Zdeněk Hormádka: Začínáme s metodou CLIL ve výuce fyziky na základní škole

středa 8. května 2019 ·

Zdeněk Hormádka: Začínáme s metodou CLIL ve výuce fyziky na základní škole Metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning), populární na školách po celém světě už od 90. let minulého století, si v posledních dekádách získává své příznivce i na českých školách. Jedná se o metodu vyučování, která kombinuje výuku cizího jazyka (v českém prostředí nejčastěji anglického, německého, francouzského nebo španělského) s výukou jiného předmětu, např. přírodních věd, matematiky, zeměpisu, dějepisu, nebo také výtvarné, hudební a tělesné výchovy.


Kdo může učit metodou CLIL?

Mezi učiteli existuje nepřesná představa, že jediným kompetentním učitelem CLILu může být aprobovaný učitel cizího jazyka, který je zároveň učitelem jiného předmětu. Ačkoli tato kombinace je zřejmě pro CLIL ideální, prvky CLILu mohou zavádět i učitelé nejazykových předmětů se zájmem o cizí jazyk, či naopak učitelé jazyků se zájmem o nejazykový předmět. Pokud se učitel nejazykář necítí plně kompetentní, může do své výuky zpočátku zapojovat především receptivní aktivity (tj. poslech a čtení) a teprve postupně ty produktivní (mluvení, psaní). Velmi cenná je však spolupráce mezi učiteli jazykových a nejazykových předmětů, kteří mohou např. v rámci školního projektu zkoordinovat probíranou látku, a tak se vzájemně doplňovat jak při přípravě, tak při realizaci výuky CLIL.

Jaké jsou přínosy výuky CLIL?

Mezi nejvýznamnější přínosy výuky CLIL bývá řazena autentičnost materiálu a s ní spojená vyšší motivace žáků. Jak ukazují výzkumy, výuka zaměřená na řešení reálného problému či úkolu vede k vyššímu kognitivnímu zapojení žáků, zvláště pak, pokud je úkol řešen v cizím jazyce. Učení se tak stává efektivnějším a při tzv. výuce dvou v jednom dochází i k jakési úspoře času. Mimo jiné je však motivace žáků často také zvýšena prvkem překvapení a novostí materiálu v jiném jazyce – pro ty, kteří jsou více orientováni např. na fyziku, se tak může stát atraktivnější výuka jazyka a naopak.

Jaké nevýhody jsou s metodou CLIL spojovány?

Nejčastěji vnímaná nevýhoda výuky CLIL je zvýšená časová náročnost přípravy a organizace. Ačkoli jsou dnes již k dispozici četné materiály s tzv. instantními přípravami do výuky, které lze přímo převzít a které zahrnují kopírovatelné pracovní listy pro žáky, při zavádění CLILu do výuky systematicky je nevyhnutelné podrobné plánování, hledání vhodných materiálů do výuky, případně také spolupráce mezi učitelem jazyků a fyziky, která může být pro učitele zpočátku zatěžující. Jako však i při jiných inovacích, i zde lze konstatovat, že dobře naplánované hodiny či projekty lze další roky recyklovat a náročnost v dalších bězích je již mnohem menší.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.