Stanislav Štech: Magické legislativní zkratky ministerstva školství

úterý 17. prosince 2019 ·

„Na jednání Sněmovny se dostaly dvě novely školského zákona a zákona o pedagogických pracovnících. Jedna nikdy nebyla v programovém prohlášení vlády avizována, druhá je s ním v přímém rozporu. V prvním případě jde o zrušení povinné maturity z matematiky v roce 2021, resp. 2022, a její odklad o deset let. Člověk by v případě tak ostrého obratu u tak zásadního oboru lidského vědění po téměř dvaceti letech příprav očekával obsáhlou veřejnou odbornou debatu a řádné připomínkové řízení. Nic z toho se nekoná. Jediné zdůvodnění v médiích, totiž, že se nejprve musí matematika kvalitněji vyučovat, a to již od základní školy, je nejen urážející vůči učitelům, ale především je nedoložené fakty,“ píše Stanislav Štech v deníku Právo.



Stanislav Štech (twitter.com)
Štech mimo jiné píše: 

(Druhá novela) jde populisticky na ruku ředitelům škol, kteří již dnes obtížně shánějí nejen aprobovaného, ale i jen vystudovaného učitele. Z chládkovské výjimky dělá systém, rozšiřuje možnost pedagogicky nekvalifikovanému působit nejen na střední odborné škole, ale i na 2. stupni ZŠ a likviduje aprobační vázanost kvalifikace. Ředitel školy bude tou jedinou osobou, která rozhodne, že inženýr strojař bude na škole učit třeba chemii nebo jiný předmět. Pokud ho to baví a ředitel nemůže nikoho jiného sehnat.

Povinnost do tří let zahájit studium pedagogické profesní způsobilosti působí jako šidítko pro učitelské fakulty. V minulém desetiletí nebyla velkým počtem nekvalifikovaných učitelů využita ani pětiletá (a jednou prodloužená) lhůta na zahájení takového studia.


Celý text naleznete v deníku Právo

2 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
18. prosince 2019 5:06  

PEDAGOGICKÉ FAKULTY MAJÍ DŮVODNÉ OBAVY Z DŮSLEDKŮ SVÉHO PEDAGOGICKÉHO AKTIVISMU

Exministr školství Stanislav Štech napsal v deníku Právo:

Na jednání Sněmovny se dostaly dvě novely školského zákona a zákona o pedagogických pracovnících. Jedna nikdy nebyla v programovém prohlášení vlády avizována, druhá je s ním v přímém rozporu.

1) V prvním případě jde o zrušení povinné maturity z matematiky v roce 2021, resp. 2022, a její odklad o deset let. Člověk by v případě tak ostrého obratu u tak zásadního oboru lidského vědění po téměř dvaceti letech příprav očekával obsáhlou veřejnou odbornou debatu a řádné připomínkové řízení. Jediné zdůvodnění v médiích, totiž, že se nejprve musí matematika kvalitněji vyučovat, a to již od základní školy, je nejen urážející vůči učitelům, ale především je nedoložené fakty,“ píše Stanislav Štech v deníku Právo....

2) Druhá novela jde populisticky na ruku ředitelům škol, kteří již dnes obtížně shánějí nejen aprobovaného, ale i jen vystudovaného učitele. Z chládkovské výjimky dělá systém, rozšiřuje možnost pedagogicky nekvalifikovanému působit nejen na střední odborné škole, ale i na 2. stupni ZŠ a likviduje aprobační vázanost kvalifikace. Ředitel školy bude tou jedinou osobou, která rozhodne, že inženýr strojař bude na škole učit třeba chemii nebo jiný předmět. Pokud ho to baví a ředitel nemůže nikoho jiného sehnat.

Povinnost do tří let zahájit studium pedagogické profesní způsobilosti působí jako šidítko pro učitelské fakulty. V minulém desetiletí nebyla velkým počtem nekvalifikovaných učitelů využita ani pětiletá (a jednou prodloužená) lhůta na zahájení takového studia.


Dovoluji si k tomu dát v plénum tento názor:

ad 1)

Podle mého názoru to není urážka učitelů. Je to spíš kritika nefunkčního systému RVP/ŠVP. Na zrodu a 15 létech nefungování tohoto kompetenčně konstruktivistického nesmyslu nejen při výuce matematiky mají významný podíl mj. i některé Pedagogické fakulty s PedF UK "v čele".

ad 2)

Když mnohé Pedagogické fakulty zklamaly tím, že didakticky zvlčily kompetenčním konstruktivismem systému RVP/ŠVP namísto toho, aby připravovaly učitele schopné a ochotné jít vyučovat do škol, nelze se divit, že teď MŠMT, Vláda a Parlament České republiky musí přikročit k nápravným opatřením. Chápu, že to Pedagogickým fakultám způsobuje důvodné obavy z jejich budoucnosti. Právem. Ta náprava může být pro PedF bolestná. Právem. Není, myslím, pravdou, že je to pro české školství věc v principu nebezpečná, že je v to nějaké šidítko. Odpovídá mj. i evropskému konceptu celoživotního učení tj. vytváření možností dospělým lidem rekvalifikovat se na nová povolání. Pokud bude včas a dobře provedena Revize nefunkčních RVP, nemusí to být tak bolestné, jak o tom teď možná některé Pedagogické fakulty hořekují. Myslím, že v Pedagogických fakultách je spousta učitelů, kteří si s tím vším budou vědět rady.

Závěrem si dovoluji poznamenat, že odborná diskuse o výše uvedených problémech probíhá už velmi dlouho, že některé Pedagogické fakulty se v této odborné diskusi příliš neosvědčily a tudíž v ní odborně zcela neobstály. Není tudíž divu, že stát dal v souladu s Kompetenčním zákonem i na názor jiných odborných aktérů koncipování vzdělávacího systému České republiky. Podstatou vzdělávání je totiž kvalitní výuka (systematická didaktika) a nikoli jakési kompetenčně konstruktivistické pedagogické hračičkování. Stává se, že nová vláda musí napravovat chyby minulé vlády, potýkat se s kostlivci schovanými ve skříni. Být panem Štechem, nenadsazoval bych význam Pedagogických fakult a nepodceňoval bych rozum (Rozlišovací Um) pracovníků MŠMT, Vlády, Parlamentu, zaměstnavatelů, zřizovatelů a ředitelů škol. Mimo jiné i proto, abych tím neoslaboval tolik potřebnou sebereflexi Pedagogických fakult.

K tomu všemu viz např. i diskuse u článku

Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019 – Výroční zpráva ČŠI
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/kvalita-efektivita-vzdelavani.html

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
18. prosince 2019 11:08  

PEDAGOGICKÁ DEVASTACE ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ POKRAČUJE A NABÝVÁ PITORESKNÍ PODOBY

Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019 – Výroční zpráva ČŠI
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/kvalita-efektivita-vzdelavani.html

Tomáš Zatloukal: Nedivme se, že výuka není pro žáky motivující a že je škola nebaví
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/tomas-zatloukal-nedivme-se-ze-vyuka.html

Stanislav Štech: Magické legislativní zkratky ministerstva školství
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/stanislav-stech-magicke-legislativni.html

Od ledna pod novým názvem: Národní pedagogický institut České republiky
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/od-ledna-pod-novym-nazvem-narodni.html



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.