Radim Tolasz: Výuka změny klimatu (Klimatolog vyvrací lži a nesmysly textu v Učitelských novinách)

středa 20. listopadu 2019 ·

„Před pár dny proběhla v médiích zpráva, že v Itálii se bude na školách povinně vyučovat změna klimatu. Na první pohled bohulibá aktivita, ale hned mě napadlo, kde najednou vezmou tolik učitelů, kteří mají v tomto oboru znalosti na rozdávání. Italové jsou sice první, ale jen my v Česku budeme mít najednou dostatek vzdělaných učitelů. Stačí, aby si přečetli „své“ Učitelské noviny z 15. 10. 2019 a v nich článek Klimakult. Autorovi, kterým je zástupce šéfredaktora Lukáš Doubrava, se podařilo skvěle shromáždit všechny nesmysly, které se kolem tohoto tématu u nás vyskytuj,“ píše klimatolog Radim Tolasz na svém webu a postupně autorovy nesmysly vyvrací.



Radim Tolasz (twitter.com)
Tolasz mimo jiné píše: 

1. Podle IPCC prý máme jen 12 let do okamžiku, kdy nebude možné změny klimatu zvrátit.

Nic takového panel neříká, je to jen mediálně šířený a snadno ověřitelný omyl (např. ZDE)...

4. IPCC se zabývá zcela dominantně vlivy člověka.

Jedná se asi jen o autorovo nepochopení podstaty klimatického systému. Nebo nic od IPCC nečetl. Nebo záměrná lež určená žákům, studentům, učitelům? Kde to jsme?

5. IPCC svá výsledná stanoviska vytváří na základě konsensu, tedy hlasováním.

Autor zcela nepokrytě lže. Zprávy IPCC jsou autorská díla, na kterých se autoři jistě musí dohodnout. To platí vždy, když něco píšou dva nebo i sto autorů. IPCC však o obsahu těchto děl nejedná, nehlasuje, ani nehledá konsensus. Panel se zabývá pouze stručným shrnutím, tzv. Summary for Policymakers, což je dnes cca 30 stran výpisků z Reportu o tisících stranách. A hledá konsensus na tom, jak toto shrnutí prezentovat. Ani zde se dohoda nehledá hlasováním. A napsat, že tedy moderní věda nestojí na důkazech, je lež.

6. Hlavním poselstvím zprávy IPCC z roku 1990 je oteplování vlivem přirozené variability klimatu. 

Já jsem tuto zprávu četl a žádné takové poselství jsem v ní nenašel. Naopak, už tato zpráva obsahuje výzvy ke snižování emisí skleníkových plynů a k péči o krajinu. Proč asi?

7. V páté zprávě IPCC z roku 2013 je uvedeno, že za oteplování mohou z 95 % lidé.

Nic takového tam není. Autor by si měl i tuto zprávu přečíst (nejlépe přímo ZDE)...

9. Kdyby se skutečně oteplovalo, mělo by hurikánů ubývat.

To je výsměch. Vznik hurikánů souvisí hlavně s povrchovou teplotou oceánů, ne s gradientem teploty mezi tropy a póly. S rostoucí teplotou přízemní atmosféry roste i teplota povrchu oceánů. To asi neznamená, že bude méně hurikánů, že ne? Hurikány totiž berou energii hlavně z latentního tepla vody, vypařené z oceánu. Při vyšší teplotě roste výpar i množství latentního tepla. A jedna věc je množství hurikánů, další jejich intenzita...

Umím pochopit, že se někdo potřebuje na změnách klimatu zviditelnit, i když jim nerozumí. Chápu, že některé aktuální požadavky aktivistů nebo realizace klimatických opatření v minulosti nejsou a nebyly mnoha politikům, ekonomům, novinářům, takyexpertům a dalším příliš po chuti. Ani já nepovažuji vše kolem změny klimatu za ideální. Ale pojďme už konečně diskutovat právě o ekonomice a celkové smysluplnosti jednotlivých opatření, o jejich sociálních, zdravotních a dalších dopadech, výhodách a nevýhodách. Pojďme hodnotit naše možnosti a možnosti naší pomoci s opatřeními jinde. Zkrátka, každý rozumíme tomu svému, tak dejme své znalosti dohromady.


Celý text naleznete zde

9 komentářů:

PP řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 14:01  

Jenže otevřenou diskuzi nikdo nepřipustí.
Protože proti argumentům s čísly stojí jen proklamace a logicky nemohou obstát.
Proto se dehonestují vědci s opačným názorem, proto se dehonestojí nejen vědci.

tyrjir řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 14:58  

Multikulturalismus selhal. Genderismus selhává. Ať žije nové náboženství Kult klimatu - Klimakulturalismus!?

Kult klimatu a jeho děti

Kolem změny klimatu je v poslední době hodně humbuku, v neposlední řadě kvůli klima Grétě. Pokud jde o téma, existuje mnoho nejistot, ale ty jsou v našem mediálním prostředí téměř systematicky skryté.

Dětská práce

Neznalé děti, které nemají zralost a odbornost dospělého vědce, jsou zde najaty jako ochotné nástroje. Dítě jménem Gréta je poctěno cenami..., aby vysvětlilo svět dospělým. Nemělo by to být divné? ...


http://einsamer-wanderer.net/2019/04/08/der-klimakult-und-seine-kinder/

Pane Komárku, mohl byste, prosím, zveřejnit ten článek z Učitelských novin, abychom tu to téma neprobírali jako kdysi Antichartu 77?

J.Týř


Michal Komárek řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 15:15  

Ten článek není dostupný on-line, pane Týři a není ani v mediálním archivu Newton.

tyrjir řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 15:30  

Škoda. Téma životního prostředí je důležité a je škoda, že na obou stranách bují demagogie, soupeření a sobectví. Ani zdaleka tu nejde jen o CO2. Bez poctivé argumentace a bez rozumné
mezinárodní spolupráce se rozumné řešení ekologických problémů neobejde, ale ta by neměla být hloupě uskutečňovaná...

EM řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 21:39  

...na obou stranách bují demagogie, soupeření a sobectví
Nemyslím si, kdo se opravdu vyzná v problematice, ví svoje...

tyrjir řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 22:26  

Sobectví a demagogie bují na obou stranách.

Kdo se opravdu vyzná, ví že bez účinné mezinárodní dohody je zvětšený prostor pro demagogii, soupeření a sobectví na obou stranách. Včetně neoprávněných intervencí do ekonomiky některých států, včetně nedůvodného zvýhodňování nebo diskriminace některých skupin, včetně tzv. Klimakultu nebo faktického znevažování významu ekologie.

tyrjir řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 23:27  

Profesor Ernst Ulrich von Weizsäcker ... v 90. letech vydal knihu Faktor 4, ve které ukázal na několika desítkách konkrétních příkladů z praxe v různých oborech průmyslu a zemědělství, jak lze dosáhnout stejného produkčního výsledku a životního standardu při vynaložení progresivních a přitom energeticky úspornějších a ekologicky šetrnějších technologií, než jaké se v té době používaly.

Čtyřka v názvu znamenala, že stejného výsledku lze dosáhnout se čtvrtinovou spotřebou surovin a energie...

"Faktor 4, publikovaný v roce 1995, byl politicky naivní a vycházel z toho, že dokumentace pohádkově znějících řešení postačí k tomu, aby se jich ekonomika a stát žádostivě chopily a začaly je praktikovat. Ale tak tomu nebylo. Jistě k tomu přispěla i tehdejší situace: energie a suroviny byly tenkrát směšně levné. Barel ropy stál něco kolem 20 dolarů. A plány hyper auta, se kterými přišel můj americký kolega a které by spotřebovávalo jen 1,5 l na 100 km, zůstaly v šuplíku. Ekonomika v 90. letech jako by dávala všem najevo: se zdroji nemusíte šetřit, jsou levné."...

Konkrétně to znamenalo, že pokud určitá firma najela na technologii knihou doporučovanou, ušetřila sice energii, suroviny , materiály, ale těch využila k rozšíření výroby, takže k úspoře těchto vstupních substrátů, resp. energie stejně nedošlo...

V roce 2009 publikoval profesor Weizsäcker knihu Faktor 5 (v angličtině, o rok později vyšla v němčině a čínštině a pak ještě v dalších jazycích). Napsal ji se spolupracovníky Karlsonem Hargrovesem a Michaelem Smithem. Oproti první knize je v názvu knihy číslice 5, protože vývoj ekologicky šetrných technologií za zhruba 15 let od vydání první knihy pokračoval, takže jestliže dříve bylo možno ušetřit oproti zaběhlým způsobům tři čtvrtiny zdrojů, nyní se jich dá ušetřit 80 %, čili původní spotřeba zdrojů klesá na 1/5.

Kniha je rozčleněna do dvou dílů. V prvním je prezentován celostní přístup k technologiím využívajícím úsporně zdroje - ve stavebnictví, při výrobě oceli a cementu, v dopravě a v zemědělství. Druhý díl se zaměřuje na způsoby, jimiž je možno úspory, resp. udržitelný rozvoj prosazovat ve firmách i na úrovni zájmových sdružení, politických organizací a státu, včetně právních norem a cenové politiky. Osvěta a vzdělávání lidí směrem k racionálnímu zacházení se zdroji není samozřejmě vynecháno.

Hodně místa se věnuje tématu možné a žádoucí součinnosti mezi trhem a státem, mezi kterými má podle profesora vládnout rovnováha, resp. optimální poměr, kdy ani jedna ze stran tohoto vztahu by neměla mít výraznou převahu....


http://www.enviweb.cz/89771


tyrjir řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 23:45  

Nestačí vědět jen něco. Celostní přístup je nutný. Jednou z hlavních příčin nedostatečně ekologické ekonomiky a politiky je "budování konzumní společnosti" například prostřednictvím nadnárodních korporací bezohledně prosazujících své zájmy v celosvětovém měřítku.

Na druhé straně však platí, že kdyby Česko neuváženě přistoupilo na naivní dílčí požadavky bůhví kým dotovaných ekoaktivistů, dopadli bychom hospodářsky a následně i sociálně jak "sedláci u Chlumce".


Ivo Mádr řekl(a)...
21. listopadu 2019 v 8:39  

"A přece se točí"

A úplně nezávisle na environmentalistech. Když má přijít nová doba ledová, tak přijde. S tím nikdo nic nenadělá. "Neporučíme větru, dešti". Lidstvo doposud nezná ani jedno procento dějů, které se odehrávají ve vesmíru, ani okolo planety Země.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.