Tomáš Feřtek: Příprava na přijímačky jako zbraň hromadného ničení a „češtinářský teror“

pondělí 25. února 2019 ·

„To přece nemá nic společného s tím, jestli ty děti rozumí rodné řeči a umí ji používat. To je normální češtinářský teror.“ Určování vidu, rodu a třídy slovesa, větněčlenská platnost výrazu, jednočlenná věta, vedlejší věta příslovečná příčinná (důvodová)… Mojí ženě, jinak po dlouhá léta češtinářce na venkovské škole, kde se snažila, aby děti bavilo čtení a psaní, máloco zvedne mandle tak spolehlivě jako test v nejmenovaném deníku, který měsíční sérii vzdělávacích lekcí a opakovacích testů k přijímačkám uvedl titulkem: Co vás čeká a nemine,“ píše Tomáš Feřtek pro Respekt.


Tomáš Feřtek (eduin.cz)
Feřtek mimo jiné píše:

V tomto případě nejde o testy Cermatu, i když i v těch dnes převažuje jednoznačně mluvnice a gramatika nad praktickým užíváním jazyka. Tohle jsou testy firmy, která vydělává na rodičovském strachu z přijímaček organizováním přípravných kurzů. Má v té oblasti slušnou pověst a rozhodně existují i horší. Tak v čem je problém? Co je špatného na tom, že dítě umí určit… Vždyť to opravdu je učivo předepsané základním školám a leccos z toho opravdu v přijímačkách bude.

Problém to je. Nejde totiž o to, zda někdo umí, nebo neumí něco určit a pojmenovat lingvistickým termínem, ale co se díky pilování téhle pro většinu populace neužitečné znalosti nenaučí. Čas na výuku je omezený a zrovna dílny čtení nebo psaní jsou časově náročná činnost. Jenže zajímá někoho, zda dítě, které chce jít na maturitní střední školu, umí přesně číst a přesně psát? Což by tam mimochodem opravdu užilo...

V tomto smyslu jsou testy Cermatu, a ještě víc to platí o přípravkách, zbraní hromadného ničení vzdělanosti. Rodiče a učitelé z nich čtou jako z orákula příští osudy svých dětí a žáků. A co tam vidí? Co požadují bohové vzdělávání? Žádná schopnost vyjádřit písemně zajímavé myšlenky, žádná schopnost přesně interpretovat text; jen češtinářský teror jako falešný obraz toho, co to znamená „umět češtinu“.


Celý text naleznete zde

6 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
25. února 2019 v 8:58  

Co k tomu dodat.

Slovní druhy i větný rozbor se těžko dělá, když dotyčný nerozumí psanému textu.
Úroveň hodnocení v čj není hodnotící článek o české politické scéně.

E.Kocourek řekl(a)...
25. února 2019 v 10:53  

Pokud student má studovat CIZÍ jazyk na přiměřené úrovni, MUSÍ umět ty gramatické podrobnosti, které panu Feřtekovi a jeho manželce češtinářce zjevně nevoní. ////

Z hlediskaa studia cizích jazyků je lhostejné, zda student ty gramatické jevy umí pojmenovat (a ROZPOZNAT!) v českém textu nebo třeba v textu latinském. Ale umět pojmenovat a rozpoznat je musí. A připadá mi pro toho studenta snazší, když se to naučí v češtině. ////

Radek Sárközi řekl(a)...
25. února 2019 v 11:46  

Ta úloha s Čedokem byla opravdu nekvalitní, ale nijak se netýká Cermatu, nýbrž firmy, která se danou úlohou prezentuje. Alespoň teď čtenáři vědí, které firmě se vyhnout... ;-)

Radek Sárközi řekl(a)...
25. února 2019 v 11:54  

Zajímavé, z Respektu tu pan Komárek sdílí kdeco, od pana Feřteka rovněž. Ale můj zásadní komentář o dění kolem inkluze z MF DNES se na Českou školu nedostal... Tak ho sem vkládám alespoň takto. :-)

Tento způsob inkluze zdá se mi poněkud nešťastným

https://sarkozi.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=701972

Tajný Učitel řekl(a)...
26. února 2019 v 19:51  

"Ale umět pojmenovat a rozpoznat je musí."

Rozpoznat a snad i použít ano. Pojmenovat nikoli.

E.Kocourek řekl(a)...
26. února 2019 v 20:28  

Pojmenovat nikoli. Tohle jsem už slyšel tolikrát ... myslíte-li to vážně, Tajnej, tak jste v lepším případě blázen. ////

Dám úplně triviální případ. Angličtina má přesný a pevný slovosled. Pokud student tento slovosled nedodrží, a zná terminologii, vysvětlím mu "musíte dát předmět před příslovečné určení". ////

Pokud student terminologii nezná, mám mu vysvětlovat, že musí dát jedno slovíčko před druhé ... protože proč? Jako u blbejch, že? Jdi tam, nevím kam, a přines to, nevím co. ////

Potěšitelné na tom je, že pan Tajný Učitel je jedním z mála zdejších obdivovatelů pana Lippmanna. ////

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.