Filip Šimeček: Jak přesvědčit konzervativní kolegy, aby vzali názory Roberta Čapka z knihy Líný učitel za své?

čtvrtek 11. dubna 2019 ·

„Jak přesvědčit konzervativní kolegy, aby si knihu (Robert Čapek: Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny) přečetli, zamysleli se nad ní a pokud možno vzali názory v ní obsažené za své? Domnívám se, že jako progresivní pedagogové (a Čapek to ve své knize několikrát zdůrazňuje) musíme argumentačně obstát ve třech klíčových oblastech,“ píše středoškolský učitel Filip Šimeček v Deníku Referendum.


Šimeček mimo jiné píše:

Za prvé vysvětlit, že antiautoritářské prostředí, konstruktivistické metody a kritické myšlení vede k tomu, že žák se „učí učit“ a namísto neefektivního biflování má tak větší předpoklady zvládnout nejen nejrůznější přijímací testy na střední či vysokou školu, ale i lépe obstát v situacích vyžadujících soft skills, vyhledávání informací či psychologii.

Za druhé překonat představu, že učitel je bachař, který dozoruje kázeň z pozice autority, zatímco žáci jsou těmi, kdo pasivně poslouchá a přijímá informace. Přijmout fakt, že učitel již není nositel Pravdy ozbrojený rákoskou, ale partner, který se – stejně jako žák – může mýlit.

Za třetí pochopit, že zábava a učení není vzájemně v rozporu; právě naopak: zábava je nutná výchozí podmínka k tomu, aby se žák něco naučil. Malé dítě se učí chodit ne proto, že musí, ale kvůli radosti z objevování. Čapkova publikace by se mohla stát určitou pedagogickou biblí. Lze jen doufat, že zarezonuje v učitelském mainstreamu a nebude jen čtivem „alternativců“ na pedagogickém okraji.

Čapek, R. Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe, 2018


Celý text naleznete zde

53 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
11. dubna 2019 v 15:50  

Když autor volí takový titul, pak nepředpokládá, že se kniha stane pedagogickou biblí.

Když další učitel jásá nad pedagogickými ideály, pak je zřejmé, že k realitě českých škol moc nepřičichl.
Není to o konzervativních učitelích. Brzy nastane doba, kdy budou rodiče vděční za jakéhokoli učitele.
Je to o reálných žácích. Školství není jen o nadšených prvňáčcích, jak si mnozí experti myslí.

Jiri Janecek řekl(a)...
11. dubna 2019 v 16:55  

Kdyby byl pan Čapek v rozhovorech a diskuzích o chlup méně arogantní, tak by si tu knihu asi přečetlo víc učitelů.
A pokud by je ty názory zaujaly, možná by je přijali...

Nowak řekl(a)...
11. dubna 2019 v 17:49  

"Kniha Roberta Čapka přestavuje novátorský přístup k pedagogice a vzbudila mezi odborníky značný rozruch." - to je podtitul článku v DR. Je to opravdu tak? Existují třeba recenze mnoha odborníků? Nebo jde spíše o text blízký žurnalistice?

Robert Čapek řekl(a)...
11. dubna 2019 v 17:49  

Pane Vaňku, policie také není jen o zkorumpovaných policistech, ale oni těm slušným mohou zavařit. Stejně tak jako konzervativní (rozumějme špatní) učitelé těm dobrým. A s těmi nadšenými prvňáčky s vámi souhlasím! Já jsem třeba prvňáčky ani nikdy neučil. Ale nadšených páťáků, šesťáků, sedmáků, osmáků, deváťáků, středoškoláků a vysokoškoláků jsem si užil opravdu dost.

Pane Janečku, děkuji za zpětnou vazbu. O chlup méně arogance zvládnu, pokud se tím (nějak) zvětší počet čtenářů, tak to za to stojí. Prozatím tedy bude těch několik tisícovek majitelů knihy jen taková ideová základna... :-)

poste.restante řekl(a)...
11. dubna 2019 v 18:47  

Pro začátek by možná stačilo přestat dávat rovnítko mezi "konzervativní" učitel = špatný učitel.

Q. E. D. řekl(a)...
11. dubna 2019 v 19:41  

Pane Čapku, pokud se domníváte, že konzervativní učitelé jsou špatní, nemá cenu s vámi diskutovat a vaše názory jakkoliv dále zkoumat. Či číst vaši knihu.

S pozdravem
Stará konzervativní špatná učitelská troska

Brandtnerová řekl(a)...
11. dubna 2019 v 19:49  

Slova autora:

„Moje první kniha „Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně“ byla v tomto ohledu zenová, zatímco její pokračování „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ je kniha o používání mečů. O boji a válce, o spojencích i nepřátelích. A věřte, že je o co bojovat, neboť v sázce je mnoho.“

Zdroj: https://dobraskola.raabe.cz/liny-ucitel-2

Militantní učitelé do škol? Vždycky mi přišlo smutné, že existují ve společnosti lidé, kteří vnímají boj a válku jako výbornou věc.

Například návod, jak na škole provést puč a poté se zbavit vyhazovem těch, co se nepřizpůsobí, je „úžasný“. Jako bychom se nemohli na všem normálně a slušně domluvit, že?

http://robertcapek.cz/boj-reditele-s-nekvalitni-casti-sborovny-je-nutny-jak-na-to/

Citace z textu: „Málo platné, pokud chcete nakopnout školu, je třeba špatné učitele nakopnout do zadku.“

Vskutku „moderní“ společnost.

A neříkal T. G. Masaryk, že každý by si měl revoluci nejdříve provést sám v sobě?

C. G. Jung pak varoval před ztotožněním se člověka s archetypem (v tomto případě „hrdiny“), jež vede k samolibosti, velikášství a touze po bohorovnosti.

Poznámka na okraj: Pan Čapek na ilustrační fotografii z odkazu výše vypadá jako Temný Jedi – kápě, smrtonosný výraz, červený světelný meč … :- D Tedy jsem si zase nemohla nevzpomenout na Star Wars a slova mistra Yody, že pouze Sithové uvažují černobíle. Sláva konzervativním Jediům, kteří trapně a diplomaticky hájí mír a spravedlnost v galaxii!

Nowak řekl(a)...
11. dubna 2019 v 21:37  

Díky paní Brandtnerová!

jir řekl(a)...
11. dubna 2019 v 22:01  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
11. dubna 2019 v 22:19  

První dojem:
Částečně tak naboural zažitý mýtus, že kvalita dobrého učitele je měřitelná počty stránek nadiktovaných v sešitech žáků.

Takový mýtus neexistuje, resp. pokud ano, určině není "zažitý", tj sdílený většinou učitelů nebo rodičů. Jinými slovy, článek začíná manipulací - natvrdo řečeno, začíná lživým tvrzením.

aktivní a kriticky myslící učitelé jsou často za využívání moderních metod propouštěni ze škol, protože bourají dosavadní konzervativní řád

Skutečně? Nevím o tom, že by učitelé byli ze škol vyhazováni z jakýchkoli důvodů. Za prvé je dost problém někoho zákonně propustit, za druhé učitelů některých předmětů je nedostatek. Může pan autor své tvrzení nějak podpořit?

Sám si pamatuji, že když jsem v roce 2008 začal učit, informací o Rámcovém vzdělávacím programu jsem měl z vysoké školy naprosté minimum a v praxi jsem se s ním již nesetkal. Učil jsem klasický frontál podle osnov, jak mi jako nezkušenému absolventovi nakázali, protože jsem netušil, že to jde i jinak.

Tak jste se měl o svoji budoucí práci trochu zajímat, pane kolego.
V roce 2008 byly k dispozici tuny informací o kdečem, včetně informací o "nefrontální" výuce. My jsme se o ní učili už v minulém století.

laimes řekl(a)...
12. dubna 2019 v 2:27  

1/ biflování je základ
2/učitel musí být autoritou,tak jako bude v životě autoritou nadřízený
v dnešní fejkové době je učitel jediným autorizovaným nositelem informace
3/škola je přípravou na zaměstnání ne na trávení času v nezaměstnanosti
"Malé dítě se učí chodit ne proto, že musí, ale kvůli radosti z objevování."
.....a dospělý chodí do zaměstnání proč?

Radek Sárközi řekl(a)...
12. dubna 2019 v 16:12  

To je ten pán, co dělá formou frontálního výkladu přednášky pro učitele, aby nepoužívali frontální výklad? A během těch přednášek je uráží a osočuje, aby následně řekl, že se mají chovat k žákům slušně a partnersky?

Nowak řekl(a)...
12. dubna 2019 v 16:53  

Nevím, zda přesně takhle vypadají přednášky R. Č., ale našel jsem si text
http://robertcapek.cz/boj-reditele-s-nekvalitni-casti-sborovny-je-nutny-jak-na-to/
a tam je v podstatě řečeno, že ředitel má učitele důsledně buzerovat (hospitace, denní kontrola všech příprav, vypracovávání zpráv navíc, dozory v Pá u oběda za trest) a tím je dohnat k modernizaci výuky a tvořivosti. Úmysl dobrý - ale proč potom nebude fungovat model, kdy učitel buzeruje žáky a docílí jejich aktivní tvořivosti a spolupráce?

Veronika Valíková řekl(a)...
12. dubna 2019 v 20:34  

Ahá, tak už vím, kde se učil ředitel školy, z níž jsem odešla :)

Veronika Valíková řekl(a)...
12. dubna 2019 v 20:43  

Měli jsem ve škole období, kdy každý, kdo nepoužíval moderní metody, byl špatný učitel. A já, která věčně vymýšlela něco alternativního, jsem se proti té doktríně vzbouřila :)

Každý učitel je jiný, každý používá jiné metody. špatné je cpát kohokoli do extrému. Knihu jsem nečetla, nemám na ni teď náladu. Čtu Hru o trůny a Lukjaněnkovy Hlídky. Možná až zase budu učit, jestli... Pěkný večer.

Pavel Doležel řekl(a)...
12. dubna 2019 v 23:05  

Paní Valíková, u vás je škoda, že neučíte.
Pana Sarkoziho začínám zbožňovat. To sedlo jak prdel na hrnec.

tyrjir řekl(a)...
13. dubna 2019 v 1:01  

Například návod, jak na škole provést puč a poté se zbavit vyhazovem těch, co se nepřizpůsobí, je „úžasný“. Jako bychom se nemohli na všem normálně a slušně domluvit, že?

http://robertcapek.cz/boj-reditele-s-nekvalitni-casti-sborovny-je-nutny-jak-na-to/

Citace z textu: „Málo platné, pokud chcete nakopnout školu, je třeba špatné učitele nakopnout do zadku.“


Nepřipomíná vám to tak trochu hony na čarodějnice, protižidovské pogromy, normalizační a protitrollovské čistky, vážení přátelé české školy?

Do zadku by, myslím, měli být nakopnutí někteří rádoby psychologové, rádoby pedagogové a rádoby školitelé učitelů.

Veronika Valíková řekl(a)...
13. dubna 2019 v 1:18  

Pane Doležele, škoda je umřít. Po patnácti letech na elitním gymnáziu, 2. místu v SM a pěti letech diskriminace tamtéž si ráda odfouknu. Nějak mi těch pět let pocuchalo zdraví.

Ředitelský boj s nekvalitními pedagogy? Já si tu knihu asi přečtu. U nás se mailovalo. Deset mailů za večer, před seminářem, který začínal ráno v osm. Ta nekvalita pořád nějak nešla dokázat, tak se hledaly jiné věci. Třeba se stahovaly články z webu a čekalo se, jestli bouchnu. Nebo se filmová noc povolila půl hodiny před začátkem. Nebo se tlačilo na změnu úvazku. Joj, koupím tu Čapkovu knihu a pošlu ji na AG řediteli na rozloučenou :) Než dopíšu tu svoji. Třeba je fakt inspirativní :)

Veronika Valíková řekl(a)...
13. dubna 2019 v 9:36  

Přečetla boj s nekvalitní částí sborovny. Děsivý text. To myslí pan Čapek vážně? Považuje učitele za děti, které je nutné trestat, kontrolovat, buzerovat a prudit?

To jsou ty svobody vymáhané karabáčem. Nic nového v historii.

Petr Portwyn řekl(a)...
13. dubna 2019 v 10:11  

Paní Valíková,
já měl stejný pocit.
Nicméně ono stačí se podívat na obálku knihy "Líný učitel". Jaké slovo Vás napadne, když ji vidíte? Mně jedno vytanulo okamžitě.

Veronika Valíková řekl(a)...
13. dubna 2019 v 11:00  

Nevím. Bojím se své asociace dále ventilovat. Právě jsme s manželem hodinu diskutovali o různých návodech na selekce - v různých úrovních.

Proto se zabývám beletrií, nikoli filosofií, psychologií a návody. Kristus vyprávěl podobenství. A občas tam šoupl moudro typu: " Kdo se povyšuje, bude ponížen." Dále v návodech nikdy nešel. Nechával růst rostliny a podporoval různost. Uff, pěkný den.

Petr Portwyn řekl(a)...
13. dubna 2019 v 14:10  

Celkem chápu Vaši nechuť. Pěkný den i Vám.

jir řekl(a)...
13. dubna 2019 v 18:37  

Kdo s čím zachází, ... . Do měsíce by byl pryč.

tyrjir řekl(a)...
14. dubna 2019 v 1:14  

Objeví-li se v učitelském sboru lidé typu "šlechtěného" panem Čapkem a podobnými "pedagogickými populisty", trvá to zpravidla podle mých zkušeností na střední škole asi tak dva tři roky, než jsou žáky a rozumnými rodiči tzv. prokouknuti. Pak zpravidla sami ocházejí nebo jsou tzv. vyprovozeni. Na základních školách ten samoočišťovací proces od pedagogických populistů trvá zpravidla o něco déle. Jednou z největších chyb nedávné minulosti bylo, podle mého názoru, svěření základních škol do působnksti obcí. Ti pedagogičtí populisté bývají totiž dost často i "obecní leštiklikové", takže v obcích to procitací prokouknutí trvá zpravidla o něco déle.

tyrjir řekl(a)...
14. dubna 2019 v 1:17  

Jednou z největších chyb nedávné minulosti bylo, podle mého názoru, svěření základních škol do působnosti obcí. Ti pedagogičtí populisté bývají totiž dost často i "obecní leštiklikové", takže v obcích to procitací prokouknutí trvá zpravidla o něco déle.

tyrjir řekl(a)...
14. dubna 2019 v 2:32  

Šimeček mimo jiné píše:

1) Za prvé vysvětlit, že antiautoritářské prostředí, konstruktivistické metody a kritické myšlení vede k tomu, že žák se „učí učit“ a namísto neefektivního biflování má tak větší předpoklady zvládnout nejen nejrůznější přijímací testy na střední či vysokou školu, ale i lépe obstát v situacích vyžadujících soft skills, vyhledávání informací či psychologii.

2) Za druhé překonat představu, že učitel je bachař, který dozoruje kázeň z pozice autority, zatímco žáci jsou těmi, kdo pasivně poslouchá a přijímá informace. Přijmout fakt, že učitel již není nositel Pravdy ozbrojený rákoskou, ale partner, který se – stejně jako žák – může mýlit.

3) Za třetí pochopit, že zábava a učení není vzájemně v rozporu; právě naopak: zábava je nutná výchozí podmínka k tomu, aby se žák něco naučil. Malé dítě se učí chodit ne proto, že musí, ale kvůli radosti z objevování. Čapkova publikace by se mohla stát určitou pedagogickou biblí. Lze jen doufat, že zarezonuje v učitelském mainstreamu a nebude jen čtivem „alternativců“ na pedagogickém okraji.

tyrjir řekl(a)...
14. dubna 2019 v 2:48  

ad 1)
Antiautoritativnost není protředek k odstranění nedostatků ve výchově a vzdělávání. Důležitou součástí výchovy a vzdělávání je vypěstování přiměřené úcty k autoritám formálním i neformálním. Inovátoři kteří si chtějí za(vy)sloužit svou neformální autoritu podrážením autorit jsou většinou dost trapní "podrazáci" parazitující mnohdy na poctivé práci svých kolegů.

Konstruktivismus není univerzálně účelná a účinná metoda řešení problémů. Je to jen jeden ze způsobů, jak problémy řešit.

Kritické myšlení antiautoritativně a konstruktivisticky uvažujících pedagogockých populistů má mnoho vad. Podminkou a znakem kritického myšlení je schopnost chápání pojmů v jejich skutečném významu a nezanedbávání důležitých souvislostí. Tyto základní vlastnosti mnohým pedagogicko populistickým inovátorům chybí nebo jsou na dost mizerné úrovni.

tyrjir řekl(a)...
14. dubna 2019 v 2:55  

ad 2) Označování kolegů za údajně "neomylné bachaře a rákoskáře" je jeden z typických projevů "podrazáckého přístupu" některých pedagogicko populistických inovátorů, v jehož rámci dost často očividně parazitují na pracovním úsilí a výsledcích jimi ostouzených kolegů... Dokud nejsou sami prohléduti. Viz komentář výše (14. dubna 2019 1:14).

tyrjir řekl(a)...
14. dubna 2019 v 3:02  

ad 3)
Zábava a učení nejsou v rozporu podobně jako není v rozporu jízda po dálnici s klouzáním na klouzačce. Problém je v tom, že pedagogicko populističtí inovátoři mnohdy dostatečně nechápou nebo nechtějí pochopit, že školní vzdělávání (výuka) je striktněji organizovaná činnost (jízda po dálnici) a nikoli nezávazné zábavné hraní (klouzání na klouzačce).

Robert Čapek řekl(a)...
14. dubna 2019 v 20:09  

Paní Veroniko Valíková, poprvé se setkávíme v diskuzi. Hodně jsme četl Vaše blogy a možná jsme i z nejakých citoval. Váš boj o maturity apod. sleduji a myslím, že bychom se v mnoha věcech shodli. Nesuďte prosím podle hesel.
Podívejte se, jakým názorům a osobám teď vlastně přizvukujete. Zamyslete se, se kterými lidmi jste teď v jednom šiku. Přečetla jste si možná článek, kde ve zkratce doporučuji ředitelům, aby si nenechali kazit klima školy a nějaké kroky, jak zabránit šoatným učitelům dál škodit. Asi nevíte, kolik skvělých učitelů odešlo kvůli zlobě a tlaku vyhořelých učitelů, kteří jim připravili peklo na zemi. Proč by mizerná práce ve škole měla být promíjena? Jak dlouho se udrží v nemocnici lékař, který by zabíjel pacienty? A učitel, který v žácích zabijí kreativitu, samostatnost, svobodu volby, radost z objevů - ten má být ve škole na odúmrt? Víte, jak je těžké pracovat v týmu učitelů, když jako ředitel nemáte možnost ovlivnit kvalitu jejich práce, protože na n nemáte páku? Vychutnejte si tu žluč v této diskuzi - a představte si, že učíte , jak nejlépe umíte a podobné nízké, zákeřné lidi potkáváte denně, bez úniku - a co hůř, Vaši žáci také. Moderní vyučování není přece doktrína! Je to svobodná volba. Nicméně jsou věci, které do dobrého vyučování nepatří - ani na veřejné škole, ani ve waldorfské... A co pak s učiteli, kteří si nenachají poradit a například své žáky nepovažují za partnery ve výuce ani neumějí předat svůj obor zábavnou a zajímavou formou? Chovají se jako dozorci ve vězení, ztrpčují dětem učení, řeší si na nich své komplexy, poznamenávají je na celé jejich vzdělávací dráze. Vy popisujete šikanu, které jste byla terčem. Opravdu si myslíte, že ji reprezentuji já a moje kniha o klimatu, moderních metodádch a podporujícím hodnocení - a ne ti hateři, se kterými si teď notujete? Je to na delší debatu a já nejsem úplně grafoman (jako pan D.), ale tohle jsme si pro klid svědomí neodpustil.

Q. E. D. řekl(a)...
14. dubna 2019 v 20:38  

Asi nevíte, kolik skvělých učitelů odešlo kvůli zlobě a tlaku vyhořelých učitelů, kteří jim připravili peklo na zemi.

Nevíme. A nevíte to ani vy. Falešná fakta jsou skvělá pro podporu vlastního názoru, leč s realitou nemají nic společného.

Proč by mizerná práce ve škole měla být promíjena?

A kdo tvrdí, že práce konzervativních učitelé je mizerná? Mám kolegyni matikářku, je to konzerva učící už 30 let stále stejně. Dodnes jí chodí děkovné maily absolventů, kterým jejich úroveň matematických znalostí a dovedností ulehčuje vysokoškolské studium. Jak je možné, že matematiku učí pomocí drilu, jak je možné, že nedělá skopičinky, jak je přesto možné, že má výsledky?

tyrjir řekl(a)...
14. dubna 2019 v 23:22  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
14. dubna 2019 v 23:22  

K tomu, aby soudný člověk poznal zvrácené názory (očividné bludy) jistého pana R. Čapka, si zájemce ani nemusí kupovat jeho knihu. Stačí se podívat na jeho blog. Například:

http://robertcapek.cz/boj-reditele-s-nekvalitni-casti-sborovny-je-nutny-jak-na-to/

E.Kocourek řekl(a)...
15. dubna 2019 v 7:16  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
E.Kocourek řekl(a)...
15. dubna 2019 v 7:38  

Čapek uvádí "stížnosti školního parlamentu" jako příklad záminky pro „neuspokojivý pracovní výsledek“ a tedy důvod k vyhazovu. Domnívám se, že ze školy, která dovoluje studentům kafrat do důležitých věcí, by měli učitelé prchat sami, a nečekat až je Čapkem zmagořený ředitel bude chtít vyhodit. ////

Asi se nenajde učitel, který by takovou výpověď chtěl dát k soudu. Ale připadalo by mi to zajímavé. A škola by se pak mohla hojit na Čapkovi ... ////

E.Kocourek řekl(a)...
15. dubna 2019 v 7:45  

Také by se to dalo pojmout z opačného konce. Pro šikovného učitele by neměl být problém domluvit se s pár studenty-parlamentáři, aby školním parlamentem protlačili nějakou obzvlášť obrovskou pitomost. ////

Samozřejmě, potřebovali bychom k tomu školu, která studentský parlament bere vážně. Já žádnou takovou ... ////

Robert Čapek řekl(a)...
15. dubna 2019 v 10:21  

Pane E. Kocourku, vaše nesmyslné výkřiky plné zloby mi nestojí za odpověď. Ale kvůli některým rozumným připomenu případ šikanované učitelky ze střední školy na Třebešíně. Na rozdíl od jejich kolegů učitelů a vedení školy, kteří zbaběle strkali hlavu do písku, se ozývali právě a jen studenti ze školního parlamentu, kteří velmi slušně upozorňovali na neutěšený stav její výuky a viditelné problémy, které paní učitelka měla.

Bohužel, v té škole převládali zabedněnci vašeho typu, kteří si myslí, že by neměli "studenti kafrat do důležitých věcí" a věci skončily nejhůře, jak mohly. Říkat vám, že učitelé jsou ve škole kvůli studentům a ne naopak, je ovšem viditelně ztráta času.

tyrjir řekl(a)...
15. dubna 2019 v 11:12  

JAKÝ JE ROZDÍL MEZI POJMY ŽÁKOVSKÝ PARLAMENT A ŽÁKOVSKÁ SAMOSPRÁVA?

Pojem žákovský "parlament" je věcný nesmysl. Je to jeden z projevů tzv. posfaktického trendu (doby) v jehož (jejímž) rámci jsou účelově politicky dávány vcelku jasně definovaným věcem nové významy (účelové se deformuje obsah a rozsah vžitého pojmu). Jak název, tak i činnost tzv. "žákovského parlamentu" nesplňuje důležité základní definiční znaky pojmu parlament, což je pojem politický, tedy do školy v zásadě nepatřící. Ve spojení s jeho používáním se nutně objevuje asociace (osten) s jakousi líhní jakýchsi budoucích "politických talentů" či slouhů - velkoústě se projevujících lidí odtržených už v mládí od běžné práce, odtržených od reality i odpovědnosti za své jednání jejich "posazením do politického skleníku", jak se to děje v nékterých politických stranách a "neziskových" nevládních organizacích Když pak z lidé toho skleníku vyjdou na čerstvý vzduch, nebývá to vždy velká sláva. Jejich působení a osud bývá mnohdy i zčásti směšný, zčásti trapný i tragický. Snahy podchytit "ideologicky tvárnou" část mladých lidí pro něčí ideologické, politické a mocenské cíle už v mládí předtím, než získají potřebné lidské, znalostní a pracovní předpoklady, jsou stará praktika. Příkladů z dávné i nedávné minulosti i ze současnosti je mnoho. Myslím, že by stálo za objektivní zjišténí, v kolika základních a středních školách se vyskytuje tzv. žákovský parlament z jakých prostředků jsou jeho aktivity organizovány a financovány.

Tato výhrada se netýká běžných žákovských samospráv, které mají, mohou dávat a mnohdy i dobře dávají žákům potřebný prostor (působnost) a které si u toho nepotřebují hrát na to, čim ve skutečnosti nejsou a ani nemají a nemohou být.

Jaký je rozdíl mezi pojmy žákovský "parlament" a žákovská samostpráva? Myslím, že v případě tzv. žákovského parlamentu dává daná škola dost jasně najevo jakýsi nepatřičný politizující přístup, kdežto u zákovské samosprávy to tak nutně není (nemusí být). Kam až může ideologicky pojaté politikaření ve školách dojít, vidíme například v knize politikařícího pedagogicko populistického psychologa R. Čapka.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
15. dubna 2019 v 11:19  

Jaký je rozdíl mezi pojmy žákovský "parlament" a žákovská samospráva? Myslím, že v případě tzv. žákovského parlamentu dává daná škola dost jasně najevo jakýsi nepatřičný politizující přístup, kdežto u žákovské samosprávy to tak nutně není (nemusí být). Kam až může ideologicky pojaté politikaření ve školách dojít, vidíme například v knize politikařícího pedagogicko populistického psychologa R. Čapka.

tyrjir řekl(a)...
15. dubna 2019 v 11:33  

Kniha Roberta Čapka přestavuje novátorský přístup k pedagogice a vzbudila mezi odborníky značný rozruch

Občas je docela užitečné, když někdo vydá nebo udělá něco provokativně nedodstatečného a v zásadě škodlivého. Lidé si pak lépe uvědomí, kudy vede správná cesta. Čapkovo myšlenkově mělké a na jednu stranu orající ruchadlo, tažené ideologicky politikařícím spřežením, myslím, mezi skutečnými odborníky ani mezi soudnými lidmi příliš velký rozruch neudělalo.

Pavel Doležel řekl(a)...
15. dubna 2019 v 18:34  

"Říkat vám, že učitelé jsou ve škole kvůli studentům a ne naopak, je ovšem viditelně ztráta času."

Mistře, doporučuji vám neztrácet čas a věnovati se tribunám, jejichž obdivovatelům a obdivovatelkám nevadí, že neovládáte ani základy pravopisu, ani základy logického uvažování.

Doporučoval bych vám také, abyste svoji nenávist k učitelům, řešil prostřednictvím odborníků k tomu určených. Takto se ze svých potíží nevyhrabete nikdy.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
15. dubna 2019 v 19:11  

Dát rovníko mezi konzervativní a špatný může jen blb.

Robert Čapek řekl(a)...
15. dubna 2019 v 21:09  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
poste.restante řekl(a)...
15. dubna 2019 v 22:31  

Robert Čapek řekl(a)...
11. dubna 2019 17:49
Pane Vaňku, policie také není jen o zkorumpovaných policistech, ale oni těm slušným mohou zavařit. Stejně tak jako konzervativní (rozumějme špatní) učitelé těm dobrým.


Nikde není ani slovo o učitelích, učících frontálně.
Nelze to ani dovozovat z předchozího textu, či diskuse.

Robert Čapek řekl(a)…
15. dubna 2019 21:09
Nikdo zde rovnítko takto nedává. Nechápat, že je míněm konzervativně neboli frontálně učící učitel, může jen pablb :-)


Více není co dodávat.

Buďto zpřesněte své vyjadřování, nebo buďte méně kategorický.

Robert Čapek řekl(a)...
15. dubna 2019 v 23:20  

Ano, je to trochu hloupé, že? Diskutovat tak sáhodlouze, házet špínou a ani nevědět, co se v českých poměrech myslí tím "konzervativní učitel"... Snad fanoušek Margareth Tchatcherové? Nebo že by to byl ten, kdo používá KONZERVATIVNÍ metody výuky, jak je také označován už mnoho mnoho mnoho let v mnoha didaktikách a textech? Samozřejmě, kdo se neorientuje ani málo, tomu to je třeba připomínat v každé diskuzi, jak píšete. Proč do takové diskuze takový laik vůbec leze, je záhadou. Ale hlavně, že je hned vymalováno s názorem - i bez znalosti základních termínů :-) Vítejte na českých webech o vzdělávání!

poste.restante řekl(a)...
16. dubna 2019 v 0:34  

Pane Čapku.
Můj laický příspěvek nebyl o tom, jaký je význam slova "konzervativní".
Byl o tom, že právě Vy jste mezi "konzervativní" a "špatný učitel" zmiňované rovnítko položil.
Nebo snad máme označení "konzervativní (rozumějme špatní) učitelé" chápat jinak?
A pokud ano, jak tedy?

Inu, je ale dobře, že máme Vás, pane Čapku.
Aspoň nám hned vysvětlíte, kdo je hlupák, kdo pablb, kdo laik, který se nevyzná v základních termínech, atd.
A naopak už aspoň víme, kdo je ten dobrý učitel. Neboť to může být jen ten, kdo čte "Čapkovu bibli" a ví tím pádem jaksi samosebou, co měl na mysli "mesiáš". Nebo snad "prorok"?
Tohle asi budeme ještě potřebovat "dovysvětlit" a "dovymalovat".
Čiňte tak dál, jako doposud. Svým novátorským, vstřícným, empatickým a rozhodně "špínu neházejícím" způsobem.

Jsme opravdu rádi, že Vás máme.
A vítejte.

P.S.:
Frontální výuka je jednou z výukových metod.
Není zastaralá, ani "špatná" a při výuce existují situace, kdy je vhodná a efektivní.
Proto se také používá dodnes.
A nikoliv proto, že by snad "laici" a "pablbové" nic jiného neznali.
A samozřejmě existují situace, kde je naprosto nevhodná.
O tom nemůže být sporu.
Ale to už dnes ví kdejaký laik i "odborník".

Tajný Učitel řekl(a)...
16. dubna 2019 v 8:35  

Kdo zažil "frontál" při kterém žáci/studenti sedí jako pěny a tiše hltají každé slovo učitele, tu se smějí, tu zvážní, kteří mají nejen intelektový ale i emoční prožitek z výkladu, jednoduše nemůže označit frontální styl výuky obecně, ani všechny učitele, kteří jej provozují za špatný.

Záleží na tom, zda je učitel dobrý vypravěč, nebo ne. Jak prosté.

Petr Portwyn řekl(a)...
16. dubna 2019 v 10:51  

K frontální výuce:
Kromě toho, CO učíte, záleží i na tom, jaké máte děti. Je třída, která z jakékoli nefrontální výuky udělá bramboračku - prostě nepracují a ještě pro zábavu zničí pomůcky. Je třída, která naopak využije šance pracovat ve skupině či v páru, a je produktivnější, než když se učí klasicky. U většiny tříd se to může kombinovat dle potřeby.

Ten, kdo vnímá děti jako jednolitou masu, každý žák stejný, to ovšem nepochopí.
Což je problém prakticky všech teoretiků.

Brandtnerová řekl(a)...
16. dubna 2019 v 18:49  

„Což je problém prakticky všech teoretiků."

Teoretiků a fanatiků.

Brandtnerová řekl(a)...
16. dubna 2019 v 18:50  

„Mám kolegyni matikářku, je to konzerva učící už 30 let stále stejně. Dodnes jí chodí děkovné maily absolventů, kterým jejich úroveň matematických znalostí a dovedností ulehčuje vysokoškolské studium. Jak je možné, že matematiku učí pomocí drilu, jak je možné, že nedělá skopičinky, jak je přesto možné, že má výsledky?“ (Q. E. D)

Je dokonce možné, že až v ČR odezní Velká new age revoluce, budou metody této učitelky označeny naopak za ultramoderní. (Ne nadarmo se k nim i dnes uchylují prestižní soukromé zahraniční školy.) I když, pokud je to rozumná, se svou prací spokojená učitelka, bude jí to zřejmě upřímně jedno. Má-li někdo výsledky, předpokládám, že jeho výuka je vyvážená. A má-li někdo pro práci učitele přirozený talent, nezjistí najednou po deseti letech, že učil úplně špatně a potřebuje vzdělávacího gurua, který mu řekne, jak na to. Nemá potřebu najednou hrát si na pokrokového, originálního. Snad proto, že už osobnost, která nemá potřebu se nijak zvlášť hledat, je.

Vlastně se to vůbec nemění: I za mých školních let byli učitelé, co nejenže hodně naučili, ale svým dobrým příkladem dali člověku i mnohé do života. Nepletli přitom do výuky osobní vyhraněné interpretace ani žádné ideologie – politiku, náboženství či výstřední životní styl. Což i dnes považuji jeden ze základních prvků dobré práce učitele, pro mě neoddiskutovatelný požadavek.

Brandtnerová řekl(a)...
16. dubna 2019 v 18:52  

„Diskutovat tak sáhodlouze, házet špínou a ani nevědět, co se v českých poměrech myslí tím "konzervativní učitel"...“ (Robert Čapek)

Tak nevím, když si hodíte do Googlu spojení „konzervativní učitel“, najde vám to jen odkazy na články RČ, jednou je termín použit v nějaké diplomce z roku 2008 a dva odkazy se týkají textu pana Sotoláře, který se vůči tomuto označení vyhrazuje (termín byl použit někde v médiích). Kdeže se to tak vehementně a rozsáhle používá tento termín? Kdože všechno si ho ve své mysli „myslí“?

Petr Portwyn řekl(a)...
16. dubna 2019 v 19:45  

Paní Brandtnerová, 16. dubna 2019 18:49

Ano, těch taky.
Ony se ty množiny dost silně prolínají. Zejména v jistém segmentu teoretiků jsou téměř konjunktní.

tyrjir řekl(a)...
17. dubna 2019 v 6:46  

když si hodíte do Googlu spojení „konzervativní učitel“, najde vám to jen odkazy na články RČ, jednou je termín použit v nějaké diplomce z roku 2008 a dva odkazy se týkají textu pana Sotoláře, který se vůči tomuto označení vyhrazuje (termín byl použit někde v médiích). Kdeže se to tak vehementně a rozsáhle používá tento termín? Kdože všechno si ho ve své mysli „myslí“?

Pan Čapek, myslím, "vymyslel" nové sousloví "konzervativní učitel" podobně jako třeba jistý pan Kvasz z KMDM UK "vymyslel" nové sousloví "genetický konstruktivismus" pro ospravedlnění Hejného (ne)metody výuky základů matematiky*. Tou podobností (společným znakem) je odborně a eticky vadné nasazování parohů těm, kteří se jejich pedagogicko populistickému požadavku na přeměnu učitelství na vychovatelství odmítají bezhlavě podrobit. Hysterie, se kterou se pan Čapek v této diskusi dožaduje uznání jím propagovaného sousloví, mi připomíná hysterii jistého pana Cibulky, který už tolikrát v médiích poukazoval na nedocenění jeho siderického informačního kyvadla **.

J.Týř

*
http://www.ceskaskola.cz/2018/04/k-utokum-na-hejneho-metodu-se-vyjadrila.html

**
Petr Cibulka a jeho siderické kyvadlo - v Českém rozhlase (2017)
https://youtu.be/PGVPgzbCjpE


Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.