Oldřich Botlík: Mizerní učitelé volají po testech a po povinné maturitě z matematiky, aby nemuseli učit něco jiného

čtvrtek 19. září 2019 ·

„Mizerní učitelé volají po testech a po povinné maturitě z matematiky, aby nemuseli učit něco jiného a nemuseli hledat cesty, jak žáky zaujmout. Na druhé straně, plošné testování, aby bylo spravedlivé, musí zkoušet to, co ve školách převažuje. Nakonec bude tedy zkouška vypadat tak, jak vypadá dnešní výuka, i když všichni víme, že výuka by se měla změnit. Ale plošná zkouška zároveň zabrání změnám. To je ten začarovaný kruh,“ říká Oldřich Botlík v rozhovoru pro Deník N.


V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Plošné testování tedy podle vás způsobuje, že se netestuje bádání nebo kreativita, ale jen teorie, která se dá snadno vyhodnotit?

Ano. Češtináři jsou například posedlí tím, aby děti znaly odbornou terminologii. Proto se v testech vždy ptají na básnické figury. Vzali si například texty básníka a textaře Jiřího Suchého, který přebásnil klasickou básnickou sbírku Kytice na divadelní představení... V prvních dvou verších je anafora, jelikož se jedná o opakování slov na začátku po sobě následujících veršů. Ve třetím je epizeuxis, protože se opakují slova v jednom verši. A víte, čeho dosáhli autoři testu tím, že do něj dali takovou úlohu? Celý příští rok budou učitelé se žáky trénovat vyhledávání básnických figur. A přitom by místo toho mohli s dětmi o básních mluvit...Vždyť přece autor báseň nepsal proto, aby v tom ukryl co nejtěžší básnické figury. Básnická figura je prostředek, kterým autor působí na čtenáře, a ne cíl tvorby.

To znamená, že učitelé budou učit anaforu, i když to nemá smysl, ale vyžaduje to test. A test zase bude zkoušet anaforu, protože je to objektivní úloha. Takže znova – jak se dá vymanit z toho kruhu?

Plošné testování by se podle mě mělo zrušit...

Asi žádný politik by neudělal takové rozhodnutí, že by zrušil maturitu.

Je to věc, která se těžko komunikuje veřejnosti. Já jsem se novinářům snažil vysvětlit, že testy nejsou až tak objektivní. Po skončení testů si vždy CERMAT svolá tiskovou konferenci a prezentuje výsledky žáků a řekne: V češtině se žáci zhoršili o dva procentní body. Novináři potom za mnou přijdou a ptají se, proč se žáci zhoršili. A já jim říkám: Je to proto, že CERMAT připravil těžší test. Tomu nechtěl nikdo věřit. Přesvědčení, že objektivita je úplně absolutní a že každý rok je možné připravit stejně náročný test s jiným obsahem a rozdíly v průměrné úspěšnosti mohou prokazovat, zda se žáci zlepšují, či zhoršují, dlouho nešlo vyvrátit.


Celý rozhovor naleznete zde

71 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
19. září 2019 7:43  

Zakladatel testovavcí společnosti brojí proti testům?

Tajný Učitel řekl(a)...
19. září 2019 8:05  

Stejně jako někteří tvůrci sociálních médií proti nim dnes brojí.

PP řekl(a)...
19. září 2019 9:24  

To je hodně podpásová nálepka.

Ta už se vyrovná xenofobům a náckům.

Karel Lippmann řekl(a)...
19. září 2019 10:01  

Vhodně cílené a dobře sestavené testy mohou být dobrým pomocníkem, avšak plošným použitím při závěrečných zkouškách, jejichž smyslem je ověřit celek vzdělání, se mohou stát i nekompromisním diktátorem, který vzdělání tvrdě utlačuje (viz maturita z češtiny).

Q. E. D. řekl(a)...
19. září 2019 11:56  

Jen tak uvažuji, jak by článek vyzněl, kdyby povinné testování dělalo Scio. Myslím, že bychom se hned dozvěděli, jak je testování super a brojí proti němu jen mizerní učitelé, kteří testovat nechtějí. Koho chleba jíš, toho píseň zpíváš. :)

Michal Komárek řekl(a)...
19. září 2019 12:08  

Q.E.D.

A jak s tím souvisí Scio?

Tajný Učitel řekl(a)...
19. září 2019 15:33  

Tvrzení, že mizerní učitelé volají po testech z matematiky aby nemuseli učit něco jiného, je stejné jako tvrzení, že mizerní učitelé volají po zrušení povinných testů, protože se bojí objektivní kontroly své práce.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. září 2019 15:37  

Po zrušení povinných testů snad nevolají ani ti špatní učitelé... tlak je spíš politický (a průmyslová lobby ani většina rodičů v tom nejedou).

laimes řekl(a)...
19. září 2019 16:25  

1/maturita v současné podoně jest nesmysl a je pořeba ji zrušit
2/místo maturity závěrečná zkouška v režii školy,která bude obsahovat látku osnov,tři předměty povinné =český jazyk+dějepis se zeměpisem +matematika a dva předněty povinné oborové,dle typu školy,možno i jeden či dva předměty nepovinné dle výběru žáka
3/testovat je nutné a to obdobným způsobem po prvním a po druhém stupni zš
4/přijímací zkoušky si taktéž bude organizovat sama škola podle svého zaměření (např zedník matematika : vypočítat objem kýblu a fyzika jak rychle padá cihla z 10 metrů)

laimes řekl(a)...
19. září 2019 16:42  

mizerní učitelé.....nemizerní,skvělí,suprovní!
než se odhodláte používat obdobné hodnotící výrazy vzpomeňte so na nemocnici na kraji města a personální obsazení oddělení ortopedi
: 1/primář sova 2/nlažej 3/štrosmajer 4/cvach 5/ sova junior....
a položte si otázku: můžeme míti ve školství pouze samé primáře sovy a blažeje ???

Petr Portwyn řekl(a)...
19. září 2019 16:44  

Laimes
Tu cihlu deváťák ještě nespočítá - kvadratické rovnice na základce nejsou. Ale zkuste to navrhnout pan Botlíkovi :o)

Jana Maříková řekl(a)...
19. září 2019 17:21  

Měli bychom zavést máchání expertů v koši ve Vltavě. Za každý podobně blbý útok na učitele dva ponory a pak - šup za katedru a "Hic Rhodus, hic salta, experte." Jsem pro vznik svépomocné organizace za tímto účelem. Protože jinak se nám experti přemnoží a budeme muset pořád dokola číst jejich z prstu vycucaná a praxí nepolíbená moudra.

BP řekl(a)...
19. září 2019 17:26  

Pane Botlíku, co byste chtěl, aby se tak v těch školách učilo?

Žádná fakta, žádné pojmy, číst děcka nebaví, poezie už vůbec.
Když jim v literární teorii vysvětlíme ty figury a tropy, aspoň s nimi při čtení těch nezáživných textů (pro ně je vše starší včerejšího data šílená nuda) máme pak co dělat a oni v této činnosti nacházejí alespoň nějaký smysl. A tak je přinutíme se tím textem prokousat a třeba si ho i přečíst s POCHOPENÍM.
Mluvit o básních, jak vy navrhujete, by zase bylo jen na učitelích a žáci by je ani neposlouchali. Učil jste někdy vůbec?

Radek Sárközi řekl(a)...
19. září 2019 17:27  

Bude chtít ještě někdo učit, když jsou média plná podobných agresivních útoků na profesi učitele?

Petr Portwyn řekl(a)...
19. září 2019 17:45  

Je teda fakt, že první odstavec jak kdyby z klávesnice vypadl jinému miláčkovi těchto stránek, velikému Maestrovi. A to jsem se v první chvíli domníval, že titulek vymyslel editor Deníku N.

Michal Komárek řekl(a)...
19. září 2019 18:00  

Pane Portwyne, píšete o "těchto stránkách", tak se nedivte reakci. Stále v tom není nic osobního...

Tedy: Není žádný důvod označit pana Čapka, kterého zřejmě máte na mysli, za "miláčka těchto stránek". Žádný původní text tady nevyšel a těch převzatých velmi málo a už dlouho ne. Občas vstupuje do diskuse, ale zdaleka nikoli tak často, jako třeba Vy. A několikrát už byl také upozorněn na agresivitu tónu a několikrát též smazán...

Váš příspěvek je, bohužel opět silně manipulativní.

Pokud jde o pana Botlíka, ten je opravdu autorem, který tu publikoval řadu původních textů a kterého považuji za velmi důležitého autora, pokud jde zejména o témata státní maturita a výuka matematiky....

Má tady řadu tvrdých oponentů a v diskusi bývá také tvrdý. Diskuse pod jeho texty bývají někdy osobní a urážlivé, ale zpravidla se v nich také objevují podstatná témata a důležité argumenty...

Ani pan Botlík není "miláček" těchto stránek, sám by se patrně proti tomuto označení ohradil. Z mého pohledu je to důležitý autor a diskutér.

Ano, ten rozhovor, respektive některé pasáže z něj jsou velmi drsné a provokativní. Zobecnění je nesporně zkratkovité, protože nepochybně neplatí, že všichni kantoři, kteří požadují povinnou maturitu z matematiky, jsou mizerní.

Nicméně jsem přesvědčen, že s panem Botlíkem má smysl na tato témata diskutovat.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. září 2019 18:17  

Pane Komárku,
četl jsem Vaši odpověď. Nebudu ji komentovat.

Oldřich Botlík řekl(a)...
19. září 2019 18:36  

Rozhovor v Denníku N jsem autorizoval. Překlad pasáže o mizerných učitelích ze slovenštiny redaktorky paní D. Gdovinové do češtiny je věrný.

Právě proto bych rád upozornil, že inkriminovaná věta ve skutečnosti konstatuje, že jedna množina je částí druhé. Ovšem nikoli ve směru "učitelé, kteří volají po povinné maturitě z matematiky, jsou podmnožinou množiny mizerných učitelů". Za standardní interpretaci své formulace pokládám směr "učitelé, kteří jsou mizerní, jsou podmnožinou množiny učitelů volajících po povinné maturitě z matematiky".

Mezi významem standardní interpretace a významem interpretace nesprávné je zásadní rozdíl. O dlouhodobě neuspokojivých výsledcích výuky matematiky a nejspíš i češtiny na českých školách svědčí i to, že si tohoto rozdílu nejsou vědomi ani někteří učitelé.

Robert Čapek řekl(a)...
19. září 2019 19:06  

Naprosto souhlasím a denně se s tím setkávám, že učitelé se na testy vymlouvají a je to pro ně alibi. Samozřejmě, na vrcholu jejich hitparády jsou přijímačky a maturity, což jsou plošné testy, které křiví celé naše školství. Směšné a přitom velmi smutné je, že se na testy vymlouvají učitelky třeba i na prvním stupni nebo učitelé předmětů, které s tím nemají nic společného. A co je ještě horší, tyto testy přinášejí do škol stres a negativismus, kteří učitelé přenášejí na žáky.

S tím "miláčkem těchto stránek" od pana Portwyna... je to hodně mimo mísu. Já tu nejsem žádným miláčkem, spíše pozorovatelem a někdy i experimentátorem. Považuji některé zdejší diskutéry za skvělé Petriho misky těch nejkonzervativnějších, nejpomýlenějších a nejvíce zpátečnických postojů a myšlenek, které se objevují českém internetu. Já tu nejsem "miláčkem", ale "Baghirou v paláci opic", pokud použiji literární přirovnání. Například jsem tu opakovaně kádrován nedostudovaným doktorandem, který by "v živém světě" už dávno seděl před disciplinární komisí univerzity za tu dehonestaci jak mojí osoby, tak i mého oboru. Jak znám některé své kolegy z katedry, už by dávno tancovali nad jeho akademickou mrtvolou. Ovšem tyhle tanečky kolem formálního vzdělávání a porovnávání si penisových titulů mě vůbec nezajímá. I jiní vytahují cokoliv, aby si mohli plivnout. A nejsem v tom sám, mám velký respekt před Tajným učitele nebo panem Lippmannem, že do toho jdou čelem. Někdy se jim i divím, že jim to stojí za to. Tolik žluči a nevraživosti jen proto, že zastávají názory, které jsou jinde v Evropě standardem. Takže kdo si přečte diskuzi pod jakýmkoli mým textem nebo názorem, musel by mě za "miláčka" těchto stránek označit jen snad úplně opilý. A pokud se týká mazání, kdybych byl já správcem těchto stránek, do kanálu a zapomnění bych posílal snad každý druhý příspěvek :-D Ale myslím, že velká zdejší benevolence v tomto směru napomáhá nikoliv mě, ale těm, co se vždy hromadně snaží dobré názory ukřičet za pomoci všech možných komunikačních faulů. Pan Komárek maže jen ty nejextrémnější... což je jeho právo a volba.

Pavel Doležel řekl(a)...
19. září 2019 19:38  

"Za standardní interpretaci své formulace pokládám směr "učitelé, kteří jsou mizerní, jsou podmnožinou množiny učitelů volajících po povinné maturitě z matematiky"."

Jasně. Čili učitelé, kteří nejsou mizerní možná po povinné maturitě volají, možná nevolají. Možná je nemizerných učitelů, kteří volají po povinné maturitě z matematiky a testech tisíckrát více, než těch mizerných, kteří po nich volají. Možná je nemizerných učitelů, kteří volají po povinné maturitě z matematiky a testech tisíckrát více, než nemizerných učitelů, kteří po nich nevolají. Ale hlavně že "expert na slovo vzaté" ví zcela jistě, že není mizerného učitele, který by po povinné maturitě z matematiky a testech nevolal.

Tak určitěéééé. Já myslím, podruhu Bárto, že bude přece jen lepší, když zůstanete u toho obkreslování prádelního hrnce.

Pavel Doležel řekl(a)...
19. září 2019 19:49  

"Ovšem tyhle tanečky kolem formálního vzdělávání a porovnávání si penisových titulů mě vůbec nezajímá."


To mě taky tanečky nezajímá, Mistře. Jenom představa, že na škole, kde studuje moje dcera, dělá školního psychologa vychovatel se zaměřením na tělesnou výchovu, navíc s vaší empatií a šarmem, mě už docela zajímá. Vám bych nesvěřil ani houpacího koně.


A opakuji otázku - koho jste vlastně vychoval? Kolik ráčíte mít dětí a co dělají?

Pavel Doležel řekl(a)...
19. září 2019 19:58  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Michal Komárek řekl(a)...
19. září 2019 19:59  

Pane Doležele, ty osobní otázky sem rozhodně nepatří.

Pavel Doležel řekl(a)...
19. září 2019 20:00  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Pavel Doležel řekl(a)...
19. září 2019 20:02  

"Pane Doležele, ty osobní otázky sem rozhodně nepatří."

A vy byste si nechal ve výchově radit od někoho, kdo v životě nikoho nevychoval? V mém oboru se tomu říká reference a je to jedna z nejdůležitějších informací při výběru.

Ivo Mádr řekl(a)...
19. září 2019 20:10  

"Pokud jde o pana Botlíka, ten je opravdu autorem, který tu publikoval řadu původních textů a kterého považuji za velmi důležitého autora, pokud jde zejména o témata státní maturita a výuka matematiky...."

Možná, dříve se s ním ještě dalo nějak diskutovat. Nyní je to slepá ulice.
Pan Botlík je dozajista všemi kolegy matematiky vítán v "první linii" na inkludované ZŠ současnosti.

Ivo Mádr řekl(a)...
19. září 2019 20:22  

"A pokud se týká mazání, kdybych byl já správcem těchto stránek, do kanálu a zapomnění bych posílal snad každý druhý příspěvek"...

Odpověděl jste si sám. Zřejmě by zde "diskutovali" jen pan Tajný Učitel, pan Lippmann a pan Botlík.

poste.restante řekl(a)...
19. září 2019 20:31  

Tvrzení, že mizerní učitelé volají po testech z matematiky aby nemuseli učit něco jiného, je stejné jako tvrzení, že mizerní učitelé volají po zrušení povinných testů, protože se bojí objektivní kontroly své práce.

Opět souhlasím s Tajným.
Tedy s jedním upřesněním.
Když někdo opravdu mizerný učitel je a ví to o sobě, rozhodně nebude chtít jednotné testování, ale bude chtít zkoušet jen sám, aby jeho neschopnost pokud možno nevyplula na povrch.
Přece jen, u maturit ho přísedící kolega nepotopí a ne každý předseda maturitní komise je matikář, aby to při zkoušení poznal.

"Mizerný učitel" podle pana Botlíka je ovšem nejspíš i takový, jehož žáci jsou úspěšní jak při zkouškách, tak třeba v olympiádách, ale on k výuce nepožívá "ty správné metody".

Ono obecně debata o tom, který učitel je dobrý a který mizerný je přece jen trochu složitější, nežli to "spláchnout" postojem k jednotné maturitě z matematiky a upřesňováním "podmnožin".

Jisté je pouze jediné.
Takto formulovaný titulek článku je manipulativní a urážlivý.
Navíc postavený na čistě subjektivním názoru a nepodložený žádnými relevantními a ověřitelnými daty.

Kterých se vždy tak důrazně dožaduje administrátor tohoto webu. :-)

Petr Portwyn řekl(a)...
19. září 2019 20:42  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Tajný Učitel řekl(a)...
19. září 2019 20:43  

PR, podobně by se dalo říct, že když je někdo opravdu mizerný učitel, testy vítá, neboť mu skýtají vítaný bič na žáky, které nedovede jinak motivovat.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. září 2019 20:43  

Ivo Mádr
Pozor, pan Tajný poslední dobou napsal několik dosti příčetných příspěvků (nemýím-li se, jedním pomazaným byl následně označen za pitomce). Kromě toho nevěří na všespasitelnost mobilů.
Takže Tajný by byl smáznut taky.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. září 2019 20:46  

Pan Tajný
Jak kdo. Někdo může být mizerný učitel, ale pokud nasází žákům samé 1, téměř nikdo si nestěžuje, a není-li o maturitní předmět, ani se na to třeba nepřijde.

Tajný Učitel řekl(a)...
19. září 2019 20:47  

Já to tak někde i sám psal, ale díky mnohaletým diskuzím s vámi i jinými oponenty dnes vidím, že takovéto zobecňování vede pouze k zapouzdření oponentů ve své pozici, kde argumenty nejsou relevantní. Proto spolu s kolegou Lippmannem pravím, že, "Vhodně cílené a dobře sestavené testy mohou být dobrým pomocníkem, avšak plošným použitím při závěrečných zkouškách, jejichž smyslem je ověřit celek vzdělání, se mohou stát i nekompromisním diktátorem, který vzdělání tvrdě utlačuje (viz maturita z češtiny)."

Petr Portwyn řekl(a)...
19. září 2019 20:50  

...díky mnohaletým diskuzím s vámi i jinými oponenty...
Jako se mnou??

IMHO by nějaké výstupní porovnání být mělo. Kdyby ne, tak musíme zakázat i všechny ty PISA testy atd. ... a samozřejmě by se muselo zrušit Scio ;o)

Petr Portwyn řekl(a)...
19. září 2019 20:51  

Taky třeba Cambridge zkoušky, City&Guilds atd.

Robert Čapek řekl(a)...
19. září 2019 21:09  

Pane doktorande D., jak jste sám uvedl, máte "komparativní výhodu" (tedy údajně) v "matematice, ekonomii, financích, statistice". Až o nich bude na České škole řeč, můžete kádrovat své oponenty v názorech a možná, pravím možná, se můžete počítat za někoho, kdo ví o čem je řeč. Ale v oblasti pedagogiky, vzdělávání obecně, školství (a podobně), nejste pro mě partner a je to v mých očích stejné, jako by mě zastavil na univerzitě nebo ve škole řidič nebo uklízečka a chtěl se mnou diskutovat o svém dítěti, jak se mu líbí ve škole a tak. Ano, promluvím s nimi - samozřejmě na jejich úrovni, velmi polopatě - protože (na rozdíl od vás) dělají užitečnou práci a tak nějak obecně je mám rád. Ale tím, jak poučujete všechny dokola aniž byste čemukoliv rozuměl (a dobré vzdělání vás osobně viditelně minulo), bez respektu, vtipu a intelektu, mi brání cokoliv vám sdělovat a neustále vás vyvádět z omylu. To by ani nebylo možné, protože váš svět je pro mě svět špačka, který ze své dutiny štěbetá na orla. Já prostě ve svém letu tak hluboko ani nedohlédnu.

Michal Komárek řekl(a)...
19. září 2019 21:15  

Pane Doležele, o tom komolení jmen - mimo jiné - jsme si napsali už dost, ne? Kroťte se, prosím, byť by Vám to připadalo třeba ukrutně vtipné. Děkuji!

Pane Čapku, prosím, zkuste být "ve svém letu" v diskusi na ČŠ méně osobní a více věcný. Děkuji!

poste.restante řekl(a)...
19. září 2019 21:27  

podobně by se dalo říct, že když je někdo opravdu mizerný učitel, testy vítá, neboť mu skýtají vítaný bič na žáky, které nedovede jinak motivovat.
Ne Tajný, takhle by se to říci rozhodně nedalo.
Primárním úkolem učitele je totiž žáky naučit a až potom motivovat.
Žáci mohou být motivováni i z vlastní vůle. Třeba záměrem studovat na vysoké obor, který bude například matematiku potřebovat.

A naopak mohou být motivováni pro zaměření "nematematické".
I když učitel bude vynikající matikář, žák který chce studovat například etnografii se bude přednostně věnovat všemu jinému, nežli matematice.
Což neznamená, že je to špatně. Naopak. Má jasno a má své priority.
Přesto ale je nutné, aby zvládnul alespoň "dostatečně" i další učivo, o které zájem nemá, které ale je nezbytné pro jeho další studium či praxi. Což on ale v danou chvíli vůbec nemusí tušit.

Čili postoj k jednotným zkouškám není a nemusí být v žádné relevanci vůči kvalitám učitele a jeho schopnostem zaujmout.

Když ale bude učitel mizerný, vždycky se bude bát možnosti srovnávání.

Pochopte, že všichni víme, že jednotná maturita, což zdůrazňuji, protože rozhodně nejde jen a toliko o "testy", tedy že jednotná maturita poskytuje pouze část obrazu o výsledcích vzdělávání. Všichni chápeme, že "testovat" lze pouze to testovatelné.
Ale i to málo nám poskytne alespoň část obrazu.
A když výsledky bude někdo vyhodnocovat a interpretovat moudře, nemůže tím způsobit systému vzdělávání žádnou škodu. Já vím, že při dosavadních zkušenostech se tím ocitám v říši fantazie, ale připusťme, že je to možné. :-)

Znovu opakuji stokrát opakovanou základní poučku.
Systém, který neměřím, neřídím.

Tajný Učitel řekl(a)...
19. září 2019 21:28  

Pane Portwyne, je nutné rozlišovat mezi povinnými testy a testy nepovinnými. Nikdo většinou nenutí nikoho aby si udělal CAE. Naproti tomu přijímačky (přejetí na vybranou školu) a maturita je v očích mnoha minimálně vstupenka k životu vykládanému štěstím. Dle mého názoru je Scio test pohodlnou, avšak nikoli plnohodnotnou náhražkou opravdových přijímaček na VŠ. Navíc se u uchazečů o studium na univerzitě bavíme o dospělých lidech.

Tajný Učitel řekl(a)...
19. září 2019 21:40  

PR, nezáleží na tom, zda někdo bude výsledky vyhodnocovat moudře, či nikoli, pokud formát měření prokazatelně deformuje vzdělávání a vzdělání. (Pro jistotu dodávám, že na elitních výběrových školách je tomu tak asi daleko méně než na jiných, např. odborných školách s maturitou.)

Nevím, zda se opět chcete pouštět do debaty o high stakes testech. Souhlasím s vámi od začátku v tom, že zkoušky by měly být minimálně dvouúrovňové. Nemohu však souhlasit se současným formátem testů u přijímaček a maturit a žádná líbivá hesla to nezmění. Měřit lze, získávat data lze, aniž by se tím měřením deformoval celý proces.

poste.restante řekl(a)...
19. září 2019 21:56  

nezáleží na tom, zda někdo bude výsledky vyhodnocovat moudře, či nikoli, pokud formát měření prokazatelně deformuje vzdělávání a vzdělání.
Prosil bych zdůraznit to slůvko PROKAZATELNĚ.
V debatách místních i nemístních "expertů" se totiž neustále opakují spíše subjektivní dojmy a názory, nežli průkazná data.
Jak už jsme se mnohokrát shodli, "kotlinka" není USA ani GB, kde jsou někde testováním přímo posedlí. Našeho žáka potká za celou dobu vzdělávání toliko dvojice celoplošných "testů".

Nevím, zda se opět chcete pouštět do debaty o high stakes testech.
Nemyslím, že by to bylo k něčemu prospěšné. Pokud téma někoho zajímá a stojí o naše argumenty, určitě si bude schopen je najít.

Souhlasím s vámi od začátku v tom, že zkoušky by měly být minimálně dvouúrovňové.
Jupí. :-)
Omlouvám se, ale nemohl jsem si pomoct. :-)

Nemohu však souhlasit se současným formátem testů u přijímaček a maturit a žádná líbivá hesla to nezmění. Měřit lze, získávat data lze, aniž by se tím měřením deformoval celý proces.
Ale v tom se přece shodujeme. Ani já netvrdím, že je současná maturita dobře postavena.
Nechci se ale pouštět do debaty o potřebných změnách v jednotlivých předmětech, protože mi to tak úplně nepřísluší. Mám samozřejmě představy i názor a už vícekrát jsem je nejen zde prezentoval.
S tím "deformováním" procesu ale raději opatrně.
To že někteří mají dojem a tvrdí, že dochází k deformaci, může podle logiky uplatňované zde v článku či některými diskutujícími také klidně znamenat, že jsou jen "mizerní" a líní přizpůsobit se potřebným změnám. :-)

Jana Maříková řekl(a)...
19. září 2019 22:38  

Pane Komárku, pan Botlík nediskutuje, ale uráží. Čili to není diskutér. Každý, kdo pozuráží učitele, není expert, jen to v poslední době tak vypadá.Je smutné, že článek, kde v první větě je kategorický soud bez důkazů, vůbec uvádíte.

PP řekl(a)...
19. září 2019 22:51  

Nevšiml jsem si, pane Čapku, že by tady někoho pan Doležel poučoval. Všiml jsem si toho u vás. A po vašem textu, který se v kvalitě dá jen těžko podlézt, jste dokázal, že jste veliký odborník na pedagogiku, psychologii a tělocvičení.

Dle mého ale bohužel ani v nejmenším nerozumíte lidem, myšlení, vzdělávání a už vůbec ne dětem, což vás v jakékoli diskuzi dost diskriminuje.

A tohle povýšené "- samozřejmě na jejich úrovni, velmi polopatě -" vypovídá úplně o všem.

VY jste součást devastace českého školství a výrazně se na něm podílíte. Stejně jako každý další psycholog, doktor pedagogiky nebo školní inspektorka. Nebo raději ispektorka, ať jsme genderově vyvážení.



PP řekl(a)...
19. září 2019 22:52  

...inspektor. Nebo inspektorka...

Robert Čapek řekl(a)...
19. září 2019 23:24  

Poste restante vyhrál v mojí soutěži o jistý titul za tento měsíc. Výroku: "Primárním úkolem učitele je totiž žáky naučit a až potom motivovat" se už nemůže nic dalšího vyrovnat. Možná že to je na titul roku. Pro info: cena se nosí na hlavě jako viditelné označení...

Když si vzpomenu na výrok dr. Štrosmajera o létání, tohle je už úplně mimo naší oblohu. Tohle proletělo stratosférou.

laimes řekl(a)...
20. září 2019 7:02  

PP/ čapek je moderní alternativní pedagog= kouč (coach), on neučí,on koučuje...

mirek vaněk řekl(a)...
20. září 2019 7:25  

Zajímavá diskuze.

Ale jen pro diskutující. Mizerní učitelé nevolají po testech. To je hluboký omyl. Mizerní učitelé nechtějí, aby někdo měřil jejich výsledky a to jakýmkoli způsobem. A i mizerný test odhalí, že žák nic neumí. Ale odhalit co vše žák umí testem, to je umění. Tím směrem by měla být zaměřena snaha všech.

Kvalita vzdělávání se nezvýší planou diskuzí fanatiků a lobingem za ekonomické zájmy minorit. Ale seriozní kontrolou výstupů, odhalováním příčin neúspěchu a snahou o nápravu. Zatím probíhá jen nedokonalá kontrola výstupů ne úplně vhodnými testy. Ostatní je jen ve stádiu spekulací.

Petr Portwyn řekl(a)...
20. září 2019 7:33  

Pane Tajný,
jak kde. Někde jsou certifikované jazykové zkoušky podmínkou absolvování školy. Je pravda, že si dotyčný mže vybrat jinou školu, ale to platí i u "vyšší úrovně maturity z M" u dvouúrovňového systému, na kterém se tu myslím shodujeme.
Jinak já jsem dříve nebyl stoupencem plošné maturity z M, teď bych nějakou základní zkoušku zavedl i pro absolventy z odborných škol, protože to, co vidím, je zoufalé. 18-letí nezvládají to, co zvládali jejich tátové na základce, ani normální praktické věci jako převod z gramů na kilogramy. Příčinou je změna životního stylu dětí a odtržení od reality.
Rozdíl mezi maturitou a přijímačkami je řádově měsíc.

Co se týká přijímacích zkoušek na gymnázia, nějaké kritérium být musí.

Petr Portwyn řekl(a)...
20. září 2019 7:34  

Jinak s Vámi souhlasím ohledně dopadu (nad)užívání smartphonů dětmi.

Oldřich Botlík řekl(a)...
20. září 2019 7:51  

ad Jana Maříková
Tvrzení, že jsem "pozurážel učitele", je z vaší strany velký understatement. Určitě jsem také pozurážel naši dělnickou třídu a zpochybnil vedoucí úlohu Strany.

Vy jste zřejmě učitelka a vadí vám, jak píšete, "kategorické soudy bez důkazů". Proto by mě opravdu velmi zajímalo, které mé tvrzení uráží vás osobně.

ad mirek vaněk
Mizerní učitelé nechtějí, aby někdo měřil jejich výsledky a to jakýmkoli způsobem.

Nejsem si tím jist. Myslím si, že většinou vůbec nechápou testování jako měření výsledků své práce. Případné špatné výsledky v testech, pokud jsou s nimi konfrontováni, obvykle svádějí na ty "zatracené fracky", případně na nízkou hodinovou dotaci a příliš mnoho učiva ve svém předmětu -- tedy na "vrchnost". Zdejší diskuse to ostatně dokládají dlouhodobě a velmi přesvědčivě.

Marconi řekl(a)...
20. září 2019 10:51  

"Mizerní učitelé volají po testech a po povinné maturitě z matematiky, aby nemuseli učit něco jiného a nemuseli hledat cesty, jak žáky zaujmout."
Pane Botlíku, troufám si tvrdit, že 90% čtenářů si tuto Vaši větu vyloží tak, že učitelé, kteří volají po testech a povinné maturitě z matematiky jsou mizerní, protože neumí žáky zaujmout. Tudíž ta věta vyznívá silně urážlivě vůči učitelům a Vaše hrátky s podmnožinami na tom nic nezmění.

Oldřich Botlík řekl(a)...
20. září 2019 11:07  

Váš výklad je váš výklad, Marconi.

Vyjdu tedy z něho. Můžete mi prosím vysvětlit, jaký rozumný důvod může mít učitel pro volání po povinné maturitě z matematiky? Navíc v podobě, která se formátem úloh ani jejich zaměřením a kvalitou zjevně nemůže příliš lišit od té současné?

Rovnou ale předesílám, že stojím o důvody učitelů, nikoli o nesmysly, které opakovaně uvádí třeba poste.restante (Systém, který neměřím, neřídím.). Řízení systému jednak není úkolem učitelů (ten sám podobně hloupě pojmenoval jako "primárně naučit a až potom motivovat"), jednak k němu stačí údaje získané reprezentativním šetřením, které může poskytnout výrazně kvalitnější informace.

tyrjir řekl(a)...
20. září 2019 11:51  


Mizerní učitelé volají po testech a po povinné maturitě z matematiky, aby nemuseli učit něco jiného a nemuseli hledat cesty, jak žáky zaujmout... Plošné testování by se podle mě mělo zrušit...

Přiznávám se, že si (řečeno s "čapkovským odlehčením") nejsem jistý, zda pan Botlík spolupracuje či nespolupracuje i s nějakou "fabrikou na bílé hole" nebo s výrobci smartfonů.

K tomu viz
http://www.ceskaskola.cz/2019/09/oldrich-botlik-kdyby-maturoval.html

Pane Botlíku, myslím, že urážkami učitelů a politiků ani odkladem Revize RVP, zrušením kontroly kvality a pokusy o "smart" výplach mozků se problém zpackané kurikulární reformy a problémy zanedbaného a zneužívaného školství nevyřeší.

J.Týř



poste.restante řekl(a)...
20. září 2019 13:33  

Možná že to je na titul roku.
Budu upřímný.
1. Když jsem zmiňovanou větu psal, byl jsem zvědav, jestli na ni bude pan Čapek reagovat. No a nespletl jsem se. :-)
2. Speciálně od něj mne uvedené "ocenění" těší dvojnásob. Znamená to totiž, že jsem se nespletl ani v názoru, který jsem si o něm vytvořil. A v tom, jak mám pohlížet na jeho rady a sebeprezentaci.
3. Jeho opakované urážky mne zbavují morální povinnosti, chovat se vůči němu slušně a s respektem, který se jinak vůči oponentům snažím zachovávat.
4. Potěšilo mne, že podobně zareagoval i pan Botlík. I jeho reakce a především dikce o něčem vypovídá.
:-)

Teď k "ocenění". Jak jsem předpokládal, pan Čapek smysl mé věty nepochopil.
Já totiž ani na okamžik nepochybuji o tom, že učitel se má snažit žáky motivovat.
Jenomže protože na rozdíl od něj se nepohybuji ve virtálním světě knížecích rad a naivních představ, vím také následující.
Získat žáka pro nějaký předmět, obzvláště pak, pokud v něm není úspěšný, anebo má dokonce vůči němu averzi, to není záležitost na jedno dopoledne, jak si asi myslí on. Je to běh na dlouhou, někdy hodně dlouhou trať. Může to trvat měsíce a nemusí se to přes veškerou snahu učitele podařit.

Ale učitel, jako profesionál, je povinen žáka učivo naučit, nebo se o to alespoň pokusit. Dnes, teď, v průběhu následující hodiny. Nemůže čekat půl roku, až se mu podaří změnit žákův náhled. Nemůže čekat ani měsíc, ani týden. Návaznosti v probíraném učivu nepočkají, až se žákovi začne chtít, až získá motivaci. V matematice a mnoha dalších předmětech rozhodně ne.

Ale hlavně, teprve tím, že i slabého žáka něco naučím, tím, že mu dopřeju pocit, že něco zvládnul, pochopil, ačkoliv k tomu měl negativní vztah, atd. - teprve tím v něm mohu probudit zájem a časem snad i motivaci.
Poněkud jiné je to u žáka chytrého, který učivo zvládá, jen nemá zájem právě o ten "můj" předmět. Ale i u toho platí, že jej nejdříve něčemu musím naučit, a teprve pak mu mohu, například předložit výzvu, aby zvládnul víc, nežli ostatní. Nebo mu předestřít širší možnosti a souvislosti.

Proto jsem napsal, že primárním úkolem učitele je žáka naučit a až potom motivovat.
Naučit a přitom se snažit také motivovat.
Průběžně, krok za krokem hledat a zkoušet, co na právě tuto třídu, tohoto žáka zabere.
Takhle to probíhá v reálné praxi.


Víte, pane Čapku, já sdílím Váš názor, že je mnohé, co by se v našem školství mohlo a mělo zlepšit. Sám třeba už, stejně jako Vy, léta pléduji za větší význam a uplatnění "soft skills" ve výuce.
A kdybyste se netvářil jako reinkarnace Jana Amose, nechoval se jako namachrovaný hulvát vůči učitelům a neurážel kolegy, kteří si hned nesednou na zadek z Vašich názorů a "objevů", myslím, že bychom v mnohém našli společnou řeč.
Takhle je mi ale líto...

poste.restante řekl(a)...
20. září 2019 13:36  

Já tu nejsem "miláčkem", ale "Baghirou v paláci opic", pokud použiji literární přirovnání.
Jistě.
Nepochybuji o tom, že ostatní učitele má pan Čapek za "opice".
Obzvláště pak ty, kteří mají "drzost" s ním nesouhlasit. Dal to opakovaně najevo tolikrát, až je to zarážející u profesionála, radícího učitelům.

Nepochybuji ani na okamžik o tom, že sám sebe vidí přinejmenším jako Baghíru.

Už sám fakt, že to o sobě napsal, vypovídá o mnohém.

Minimálně o tom, že špatně četl Knihy džunglí.
Baghíra byl moudrý, rozvážný a respektoval moudrost zákonů džungle.
Nikdy nikoho neurážel, natož bezdůvodně.
Nekopal kolem sebe a neházel po nikom blátem, jako to dělaly právě opice.
Když zabíjel nebo rozdával rány, tak pouze z nutnosti.

Podržíme-li se literární předlohy, pak podle projevů publikovaných na tomto webu pan Čapek rozhodně není Baghíra.
Není ani užvaněný šakal Tabákí, ba ani nafoukaný Šér Chán.
Spíše Thú (Práchnivý pařez) z příběhu Králův ankus. Vztekle syčící brejlovec, který ví, že jeho zuby jsou bez jedu, ale přesto stále vyhrožuje a věští smrt.
:-)

poste.restante řekl(a)...
20. září 2019 14:11  

Můžete mi prosím vysvětlit, jaký rozumný důvod může mít učitel pro volání po povinné maturitě z matematiky?
Mohl bych, ale nemyslím, že by to mělo u Vás smysl, protože jste mnohé z nich četl už opakovaně a k ničemu to nebylo. Tak proč ztrácet čas?

Rovnou ale předesílám, že stojím o důvody učitelů, nikoli o nesmysly, které opakovaně uvádí třeba poste.restante (Systém, který neměřím, neřídím.).
Poste.restante je učitel.
Ale k Vaší smůle také učitel, který přišel z prostředí průmyslu a tak trochu ví i něco o tom, jak to v něm chodí. A má vlastní názor na to, co je potřeba udělat ve školství.
A že to Vy považujete za nesmysly, to ho nepřekvapuje.

Řízení systému jednak není úkolem učitelů
Však také nikdo nic takového netvrdí.

(ten sám podobně hloupě pojmenoval jako "primárně naučit a až potom motivovat"),
:-) přesně jak jsem očekával. Přečtěte si tedy, prosím, mou reakci výše.
Raději rychle, než bude smazána, jako "urážlivá". ;-)

jednak k němu stačí údaje získané reprezentativním šetřením, které může poskytnout výrazně kvalitnější informace.
To je samozřejmě nesmysl, jehož vyslovení profesionálem v oblasti testování je poněkud překvapivé.
Každé "reprezentativní" šetření má samozřejmě mnohem menší vypovídací hodnotu a mnohem větší chybu, nežli šetření celoplošné. Počínaje stanovením vzorku, přes metodiku až po vyhodnocení.
Nijak nezpochybňuji účelnost použití reprezentativních šetření, obzvláště v případech, kdy plošné metody jsou nepoužitelné, nebo příliš nákladné.

Především je ale pro školství klíčové, že žádné reprezentativní šetření nikdy nemůže odhalit lokální odchylky, které přitom mohou být velmi významné a důležité.
Například pokud jsou výsledky žáků na některé škole v některém předmětu trvale velmi výrazně podprůměrné.
Stejně tak jen těžko by bylo možné odhalit reprezentativním šetřením případy škol, kdy docházelo k velmi nápadné shodě v odpovědích žáků a tedy přinejmenším k podezření k podvádění u zkoušek.
Atd.

Oldřich Botlík řekl(a)...
20. září 2019 15:05  

Poste.restante,

já jsem vás přece o žádné vysvětlení nežádal. Přesně z důvodu, který uvádíte.

Jen vám chci upřímně doporučit, abyste si o dost důkladněji rozmyslel svá slova, až zas budete chtít psát o tom, co "samozřejmě" platí o každém reprezentativním šetření v oblasti zjišťování výsledků vzdělávání. Zatím je výsledek opravdu tristní...

poste.restante řekl(a)...
20. září 2019 15:34  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
poste.restante řekl(a)...
20. září 2019 15:38  

Však také můj komentář nebyl určen primárně Vám, pane Botlíku.
Použil jsem jen citace Vašeho textu, stejně jak to opakovaně děláte Vy. :-)
Víte, je to až s podivem, jak moc Vám zřejmě leží nějaký učitýlek z provincie v žaludku, když se na mé výroky odkazujete poslední dobou tak často.
Nebudu o příčinách raději spekulovat.

Kromě Vaší "upřímné" rady a osobních narážek, nechcete se raději vyjádřit k námitkám, které jsem uvedl v závěru posledního příspěvku?
Předpokládám, že detekce lokálních anomálií pro Vás není relevantní.
Tak třeba alespoň k té možnosti odhalení podvodníků prostřednictvím reprezentativních šetření?

Oldřich Botlík řekl(a)...
20. září 2019 16:09  

..., nechcete se raději vyjádřit k námitkám, které jsem uvedl v závěru posledního příspěvku?

Nechci.

Pavel Doležel řekl(a)...
20. září 2019 16:52  

"Pane doktorande D., jak jste sám uvedl, máte "komparativní výhodu" (tedy údajně) v "matematice, ekonomii, financích, statistice"."

Mistře, o mě tady nejde, nicméně byl bych nerad, kdyby ve vás vzniklo pomatení významu pojmů. Komparativní výhoda osoby A, vzhledem k osobě B, neznamená, že osoba A ovládá danou problematiku lépe, než osoba B. To by byla výhoda absolutní, nikoliv komparativní. V tom právě tkví ta genialita onoho konceptu zavedeného Riccardem tuším někdy v osmnáctém století. Z vašeho vyjadřování, drahý Mistře, si nejsem jist, zda jste si tohoto zásadního rozdílu mezi výhodou komparativní a absolutní, vědom.

"Až o nich bude na České škole řeč, můžete kádrovat své oponenty v názorech a možná, pravím možná, se můžete počítat za někoho, kdo ví o čem je řeč. Ale v oblasti pedagogiky, vzdělávání obecně, školství (a podobně), nejste pro mě partner a je to v mých očích stejné, jako by mě zastavil na univerzitě nebo ve škole řidič nebo uklízečka a chtěl se mnou diskutovat o svém dítěti, jak se mu líbí ve škole a tak."

Opravdu nelze než vysoce ocenit šířku i hloubku vašich zřejmě vrozených softskilů, zejména pak v oblasti komunikace s druhými lidmi, v oblasti jejich motivování a především v oblasti jejich přesvědčování o vaší pravdě.

Na ČŠ je velmi často řeč o tom, jaké dovednosti a znalosti budou děti potřebovat ve svém profesním a osobním životě. A k tomu bych si jako manažer v komerční sféře, jako rodič a jako odborník na oblasti, kterým vy ani vzdáleně nerozumíte a tudíž nedokážete ani nahlédnout, k čemu by tak mohly sloužit a jak fungují, něco psát dovolil. Ať už s vaším svolením, či bez něj. Jak se cítí mé dítě ve škole s vámi rozhodně řešit nebudu, na to mám přátele mezi kvalitními a skutečnými psychology. Na to nepotřebuji rady od vychovatele se zaměřením na tělesnou výchovu (a čest všem těm, kteří tuto záslužnou činnost dělají na rozdíl od vás dobře). Nezesměšňuji vychovatele, jen si myslím, že každý by se měl držet svého kopyta, či ve vašem případě koryta.

V oblasti ověřování znalostí matematiky na středních školách (dodávám - výběrových, protože z Ústavy plyne každému právo na středoškolské vzdělání, nikoliv ovšem nutně maturitní) si troufám tvrdit, že jsem osobou podstatně povolanější, než někdo, kdo neumí ani pravopis šesté třídy základní školy, natož pak upravovat zlomky a kdo se domnívá, že matematika by se neměla ani zkoušet ani známkovat. To je, na rozdíl od vámi oceněného výroku pana poste.restante (který má pochopitelně v tomto naprostou pravdu), skutečný kandidát na výrok nikoliv týdne, ale století, ne-li tisíciletí.

Pavel Doležel řekl(a)...
20. září 2019 16:52  


"To by ani nebylo možné, protože váš svět je pro mě svět špačka, který ze své dutiny štěbetá na orla. Já prostě ve svém letu tak hluboko ani nedohlédnu."

Vy máte tak vytříbené přesvědčovací schopnosti, že z toho ty pravé softskily přímo přetékají na všechny strany. Vybral jste si povolání ve kterém máte lidem pomáhat a to přímým osobním kontaktem s nimi. A toto poslání nejste schopen naplňovat, protože vy se k těm lidem ani nedostanete. Vy je ani nevidíte. A víte proč? Protože ve výhledu stojíte vy. A nic jiného už vidět není. To ukazuje na zásadní hluboké problémy ve struktuře vaší osobnosti, zejména v oblasti sebehodnocení. A tak prskáte na všechny strany a toužíte po uznání, vytváříte si oltáříčky své vlastní velikosti na nejrůznějších místech, počínaje vašimi stránkami a kritiky se snažíte zesměšnit a dehonestovat. Nedej bože, aby vás někdo kritizoval. To se pak s vašimi softskily potáže. Běda každému, kdo Mistrovu velikost patřičně neocení a neukloní se pěkně hluboce jeho světovému majestátu. Naproti tomu mě skutečně nejde o moji osobu. To si klidně poslužte svérázným hodnocením. Ale pokud budete špinit hodnoty, které vás vysoce přesahují (teď nezávisle na vašich osobnostních nastaveních a psychických problémech), tak se u mě vždy se zlou potážete.

No, tak abych to uzavřel. Je úplně jedno, jestli jste si přečetl nějaké knihy a myslíte si, že rozumíte didaktice, když se neumíte k lidem chovat a hlavním vaším cílem je mít pravdu a ideálně moc nad druhými, kteří vás musí poslouchat a obdivovat. I kdybyste byl největší žijící odborník na vývoj dětského mozku a didaktiku, ta smradlavá frustrace z neúspěchu přetvořená v nenávist k učitelům, kterým je třeba se pomstít za to, jak vám ublížili, vám neumožní skutečně pomáhat. A oba víme, že tím největším žijícím odborníkem na vývoj dětského mozku a didaktiku nejste.

Pavel Doležel řekl(a)...
20. září 2019 17:07  

"Můžete mi prosím vysvětlit, jaký rozumný důvod může mít učitel pro volání po povinné maturitě z matematiky?"

Tak učitel nevím a rozumný už vůbec ne - tedy tak, aby byl rozumný u Botlíků. Ale já dávám pár základních:

1) Reliabilní ověření dovedností a znalostí jednotlivce, které jsou uvedeny v RVP.
2) Externí motivace pro ty, kteří nemají vnitřní (a že jich je).
3) Informace o vzdělávacím systému jako celku. Velmi hodnotné informace.

Karel Lippmann řekl(a)...
20. září 2019 17:13  

Už dříve jsem citoval z knihy prof. Milana Machovce "Filosofie tváří v tvář zániku". Podle mého názoru vystihuje autor v kapitole "Škola jako dílna odlidštění" současnou situaci našeho školství velmi výstižně: "Zdrcující většinu lidí vede především moderní škola k tomu, že se odnaučí myslit, odnaučí hledat hodnoty života, odnaučí mravní odpovědnosti, i pokud se to v mnoha z nich v dětství začalo úspěšně probouzet. Vede k tomu samozřejmě ne z nějaké zlé vůle učitelů resp. organizátorů moderního školství, ale již oněmi základy výuka systému práce, který je zdrcující většinou speciálních vědců považován za naprosto nutný, a to v té míře samozřejmosti, že o tom ani diskutováno být nemůže, nýbrž je to považováno při jakékoliv z přečetných reforem školství a priori za absolutně nutný předpoklad."

Kniha vyšla v roce 1998. Od té doby se situace ještě zhoršila. Umím pochopit sílu tradičního systému, umím ještě pochopit, že někteří tento systém nechtějí sami opustit a pokládají jej za správný. Co ale pochopit nedokážu, je usilovná snaha některých z nich svým soustředěným tlakem na ústřední orgány zabránit i ostatním učitelům na jeho změně pracovat.

Brandtnerová řekl(a)...
20. září 2019 17:33  

„Mizerní učitelé volají po testech a po povinné maturitě z matematiky, aby nemuseli učit něco jiného.“

Učitelé mizerové,
jsou to ale konzervové –
nezvládli se abgrejdovat,
při výuce šašky dělat.

Nevytváří zábavu,
nestaví se na hlavu.
Jíst v hodině nedovolí
a mobily nepovolí.

Děti k učení pak nutí,
a to navíc, zdá se, s chutí.
Vyhnout se jim musí každý,
kdo chce hloupý zůstat navždy.

Já bych tedy řekla, že mizerný učitel je ten, který neumí připravit na zkoušky (a pro život). Ale nevím, jak je to v imaginárním světě teoretiků… :-?

Tajný Učitel řekl(a)...
20. září 2019 18:08  

"Já bych tedy řekla, že mizerný učitel je ten, který neumí připravit na zkoušky (a pro život)."

Třeba některý umí připravit pro život, ale ne na zkoušky a naopak. Třeba je některý naučí, jak se učit a jak se učit rád a celý život. Třeba jen některý naučí perfektně zvládnout zkoušky, ale pak to všechno hbitě a rádi zapomenou. Který je mizernější?

Robert Čapek řekl(a)...
20. září 2019 18:39  

Pane věčný doktorande D., přelétl jsem vaši obvyklou grafomanskou výplň bezduchých slov a když jsem zjistil, že píšete o sobě, přestal jsem tomu věnovat pozornost.

Poste restante už ani nemohl lépe předvést, jak vše překroutí, aby se mu to hodilo do krámu. Z mého "Já tu nejsem miláčkem, ale Baghirou v paláci opic" samozřejmě jasně vyplývá, že myslím diskuzi na České škole, nikoliv učitele obecně. Ale co, alespoň jednou se ten prostý človíček trefil. A je to historický okamžik, který si uchovám v paměti. Je to tato pasáž:
"Nepochybuji ani na okamžik o tom, že sám sebe vidí přinejmenším jako Baghíru. Baghíra byl moudrý, rozvážný a respektoval moudrost zákonů džungle."
Hurá! Vidíte, když vynechám ty vaše ostatní nesmysly, doberete se někdy - i když náhodně - i smysluplné úvahy.

poste.restante řekl(a)...
20. září 2019 18:45  

Třeba některý umí připravit pro život, ale ne na zkoušky a naopak.
Zkoušky i "zkoušky" JSOU součástí života.
"Zkouškou" je i zkušební doba v novém zaměstnání, ve které musí uchazeč prokázat, že skutečně umí to, co napsal do životopisu. "Zkouškou" je každé veřejné vystoupení. "Zkouškou" je správně spočítat množství materiálu ke stavbě, nebo množství náhradních dílů,...
Myslet si, že žákům prospějeme tím, že jim ze života odstraníme zkoušky je krajně škodlivé.

Třeba je některý naučí, jak se učit a jak se učit rád a celý život.
Mnohem podstatnější mi přijde, aby je někdo naučil učit se i NERAD. Ne každému je dáno, aby se v životě učil jen to, co se chce učit rád.
Nejhorší ale je, že v našem vzdělávacím systému prakticky vůbec není místo pro to, abychom žáky naučili JAK SE UČIT.
Děje se to buďto jen tak mimochodem, nebo díky cílené činnosti nadšenců a napůl ilegálně.
To mi docela vadí.

Třeba jen některý naučí perfektně zvládnout zkoušky, ale pak to všechno hbitě a rádi zapomenou.
Myslíte třeba pro všechny povinné zkoušky z literatury? :-)

Který je mizernější?
Tak schválně. Který podle Vás?

poste.restante řekl(a)...
20. září 2019 19:07  

Z mého "Já tu nejsem miláčkem, ale Baghirou v paláci opic" samozřejmě jasně vyplývá, že myslím diskuzi na České škole, nikoliv učitele obecně.
A z mého
Obzvláště pak ty, kteří mají "drzost" s ním nesouhlasit.
zase jasně vyplývá, že tak jako zde na České škole se pan Čapek vyjadřuje i v jiných médiích, článcích a rozhovorech. Snadno se o tom lze přesvědčit.

Nezlobte se, ale z Vás přímo čiší, jak moc učiteli pohrdáte,
- protože jsou to buďto ti, kteří s Vámi souhlasí a pak Vy jste tím moudrým guru, který je převyšuje a dopřává jim hloubky poznání Vašich rad a moudrosti,
- anebo jsou to ti, kteří si dovolí s Vámi ve všem nesouhlasit, a pak jsou to hlupáci jaksi z Čapkovské definice.

Proto i já musím být zákonitě hlupák a "prostý človíček", který se trefí do smysluplné úvahy leda omylem.
Věru zářný příklad "moudrosti, rozvážnosti" a třeba i úcty vůči oponentům téměř v každém slově.

Více z mé strany komentáře netřeba.
Myslím, že místní čtenáři umí to podstatné ve Vašich větách rozpoznat sami.

Tajný Učitel řekl(a)...
20. září 2019 20:25  

Ty jo. Kniha džunglí, Farma zvířat, už schází jen Hlava 22, Ezopovy Bajky, aby to vyvrcholilo Mechanickým pomerančem. Panoptikum lásek a hrůz.

PP řekl(a)...
21. září 2019 7:49  

"Na trhu práce chybí v Česku podle personálních agentur 30.000 odborníků na počítače, informuje ČTK. Téměř čtyři z pěti firem tvrdí, že mají problém obsadit volné místo ve svém IT oddělení. Situaci ještě zhoršuje klesající počet studentů tohoto oboru, kterých je podle ČSÚ o čtvrtinu méně než v roce 2011. To jedna z nejvýmluvnějších zpráv o reálnosti českých strategií o průniku do skupin nejvyspělejších zemí v čase digitalizace a automatizace všeho, tedy nejen průmyslu, ale i Společnosti 4.0.

Není těžké si tuto zprávu zkombinovat s horečnatou snahou českého ministerstva školství zrušit plánovanou povinnou maturitu z matematiky, kterou lze číst jako zrušení povinností středních škol učit matematiku tak, aby v tomto testu obstála. Pohodlí vítězí i nahoře."

Celkem přesné.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.