S jakými znalostmi a vědomostmi se děti vrátí v září do školy, lze zatím jen odhadovat. Proto ministerstvo školství ve svém manuálu doporučuje, aby se učitelé hned zkraje školního roku zaměřili na zmapování pokroků jednotlivých žáků (přívětivou formou) a tomu pak přizpůsobili výuku. Pohled do zahraničí ale nabízí pozoruhodné analýzy. Reportáž o dopadech „koronavirových prázdnin“ a očekávání od nového školního roku přináší Deník N.
Na prohlubující se propast kvůli přístupu ke vzdělání upozorňuje i OSN. Generální tajemník António Guterres na to poukazuje ve svém politickém doporučení, které vydal začátkem srpna. „Pandemie nemoci covid-19 způsobila největší rozvrat vzdělávacího systému v historii. Situace zasáhla celkem 1,6 miliardy žáků a studentů na všech kontinentech,“ stojí v reportu. Nezůstává jen u slov – v reakci na krizi ve vzdělávání vznikla koalice globálních organizací, která spouští celosvětovou kampaň SaveOurFuture (Zachraňme budoucnost).
Výpadek učiva bude citelný z krátkodobého i dlouhodobého hlediska. Kanadští vědci odhadují, že socioekonomická propast (socio-economic skills gap) se kvůli pandemii rozevře zhruba o 30 procent. A Světová banka identifikuje tři možné scénáře studijní ztráty: snížení průměrně úrovně znalostí všech studentů, rozšíření studijních neúspěchů kvůli nerovným dopadům krize na různé části společnosti nebo výrazný nárůst počtu studentů s velmi nízkou úrovní studijních úspěchů – to znamená o zhruba 25 procent víc mladých lidí, kteří klesnou pod úroveň potřebnou k tomu, aby se efektivně angažovali ve společnosti.
Celý text naleznete zde
7 komentářů:
Znalosti byly před mnoha lety při tvorbě ŠVP nahrazeny kompetencemi. Takže se nic neděje.
V USA možná...
Důsledky uzavření škol: U matematiky mohou "ztracení" žáci ztratit až polovinu znalostí
O těch běžných článek není.
Pokud se neztratí matematická gramotnost (dovednost, kompetence), nic se neděje. U matiky je to v tomto jednoduché. :-)
Někteří žáci vskutku nemají co ztratit.
Copak tak najednou? Pokles znalostí, když jim ta špatná škola najednou nebrání v nadšeném sebevzdělávání?
To se nám to "moderní" školství plné motivovaných studentů nějak motá.
Rozdělme matematiku na matematiku a počty. Kdo nechce matematiku, ať má počty. Má cenu házet perly .....m? :-)
Okomentovat