Šéf odborů: Osobní ohodnocení je jako paní Columbová. Všichni o tom slyšeli, ale za posledních deset let je nikdo neviděl

úterý 15. ledna 2019 ·

Odbory i vláda se zatím shodují, že by se i v příštím roce měly kantorům zvednout platy v celkovém objemu o 15 procent, ale spor ještě bude o to, jak se peníze rozdělí. Ředitelé škol jsou na straně premiéra Andreje Babiše a ministra školství Roberta Plagy (oba ANO), kteří chtějí v tarifu, neboli pevném základu platu, přidat tentokrát jen 7,5 procenta a dalších 7,5 procenta dát do odměn, tedy do nenárokové složky platu. Odbory však sázejí na jistotu a preferují posilování hlavně tarifů. Reportáž přináší deník Právo.


Školské odbory sice pohyblivou složku platu nezatracují, ale mají k ní nedůvěru. „Pro nás je nejdůležitější vyjednat ten objem peněz. Pokud tam bude, tak se můžeme domlouvat o poměru. V rámci odměn je nutné vyjednat například i příplatky za třídnictví a podobné věci,“ uvedl šéf odborů František Dobšík.

Chce si počkat, jak to dopadne s vyplácením pěti procent na odměny pro letošní rok. „Od našich lidí v terénu víme, že osobní ohodnocení je jako paní Columbová. Všichni o tom slyšeli, ale za posledních deset let je nikdo neviděl,“ svěřil se Právu.


Celý text naleznete v deníku Právo

14 komentářů:

Pavel Doležel řekl(a)...
15. ledna 2019 11:25  

Nesmysl. Jen se tím asi nikdo moc nechlubí v českém prostředí. Čili, přeložil bych si název článku takto: "Šéf odborů: Osobní ohodnocení je jako paní Columbová. Všichni o tom slyšeli, ale za posledních deset let jej Dobšík neviděl"

BP řekl(a)...
15. ledna 2019 15:51  

Pane Doležele, kde učíte? Kolik dostáváte osobního příplatku? Na minulé škole, kde jsem působila 5 let do roku 2012, jsem po celou dobu osobní hodnocení dostávala a dostávali je skutečně všichni, sice se neustále snižovalo (začala jsem na nějakých 2500,- Kč a než jsem odešla, bylo to asi už jen 1200,- Kč), ale i v době krize jsme nějakou korunu pořád brali, taktéž všechny přesčasové a suplované hodiny se proplácely. Od roku 2012 jsem začala působit na jiné škole. Ani koruna osobního, žádný se supl se neproplácí, když to jde, hodina se pustí, jinak to máme jenom jako dohled. Odměny taky skoro žádné.
Takže nesuďte podle sebe. U nás má osobní snad pouze zástupce, jinak nikdo. Učitelský sbor se celkem za dobu šesti let skoro celý obměnil a každý, kdo přišel odjinud, říká, že na minulé škole osobní bylo a proč není tady. Máme 16 tříd, z toho 12 naplněných na maximum a pouze 4 jsou kolem 20 žáků, protože o tento obor není takový zájem.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. ledna 2019 18:09  

Pan Doležel díkybohu neučí. Rozdává svá "moudra" z bezpečné vzdálenosti kanclíku predikčního modeláře nějaké soukromé firmičky.

Brandtnerová řekl(a)...
15. ledna 2019 18:41  

A Tajný učitel učí, nebo si to o sobě jenom myslí? Jeho "moudra" totiž často nejsou vůbec zakotvena v realitě.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. ledna 2019 19:52  

Brandtnerová, například?

Radek Sárközi řekl(a)...
15. ledna 2019 23:02  

A není tohle jediný výsledek práce školských odborů?

BP řekl(a)...
15. ledna 2019 23:13  

Pane Doležele, v jiné diskusi jsem se vás ptala a vy jste na to nereagoval:

Mně leží v hlavě jiná myšlenka, z čeho se bude odvíjet to navýšení 7,5% do tarifu. Z jakého základu bude vypočtena nová částka? Když se letos navyšuje tarif pouze o 10%, ale do školství se přidává (údajně) 15%. Jak se dá potom do roku 2021 dostat na 150% platu z roku 2017. Nejsem, pane Doležele, matematička. Můžete mi to nějak po lopatě vysvětlit?

Pavel Doležel řekl(a)...
16. ledna 2019 8:34  

Ano, já díkybohu už neučím. Učil, nebo cvičil jsem na vysoké škole pár předmětů (mikroekonomii, makroekonomii, teorii her, statistiku, VBA, ...). I Vy sama dokazujete, že za posledních deset let jste paní Columbovou několikrát spatřila a s Vámi mnoho kolegů. V mé blízké rodině mám učitele na ZŠ a vidím, že dostávají osobní příplatek pravidelně, naposledy minulý týden a to opravdu nezanedbatelnou částku.

Pokud bych to bral tak, že na začátku každého roku se budou tarify zvyšovat o necelých 11%, pak se na začátku roku 2022 dostaneme na 150% úrovně platu z roku 2017. Do té doby ale stoupne i průměrná mzda a cenová hladina a tak počítám, že rozdíl mezi příjmem učitelů a ostatních vysokoškoláků, se rozhodně tak výrazně nezmění. Nerozumím moc tomu, na co přesně se ptáte. Konstantní procentní navyšování platu ze základu z předchozího roku je stejné jako složené úročení, tedy (1+x%)^t, kde t je počet navyšování a x% je počet procent každého jednotlivého navýšení. Pro tajnýho a spol.: ^ je znak pro umocňování.

poste.restante řekl(a)...
16. ledna 2019 9:16  

Otázka je, pane Doležele, jestli je příklad Vašich blízkých typický, běžný, nebo výjimečný.
Například já mám v kolonce "osobní" už x let naprostou nulu.
A se mnou je to stejné u naprosté většiny kolegů na školách v širokém okolí.
Kromě několika, kteří tam mají právě ty "nezanedbatelné částky". Čili desítky kantorů musí mít nula, aby "někteří" mohli mít desetitisíce.
Chraň bůh, že bych volal po nějakém jednotném paušálním přístupu a rozdělování všem stejně, ale nemyslím si ani, že je normální, aby někdo neměl ani těch pár stovek ...

Běžným jevem je také praxe, kdy ředitel nedává během roku téměř žádné "osobní" a pak vyplatí třeba dvakrát ročně (typicky před prázdninami a vánocemi) "mimořádné" větší odměny.

Problém je v tom, že neexistuje "jednotný" systém příplatků a ředitelé mají v rozdělování "odměn" volnost téměř naprostou. Mnohde ani nemají zaveden nějaký vnitřní předpis, který by stanovil alespoň nějaká pravidla. Nikdo často ani neví, "za co" vlastně odměnu dostal. To pak vede k "alpinismu" a jiným efektům.

Moje selská logika říká, že například kantor, který vede kroužek má mít samozřejmě zaplacenou svou hodinovou taxu, ale kromě toho by měl dostat také nějakou částku takříkajíc za "ochotu".
Nebo že když někdo obsluhuje například školní web, facebookový účet a spol, měl by to mít zaplaceno pravidelně a ne jednorázově.
Nebo že na větších školách by například určitou částku měl/mohl přidělit kantorovi předseda předmětové komise.

Osobní příplatek prostě stanovuje, jak si vedení školy cení práce tohoto konkrétního kantora v porovnání s ostatními.
Je logické, že u někoho to může být i nula. Když je to ale nula u všech kantorů ve škole, tak to vlastně znamená, že si ředitel necení nikoho a jen rozdává jednorázové odměny podle toho, jak se mu kdo líbí.

Prostě a jednoduše, když slyším o navyšování kantorských platů a o procentech či částkách na osobní ohodnocení, tak musím konstatovat, že libovolné procento z nuly je pořád nula. Jediné, co pak mohu považovat za skutečné navýšení, je zvýšení tarifního základu.

BP řekl(a)...
16. ledna 2019 18:39  

Ano, poste.restante, letos se platy navyšují o 10% a z tohoto základu se příští rok zvednou o pouhých 7,5% (a to kdoví jestli!). Osobní hodnocení je už opravdu téměř deset let jako ti holubi na střeše.

Ano, vím, že v šedesáti letech jsem už pomalá, neučím už se žádným zápalem, což dnešní žáci stejně neocení, protože sociální sítě jsou mnohem zábavnější v každou denní i noční dobu.

Ale školu drží při životě hlavně 50+, protože jim na jménu školy záleží a pro školu dělají věci navíc. Mladí chtějí být free, ničím se nezatěžovat, nic ve škole neorganizovat, na všechno si najdou výmluvy. Možná učí kreativněji a zábavněji, ale ve výsledku stejně naučí totéž nic jako ten starý, neboť dnešní mládež veškeré vědomosti a znalosti považuje za zbytečné a ignoruje je.

Ale dobře si pamatují, kdo pro ně zařídil zahraniční stáž, kdo tam s nimi jel, kdo jim zorganizoval návštěvu Vídně. A tohle se mnohým mladým vůbec nechce dělat, protože se většina toho odehrává mimo jejich pracovní dobu. A také to stojí nemalou námahu něco zařídit, objednat, domluvit, vybrat na to peníze, vypsat k tomu kopu papírů ap.

BP řekl(a)...
16. ledna 2019 19:06  

Pane Doležele, teď mám 37330. V roce 2017 jsem měla 29500, 150% z toho činí 44250.
Když budu počítat, že po dva roky se teď bude přidávat pouze těch 7,5% (kdoví, zdali i ten následující rok opravdu tolik), tak se v roce 2021 dostanou ti dlouhověcí pouze zhruba na 43140. Já už se k tomuto číslu nedopracuji, k 31.1.2019 jsem dostala k šedesátinám nadbytečnost (použiji tu pěknou elipsu od anonymního autora jiného příspěvku).

A promiňte, tomu, že jste učil na VŠ se musím smát. To nemá s učením nic společného. Možná jste tam toliko přednášel, ale nepoužíval žádnou didaktiku a metodiku. Taky mám vystudovanou na univerzitě filozofickou fakultu a nikdo tam opravdu neučil, žádný z těch přednášejících by na MŠ, ZŠ a SŠ neobstál. To se na mě opravdu nezlobte.

9Ruda řekl(a)...
17. ledna 2019 13:55  

Souhlasím s kritiky onoho pana Doležela. A souhlasím s vtipným přirovnáním, které vyslovil pan Dobšík, a sice, že s osobním ohodnocením je to stejné jako s paní Columbovou....
Když už nějaké osobní ohodnocení v minulosti bylo, zásluhou ministra financí Kalouska a ministra školství Dobeše (za laskavého přispění ministra práce a sociálních věcí Drábka) klesalo a dnes (alespoň u mě) stagnuje na úrovni méně než poloviční (ve srovnání s obdobím před výše zmíněnými ministry....).
MK

Pavel Doležel řekl(a)...
17. ledna 2019 16:19  

BP: Já se na vás nezlobím, proč bych měl? Nerozumím moc tomu, co je směšné na tom, že neučím. Nikdy jsem takové aspirace neměl a nikdy jsem netvrdil, že ovládám didaktiku. Řeč je o nenárokových složkách mzdy, ne o tom, jestli já jsem kdy učil.

Jestli máte filosofickou fakultu, tak se nedivte, že jste dnes postradatelná. Takto dopadne mnoho z těch dnešních humanitně vzdělaných.

Pavel Doležel řekl(a)...
17. ledna 2019 16:21  

MK: Tak pokud nestagnuje na nule, tak také pravidelně vídáte paní Columbovou. Sám jste vlastně potvrdil nepravdivost nadpisu článku.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.