Julie Hrstková: Levní učitelé jistí českou montovnu

středa 20. listopadu 2019 ·

"Česká republika je dlouhodobě zemí nízkých mezd, pejorativně přezdívanou montovna. Jedním z důvodů je nedostatek kvalifikovaných pracovníků, jehož důvodem je upadající kvalita českého školství. Už to, že ministr Robert Plaga definitivně odpískal maturitu z matematiky, která byla pro generaci současných padesátníků bez diskusí povinná, potvrzuje zmar, v jakém se české školství nachází," píše Julie Hrstková v Hospodářských novinách.



Julie Hrstková (repro ČT)
Hrstková mimo jiné píše:

Jistě, samotný růst platů ve školství všechny problémy jako zázrakem neodfoukne. Dlouhodobá perspektiva platového růstu ale může na pedagogické fakulty nalákat i ty, kteří tam nejdou jen proto, že by se jinam nedostali. Handrkování o tom, kolik vlastně učitelům přidat, ale moc šancí na zlepšení nedává. Pokud premiér Andrej Babiš, jinak miliardář, nechápe, co vlastně učitelé chtějí, když nikdy neměli tolik peněz jako teď, potom nezbývá než zůstat montovnou. Protože v ní přece na "nějakém vzdělání" nezáleží. A ti, kterým o něco jde, buď udrilují děti v touze po státních elitních školách, nebo jim rovnou nějakou dobrou zaplatí. Tak proč se zdržovat s platy učitelů.


Celý text naleznete zde

17 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 8:51  

Omyl. Pokud zůstane školství ve směru kam míří, nebude ani ta montovna. Nebude kdo by montoval.
O kvalitě se jen plká a čerpají peníze.

Nowak řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 10:53  

"odpískal maturitu z matematiky, která byla pro generaci současných padesátníků bez diskusí povinná" -
Nerozumím. Maturita z M byla dříve všude povinná? Myslím, že nikdy.

laimes řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 11:42  

"nezbývá než zůstat montovnou. Protože v ní přece na "nějakém vzdělání" nezáleží."
Ano to jest podstata montoven,přivezou se zde linky vyrobené v asii a pal funguje logistikamkterá přivíží z jednotlivých zemí,jednotlivé části automobilu a zde se to smontuje dohromady,dělník.dnes vznešeně zvaný operátot výroby jest stále a pouze jen dělník,navíc ani ne ten co součástku vyrábí ale pouze ji komplektuje s jinými..
proč jsme oblíbenou montovnou?
1/český dělník je sice dražší než ten čínský ale stále mnihem levnější než ten německý
2/zlaté české ručičky dělají méně zmetků než ty malé čínské dětské ručičky
3/postavili jsme několik dálnic z německa do německa a udržujeme(stále vrážíme prachy) stařičkou d1 istanbul-hamburg,na nádvoří každé montovny vede dálnice (za prachy státní kasy,říká se tomu "pobídka")

mirek vaněk řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 12:24  

Kdyby stačila jen levná pracovní síla, budou to montovat v Africe či Moldávii. Je třeba levná a vzdělaná pracovní síla. A ta míří k důchodu.

Lenka Pokorná řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 14:04  

"Jedním z důvodů je nedostatek kvalifikovaných pracovníků, jehož důvodem je upadající kvalita českého školství."

Mohl by prosím paní Hrstkové někdo vysvětlit, že za nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se ani tak neskrývá kvalita českého školství, ale demografický pokles?
Do důchodů odcházejí ročníky o síle 150 až 170 tisíc a na pracovní trh nastupují ročníky o síle ani ne 90 tisíc. To se může školství s opuštěním i po...., ti chbějící lidi jen tak nahradit nejdou.

rváčkazvesela řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 14:53  

Šli by nahradit - jen kdybychom měli školství jako ve Finsku. Tam se stojí fronty na studium pedagogických fakult. Nevymlouvejte se na demografii, ta mimochodem působí plošně.

Lenka Pokorná řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 16:45  

Nemluvila jsem sice i vlivu demografie na to, že chybí učitelé, ale o jejím vlivu na počty kvalifikovaných v technických profesích, ale to, že působí plošně, má samozřejmě vliv i na problém s chybějícími učiteli, zdravotními sestrami atd.

Obrovské množství kantorů je věku kolem 55. Jen tak pro orientaci - učitelů ve věku 55 a 56 je ve školách skoro 9 tisíc, kdežto učitelů ve věku 30 a 31 let jen necelé 3 tisíce. Až půjde masa učitelů, kteří mají nyní mezi 53 a 61 do důchodu (36 tisíc učitelů), dojde v regionálním školství k totálnímu průšvihu. Vždyť učitelů ve věku 27 až 35 let je jen asi 13 tisíc. A průšvih bude samozřejmě ještě násobený tím, že učitelství prostě není pro mladé atraktivní profesí. Na tom se ani nárůstem platů na slibovaných průměrných 45 tisíc Kč, což je i s platy vedoucích pracovníků, nic nezmění, protože se tím dostaneme možná na nějakých 70 % průměru ostatních VŠ vzdělaných lidí. V technických profesích a ve zdravotnictví se to řeší přílivem zahraničních pracovníků, což ve školství není tak jednoduché, protože těžko může žáky ve školách učit někdo, kdo se česky sotva domluví v obchodě.

BP řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 18:03  

Paní Lenko, zahraniční učitelé klidně mohou učit v rámci výuky CLIL ve svém rodném jazyce a naši žáci konečně dostanou pořádnou výuku s nemalou přidanou hodnotou.

Jana Maříková řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 18:46  

Paní Lenko, proč je ve školách tolik starších učitelek a učitelů? Ne proto, že by noví nestudovali, ale že do škol nenastupují. A střední generace ze školství odchází. Zbýváme my, které už to "nějak doklepeme". Pak ovšem opravdu přijde průšvih - ale na ten už je vláda připravena - učit bude kdokoli.

Ivo Mádr řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 19:36  

Mám obavu, že ohledně montoven je již 5 minut po dvanácté, prošvihli jsme tu správnou dobu. A můžou za to stejnou mírou vlády všech barev. Vyspělé země se zaměřují na výrobky s vysokou přidanou hodnotou, tedy finální výrobky. Náš průmysl je však postaven hlavně na dodávkách polotovarů ve všech oblastech. A neustále ztrácíme konkurenceschopnost díky snižující se úrovně školství. V konečné fázi úplně ztratíme výhodu vysoké kvalifikovanosti pracovníků a poměrně nízkých platů. Nikdo také nemůže popřít globální průmyslovou revoluci 4.0, digitalizaci a robotizaci v průmyslu, která vyžaduje technicky zdatné středoškolské a vysokoškolské absolventy. MŠMT by se měla zaměřit na kvalitnější přístup k výuce přírodovědných předmětů - dělení hodin matematiky, menší počet žáků ve třídách, kvalitnější vybavení učeben chemie, fyziky, pracovních činností, odborných předmětů na SŠ. Nyní řešíme "hlavně inkluzi po česku" a její negativní začlenění do škol, různé aktivistické přístupy, které tuto společnost neposouvají dále,...

laimes řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 20:08  

učitelů je a bude nadbytek:
1/zruší se třetina poloprázdných škol
2/sníží se počet vyuč předmětů
3/zvýší se úvazky

BP řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 21:10  

Tady se pořád pláče nad tím, že nejsou mladí učitelé ve školách. Ale všechno souvisí se vším, jak jinak.
Prodlužuje se nám věk odchodu do důchodu. Mně osobně se prodloužil o 7 let.
V minulých dobách bych už 3,5 roku byla v důchodu, teď mi ještě něco přes 3 roky chybí. Půl roku jsem letos strávila na pracáku.
S panem exministrem Dobešem jsem si svého času psala maily o jeho představě, jak nastupují noví mladí krásní zdraví učitelé do škol v době, kdy nám bylo kolem 50 let, do důchodu bylo ještě dlouho nedohledno a třásli jsme se o místa, kdy nás ze škol propustí, protože nám chyběly ve školách žáci (a tehdy se propouštělo všude!, neboť to byla krizová doba). Učitelů bylo tenkrát ve školách více než dětí. A já jsem nechápala, kam by chtěl pan exministr, aby ti mladí učitelé nastupovali. On mě přesvědčoval, že jim máme předávat své zkušenosti, ale už mi nenapsal, zda budeme učit třeba v tandemu, protože jsem tomu jinak nerozuměla.
Mladí, kteří v té době končili svá pedagogická studia, totiž museli hledat zákonitě práci v jiných oborech, nebo zůstávali dlouho na pracáku, neboť staří učitelé jim svá místa logicky neuvolňovali v takové míře, jak bylo třeba, neboť nemohli odcházet jako dříve do důchodu od nějakých 55 let u většiny žen s dvěma dětmi do 60 let u mužů.
Takže přirozená generační obměna se tímto opatřením ve školství notně zadrhla. A teď nad tím budou všichni bádat, proč ty mladé kolegy mezi sebou nemáme. Byli by, kdybychom jim ta místa už dávno uvolnili. Za vlád ODS svého času (Topolánek a Nečas), ale bohužel, i když bychom tenkrát možná chtěli ze škol odcházet, byla krize ve všech jiných odvětvích, se tudíž jiná volná místa mimo školství nenabízela. Poptávka byla akorát po nových úřednících na krajských pracovištích. Já sama jsem se účastnila dvou konkursních řízení na krajském odboru školství a jednom na krajském odboru pro evropské projekty. To bylo v době, kdy se mi snižoval úvazek, neboť ve středních školách ubývali žáci.
Zhruba od roku 2000 jsem žila v nejistotě, kdy budu propuštěna pro nadbytečnost já, protože se to několika mých kamarádek skutečně dotklo. Od roku 2007 jsem zaměstnávána už jen na zástupy za mateřskou dovolenou. Takže mladých je ve školství dost, když za ně stařenka před důchodem už tolik let může zastupovat.

Lenka Pokorná řekl(a)...
20. listopadu 2019 v 22:43  

BP, to co popisujete je jev typický pro Zlínský kraj, věřte tomu, že v Praze, Středočeském kraji a v krajích sousedících s Německem a Rakouskem je to jinak. Ale už i ve Zlínském kraji je nouze o matikáře, fyzikáře a o učitele odborných technických předmětů.¨

"učitelů je a bude nadbytek:
1/zruší se třetina poloprázdných škol
2/sníží se počet vyuč předmětů
3/zvýší se úvazky"

ad 1

Hlavně v Praze a Středočeském kraji, že?

ad 2

Zatím jich spíš přibývá.

ad 3

zvýší se úvazky

U učitelů matiky a přírodovědných předmětů to fakt asi jinak nepůjde.

laimes řekl(a)...
21. listopadu 2019 v 3:56  

ad 1 celá země nejsou říčany
ad 2 přibývá =je ve školách dostatek peněz
ad v obdivovaném finsku jest 100% aprobovanost

Tajný Učitel řekl(a)...
21. listopadu 2019 v 9:05  

"ad v obdivovaném finsku jest 100% aprobovanost"

Nepravda.

E.Kocourek řekl(a)...
21. listopadu 2019 v 10:19  

MŠMT by se měla zaměřit na ...

MŠMT by se mělo zrušit. Školy by to bez ministerské buzerace a bez hraběcích rad (tím spíš bez nesmyslné strategie na iks let dopředu) zvládly přinejmenším tak dobře, jako to zvládají teď. Spíš lépe. ////

mirek vaněk řekl(a)...
21. listopadu 2019 v 12:41  

Zvýšení úvazků je řešení. Vůbec bych se tomu nedivil, že při navýšení platů zvednou úvazky. Takový chytrák byl kdysi Pilip. Ale to bude definitivní zaříznutí školství. Kdo nebude schopen utéct, počká do důchodu a už vůbec nikdo z mladších do škol nepůjde. Možná fyziku zruší a matematiku omezí. To nás pošle do středověku.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.