„Dobré máme mateřské školy a i první stupeň základní školy, ty jsou ve světovém srovnání spíš nadprůměrné. Ale výš už je co měnit. Především máme moc středních škol, některé jsou horší, ale přežívají. Zřizují je kraje a krajští radní si pak ty školy nedovolí zrušit, protože se vždycky objeví petice rodičů. Navrhneme akreditační komise podobné těm vysokoškolským i pro krajské školství. Nebo: proč má Česká republika v rámci OECD největší podíl žáků, kteří zůstávají ve vzdělanostní kategorii svých rodičů? V Německu i ve Finsku jsou střední školy a gymnázia navzájem prostupné, takže děti mohou v růstu nahoru za pochodu přestupovat,“ říká poslanec a bývalý učitel Vít Rakušan v rozhovoru pro Týdeník Echo.
Vít Rakušan (psp.cz) |
Hodně se mluví o tom, jestli se na českých školách příliš bifluje, nebo naopak jestli se nepovolila uzda. Byl jste přísný učitel, nebo vyznáváte „školu hrou“?
Učil jsem deset let a byl jsem přísný učitel. Nechával jsem propadat lidi, známkoval jsem, nepřijal jsem kreditní systém, když jsme si mohli vybrat mezi známkami a kredity. Když jsem třeba v dějepise trval na letopočtech, které žáci musejí znát i bez možnosti googlovat, tak jsem zároveň čtvrťákům předem řekl: Během hodiny vám řeknu tři špatné údaje. Vy mi na další hodině dokážete, že jsem něco řekl chybně, doložíte mi to prameny. Dítěti musíte jednak dát znalosti, jednak ho naučit, aby ty znalosti umělo použít, a kromě toho mu vštípit návyk, aby si ověřovalo informace. A mně se líbí, že mezi mými bývalými žáky je dneska řada angažovaných lidí v nejrůznějších oborech, mnozí z nich mají úplně jiné politické názory než já, a přesto mi s vděčností říkají, jak byl pro ně návyk práce s informacemi důležitý. To přece není tak, že ve školství máme jen pravdoláskaře, kteří si představují, že děti ve škole si budou hrát, a proti nim Václava Klause, který chce, aby se učilo. To jsou dva krajní póly, svět mezi nimi je barevnější. Ono mimochodem na PORGu za Klausova ředitelování se taky neučilo tak, že by paní učitelka vytáhla zápisky a drtilo se. Tam byli a jsou skvělí učitelé, za Klause se neučily jen znalosti, ale i dovednosti. Za to, co předvedl jako ředitel gymnázia, má mou velkou poklonu.
Jsou dvě třetiny ročníku, které dnes směřují na vysokou školu hodně, nebo ne?
Počet samotný mi příliš vysoký nepřijde, doba vyžaduje vyšší vzdělanost lidí než dřív, kdy se většina živila rukama. Není ale optimální skladba oborů. V Německu máte Fachhochschulen, v podstatě vysoké školy pro absolventy průmyslovek bez přílišné akademické zátěže. Těch bychom potřebovali víc i u nás, politologů a odborníků na sociálno asi míň.
Celý rozhovor naleznete v týdeníku Echo
3 komentářů:
Sluníčkáři, VK junior, a pak se kolem školství ještě motají škůdci ze STAN. Především máme příliš mnoho politických trpaslíků, někteří jsou horší, ale přežívají. Čeká se na akreditační komisi, totiž pardon, na volby, které to pročistí. ////
Ve školství nejsou jen pravdoláskaři, kteří chtějí, aby si děti hrály, a Václav Klaus, který chce, aby se učilo.
"To by němý neřekl" říkávala moje babička, když někdo řekl jako moudro všem známou věc. Nepochybuji o tom, že V. Rakušan patří k těm rozumnějším "politickým stanařům". O to víc bych očekával, že jeho veřejná prohlášení budou trochu obsažnější, než toto.
Většina politických stran a hnutí má velmi nesystematický a vágní program pro školství (vlastně všechny - levicovými komunisty počínaje a pravicovou SPD konče). Možná by s tím měli ti šamani u předvolebních ohňů dělat něco víc, než občas něco málo přisypat do předvolebních ohňů, aby to shořelo na prach kvůli krátkému zbarvení plamínků a obláčku čmoudíku, který se zpravidla dost rychle rozplyne. :)
Klausova Trikolóra slíbila, že školství bude jednou z hlavních věcí v jejím programu, který zveřejní snad na podzim. Jsem docela zvědav, co v něm bude a jak na to ostatní před krajskými volbami zareagují.
Panu Komárkovi, myslím, nebrání nic v tom, aby se na program pro školství u různých "volebních stran" včas "strategicky" doptal a předložil odpovědi v České škole k diskusi. Pak možná trochu líp uvidíme, jak to v tom českém školském Kocourkově vlastně aktuálně vypadá.
J.Týř
STANaři chválí MŠMT, zakládají Demokratický blok proti ANO a mají nejblíž k Pirátům
V. Rakušan pro Respekt:
Sešel jsem se s předsedy stran (Piráty, TOP 09, KDU-ČSL a ODS). Piráti o žádné spojování nestojí, jinak nás nikdo neodmítl. Ale samozřejmě, a na tom jsme se shodli, bychom v určité fázi udělali nějaké sociologické měření, ať vidíme, jestli neděláme nesmysl. A tím nemyslím jenom nesmysl vůči nám samým, ale i vůči téhle zemi. Tedy jestli neuvidíme, že sedm plus sedm je najednou deset....
Zatím jsou to jen matematické odhady. Z toho vyplynulo, že bychom jako celek mohli zvítězit, že to vypadá dobře. A kdyby do toho šli i Piráti, tak ještě lépe. K těm máme taky ve STAN v mnohých tématech nejblíž. A když vám to řeknu úplně na rovinu, tohle může být harakiri a nás jako STAN to může stát život, protože si lidé řeknou: „Starostové se spojili s ODS, budeme místo nich volit Piráty.“ Ale mně stejně připadá, že to nějaký smysl prostě dává, protože nechci, aby tam Babiš byl dál. Už jsem slyšel, že celé to spojování chceme proto, abychom se dostali do sněmovny, abychom se zachránili. Ale my bychom jako STAN měli samozřejmě úspěch v podobě víc mandátů pomocí sobeckého, dobrého zaplaceného marketingu, cílícího na osm a půl procenta v nějaké dobré agentuře, na kterou seženeme peníze. A ona by nám tu kampaň jela, my s kolegou Janem Farským například se docela „ksichtit“ umíme a ono by to prostě ten efekt mělo. Spojování je pro nás – pro STAN – větší nejistota a může to být i oběť...
Andrej Babiš je falešný člověk, kterému celý život šlo jenom o to, aby se měl dobře. Před revolucí byl komunista-udavač, v devadesátých letech podivně privatizoval a vlastně reprezentuje všechno, na co většina lidí během svého života nadávala...
Všechno dělá blbě. Protože má – a teď řeknu věc, kterou ode mě asi nikdo nečeká – dobrého ministra školství. Školství je moje velké téma. Ale on svého ministra Roberta Plagu vůbec neposlouchá a vůbec mu nerozumí...
A vůbec nerozumí, že mu pan ministr Plaga říká něco o nutných změnách struktury školství, které musí být konkurenceschopné. Že je třeba učit děti víc přemýšlet v souvislostech, ověřovat informace. On nemá žádný přesah.
https://www.starostove-nezavisli.cz/regiony/stredocesky-kraj/vit-rakusan-pro-respekt-spolecne-proti-babisovi-muze-to-byt-harakiri
Obávám se, že tohle, s prominutím, slovy pana Rakušana "ksichtění" je v mnoha ohledech poněkud mimo realitu.
Okomentovat