Učitelská platforma k návrhu Pirátů: Pravidelné navyšování platů by učitelům dalo dlouhodobou jistotu

pátek 6. března 2020 ·

Učitelská platforma podporuje pozměňovací návrh, který chce do druhého čtení zákona o pedagogických pracovnících předložit Česká pirátská strana. Podle něj by měl průměrný plat učitele od roku 2023 tvořit 130 procent celorepublikové průměrné mzdy a pravidelně se navyšovat dle výše inflace. Finanční motivace budoucích učitelů může zmírnit kolaps způsobený jejich nedostatkem, ale vyšší mzdy samy o sobě nestačí, aby se se učitelská profese stala atraktivní. Je potřeba zlepšovat podmínky vzdělávání podle potřeb konkrétních regionů a zároveň je nutné vytvořit strategii, která určí, kdy a kde najdeme dostatečný počet lidí, kteří budou ve školách učit.



Odhadovaná výše potřebných prostředků na uvedené navýšení platů učitelů je 29 miliard korun. Zmíněnému návrhu vyslovili podporu i zástupci dalších stran napříč politickým spektrem (ODS, ČSSD, KSČM). Místopředseda školského výboru sněmovny Karel Rais (ANO) návrh odmítl s odůvodněním, že je zbytečné se bavit o něčem, co má přesah do další vlády. „Předseda vlády Andrej Babiš opakovaně uvádí, že školství je jednou z priorit jeho vlády a že učitelé mají být řádně zaplaceni. Nyní mají poslanci jeho strany konkrétní možnost dokázat, že tato slova platí. A že o podpoře vzdělávání přemýšlí v dlouhodobějším horizontu nejen na dobu jednoho funkčního období,“ uvádí Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy.

Podle Učitelské platformy by tento návrh zákonnou normou zajistil navýšení platů učitelů na částku, o které řada politiků opakovaně mluví a kterou si vláda dala do programového prohlášení. „Pravidelná valorizace platů by učitelům přinesla dlouhodobou jistotu výše jejich mzdy, čímž bychom předešli každoročně opakujícímu se chaosu při říjnových jednáních o rozpočtu. Ředitele i učitele bychom tak osvobodili od pochybností, jaké platy budou od ledna mít,“ dodává Mazancová. 

Podle nedávného průzkumu Masarykovy univerzity uvažuje v prvním roce po svém nástupu do povolání třetina učitelů, že změní školu nebo zcela odejde ze školství. Tyto kroky by podle Učitelské platformy mohly přispět k tomu, aby absolventi pedagogických fakult do škol nastoupili či se do vzdělávání vrátili. Zákonem daná záruka výše platu může být jednou z motivací pro snížení akutního nedostatku pedagogů. “Neměli bychom však skončit jen u finanční motivace. Je důležité zohlednit i rozdílnou situaci v různých regionech republiky, sledovat potřeby v daných regionech a na základě toho nabídnout i další podporu – někde pedagogům zajistit byty k dlouhodobému pronájmu, jinde poskytnout více asistentů do výuky. K tomu, jak zajistit více pedagogů by proto měla vzniknout ucelená strategie pracující se všemi možnými druhy podpory,” doplňuje Mazancová.

Podle zástupců Učitelské platformy je zároveň důležité i to, aby průměrný plat pedagogických pracovníků byl v budoucnu vyváženou kombinací tarifní a nadtarifní části platu. Podle Petry Mazancové by “bylo ideální, kdyby tři čtvrtiny mzdy měl učitel jistou a o další čtvrtině by rozhodoval ředitel v rámci motivačních odměn. Rozhodování o výši nadtarifní části platu musí zůstat plně v rukou ředitele školy.” Zároveň by mělo být stále zachováno, aby další navyšování finančního ohodnocení pedagogů bylo navázáno na kariérní systém.

Výše celostátní průměrné mzdy byla v loňském roce 33 697 korun hrubého. Průměrný plat pedagoga byl kolem 37 tisíc, tedy zhruba na 110 procent celostátního průměru. Ministr školství i další představitelé vlády opakovaně uvádí, že chtějí v příštím roce splnit jeden z bodů programového prohlášení vlády, který počítá s navýšením průměrné mzdy pedagogických pracovníků na 45 tisíc korun, tedy aby platy učitelů byly v příštím roce o polovinu vyšší než v roce 2017.

Průměrný plat lidí s vysokoškolským vzděláním ve veřejné správě a službách byl v ČR v prvním pololetí loňského roku 46 572 Kč hrubého, tedy o pětinu více než průměrný plat učitelů. Soukromé společnosti vyplácely lidem s vysokoškolským vzděláním průměrně 57 721 Kč měsíčně, což je o 35 procent vyšší částka, než měli pedagogové.


Zdroj: Tisková zpráva Učitelské platformy

11 komentářů:

BP řekl(a)...
6. března 2020 v 9:26  

Průměrná mzda za 4. čtvrtletí roku 2019 činila 36144,- Kč. Současný tarifní plat učitelů ve 12. platové třídě dosáhne na 36340,- Kč po 19 letech praxe.

Tak jak se učitelé přiblížili 130 % průměrného platu v zemi za vlády ANO?

Nejvyšší tarifní stupeň nyní činí 40320, což je pouhých 111,55 % průměrné mzdy.

Simona CARCY řekl(a)...
6. března 2020 v 10:38  

Nic proti učitelům, ale když se může odkládat spuštění povinné maturity z matematiky, jistě se lze bavit i o dvouletém odkladu pravidelného navyšování platů.
(Sarkasmus). Současná vládnoucí garnitura totiž nic netvoří, jen bourá nebo odsouvá.

BP řekl(a)...
6. března 2020 v 11:12  

V případě odpískání MZ z matematiky žádám, aby se MZ z CJLU stala volitelnou. Povinná ať zůstane pouze angličtina.

laimes řekl(a)...
6. března 2020 v 12:29  

NEMÁ SMYSL POŘÁD MLET O PENĚZÍCH,KDYŽ NEDEFINUJEME ZA CO BUDOU!

laimes řekl(a)...
6. března 2020 v 12:49  

musíme vytvořit tržní prostředí: školy státní a soukromé,
umožnit rodičům možnost volby,buď zadarmo standard nebo za peníze nadstandard,
učitelé škol státních hodnoceni dle tabulek, dle odsloužených let a odučených aprobovaných hodin,tady nic objevného nevymyslíš a ve školách soukromých,tolik,
kolik si učitel dohodne

Ivo řekl(a)...
6. března 2020 v 13:25  

...dovolte, abych se zasmál :-) :-)

Lenka Pokorná řekl(a)...
6. března 2020 v 13:36  

Návrh Pirátů jsem četla a nepřijde mi dostatečně propracovaný na to, aby mohl být v této podobě schválen. Nejvíce mi ale na něm vadí, že zachovává specializační příplatek na původní výši z roku 2004 tj. 1000 až 2000 Kč a opět v něm není ani slovo o třídnickém příplatku. Jestli chtějí Piráti platy ve školství řešit, tak ať je řeší komplexně a pořádně. Toto mi přijde zase jenom takové plácnutí do vody. Všechny to postříká a až uschnem zjistíme, že jsme schválili blbost.

Já bych doporučovala přepočítat tento příplatek na procenta vzhledem k např. tarifnímu platu v nejvyšším platovém stupni, a s těmito procenty pak pracovat dále. Tzn. už i současné specializační příplatky navýšit, protože plat v nejvyšším tarifním stupni už je podstaně vyšší než v roce 2004.

renives řekl(a)...
6. března 2020 v 18:55  

NEMÁ SMYSL POŘÁD MLET O PENĚZÍCH,KDYŽ NEDEFINUJEME ZA CO BUDOU!
Pane laimesi budou například za to, že zodpovědnost za žáky je při čím dál větší zozjívensoti a nekázni těchto čím dál těžší nést!!! A omezovat je v právech dítěte přece nesmíte.
Také za to, že se po učitelích stále žádá a automaticky očekává, že jaksi dělají tak nějak něco navíc - prostě to není zaměstnání ale povolání hraničí pokornou službou, protože ty děti jsou přece tak roztomilé a vděčné...jsou ale i kruté a špatně vychované... Organizujete automaticky výlety a školy v přírodě na lyžáky, tam pracujete v podstatě nonstop, staráte se on jejich aktuální zdravotní stav - voláte kdykoliv rodičům, aby si bolavé robátko vyzvedly - kdybych neměla neomezené volání, vůbec nevím, jak bych toto dělala - (taky třeba během nemáte ani přestávku za účelem návštěvy wc..o kafi na deset minut se Vám celé dopoledne jen zdá...také vybíráte stále nějaké peníze (návštěvy divadla na pracovní sešity..) nakupujete stále nějaký materiál na pracovní činnosti například. Zkuste si tuto profesi vykonávat, uvědomíte si, že jste stále jednou nohou v kriminále a pak hovořte.

renives řekl(a)...
6. března 2020 v 18:56  

pardon - rozjívenosti:-)

laimes řekl(a)...
7. března 2020 v 9:34  

renives / KRÁSNĚ JSTE POPSALA proč si o učitele všichni otřou boty,A MOHOU SI ZA TO UČITELÉ SAMI!
1/zodpovědnost za žáky je při čím dál větší
pojištění školy a učitele
2/prostě to není zaměstnání ale povolání hraničí pokornou službou,
tak se už konečně rozhodněte zaměstnání nebo charita
3/Organizujete automaticky výlety a školy v přírodě na lyžáky,
tohle všechno musí řešit neziskovky a ne škola
4/také vybíráte stále nějaké peníze (návštěvy divadla na pracovní sešity.
učitel nemá co vybírat a někam lozit ale má učit

poste.restante řekl(a)...
8. března 2020 v 16:05  

V kontextu současné situace jsou podobné návrhy pouhá utopie.

Skoro bych se vsadil, že kvůli koronaviru stokrát opakované sliby vlády o růstu učitelských platů "z objektivních příčin nebude možno splnit".
:-(

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.