Za příliš nízkou nezaměstnanost může nefunkční školní systém. Máme moc studentů humanitních oborů, říká Dlouhý

úterý 16. července 2019 ·

Máme špatný vzdělávací systém, a tím pádem málo pracovníků tam, kde je potřebujeme. I proto se prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý, přiklání k návrhu vlády o zaměstnávání cizinců v ČR, především těch z Ukrajiny. Rozhovor přináší Seznam Zprávy.



Podle něj je tu příliš gymnázií, tudíž moc studentů humanitních studií a málo těch, kteří studují obory technické. Struktura lidí, kteří přichází na trh práce, je tak jiná než poptávka po nich. Řešením by proto mohli být i zahraniční pracovníci.

„Protože vím, že řada firem odmítá zakázky a tvrdí, že ekonomický růst se zpomalí kvůli nedostatku lidí, podporujeme vládní program, aby se sem za prací vozili zahraniční pracovníci, především ti z Ukrajiny.“ Prezident HK však jedním dechem dodává, že ze zaměstnávání cizinců v ČR příliš radost nemá a nemělo by se jednat o dlouhodobé řešení. To je třeba hledat právě ve vzdělávání.


Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde

23 komentářů:

laimes řekl(a)...
16. července 2019 v 4:59  

1/obě mé děti mají humvzdělání a mají dobrou práci-jejich spolužáci ing. tak akorát rozvážejí pizzu
2/máme pouze cca 300 000 nezaměstnaných z toho 2/3 padesátníků=lidí nezaměstnatelných
3/máme cca 700 000 střídavě příležitostně legálně/nelegálně zaměstnaných
4/máme 2 900 000 důchodců z toho 750 000 invalidních
5/nezletilých do 18 let jest cca 2 000 000
6/zahraniční-především korejské,japonské,taiwanské (skrytě čínské) požadují asijské pracovní nasazení tj. 12-13 hod denně, 6-7 dnů v týdnu,líní komunismem zhýčaní češi toto odmítakí a tak přivážíme pracovité ukrajince
7/ukrajinci se zde točí na tříměsiční víza a pak jedou domů na 6 měsíců odpočinout a znovu se vracejí
8/porušuje se zákonník práce avšak odpovědnost leží na ukrajinských agenturách a ne na zdejších firmách
9/ukrajinec zde vydělá 30 000 měsíčně kdežto doma 6000-10 000 měsíčně
10/stále víve zahr firem přecházá na ukrajince a čechy nechtějí
11/stát přichází o odvody od firem a o daně od zamestnaných
12/odhadem se zde legálně /nelegálně protáčí cca 300 000 ukrajinců,kapitáni průmyslu jako pan dlouhý pořadují dalších 150-200 000,dospělých čechů ve věku 18-65 let je u nás 4 000 000
13/pracovních míst nepřibývá,spíše mírně ubývá a češi odcházejí do šedé sférya dochází k obměně čechů za ukrajince

laimes řekl(a)...
16. července 2019 v 6:02  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
BP řekl(a)...
16. července 2019 v 10:41  

Jsem už půl roku nezaměstnaná, nemohu sehnat slušnou práci za slušné peníze, neboť v 60 letech mě už nechtějí zaměstnat ani ve školství. Od ÚP dostávám nabídky práce za 13500 - 20000,- Kč hrubého měsíčně nebo nabídky práce na živnostenský list. Nic lukrativního se nenabízí.
Nemám vůbec pocit, že někdo nějaké lidi potřebuje.

Nowak řekl(a)...
16. července 2019 v 11:51  

Pan Dlouhý taky nestudoval technický obor. Proč ne?

laimes řekl(a)...
16. července 2019 v 12:02  

BP/ poslední šance- invaliďák

Petr Portwyn řekl(a)...
16. července 2019 v 13:33  

Pan Laimes
Proč teda asijské firmy nejdou pro lidi ochotné pracovat 12 hodin denně 7 dní v týdnu třeba do USA nebo do západní Evropy? Tam komunismus nikdy nebyl...

Humanitní vzdělání samo o sobě špatné není, ale nemohu se zbavit dojmu, že mraky různých úřadů a veřejnými rozpočty financovaných agentur slouží jako odkladiště lidí, kteří by měli mít jinou práci a jinou kvalifikaci.

Petr Portwyn řekl(a)...
16. července 2019 v 13:44  

A ještě mi není jasné, proč Ukrajinci komunismem zhýčkaní nejsou. Oni měli v SSSR kapitalismus?

laimes řekl(a)...
16. července 2019 v 14:33  

petwyn/ukrajinci jakož i další národy sssr hýčkány nebyly,kdo nechtěl plnit plán v továrně ve městě plnil je při káceni lesa v sibiřské přírodě a co se děje osledních 25 let o tom se zde neví-vztahy kapitalistické vlčí (místy funguje nevolnoctví)...
systém dávek na západě: německo 900e/británie 1800/švédsko 2300...česko 3000kč,
"mraky různých úřadů a veřejnými rozpočty financovaných agentur" -kopírují systém bruselu,jestli v bruseli zavedou agendu=úřad "zkoumání duševní rozpoložení kocourů" musí je zrcadlově zanést každý stát,na něco z eu peníze jdou něco si platíme sami,
"lidí, kteří by měli mít jinou práci "-jakou práci,kde by k ní přišli,byli by bez práce

Nowak řekl(a)...
16. července 2019 v 14:35  

Zřejmě v panu Dlouhém ožívá komunistická minulost a chce školy vracet k jejich tradičnímu cíli = především přípravě na kvalifikovaná děnická povolání.
To, že je nyní prezidentem Hospodářské komory ČR, mi připomene slavvné teroristy německé RAF, kteří (a které) nemohli nečinně koukat na to, že předsedou svazu německých průmyslníků je bývalý důstojník SS a odpravili ho. S jejich řešením naprosto nesouhlasím, ale přece jen je malinko chápu.

laimes řekl(a)...
17. července 2019 v 10:30  

naši kapitáni kapitalistického průmyslu by rádi zopakopali poúnorovou akci "všichni do výroby" což jest dnes nereálné,nicméně západní kapitalisté kteří zde mají fabriky potřebují levnou a kvalitní pracsílu

laimes řekl(a)...
17. července 2019 v 10:52  

"je tu příliš gymnázií, tudíž moc studentů humanitních studií a málo těch, kteří studují obory technické."
přesto se všichni ti absolventi humanitních oborů dobře uživí zatímco to techničtí tak akorát rozvážejí pizzu
qbě moje děti-humanitní bc a mgr - mají prima práci s nástupním platem,který jsem neměl ani když jsem měl odslouženo 23 let,jejich spolužáci průlmyslováci a inženýři se živí jako realitáři (průlmyslovák),kominíci (2 báňští ing ) ,řidič charity (průmyslovák),kadeřnice psů (ing ekonomie),manikérka (ing zeměděl) .....

Pavel Doležel řekl(a)...
17. července 2019 v 17:04  

Těžko říci, zda je vyšší uplatnitelnost u technicky vzdělaných lidí, nebo u těch vzdělaných humanitně. Je pravda, že inženýrka ekonomie, která vystudovala VŠE, nebo nějakou jinou ekonomickou VŠ před třideti, či více lety, může být dnes prakticky neuplatnitelná v oboru, pokud se nevzdělávala a nepracovala v oboru. Otázka je, zda inženýrka ekonomie, či zemědělství, či báňská, je technicky vzdělaná osoba. Co vidím jasně v Praze je, že technicky a exaktně vzdělaných lidí je nedostatek, zatímco humanitně vzdělaných je přebytek. Neznám mnoho techniků, kteří by pracovali v neziskovkách, zatímco na humanitních fakultách se to líhne rychle. Všude je to ale o schopnosti se dále učit a nemít dojem, že když jsem ty státnice nějak těsně dal, tak už mi budou jen létat ti pečení holubi do úst. Tohle neplatí ani v technických, ani v humanitních oborech.

Pavel Doležel řekl(a)...
17. července 2019 v 17:08  

"je tu příliš gymnázií, tudíž moc studentů humanitních studií a málo těch, kteří studují obory technické"

Tak tohle je samozřejmě taky kravina. Mnoho studentů humanitních oborů máme, s tím musím souhlasit, ale není to tím, že máme příliš mnoho gymnázií. Gymnázium je škola zaměřená na všeobecné vzdělání. Já ho mám taky a vystudoval jsem matematiku a ekonomii - tedy obory dle standardní klasifikace nikoliv humanitní. A většina mých spolužáků přišla také z gymnázií. Nepřipadá mi pravdivé, že gymnázia vychovávají jen, či převážně budoucí humanitní vzdělance. Ale fakt je, že matematika by u maturity měla být povinná.

laimes řekl(a)...
18. července 2019 v 7:48  

může mi někdo objasnit, jak se projevuje ten "nadbytek" human vzdělaných?
sedí snad po ulicích a žebrají? houfují se vpodvečer pod mosty?

PP řekl(a)...
18. července 2019 v 11:54  

Jedním z projevů je vznik mnoha pracovních míst, které negenerují hodnoty. Přinejlepším generují hodnocení, ale mnohem častěji prezentace.
To má za následek poptávku z míst, kde je potřeba lidí s naindoktrinovanou znalostí a naučenou schopností.
Dalším motorem je vznik zákonů, které nutí některým oborům vysokoškolské tituly.
A v neposlední řadě je to vznik titulu bakalář.
Možná bych si vzpomněl na další.

laimes řekl(a)...
18. července 2019 v 16:47  

"Jedním z projevů je vznik mnoha pracovních míst, které negenerují hodnoty."
každá místo,které je ekonomicky zabezpečeno a vytváří zisk =vytváří i hodnotu

PP řekl(a)...
18. července 2019 v 18:15  

To není totéž a jedno nevede automaticky k druhému.
Chce to znát víc, než dogmatického Samuelsona.

laimes řekl(a)...
18. července 2019 v 18:47  

znám více nežli nějakého neznámého sanuela,mám státnici z MLF, byť pouze chvalitebně,
absolventi humanitních oborů se uživí,kdežto ti techničtí těžko hledají práci v oboru,
tal to řídí ruka trhu a eu

PP řekl(a)...
18. července 2019 v 20:22  

"Ruka trhu A ZÁROVEŇ EU" je oxymoron. Pojem trh ve spojení s EU podléhá politické ekonomii, což je socialismus. Trh samotný jen reaguje na násilné změny ve vzdělanostní struktuře. V tomto smyslu se chová přirozeně, reaguje ale na regulované podněty.
Já netvrdím, že se neuživí, ale v prosperující společnosti nemohou z principu převládat (z hlediska počtu absolventů) humanitní vědy nad přírodovědnými. Pokud je jejich nárůst a vznikají nové pavědy, je to přirozeným důsledkem přeceněného titulu. Pokud má větší cenu papír, než skutečné vědomosti a schopnosti, vždy vznikají nové pavědy. A ve škole ke škodě rodin a dětí vznikají nové předměty, pro ně je potřeba indoktrinovat nové učitele... Ubírá se těm přírodovědným a relativizuje se jejich význam.

Je to začarovaný kruh a nedá se z něj vylézt jinak než posunem ke skutečnému rozvoji vzdělanosti. Takové vzdělanosti, která umí reagovat na vlastní podněty a shnilé věci umí nazývat shnilými, aniž by se musela bát o dary svých chlebodárců.
Chce to jasný zrak a nebát se nazývat problémy pravými jmény.
Už při první vlně vzniku soukromých škol poznamenal Ludvík Vaculík v jednom ze svých fejetonů něco ve smyslu: (volně citováno) Důkazem vzrůstající kvality školství je vznik SOUKROMÝCH PŘÍRODOVĚDNÝCH škol. Dokud budou vznikat nové a nové "hovnoškoly", nic se nezmění.

A takové školy lehce vznikají.
A vlají na nich vlaječky evropského svazu...

PP řekl(a)...
18. července 2019 v 20:30  

Nemluvě samozřejmě o tom, že přírodní vědy devastují samí přírodovědci. Cesta začala objevením oxymoronu "vědecký konsensus". I v těchto vědách se samozřejmě objeví hochštapleři, kterým bylo na jejich cestě k titulu někde odpuštěno, tu jinde přimhouřeno oko.
Když jim pak ve čtyřiceti díky nové metodě, když už jsou na ministerstvu, docvaknou záporná čísla, začnou škodit. Jiní organizují klimatické konference a ti nejméně schopní končí v politice.

laimes řekl(a)...
18. července 2019 v 21:35  

v tržní liberální ekonomice viz eu nikdo nic nereguluje (kromě kouření v hospodě)
v ekonomice socialisticé se reguluje = plánuje
a. smith: kapitalismus jest tak skvělá,že jednoho dne bude po celé zeměkouli (globu)
k. mary : a co bude potom?
první "potom" byly dvě světové války neboli zničíme,přerozdělíme a jedeme dál
druhé "potom" virtiální ekonomika- perpetum mobile-odehrávající ve virtuálním digitálním světě,který uživí miliony kdežto ten reálný pouze tisíce

Tajný Učitel řekl(a)...
20. července 2019 v 16:45  

Faktem je, že se dnes v čr uživí jak humanitníci tak přírodovědci. Když se uživí, pak je jich potřeba, jelikož je někdo, kdo se domnívá, že jejich práce generuje nějaké hodnoty a je ochoten jim platit a ještě se sám uživí. Osobně si myslím, že takový pracovník neziskovky pro gendrovou spravedlnost, je společnosti mnohem užitečnější, než predikční modelář soukající data do počítačů nějaké nadnárodní firmičky.

poste.restante řekl(a)...
20. července 2019 v 17:18  

Faktem je, že se DNES v čr uživí jak humanitníci tak přírodovědci.
Protože těch pár skutečně pracujících procent populace dokáže vyprodukovat dost na to aby zbylo i na další procenta těch, kteří spíše parazitují.
To je obecně jedním z prvků ekonomicky rozvinutých společností.

A faktem je, že těch parazitujících neziskovek v poslední době přibývá,
Osobně si myslím, že kdyby nastala skutečná krize, pak pracovníků neziskovek pro genderovou spravedlnost bude najednou bez práce mnohem více, nežli predikčních modelářů.
Ono se totiž velmi rychle ukáže, kdo skutečně vytváří zisk a kdo jej spíše spotřebovává.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.