Překvapení a zmatek. Vyhláška ministerstva školství o letošním známkování řadu dětí a jejich rodičů rozladila. Ministr školství Robert Plaga mnohokrát apeloval, aby známkování školy nedávaly tak velký význam a zaměřily se především na formativní hodnocení. Nyní vydal vyhlášku, kde vysvědčení na konci školního roku doporučuje udělat na prvním místě hlavně podle toho, jaké známky děti dostaly v době, kdy do školy – ještě před epidemií koronaviru – chodit mohly, dále mají učitelé doplňkově zohlednit práci z domova či výsledky z loňska. Reportáž přináší MF DNES.
„Hrozí, že nejednoznačná kritéria a široká škála možností využitelných pro hodnocení mohou být využity jako trest pro žáky, kteří podle pohledu učitelů nereagovali adekvátně na jimi zadávané úkoly na dálku,“ domnívá se učitelka angličtiny z litoměřického gymnázia a předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová...
Oslovení ředitelé většinou opatrně s vyhláškou souhlasí. „Můj názor je, že v mimořádné situaci bychom se měli chovat jako lidé. Mohu dítěti přilepšit, a tím mu pomoci. Stejně se do školy vrátí a ukáže, na co má,“ myslí si Miroslav Poláček, ředitel ZŠ Oskara Nedbala v Českých Budějovicích. „To, že dítě na začátku pololetí dostalo dvě špatné známky, neznamená, že z nich učitel musí udělat závěrečnou známku,“ doplňuje s tím, že učitelé většinou své žáky znají a změnu známkování i o stupeň nevidí jako velký problém.
Celý text naleznete zde
18 komentářů:
"Spravedlivé vysvědčení pro všechny"
Někdy někdo něco takového viděl a dokonce se na tom všichni shodli? Toto měla objevit vyhláška?
Samostatnost a z toho plynoucí odpovědnost škol a ředitelů a učitelů jsou ti, kdo to mají zajistit a zdůvodnit a obhájit před žáky, studenty, rodiči. Nebo snad voláme po ztrátě zbytku samostatnosti? Nebo zase nevěříme školám a ředitelům, že to umí lidsky vyhodnotit a potřebujeme nařízení vyhláškou?
Vyhláška na to nechává správně v rámci určeného rámce velký prostor.
A metodika to pojmenovává docela srozumitelně.
Oceňuji, že MŠMT nepodlehlo tlaku nedalo do vyhlášky nesmyslné návrhy Eduinu a Učitelské platformy.
Podle mě jsou problémem na základních školách žáci, kteří by jednoznačně měli propadnout, protože nebudou mít příští rok na co navazovat, hlavně v matematice. Možná měli už v pololetí nedostatečnou, dalších 6 týdnů nic nedělali a teď... Pokud postoupí, problém se jen odsune, ale oni ztratí čas.
Máte někdo plnou verzi článku?
Zajímá mne, zda se redaktoři zeptali i jiných učitelských organizací, než minoritní UP.
https://www.pressreader.com/czech-republic/mf-dnes/20200429/281500753406164
škála možností využitelných pro hodnocení mohou být využity jako trest pro žáky, kteří podle pohledu učitelů nereagovali adekvátně na jimi zadávané úkoly na dálku
Jak "trest"? Když bude ve slovním hodnocení prosazovaném EDUin/UP napsáno "úkoly nevypracoval, na maily učitelů nereagoval, nikdy se nepřihlásil", je to taky "trest"?
Nebo mají učitelé lhát a vybájit si úžasné výkony dětí, o kterých tři měsíce neslyšeli?
A když tesař nevyrobí objednanou židli a nedostane peníze, je to "trest"?
Jak "podle pohledu učitelů"?
Žák buď reaguje, nebo nereaguje.
To, že nevyplní kvíz ve Formsech, neudělá domácí laboratorní práci, nenapíše slohovku, prostě nepošle nic, nezáleží na žádném "pohledu učitele". To je objektivní fakt.
Docela by mne zajímalo, co tím slovním spojením paní Mazancová chtěla naznačit.
(Pokud jde o slovo "adekvátně", tak co jsem slyšel (a ptal jsem se leckde), učitelé jsou VELMI tolerantní.)
Jinak souhlasím s panem Snirchem, že školy jsou dostatečně kompetentní.
Pan Snirch
Děkuji za odkaz!
Takže v článku se vyjádřila pro jistotu jak UP, tak EDUin. Jinak nikdo kromě anonymních (což chápu) matek.
To je ale překvapení...
Tak, je to plátek pochybné pověsti, tak se té redaktorce nedivím. Nejde přece o relevantní obsah, ale o lákavou titulku.
Nejzábavnější na tom je, jak zástupci UP při střelbě na ministra s přehledem střílejí i do vlastních řad. Je opravdu na čase, aby si ředitelé (Jirásko a další) a Mazancová a její spolek začali dávat pozor na hubu. Některá jejich vyjádření jsou značně neuvážená a zbytečně sedají senzacechtivým novinářům na lep.
P. Adamová, nezavádějte tu atmosféru ve stylu "pozor na hubu". Ať kolega Jirásko nebo kolegyně Mazancová mají jakýkoliv názor, vy byste je měla přestat pavlačově kádrovat. "Začali dávat pozor na hubu"? A proč jako? Aby zněly jen cenné myšlenky p. Adamové z osmdesátých let minulého století? :-)
Vysvědčení není asi ten nejpalčivější problém. Tím jsou maturity a přijímačky. Jen bych normálně zavedl možnost žáka v předmětu neklasifikovat, pokud není k dispozici dostatek podkladů. Takže buď normální známky u těch, kteří spolupracovali - byť s vědomím toho, že u mnohých budou známky spíše hodnocením rodičů, než dětí, ale klidně bych šoupnul na vysvědčení N pro ty, kteří nepracovali vůbec, nebo naprosto nedostatečně. Když žák odmítne ve škole psát písemku, tak dostane jakou známku? Pytlíkovic osvěta mi vryla do paměti, že neodevzdaná práce nemůže býti klasifikována. No, tak nebude. Ať si to pak každá vysoká, nebo výběrová střední škola, zohledňuje do přijímaček, jak uzná za vhodné. Protože ono to Nko taky má nějakou vypovídací hodnotu. Buď ho nezapočtou do průměrů, nebo ho započtou jako známku podle svého uvážení. A je vymalováno. Tím údajným formativním hodnocením, bych nikoho nezatěžoval. Nás stejně vždy nejvíce formovaly známky a myslím, že to platí i dnes pro většinu dětí.
Pan Doležel
Ona ta spolupráce dítě-rodič ani není špatná. Úkolů není zdaleka tolik, kolik se nám někteří snaží namluvit, a např. dítě z II. stupně by je mělo plus mínus zvládnout.
Jo, jasně, je dobré, když si s ním rodič o tom popovídá. Na druhé straně když se doma lidé údajně teď tak nudí... Těch pár minut místo sledování Ordinace mohou věnovat něčemu smysluplnějšímu. Je to komunikace místo separátního civění na displeje.
Dokonce i když si dítě sežene odpovědi od kamaráda a opíše je, stejně mu v hlavě něco zůstane. Vazba ruka-oko... Samozřejmě v případě, že neudělá Ctrl+C, Ctrl+V, to by fakt bylo k ničemu.
Petr Portwyn: "Úkolů není zdaleka tolik, kolik se nám někteří snaží namluvit, a např. dítě z II. stupně by je mělo plus mínus zvládnout." Co je to plus mínus?
To mluvíte za střední školu nebo za jakou? Mnoho žáků SŠ dokládá, že potřebuje na zpracování úkolů ještě mnoho hodin po online výuce. U ZŠ je někde zátěž také nepřiměřeně velká a na mém blogu je třeba ukázka denních úkolů pro páťáka. Je jich pět, u čtyřech je poznámka "do druhého dne" a některé úkoly jsou dokonce označeny "do 20 minut". Podle vyjádření této maminky to oběma jejím sourozencům (dvojkařům) trvá každý den čtyři až pět hodin, a to nemají přestávky při práci, které jsou obvyklé při reálné výuce, třeba změnou činnosti apod.
Ale možná vy sám víte něco, co neví nikdo jiný.... anebo to je jen vaše dojmologie?
Pan Čapek
"Plus mínus" znamená, že většinu práce zvládne a když náhodou něčemu nerozumí, tak se zeptá. Průměrný žák. Pokud je blbej jak troky, tak toho samozřejmě zvládne míň.
Pokud je chytrý a výkonný, má všechno to za hodinu hotovo. Jak kdo.
Co je to "mnoho žáků" a "mnoho hodin"?
Jsou 3 hodiny práce denně "mnoho"? Alternativci prý doporučují 3 hodiny práce týdně...
4-5 hodin práce denně sice není na kopání se do zadku, ale je to pořád jen normální školní doba. Čistého času zhruba stejně, kde je problém?
Změna činnosti je pro dítě lepší, o tom žádná. To je jedna ze slabin "moderní" distanční výuky proti té trapné zastaralé prezenční.
Mezi desetitisíci učitelů se určitě takoví, kteří dávají nepřiměřeně krátkou dobu na práci, najdou. Na druhou stranu je otázka, jaký konkrétně je to úkol. Ono skutečně neexistuje nic, co dítě zvládne za 20 minut?
Jako zpětná vazba bezprostředně po onlině hodině to může být i dost jasný indikátor, zda děti pochopily látku.
Říkali moji žáci, že na našem gymnáziu se to pohybuje v průměru mezi třemi a osmi hodinami denně - podle toho, jakým tempem kdo dělá a jak moc se do toho zažere.
Samozřejmě když má od února zadanou práci s deadlinem 30. 4. a začne to dělat 30. ráno, tak třeba moc nestíhá...
Průměr tipuju tak 4-5.
Porůznu jsem se ptal. Ale samozřejmě beru to z širšího okolí plus známí na síti, padni komu padni. Nesnažím se koncentrovat ty negativně naladěné proti škole. Naopak bych tipl, že na Vašem blogu budou převážně ti hodně napružení.
Okomentovat