátku školního roku se odjakživa dávají motivační jedničky, protože žáci za prázdniny zapomenou mnohé, i základní věci, postupy. A mnohým se v hlavách nevybaví vůbec nic, protože sice ve škole seděli, ale byli duchem nepřítomni. To i za použití nejmodernějších metod a forem práce. Všem žákům na naší škole byla umožněna distanční výuka. 10% "přemýšlivých žáků" velmi rychle přišlo na to, že MŠMT nenastavilo pravidla a nemusí dělat vůbec nic. Všem žákům byly poskytnuty podklady. I těm, kteří nevlastnili počítač. Nikdo jim ve vzdělávacím procesu nebránil. Tak o co jde?
takzvané formativní hodnocení, při kterém učitel vysvětluje žákovi, co už se naučil a na čem ještě musí zapracovat
Troufám si tvrdit, že mí žáci nejsou takoví dementi, aby přesně tohle ("co už se naučil a na čem ještě musí zapracovat") nepoznali i ze známek sumativních.
několik týdnů s dětmi pracovat tak, aby se navázalo na to, co umí
Vzpomínám si, že v několika posledních letech se při pokusech "aby se navázalo na to, co umí" ukázalo, že z požadovaného žáci neumí NIC. To mi dost zamíchalo mým TP.
10% žáků hlavního vzdělávacího proudu je úplně jedno jaké hodnocení jejich činnosti-nečinnosti učitel použije. Vším je samozřejmě vždy vinen učitel. Mnozí rodiče ani neví, kde je škola do které chodí jejich ratolesti. Občas mrknu na sociální sítě, ale tolik špíny, která se vždy vylije na kantory je až neskutečné.
fandamoudry:
Proč si rodiče vylévají špínu na učitele v ČR má několik důvodů:
- Vlastní zkušenost dnešních rodičů se školstvím před "sametem"
- absolutně ŽÁDNÁ PRÁVNÍ OCHRNA UČITELŮ VŮČI SLOVNÍMU I FYZICKÉMU NAPADÁNÍ ze strany studentů, rodičů, třetích osob a bohužel a musím to říct i ze strany kolegů a vedení! - tak proč by si nekopli. že?!!
- Nízká prestiž díky platovému ohodnocení i po "zvýšení", které je nedostatečné..
Co kdyby pan ministr to, co a jak mají učitelé učit a jak hodnotit, nechal na učitelích? Chová se k učitelům, jakoby byli nesvéprávní a bez zkušeností a vzdělání!!
Ivo, na něco jste zapomněl.
Když kritizuji hotel, kde jsem se ubytoval NENÍ to kvůli
- mé zkušenosti s hotely "před sametem"
- to, že hotely nemají na bookong.com právní ochranu před kritikou hostů
- nízká prestiž hotelu, protože nestojí peníze jako Hilton.
Vždy je to kvůli tomu, že nejsem s něčím v tom hotelu spokojen a mám pro svou kritiku důvod.
Ten také velmi konkrétně uvedu.
Chápete? Je to paralela...
Rváčka: svéprávnost, zkušeností a vzdělání NENÍ zárukou kvalitní výuky, natož kvalitní práce učitele.
Dokonce lze lehce namítnout, že právě zkušenost s osnovami a jednotnou socialistickou výchovou a vzdělání na PdF v roce 1985 mohou být jedním z důvodu, proč výuka kvalitní není.
zkušenost s osnovami a jednotnou socialistickou výchovou a vzdělání na PdF v roce 1985 mohou být jedním z důvodu, proč výuka kvalitní není
Tak určitě! Dalším z důvodů, proč výuka kvalitní není, může být, že se dotyčný učitel narodil v úterý, a že bydlí v domě se sudým číslem popisným.
Je skvělé, že nám Velmistr dává nahlédnout do hlubin ministerského uvažování.
Pane Čapku,
V každé společnosti existuje "skupina lidí" odhadem 2-3 %, pro kterou ať děláte, co děláte, nikdy se nezavděčíte.
Tak to prostě je. Můžete být jako zaměstnanec velmi spokojen, pokud dostanete odměnu jednorázově až 70 tis v podstatě téměř za nic... (jak to je na některých SŠ), nebo těžce nespokojen, když děláte nad rámec svých povinností {nedostanete nic...!) a zažíváte permanentní bosing z důvodu msty, nebo z důvodu poruchy osobnosti nadřízených...
Takový už prostě je život. Pokud se jedná o druhý příklad, zbývá vám jediné - VZÍT NOHY NA RAMENA...
na to, abyste měli plat po 20-ti letech ve školství 36000 brutto/měsíčně základ vám dneska stačí základní vzdělání absolventa:
https://www.profesia.cz/prace/quanta-human-resources-cz/O3911641?rid=7a58647865ddcd01&run=sa&similar=3&utm_campaign=10007&utm_content=call-to-action-similar-offers&utm_medium=mail&utm_source=10007&utm_term=2020-08-19
NAD TÍMTO BY SE MĚL PAN MINISTR ZAMYSLET! to je prestiž panečku :-( :-( :-(
Silvie A sice děkuje, ale přitom ukazuje, že nechápe nic. Jinak by tak hloupě nesrovnávala profesní přípravu s nějakým číslem popisným. Ale pro ni je to vlastně jedno a to samé, že?
Ivo, souhlasím. Změna místa je právem každého pracovníka.
Opět nešťastné prohlášení ministra.
A co kdyby to pan ministr nechal na učitelích?
Nikdy to nedělal, nejspíš ani nemá představu, jak to na normální škole vypadá, ale radí a doporučuje...
Konkrétní příklad:
Učitel vyloží látku, žáci provedou zápis, a následnou hodinu se formou vyhledávání z textu v sešitě zjistí, zda se na zápis nevykašlali. Většina třídy má malou 1.
Mohl by mi pan ministr vysvětlit, pro takové známkování vadí? Já vím. Nemohl.
Okomentovat