Učitelská platforma: Otevření učitelského povolání pro vysokoškoláky bez pedagogického vzdělání je správné

čtvrtek 6. února 2020 ·

Učitelé sdružení v Učitelské platformě podporují, aby se profesi učitele mohli věnovat i lidé s magisterským titulem, kteří nejsou absolventy pedagogických fakult. Umožnila by to novela zákona o pedagogických pracovnících, kterou schválili poslanci v prvním čtení. Učitelská platforma považuje otevření učitelské profese pro ostatní vysokoškoláky pouze za dočasné řešení důsledku nedostatku učitelů, nikoli odstraňování jeho příčin. Vedle pokračujícího zvyšování mezd by měla proto vzniknout strategie i časový plán, jak získat do škol více učitelů.



Učitelská platforma souhlasí se současnou podobou novely zákona o pedagogických pracovnících, jak ji schválila vláda a jak byla předložena do sněmovny. Nesouhlasí však s tím, aby studium pedagogického minima bylo možné jen na pedagogických fakultách. Možnost nabízet získání pedagogického minima by měla mít všechna zařízení, která k tomu získají akreditaci v rámci vzdělávání pedagogických pracovníků (tzv. DVPP), jak to bylo uvedeno v původním návrhu novely před jejím projednáváním ve vládě.

„Souhlasíme, aby se učiteli na 2. stupni základních škol a na gymnáziích mohli legálně stávat i držitelé magisterských titulů z jiných fakult než pedagogických, pokud by si do tří let doplnili pedagogické minimum. Vidíme však tuto změnu jako mimořádné opatření, které řeší jen důsledek problému – nedostatek učitelů ve školách – a ne jeho příčinu, kterou je nedostatečná atraktivita učitelského povolání,“ říká předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Ministerstvo navrhuje zvýšení příplatku pro uvádějící učitele, kteří se věnují nově přicházejícím kolegům. Učitelská platforma navrhuje vedle finančního ohodnocení i možnost snížit těmto učitelům počet hodin přímé pedagogické činnosti. Nepřidávat tedy již dnes přetíženým učitelům více práce, ale umožnit jim, aby měli na uvádění nových kolegů dostatek času v rámci stávajících úvazků. 

„Současný návrh jen zlegalizuje stav, který už na řadě škol v současnosti je, protože již dnes mohou školy na přechodnou dobu zaměstnávat nekvalifikované učitele. Od ministerstva školství proto společně s touto novelou očekáváme konkrétní a jasný plán s návrhem jednotlivých kroků pro to, jak v nejbližších letech zajistit dostatečný počet učitelů ve všech typech škol,“ dodává Mazancová.

Podle průzkumu, který si v loňském roce nechalo vypracovat ministerstvo školství, chybělo na začátku tohoto školního roku ve školách až šest tisíc pedagogů. Do pěti let by tento počet mohl vzrůst až na 11 tisíc. Rozdílná situace je u jednotlivých předmětů – na základních školách nejčastěji chybí učitelé matematiky, fyziky, informatiky či chemie – velké rozdíly v počtu chybějících pedagogů jsou i mezi různými regiony republiky.

Jedním z hlavních důvodů nedostatku učitelů jsou podle odborníků nízké platy ve školství. Vláda se zavázala do roku 2021 zvednout průměrný plat pedagogů zhruba na 46 tisíc korun.


Zdroj: Tisková zpráva Učitelské platformy

45 komentářů:

Ondřej Šteffl řekl(a)...
6. února 2020 v 14:11  

http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=22416


Robert Čapek řekl(a)...
6. února 2020 v 15:28  

Pedagogické fakulty nepřinášejí žádné benefity pro povolání učitele, často naopak: formalismus, tuny zbytečných předmětů, přednášek poznatků a celkově mizerná výuka. Takže aby by učitel byl kvalitním, musí si od peďáku vyčistit hlavu. Platí zejména pro učitelství ZŠ a SŠ.

Lenka Pokorná řekl(a)...
6. února 2020 v 15:50  

"...tuny zbytečných předmětů, přednášek poznatků a celkově mizerná výuka."

To hovoříte zřejmě o svém působení na pedagogické fakultě, že?

Ale teď vážně. Takže podle Vás máme mizerné učitele nejen na základkách a středních školách, ale už i pedagogických fakultách? Kdežto na odborných oborech máme na výškách samé pedagogické génie? A uvědomujete si vůbec, že hodně vysokoškolských kantorů vyučuje zároveň odborníky i učitele? To se jako z těch géniů přechodem do jiné posluchárky stanou pedagogičtí idioti?

Jinak tedy absolutně nevím, proč se ona novela vůbec objevila a proč se o ní tak horlivě diskutuje, když inženýrů a magistrů vyučujících matematiku, fyziku, informatiku, cizí jazyky, biologii a chemii, kteří si dodělali pedagogické minimum, máme plné školy, protože učitelů těchto aprobací nikdy nebyl dostatek.

laimes řekl(a)...
6. února 2020 v 15:51  

ZAČALO TO HNED PO 89 VLNOU INŽENÝRŮ ZE ZKRACHOVALÝCH PODNIKŮ A JZD A POKRAČOVALO TO AŽ DO ABSURDIT JAKO KOSMETIČKA S MATURITOU-NETEŘ ŘEDITELE,PAK NÁSLEDOVALO UKLIDNĚNÍ,ODDALOVÁNÍ DO ZTRACENA.......
DOŠLO K ZABETONOVÁNÍ HUSÁKOVÝCH DĚTÍ,KTERÝCH JE DOSTATEK,TAKŽE SE NIC STRAŠNÉHO NEDĚJE....KROMĚ PRÁGERLANDU A OKOLÍ,KDE SE TITO MOHLI UPLATNIT VÝHODNĚ MIMO ŠKOLSTVÍ
NA VENKOVĚ S ÚBYTKEM ŽÁKŮ,UBYLO I NEPOTŘEBNÝCH UČITELŮ A NA POTŘEBNÉ MÍSTO SE RYCHLE NAJDE MLADÝ PŘÍBUZNÝ Z OKRUHU ŘEDITELE ČI STAROSTY MAJÍCÍ BC VZDĚLÁNÍ

Q. E. D. řekl(a)...
6. února 2020 v 15:53  

„Pokud elektroinženýr bude učit na střední škole elektropředměty, pak může být dokonce přínosem. Ale tentýž elektroinženýr může být na základní škole učitelem dějepisu nebo češtiny. Má Mgr. a bude mít pedagogické minimum. Ale bude bez řádné aprobace. A bude-li měnit školy, může se dlouho vyhýbat i tomu minimu.“

https://sotolar.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=744654

Radek Sárközi řekl(a)...
6. února 2020 v 15:55  

UP: "Nesouhlasí však s tím, aby studium pedagogického minima bylo možné jen na pedagogických fakultách."

Když už někdo rozesílá do médií tiskové zprávy, měl by si zjistit alespoň základní fakta. Například není pravda, že DPS lze studovat pouze na pedagogických fakultách...

BP řekl(a)...
6. února 2020 v 15:58  

Až přijde krize a nebudou jiná místa k mání, pak možná někdo z jiných VŠ bude ochoten jít učit.
Kdo chce být učitelem a má pro to vlohy, tak ten nejde studovat jiné neučitelské obory. Na učitelských oborech na PaedF, FF, PF není převis poptávky, takže by se tam dostal úplně každý, kdo by o toto studium projevil zájem.
A těch cca 30 tisíc korun nástupního platu není žádné terno. Školství nikdy nedožene v platech ostatní vysokoškoláky, obzvlášť takovým tempem, které je jen proklamacemi a šálením ostatní veřejnosti.
Všichni učitelé v důchodu budou vzácnou sortou a budou v následujících letech poptáváni a povoláváni znovu do služeb, i když jsou už dementní, hluší, slepí, chromí.
Před důchodem mnozí z nich byli ze škol propouštěni pro nedostatek žáků, ale teď se karta obrací a budou žádaní (i když učí zásadně jen frontál, leda by to sám vše odučil zázračný Pan Učitel Čapek).

Lenka Pokorná řekl(a)...
6. února 2020 v 15:59  

"Ale tentýž elektroinženýr může být na základní škole učitelem dějepisu nebo češtiny."

Ale to přece může být už dneska, stejně jako může už dneska vyučovat češtinu tělocvikář, matematiku rodinkář, pokud je tedy ředitel padlý na hlavu anebo vyloženě v nouzi.

laimes řekl(a)...
6. února 2020 v 16:42  

A těch cca 30 tisíc korun nástupního platu není žádné terno.
to je průměr v čr a 2/3 lidí to nemají
pouze ve státní trvá přežitek funkcí dle sš/vš
srovnáva s tržními vš nelze ing za stejnou práci může v jedné firmě mít 40 a ve druhé 25

laimes řekl(a)...
6. února 2020 v 16:49  

na angličtinu chce ředitel angličtináře ale češtinu může učit tělocvikář ,
je přece čech
nezmá li žák,co je podmět v češtině,těžko ho najde v angličtině
tam ho ale hledat nemusí,protože to učíme moderně bez gramatiky
výsledek? vyprodukujeme polotovar jak v české,tak i anglické variantě...
a za to chceme více peněz ?

BP řekl(a)...
6. února 2020 v 17:49  

Laimes, průměrný příjem za první tři čtvrtletí loňského roku činil 33 429 Kč, přičemž za 2. čtvrtletí činil již 34 105,- Kč. Čísla za poslední kvartál nejsou ještě známa, ale to bývá vždy nejvyšší, protože se vyplácí odměny na Vánoce.
A učitelé chybí skoro jedině jen v Praze, kde byl průměrný příjem v loňském roce přes 42000,- Kč.
Já teda před smrtí dosahuji pouze na loňský medián - 29 549 Kč, ale bohužel musím vzít za vděk soukromou školou, protože v našem kraji opravdu ve školství žádní lidé nechybí.

renives řekl(a)...
6. února 2020 v 18:03  

Je mi již zcela jedno, že degradujeme vzdělání, jen bych ráda pobírala větší plat než člověk, který nemá pedagogické vzdělání!
Učím poctivě a děti spokojeně prosperují ale doma si někteří inteligentní jedinečci stěžují, jelikož cítí, že rodič bude vždy na jeho straně. Rodiče mě tedy peskují a já jsem bez osobního...
Rodiče dětí si nevybírám, vzdělání vyšší už mít nemohu...doufám, že můj plat se nebude vinout od spokojenosti laiků - rodičů, na jejichž děti když vyvinete sebemenší tlak typu "ještě to neumíš" - známku zatím nedávám aby se nerozsypalo úplně....a děťátko se rozbrečí, jelikož zatím nepoznalo neúspěch. Prozatím bylo v umetajícím nejpřátelštějším a nejsluníčkovatelnějším prostředí a vy, když ho chcete něco naučit - považte písemné dělení chcete, aby komentovalo hlasitě příslušným algoritmem(4.třída) tak matky kvílí , že je jejich robě pod tlakem a ve stresu... nevidím jediný důvod, proč se pro tuto společnost obětovat a pracovat i v důchodovém věku!!!Nic nás nechrání, ani naše studium a naše vzdělání už nebude mít žádný kredit.Je z minulého století a to je aut!!

E.Kocourek řekl(a)...
6. února 2020 v 18:48  

nevidím jediný důvod, proč se pro tuto společnost obětovat a pracovat i v důchodovém věku!!!

Paní renives, pokud byste se v důchodovém věku rozhodovala, zda učit, tak už to přece není obětování se. Existenční záležitosti vyřešeny (důchod), už jde jenom o to, zda vás učení baví nebo nebaví a zda nabízený plat vám připadá dostatečný nebo ne. ////

Nic nás nechrání

Nic nás nechrání v před-důchodovém věku. Když už máme důchod, chráníme se sami. Když nás naštvou, práskneme jim dveřma. Nebo ne? ////

E.Kocourek řekl(a)...
6. února 2020 v 18:56  

nezná-li žák, co je podmět v češtině, těžko ho najde v angličtině
tam ho ale hledat nemusí, protože


Pan laimes to částečně trefil. Barák je plný aprobovaných češtinářů, ale když si angličtinář stěžuje, že děti nevědí co je podmět, ředitel mu poradí, ať je to naučí on. ////

Radek Sárközi řekl(a)...
6. února 2020 v 19:22  

Lékaři nemají mEDUin nebo Lékařskou platformu, které požadují, aby mohli jejich práci vykonávat nelékaři - tato absurdita se vyskytuje jen ve školství...

renives řekl(a)...
6. února 2020 v 19:54  

Ano, v důchodu to není obětování...
Samozřejmě, že mě učení baví ale za jakých podmínek?!?!
A těsně před důchodem jste jen vazal...nezměníte nic, navrch mají nixmochři.
Ale opravdu nejsem zahořklá, jak to může vypadat, jsme "hepy" jak velí nejen doba, ale JÁ!! Hlavně proto, že JÁ jsem si vychovala své děti ještě normálně, šíleně se těším na vnouče a opravdu je mi úplně fuk, že novodobí zlatí císařové budou zažívat stresy čím dál víc.
Je zjištěno, že sebevražednost ve věku 15 - 25 bude růst. Proč asi.
A taky se rozhlédněte - jak jsou v různých firmách spokojeni s absolventy...naše školství se propadá do bažin:-)

BP řekl(a)...
6. února 2020 v 20:02  

Paní renives, nemohou si ale ty firmy za mnohé i samy? Čekají, že jim ze státních a nebo i soukromých škol přijdou připravení pro jejich podnikání mladí lidé, ale když tito během studia mají absolvovat někde povinnou praxi, tak se firmy do žádné spolupráce se školami moc nehrnou.

E.Kocourek řekl(a)...
6. února 2020 v 20:51  

naše školství se propadá do bažin

To jistě ano. A "někdo" mu v tom ze všech sil pomáhá. A šílený stát si destrukci školství sám platí. ////

renives řekl(a)...
6. února 2020 v 20:56  

Ale vždyť víme, kdo tomu pomáhá....

renives řekl(a)...
6. února 2020 v 20:57  

A neplatí to stát ale my - poplatníci

Petr Portwyn řekl(a)...
6. února 2020 v 21:06  

Tady přece vůbec nejde o elektroinženýry... To je jen kouřová clona zastíracích slov.

Za pár let bude přebytek absolventů podivných oborů VŠ, zřízených pro lidi, kteří nic náročnějšího nezvládnou. A kam s nimi? Rukama se neuživí...
Takže do škol. Podle zákona bude jedno, co učí, jen když budou na správném stupni. Jak geniální způsob řešení nedostatku fyzikářů, matikářů atd.

renives řekl(a)...
6. února 2020 v 21:21  

Geniální způsob, jak se uživit (neziskovky a politici) a jak dostat Evropou na úroveň doby kamenné.

BP řekl(a)...
6. února 2020 v 21:29  

Tam stejně musí lidstvo brzy skončit. Nelze donekonečna chrlit nepotřebné zboží jen pro to, aby se zvedala produktivita práce a rostlo HDP. A věci sloužily co nejkratší dobu, aby nastávala přirozená, ovšem co nejrychlejší, obměna.

renives řekl(a)...
6. února 2020 v 21:30  

Čekají, že jim ze státních a nebo i soukromých škol přijdou připravení pro jejich podnikání mladí lidé...oni ti lidé, co tam přicházejí mladí jsou to jako ano, ale jak umí řešit problém, jak umí komunikovat, jak umí pracovat s informacemi....? To jen cituji slavné RVP, které platí asi 20 let:-) Hlavně, že umí multikulti a znají evropské souvislosti:-) :-)
Znám případy z praxe, kdy technik středoškolák - starší člověk strčí do kapsy deset inženýrů technického ranku - oni neumí spočítat objem válce, ani spočítat elektrické sítě, neumí vzorečky ze základky - to bych spíš "naskočila" já...znáte to napětí, proud a to třetí jsem zapomněla:- ) učím tělocvik, fakt to nepotřebuji.

BP řekl(a)...
6. února 2020 v 21:46  

Paní renives, já jsem nešťastná. Když maturantům připravíte, že si mohou vyzkoušet všechny slohové útvary (že jsem tak blbá a ne/chce se mi s nimi ještě psát 4 slohové práce krát 30 studentů během 2 měsíců - neboť 8.4. se už PP píší), a oni vám řeknou, že nic už psát nechtějí, protože bych jim pokazila známku z češtiny a oni jsou přesvědčeni naprosto o své genialitě, že budou psát stejně vypravování (někteří ještě v životě nepřečetli ani jednu knihu, jaká je potom asi jejich fantazie). A kromě toho by to byla pro ně ztráta času, takže nějaká úvaha či článek je už nezajímá, navíc nevědí, co je populismus (jedno z nedávných témat k úvaze) a o politiku se vůbec nezajímají. Na ZŠ psávali celých devět let pořád úvahy a já jsem si naivně myslela, že je to vrchol stylistiky a že to mají maturanti předvést teprve u maturity, že zastávají nějaký názor.
Ale zjišťuji s hrůzou, že nám ze škol odcházejí pouze prázdné nádoby, které jsme nedokázaly za 4 roky ničím naplnit, neboť měly prasklá dna.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. února 2020 v 22:53  

Geniální způsob, jak se uživit (neziskovky a politici) a jak dostat Evropou na úroveň doby kamenné.
Zmíněné dvě skupiny mají čas prosazovat své požadavky... a uvědomit si, že někdo taky musí něco vytvářet, je pro leckoho za horizontem myšlení.

Jiří Lukáš řekl(a)...
7. února 2020 v 7:27  

BP: Když maturantům připravíte, že si mohou vyzkoušet všechny slohové útvary (že jsem tak blbá a ne/chce se mi s nimi ještě psát 4 slohové práce krát 30 studentů během 2 měsíců - neboť 8.4. se už PP píší), a oni vám řeknou, že nic už psát nechtějí, protože bych jim pokazila známku z češtiny … A kromě toho by to byla pro ně ztráta času.

A pak že státní maturita nedeformuje výuku! Ještě že aspoň ti studenti mají rozum a brání se. Ano, je to "ztráta času".

Ivo Mádr řekl(a)...
7. února 2020 v 7:50  

Ještě vzpomínám na vyjádření jistého ministra dopravy v devadesátých letech jak prohlásil:"Na ministra dopravy jsem plně kvalifikován, protože již jako malý chlapec jsem si rád hrál s vláčky".

tyrjir řekl(a)...
7. února 2020 v 8:41  

Proč Učitelská platforma souhlasí jen s odborníky s magisterskými tituly? Inženýři jsou rovněž VŠ kvalifikovaní odborníci, kteří se po doplnění pedagogického minima mohou stát plnohodnotnými učiteli. Nafoukanost "Pedagogických" fakult neschopných produkovat učitele a snaha pečovat o "školsko pedagogický smrádek ale teplíčko" zjevná u některých jejich absolventů je podle mne vcelku směšná. Naprosto souhlasím s tím, že poskytovat možnost získat pedagogické minimum by měly mít všechny k tomu akreditované osoby a nikoli jen tzv. "Pedagogické" fakulty. Doufám že k tomu brzy dojde a ty zideologizované a "dotačně závislé" PedF (typicky např. PedF UK) se končeně "chytí za nos"

Poznamenávám, že tzv. evropské rámce obsahují i tzv. Koncept celoživotního učení, který má umožňovat dokonce i těm, kteří si osvojili znalosti a dovednosti i mimo školu (formálním učením) v jiných vzdělávacích útvarech (neformální vzdělávání) nebo třeba i samostudiem nebo při práci samotné (informální vzdělávání) požádat stát o přezkoušení a získat kvalifikaci. Toto zajišťovat je i součástí povinností MŠMT v rámci tzv. Kompetenčního zákona, který určuje působnost a povinnosti jednotlivých ministerstev České republiky


Takže bych vám přál a doporučoval klídek a rozvahu, milé rádoby učitelky a milí rádoby učitelé, kteří si myslíte, že "pajďák" vám zaručí "pedagogickou" ochranu na celý život, pokud ve školách nebudete učiteli a učitelkami, což máte napsané i v pracovních smlouvách, ale jen pedagogy nebo pedagožkami.

J.Týř

Tajný Učitel řekl(a)...
7. února 2020 v 8:43  

"Čekají, že jim ze státních a nebo i soukromých škol přijdou připravení pro jejich podnikání mladí lidé...oni ti lidé, co tam přicházejí mladí jsou to jako ano, ale jak umí řešit problém, jak umí komunikovat, jak umí pracovat s informacemi....?"

"Ale zjišťuji s hrůzou, že nám ze škol odcházejí pouze prázdné nádoby, které jsme nedokázaly za 4 roky ničím naplnit, neboť měly prasklá dna."

Proč jste je to nenaučili?
Oni se nechtějí učit.
Tak dostanou pětku, ne?
Nóó, to není tak snadné.
Proč?
To by se mohlo někomu zdát, že jsem špatný učitel/učitelka a že nenaučím.
No, tyhle jste nenaučila.
Ale já nejsem špatná učitelka.
Tak proč...
Když oni se nechtějí učit a můžou za to neziskovky.

tyrjir řekl(a)...
7. února 2020 v 8:46  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
7. února 2020 v 9:31  

Takzvané evropské rámce obsahují i tzv. Koncept celoživotního učení, který má umožňovat dokonce i těm, kteří si osvojili znalosti a dovednosti i mimo školu (jiným než školním tj. formálním učením) v jiných vzdělávacích útvarech (organizovaným neformálním vzděláváním druhou osobou) nebo třeba i samostudiem nebo při práci samotné (informální vzdělávání) požádat stát o přezkoušení a získat na jeho základě plnohodnotnou kvalifikaci. Toto zajišťovat je i výslovnou, v zákoně explicitně uvedenou, součástí povinností MŠMT, a to v rámci tzv. Kompetenčního zákona, který určuje působnost a povinnosti jednotlivých ministerstev České republiky.

Karel Lippmann řekl(a)...
7. února 2020 v 9:58  

Vztah odbornosti a pedagogiky nelze racionálně řešit bez respektování odlišnosti a souvislostí mezi odborností a vzděláním. Zase nezbývá nic jiného (jako např. v případě maturity), než aby jedna strana vnutila svůj postoj straně druhé skrze momentální politické rozhodnutí. Tak to ve školství svázaném karteziánským pojetím myšlení a kvazipozitivistickou výukou chodí a jinak chodit ani nemůže.

Radek Sárközi řekl(a)...
7. února 2020 v 14:12  

Většina učitelů si ovšem myslí pravý opak, než co prezentuje Učitelská platforma (viz anketa mezi učiteli zde):

Pedagogická komora varuje před negativními dopady novely zákona o pedagogických pracovnících
https://www.pedagogicka-komora.cz/2020/02/pedagogicka-komora-varuje-pred.html

Jiří Lukáš řekl(a)...
8. února 2020 v 7:42  

Většina učitelů si ovšem myslí pravý opak

Nebylo by serióznější říct, že pravý opak si myslí většina z těch učitelů, kteří se zúčastnili ankety Pedagogické komory?

Připojuju osobní dojem: Myslím, že většině učitelů je to jedno.

Petr Portwyn řekl(a)...
8. února 2020 v 8:27  

O Pedagogické komoře mnoho nevím, ale spíš se kloním na stranu pana Sárköziho. Výhrady PK jsou oprávněné.
Pokud ministr školství ignoruje názor profesních organizací nebo (což je ještě horší) komunikuje pouze s jednou z nich, jasně menšinovou, jedná zcela neprofesionálně.

Jiří Lukáš řekl(a)...
8. února 2020 v 8:49  

Taky o Pedagogické komoře skoro nic nevím. Stejně tak nevím skoro nic o zmíněné novele, ani o tom, s kým pan ministr jedná a s kým ne, nebo o tom, názor kterých profesních organizací ignoruje (všech?, většiny?, menšiny?). Poukazuju na neserióznost, slovy pana Portwyna neprofesionalitu, jednoho konkrétního prohlášení předsedy spolku R. Sárköziho.

tyrjir řekl(a)...
8. února 2020 v 10:20  

UČITEL NENÍ TOTÉŽ CO PEDAGOG. PIDISPOLEK PEDAGOGICKÁ KOMORA NEZASTUPUJE VŠECHNY UČITELE.

Většina učitelů si ovšem myslí pravý opak, než co prezentuje Učitelská platforma (viz anketa mezi učiteli zde):

Pedagogická komora varuje před negativními dopady novely zákona o pedagogických pracovnících
https://www.pedagogicka-komora.cz/2020/02/pedagogicka-komora-varuje-pred.html


Tohle je podle mne další lživá demagogie podivně převýchovného spolku s názvem "Pedagogická komora", který nazývá učitele pedagogy a předstírá, že je zastupuje.

Pedagog byl původně otrok doprovázející (pajdající s) žáky do školy k opravdovým učitelům.

Školský zákon, Národní soustava povolání (MŠMT), Národní soustava kvalifikací (MPSV), Ústava ČR, Listina práv a svobod ani žádný z dalších závazných dokumentů nehovoří o učitelích jako o otrocích, vychovatelích, pedagozích. Dovolují si to plíživě a pokradmu nebo s otevřenou ironií jen s humoristé (např. Miroslav Šimek, Josef Náhlovský) nebo s plnou vážností někteří hloupí aktivisté (někteří představitelé ČŠI, MŠMT, které zrušilo dvě VZDĚLÁVACÍ ORGANIZACE NÚV a NIDV a nahradilo je jednou "pedagogickou" NPI, a přihlouple demagogický spolek s názvem Pedagogická komora). Tento zlovolný trend ústupu školství od VZDĚLÁVÁNÍ k (pře)VÝCHOVĚ neboli pedagogice je zřejmý a odporuje Ústavě a Listině práv a svobod, ve kterých se vyskytuje jen pojem VZDĚLÁVÁNÍ a pojem výchova tam vůbec není.


Pedagogické fakulty jako výchovné ústavy pro přípravu učitelů jsou dnes podle mne mnohdy už jen jakýsi duchovní relikt poválečného vývoje (první dvě byly zřízeny dekrety presidenta Beneše v roce 1946). Jejich dnešní zideologizovanost a tudíž i neschopnost připravovat učitele, kteří by dobře učili, je zejména dnes v mnoha ohledech do očí bijící skutečnost. Učitel je odborník ovládající pedagogické minimum potřebné pro výuku (didaktik). Učitel není vychovatel neboli pedagog. Pajďák není resp. nemá být poukázka na školský vychovatelský "smrádek ale teplíčko", při kterém se bude žákům slevovat z toho, co mají umět, kvůli tomu, aby se jim ve škole líbilo.

Čím dřív budou mít pedagogické fakulty konkurenci v poskytování pedagogického minima odborníkům, kteří chtějí učit a nikoli jen vychovávat, tím dřív bude ve školách dětem lépe. Škola má totiž žáky zaujmout především tím, že se tam dobře vyučuje (to je primární motivace) a nikoli (pře)výchovnými opičárničkami (to je sekundární motivace).

J.Týř


Tajný Učitel řekl(a)...
8. února 2020 v 14:09  

Požadavek na vš titul je také legrační; v dnešní době, kdy se bakalářky i magisterské práce dají koupit jako pizza po telefonu. Kdo chce učit, ať jde. Aspoň se nebude muset bolestně zbavovat všech nesmyslů z poslucháren. Stačí osp/iq test a pak mu říct, připrav si na každou hodinu, co chceš naučit, co chceš zopakovat a co chceš ověřit a zapiš si to, strčit s ním do hodiny dobrého zkušeného učitele, koukat, poslouchat a vidět, doporučit, nebo nedoporučit. Je vymalováno.

BP řekl(a)...
8. února 2020 v 14:20  

A tak jsme se, Tajný, obloukem dostali opět k prvorepublikovým pedagogickým institutům, kde si studentky po 4 roky středoškolského studia pod vedením svých zkušených učitelů chystaly přípravy na budoucí praxi v základních školách.

Lenka Pokorná řekl(a)...
8. února 2020 v 14:33  

"Kdo chce učit, ať jde."

No a v tom je právě zakopán pes, protože těch, kteří opravdu chtějí učit, a hlavně těch, kteří chtějí učit to, co sami umí a čemu rozumějí, ubývá. A přibývá nám spíše těch, kteří si vystudují občanku-rodinku, protože je to jednoduché, jen proto, aby měli nějakou výšku, jelikož na odbornou výšku nemají, a pak spoléhají na to, že se nekde upíchnou, přičemž školství berou jako poslední možnost. No a pak ještě přibývá těch, kteří se ve svém oboru neulatnili, a tudíž jim nezbývá než "chtít učit".

BP řekl(a)...
8. února 2020 v 17:50  

Od pangejtu k pangejtu.

Ještě nedávno propouštěli ředitelé učitele, kteří nebyli plně aprobovaní a kvalifikovaní, neměli, jak se říká, ten správný papír. A třebaže je práce ve školství bavila a s žáky to uměli, bohužel, když nezačali dálkově do určité doby dostudovávat svůj obor na patřičné VŠ, museli se s nimi ředitelé rozloučit.

Co si dnes mají myslet tito naši bývalí kolegové?
A mnohdy to ani nebyla jejich vina. VŠ neotvíraly dálkové studium všech oborů.

To se jim teď pan ministr omluví a pozve je laskavě nazpět do školství?

Ale oni přes počáteční zhrzenost již našli uplatnění v docela jiných finančně lukrativnějších oborech.

tyrjir řekl(a)...
8. února 2020 v 17:53  

Pedagogický institut byl typ vysoké školy nečleněný na fakulty, který existoval v Československu v letech 1959 až 1966 a byl určen ke vzdělávání pedagogů vyučujících na základních školách. Součástí studia na pedagogických institutech byla i pedagogická praxe. V českých zemích vzniklo 14 pedagogických institutů, na Slovensku šest. Mohli na nich působit i vyučující bez vysokoškolského vzdělání.

V roce 1964 byla část pedagogických institutů přeměněna na pedagogické fakulty (v Praze, Brně, Olomouci, Trnavě a Prešově a samostatné v Českých Budějovicích, Plzni, Ústí nad Labem, Hradci Králové, Ostravě, Nitře a Banské Bystrici), pedagogický institut v Brandýse nad Labem byl sloučen s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy a zbývajících sedm pedagogických institutů (v Karlových Varech, Liberci, Pardubicích, Jihlavě, Gottwaldově, Martině a Košicích) přestalo přijímat studenty a zaniklo v roce 1966.


https://cs.wikipedia.org/wiki/Pedagogick%C3%BD_institut


Jako učitelský ústav (někdy hovorově označovaný učitelák) byla označována střední škola určená k výchově učitelů obecných a měšťanských škol; její studium bylo zakončeno maturitní zkouškou.

Prvním českým učitelským ústavem byla škola vzniklá přeměnou první hlavní školy s českým vyučovacím jazykem, která byla zřízena u piaristů na Novém Městě pražském v Panské ulici roku 1848, jejím prvním ředitelem se stal Karel Slavoj Amerling. Sloužila k vyučování chlapců.

První český učitelský ústav pro dívky byl zřízen roku 1863 Kongregací školských sester de Notre Dame na Novém Městě pražském u sv. Anny v Ječné ulici 27.

Většího rozšíření se učitelské ústavy dočkaly po roce 1869, kdy byl vydán zákon o vzdělání učitelstva. Učitelské ústavy byly tříleté, později čtyřleté. Byly zrušeny v roce 1948....

... Od ledna 1942 se ministrem školství a národní osvěty stal Emanuel Moravec. Začátkem školního roku 1942/1943 vstoupilo po celé Třetí říši v platnost nejen jednotné školství, ale také vzdělávání učitelů. Reorganizace, která probíhala nejprve od školního roku 1938/1939 v sudetských oblastech, byla postupně uplatňována i v Protektorátu Čechy a Morava. Základní školství po celém říšském území sestávalo ze čtyř tříd obecné školy (Volksschule), na kterou navazovaly čtyři třídy hlavní školy (Hauptschule) nebo osmitřídní vyšší školy (Oberschule). Hlavní školy měly žáky připravovat na praktický život, vyšší školy ke studiu na vysokých školách (Hochschulen). Adolf Hitler zároveň rozhodl o jednotném učitelském studiu, které začalo probíhat na pětiletých učitelských ústavech (Lehrerbildungsanstalten), kam budoucí studenti přecházeli na základě přísného výběru po dosažení 14. roku z hlavních škol (Hauptschule), obzvláště nadaní žáci i z obecné školy. Učitelské ústavy získaly charakter internátních škol (Internats-Charakter)...

https://cs.wikipedia.org/wiki/U%C4%8Ditelsk%C3%BD_%C3%BAstav

Mně se to jednotné vzdělávání učitelů v "Pedagogických" fakultách už delší dobu "akosi nepozdává". Učitel je učitel a nikoli pedagog, jak nám to po válce někteří "pedagogičtí humoristé" vštěpují. Doufám, že čeští učitelé ze sebe nenechají dál dělat otrocky ovládané průvodce či vychovatele. A ministerstvo školství ať si pro mne za mne ten svůj Národní pedagogický institut třeba vetkne za kloubouk - do doby dokud neudělají Národní VZDĚLÁVACÍ institut.



Radek Sárközi řekl(a)...
8. února 2020 v 21:41  

Kromě Pedagogické komory se proti novele postavily rovněž školské odbory nebo akademické senáty pedagogických fakult. Názor prezentovaný Učitelskou platformou je naprosto menšinový...

Negativní stanoviska a argumenty proti novele naleznete zde: https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/11/aktualni-tema-novela-zakona-o.html

Petr Portwyn řekl(a)...
9. února 2020 v 8:14  

Ono by stačilo, kdyby ministr vynechal jen tu Pedagogickou komoru. Přece jen počet jejích členů bude násobně vyšší, než počet členů Učitelské platformy.

Navíc se mi líbí, že podle webu Manipulatori.cz je PK "samozvaná". Beru to jako kompliment, že ji nezřídil žádný vlivný fond jako převodovou páku moci.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.