„Určitě je potřeba nabízet dětem literární a filmovou tvorbu, která nestaví ženské postavy do chronicky trpné pozice. Moderní autoři a autorky tomu ostatně vycházejí vstříc a zásobují dětskou literaturu akčními děvčaty, smíšenými dvojicemi a partičkami. Ale genderová rovnost není primárně otázkou správných a nesprávných knížek. Je to věc epochální proměny, která musí proběhnout na všech úrovních a stát na pevných základech skutečného ženského sebevědomí,“ píše ředitel základní školy Jan Jícha pro magazín Rodiče vítáni.
Jan Jícha (naseskola.eu) |
Stokrát užitečnější než ukrýt před dětmi Popelku (která neprošla, protože „chce být krásná, jen aby se zalíbila princi, a doma neustále vykonává úklidové práce“) je představit malým čtenářům svět a společnost v jejich rozmanitosti, vysvětlit dobový kontext vzniku pohádek a třeba i osobnostní specifika autorů. Dětem obojího pohlaví a z jakéhokoli prostředí nejvíc prospěje, když si některý příběh, ať genderově spravedlivý, nebo stereotypně zavádějící, přečtou ve třídě společně a v moderované diskusi si sdělí své dojmy. Rozumný učitel nebo učitelka jako živý vzor bude mít vždycky větší korekční sílu než literární schéma.
Uznávám, pořád ještě je hodně mužské nadřazenosti ve společnosti, v jazyce i v myšlení. Cesta ven ale nevede metodou dívčí války proti mužskému živlu, vyřazováním zpátečnických autorů a znásilňováním české gramatiky, nýbrž reálným posílením živlu ženského. Je nutné pomáhat dívkám k sebeúctě a chlapcům k úctě k ženám, a ne ztrácet čas a kulturní potenciál cenzurováním knižního fondu.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Lze logicky dovodit, že Bůh je trojjediný?
Nikoliv. Boží trojjedinost (Trojice) je tajemství. O Bohu ve třech osobách víme jenom díky Ježíši Kristu.
Lidé nedokážou odhalit tajemství Boží Trojice prostředky vlastního rozumu. Pokud však přijmou Boží zjevení v Ježíši Kristu, poznávají racionální důvody tohoto tajemství,. Kdyby Bůh byl sám a osamělý, nemohl by milovat od věčnosti. Osvíceni Ježíšem, objevujeme už ve Starém zákoně
Okomentovat