Ministerstvo: Učitelé by nyní při výuce na dálku neměli známkovat

sobota 4. dubna 2020 ·

Učitelé by v současnosti při online výuce neměli využívat hodnocení jako formu nátlaku. Místo známkování by měli děti hodnotit slovně a dávat jim na výběr z různě obtížných úkolů. Při výuce by měly školy zohledňovat časové možnosti rodin. Učivo by se mělo zaměřit hlavně na nejdůležitější předměty a vyučující by se měli domluvit, jakou látku případně přesunou do příštího školního roku. Vyplývá to z doporučených postupů pro období online výuky, které připravilo ministerstvo školství. ČTK o doporučení informovalo tiskové oddělení úřadu.




Celý text naleznete zde

24 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
4. dubna 2020 v 11:40  

"Myslete na to, že zejména u mladších žáků je potřeba přímé komunikace větší než u žáků starších."

U mladších žáků, a to zejména od první do třetí třídy je potřebná dobrá komunikace s rodiči a naopak u starších žáků by se mělo jednat o přímou komunikaci učitel - žák.

"Nezapomeňte, že smyslem výukových aktivit v této době není primárně sběr podkladů pro klasifikaci."

Tak to snad není ani normálně, že?

"Zásadou je, aby z obsahu třídní knihy (případně jejich příloh), ať už v listinné nebo elektronické podobě bylo zřejmé:
• kdy a jaké aktivity vzdělávání na dálku byly žákům poskytnuty a jaký vzdělávací obsah plnily.
Je v pořádku, když Vás učitelé prostřednictvím on-line kanálů informují o distančních aktivitách, které pro žáky připravují, ale pokud to není možné, nevyžadujte po nich standardní vyplňování třídních knih. Žádný kontrolní orgán po Vás nebude vykazování třídních knih za toto období vyžadovat."

Tak máme ty třídní knihy vést nebo ne? Protože vyjádření "třídní knihy nevyplňujte standardně, ale kromě vynechání vedení absence z nich musí být zřejmé, co a kdy se dělalo" je fakt šalamounské.

Ministr to možná myslí dobře, ale do jasných pokynů, co jak dělat s třídními knihami a ŠVP (některé školy už je radioaktivně upravují), to má daleko. A rozhodnutí o tom, jak to bude s klasifikací na konci roku chybí úplně. Přičemž už teď je jasné, že standardně klasifikovat nebudeme moci, ani kdybychom nastoupili do škol v půlce května. Je na to sice ještě čas, ale stejně ... . Pan ministr by si měl uvědomit, že to vnáší neklid nejen do řad učitelů, ale především do řad dětí a rodičů.




Oldřich Botlík řekl(a)...
4. dubna 2020 v 12:21  

U mladších žáků, a to zejména od první do třetí třídy je potřebná dobrá komunikace s rodiči

Spoléhání na dobrou komunikaci s rodiči u nejmenších školáků je zásadním nedostatkem české školy. Mnoha dětem žijícím v kulturně a sociálně znevýhodněném prostředí se dobré komunikace nedostane, protože jejich rodiče s nimi nechtějí o škole mluvit, natož aby jim byli schopni pomoci s učivem. I když to pochopitelně neplatí ve všech takových rodinách, jde nejspíš o jeden z nejsilnějších mechanismů, jež u nás napomáhají mezigeneračnímu reprodukování vzdělanostní úrovně, a brání tak i nadaným dětem opustit úroveň prostředí, v němž vyrůstají.

A rozhodnutí o tom, jak to bude s klasifikací na konci školního roku chybí úplně... Pan ministr by si měl uvědomit, že to vnáší neklid nejen do řad učitelů, ale především do řad dětí a rodičů.

Řekl bych, že klasifikace na konci roku teď trápí "řady dětí a rodičů" ze všeho nejmíň. Neklidný z toho není v rodinách prakticky nikdo.

Petr Portwyn řekl(a)...
4. dubna 2020 v 13:29  

Článek: "Učitelé by neměli používat známky jako formu nátlaku."
Titulek ČTK: "Učitelé by neměli známkovat."

Jasný významový posun. Podle titulku nesmím dát ani jedničku k povzbuzení.
Ne, tentokrát neviním ministerstvo, ač v řadě případů netuší, co se na školách děje. Tady je padouchem editor článku z ČTK.

Petr Portwyn řekl(a)...
4. dubna 2020 v 13:33  

U mladších žáků, a to zejména od první do třetí třídy je potřebná dobrá komunikace s rodiči a naopak u starších žáků by se mělo jednat o přímou komunikaci učitel - žák.

Dobrá připomínka.
Jak snadno se pozná učitel z praxe... :o)
Jinak čím jsou děti starší, tím lépe distanční výuku zvládají.

Michal Komárek řekl(a)...
4. dubna 2020 v 14:05  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Michal Komárek řekl(a)...
4. dubna 2020 v 14:25  

Pane Portwyne, nevím zda naznačujete, že jsem změnil titulek článku ČTK, nicméně pro jistotu:

ČŠ převzala titulek i první odstavec zprávy ČTK beze změny.

Eva Adamová řekl(a)...
4. dubna 2020 v 15:02  

"Spoléhání na dobrou komunikaci s rodiči u nejmenších školáků je zásadním nedostatkem české školy."

V tom máte jistě pravdu, jenže zde jde především o komunikaci v nové situaci. A v té se skutečně spoléhat na komunikaci s malými dětmi nedá.

"Řekl bych, že klasifikace na konci roku teď trápí "řady dětí a rodičů" ze všeho nejmíň. Neklidný z toho není v rodinách prakticky nikdo."

Myslíte? No, já bych v kůži především slabých dětí, které se každoročně ocitají na hraně propadnutí, a v kůži jejich rodičů být nechtěla, zvláště, když se ještě v médiích objevují články s názvem "Tento školní rok celá řada dětí nevládne a budou muset opakovat ročník."

Q. E. D. řekl(a)...
4. dubna 2020 v 15:09  

"Učitelé by v současnosti při online výuce neměli využívat hodnocení jako formu nátlaku."

No to snad nikdy, nejenom v současnosti. Hodnocení je prostě určení pokroku žáka. Nebo snad existuje škola, kde to je forma nátlaku?

Petr Portwyn řekl(a)...
4. dubna 2020 v 15:29  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
4. dubna 2020 v 15:30  

Psal jsem doslova Tady je padouchem editor článku z ČTK. Logicky nikoli editor z ČŠ.

rváčkazvesela řekl(a)...
4. dubna 2020 v 15:31  

Myslím, že průměrně vzdělaný vysokoškolák dávno již udělal plán, že známkovat teď je holý nesmysl. Skoro mě až uráží tyto pokyny.
A s tou komunikací - nyní teprve možná někteří "rodičové" pochopí , že kvalita vzdělávání jejich dětí je přímo úměrná jejich aktivní komunikativnosti směrem ke škole. Zejména na prvním stupni škol a zejména od dětí s SPU.
Tento čas skýtá mnoho šancí a objevů!!

Petr Portwyn řekl(a)...
4. dubna 2020 v 15:32  

Paní Rváčka

Někteří pochopí, ale pochopí ti, kteří jsou ochotni pochopit.
Tátové parťáci nepochopí.

rváčkazvesela řekl(a)...
4. dubna 2020 v 15:37  

Tátové parťáci nepochopí...tak tátové narazí - tentokrát na "neposlušné" a demotivované děti - to je úžasné - dochází k autoevaluaci rodičů, já žasnu a sleduji a jsme šťastná.

Silvie A. řekl(a)...
4. dubna 2020 v 15:46  

Nebo snad existuje škola, kde to je forma nátlaku?

Když žáci pár dní před uzavřením pololetní klasifikace nahlédnou do Bakalářů a zjistí, že známka, která jim vychází, jim nevyhovuje, některé z nich to motivuje k mnohem vyššímu výkonu (jde o řešení zadaných úloh), než jaký předváděli do té doby.

V takovéto situaci hodnocení pro některé studenty funguje jako nátlak na zvýšení úsilí.

Petr Portwyn řekl(a)...
4. dubna 2020 v 15:51  

tak tátové narazí - tentokrát na "neposlušné" a demotivované děti - to je úžasné - dochází k autoevaluaci rodičů

Ano, ano... rychle se autoevaluují, že škola by po nich neměla nic chtít (a najdou oporu v radách expertů).
Omlouvám se za cynismus. Máte pravdu, že někteří rodiče (možná docela dost rodičů) pochopí.
A chápu, jak myslíte to "jsem šťastná". Ono se opravdu odděluje zrno od plev.

Nicka Pytlik řekl(a)...
4. dubna 2020 v 16:17  

Učitelé by neměli používat známky jako formu nátlaku.

Nátlaku? Jakože fakt? A jakého nátlaku a na koho? A proč?
Míra zkopetentnění je přece věcí jednoho každého žáka a je zcela na něm, jak se k věci postaví.
Pracovití s klasifikací problémy nemají a nepracovitým je to jedno.
To by na ministerstvu vědět mohli.
V každém případě by ministerstvo nemělo používat tato 'doporučení' jako formu nátlaku na učitele. Ti by jistě také rádi pracovali svým tempem, podle svého zájmu a časových možnosti svých rodin.
Pytliky dost hněte, že nemohou svým žákům dávat jedničky, jakkoli si je zaslouží. Nu, což...

Eva Adamová řekl(a)...
4. dubna 2020 v 19:03  

Já jsem si původně myslela, že ta slova o nátlaku snad ministr nemohl použít, že to vzniklo v ČTK nebo až na ČŠ. Jaké bylo moje nemilé překvapení, když jsem zjistila, že ono to tam fakt je. Takže nařízení, která by byla jasná a pro všechny platná, to ne, ale blbé kecy o nátlaku, to jo.

Ale fakt by mne docela zajímalo, jak se bude řešit situace s žáky, kteří před 11. březnem sesbírali známky na pětku a kteří navíc po celé dva měsíce nebo možná až do konce školního roku na práci ani nesáhnou, takže o nějakém portfoliu, které by se mohlo formálně vyhodnotit, nebude moci být ani řeč. A že takových dárečků je na našich školách spousta.

Ivo Mádr řekl(a)...
4. dubna 2020 v 19:20  

S Pytlíky lze jedině souhlasit. Pochopil jsem to tak, že motivační jedničky pro snaživé a pracovité žáky demotivují k práci ty líné. To je fakt ten správný "sociální" přístup.

Ale tak paní Adamová, musíte se zeptat jinak. Kde jsou ti aktivisti z neziskovek, kteří mají pracovat s dětmi z vyloučených lokalit. Zrovna tohle je přece jejich parketa.

Petr Portwyn řekl(a)...
5. dubna 2020 v 8:29  

Paní Adamová
Aktivisté včetně pana ministra (ten je dávno u nich) Vám řeknou, že známkovat je nesmysl a že za pětku stejně může učitel. Málo motivoval.
Takže známky zrušíme, stejně jako každé jiné hodnocení. Budeme zásadně a velmi obdivovat cokoli, co dítě udělá.
Když nic neudělá, budeme rovněž obdivovat.
Je to už jasné?

Ivo Mádr řekl(a)...
5. dubna 2020 v 14:18  

Petr Portwyn

Ano, jistá "obecně prospěšná společnost" cítí příležitost jak změnit české školství. Od známek ke slovnímu hodnocení. A nejen to.

Tajný Učitel řekl(a)...
5. dubna 2020 v 16:06  

Od "distanční výuky" k homeschoolingu. Ano prosím.

Petr Portwyn řekl(a)...
5. dubna 2020 v 21:58  

Já asi málo understanduju, ale jaká je difference mezi homeschoolingem a domácí výukou?

Tajný Učitel řekl(a)...
7. dubna 2020 v 9:25  

P. Portwyn. Žádný. Hausbildung.

Petr Portwyn řekl(a)...
7. dubna 2020 v 12:57  

Miniprůzkum v mém okolí.
Typická odpověď: "Dcera si v době karantény zlepšila prospěch a ty jedničky za domácí práci jsou pro ni motivační."

No a tohle pan ministr zruší. Gratuluji.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.