Nový způsob výuky informatiky zatím u učitelů budí spíš obavy

středa 12. prosince 2018 ·

„Chceme, aby se digitální technologie staly samozřejmým nástrojem, se kterým žáci pracují prakticky ve všech předmětech. Aby se například textové editory, tabulkové procesory nebo prezentační programy běžně používaly ve všech oborech,“ vysvětlil Hospodářským novinám k plánovaným změnám výuky informatiky náměstek Národního ústavu pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc. Připravovaná reforma má ale podle učitelů oslovených HN mnohá úskalí. V prvé řadě se bojí, že v už tak nabitých rozvrzích se nenajde prostor pro další látku.


Jaroslav Fidrmuc (twitter.com)
„Pokud se do jiných předmětů přidá výuka balíčku Office, zajímá mě, co se naopak odebere. Dnes většinou učitel nestíhá ani současné osnovy, natož aby věnoval drahocenné hodiny dalšímu tématu,“ říká učitelka informatiky na královéhradeckém Gymnáziu J. K. Tyla Iveta Procházková.

Podle Olgy Kofroňové, která se v Národním ústavu pro vzdělávání zabývá koncepcí obsahu učiva, ještě není jasné, jakým způsobem se bude prostor v rozvrzích pro další učivo řešit. Některé části vzdělávacích oblastí jsou podle ní ale zastaralé a jejich eliminací se časový prostor do jisté míry uvolní. V českém jazyce už se například nebudou učit přechodníky nebo skloňování zájmen.

„Obávám se, že to skončí špatně. Představa, že to, co teď učí informatici, budou učit češtináři, mně přijde velmi optimistická,“ říká učitel fyziky a matematiky třeboňského gymnázia Martin Krynický.


Celý text naleznete zde

16 komentářů:

Tomáš Barták řekl(a)...
12. prosince 2018 v 7:31  

Pokud bude nový způsob výuky informatiky připraven tak jako např. inkluze (a v našem školství nejen ta, ale mnoho dalších věcí), pak jde o další průšvih. (Možná si někdo, bez urážky, doplní i jiné slovo se stejnou předponou.)

jir řekl(a)...
12. prosince 2018 v 8:15  

Další ze školských experimentů funkcionáře, který tomu opět nerozumí a který by rád viděl, aby se jeho zbožné přání vyplnilo ještě po dobu jeho funkčního období. To, co píše p.Barták to je jistá věc. Už si politikové a jejich náměstci konečně uvědomte, že když na něco nemám peníze a lidi, tak se do toho vůbec nepouštím. A když už se do toho pouštím, tak se to musí pilotně ověřit. Smrdíte korunou a pořád experimentujete. Dělejte si pokusy laskavě na sobě. Tak jak to vidím bude to opět s námi ale bez nás.

Radek Sárközi řekl(a)...
12. prosince 2018 v 8:23  

Ona je výuka přechodníků na ZŠ povinná? :-o Kolik měsíců se probírají? Stihne se místo nich probrat v češtině kromě Wordu navíc InDesign?

Jiri Janecek řekl(a)...
12. prosince 2018 v 8:27  

"V českém jazyce už se například nebudou učit přechodníky nebo skloňování zájmen."

Pan Buh s my a zli pryc.

Radek Sárközi řekl(a)...
12. prosince 2018 v 9:00  

Zájmena budou tedy po revizi RVP od roku 2020 zařazena mezi neohebné slovní druhy? ;-)

Ferda44 řekl(a)...
12. prosince 2018 v 11:57  

Pan Fidrmuc vynikal v neumětelství už jako náměstek...

Tomáš Barták řekl(a)...
12. prosince 2018 v 15:34  

Poznámka k přechodníkům:
Na ZŠ se žáci s přechodníky orientačně seznamují, aby jim rozuměli, když se s nimi setkají v umělecké literatuře. (Někdy je slyší, často ve špatném tvaru, i od politiků a jiných řečníků.) Já věnuji přechodníkům část vyučovací hodiny v jazyce a v literatuře se jim věnujeme, když se s nimi setkáme v uměleckém textu, případně se jim věnuji v hudební výchově. Jde např. o tvar chtíc v Michnově vánoční písni Chtíc aby spal nebo tvary pozorujíce a debatujíce v Krylově písni Anděl. Přechodníky použili (zdůrazňuji správně) i autoři povídek M. Šimek a J. Grossmann a mnoho dalších.
To je ale jen poznámka na okraj.
Představy některých inovátorů a revolucionářů ve školství jsou nejen prapodivné, jsou spíše škodlivé, nesmyslné a vedou k destrukci systému a v důsledku poškozují žáky.

E.Kocourek řekl(a)...
12. prosince 2018 v 19:37  

Cože?! On se "balíček Office" vyučuje v INFORMATICE? A v rámci "nové" informatiky se ty ptákoviny mají přesunout do jiných předmětů? ////

Je třeba blahopřát Microsoftu a dealerům podobných vysoce užitečných balíčků, jaké mají šikovné lobbisty. A je třeba politovat české školství, že v něm o informatice rozhodují naprostí neumětelové. Tohle už asi nejde zachránit ... ////

Proboha, studenti by samozřejmě měli umět pracovat s textovým editorem. Ale proč by to MUSEL být Word? Studenti by samozřejmě měli umět svoje poznatky prezentovat. Ale proč by si ZE ŠKOLY měli přinést lživou informaci, že na to MUSÍ použít něco od MS? (Když si student napíše prezentaci v HTML, navíc se naučí něco užitečného.) ////

poste.restante řekl(a)...
12. prosince 2018 v 21:02  

Při vší úctě k tvůrcům nového "způsobu výuky" informatiky, souhlasím s Q. E. D. a nabývám dojmu, že se shlédli ve způsobu práce tvůrců "inkluze po česku". Sice není nic připraveno, nemáme učebny ani proškolené kantory, ale "hurá na barikády".
Ještě, že základům ovládání počítače jsou děti schopny se naučit samy, víceméně škole navzdory.

E.Kocourek řekl(a)...
13. prosince 2018 v 19:48  

Váš optimismus, poste restante, není oprávněný. Děti možná jsou schopny se to naučit "samy", ale mnoho z nich to NEUMÍ. Neumí pracovat se soubory (nalézt, přesunout), neumí pracovat s textovým editorem. Ty děti hlavně neví (a nechápou), CO by měly umět, a šmidláním myší ve Wordu to nezjistí. ////

Petr Portwyn řekl(a)...
15. prosince 2018 v 6:39  

Poste restante: I podle mne jste nemístně optimistický. Posledních několik let děti přicházejí na gymnázium s menší schopností ovládání počítače, než bylo dříve. Na vině není úpadek informatiky na ZŠ, ale chytré telefony. Práci s PC, včetně banalit typu "kde je na klávesnici středník", nemají zažitou. Škola tohle nezachrání, když chybí praxe.

Petr Portwyn řekl(a)...
15. prosince 2018 v 6:50  

Jinak pokud by se myšlenky zmíněné v článku realizovaly, dovoluji si predikovat, že
- reforma by byla jako obvykle nepřipravená
- peníze by převážně odtekly na nákup robotů a zaplacení pomazaných školitelů (což je patrně smyslem celé akce)
- znalost Office, na kterou se firmy v mém okolí absolventů ptají jako první, by se snížila
- ve jménu reformy by bylo opět redukováno učivo, takže věci, dříve běžné v 9. ročníku, by budoucí středoškolák vůbec nepotkal.

Firmy v mém okolí se prvně ptají na Excel. Věnujeme mu tedy pozornost, trvá to měsíce, protože začínáme od nuly. Případný přesun Excelu do matematiky by z ní ukrojil přinejmenším jeden tematický celek, neboť zpočátku by se učilo především základní ovládání.
No a výuka Wordu v češtině... při vší úctě ke kolegyním, text se doprava opravdu neposouvá ťukáním na mezerník.

mirek vaněk řekl(a)...
17. prosince 2018 v 8:01  

Ajťáci by si měli udělat pořádek ve svých řadách. Protože tyto změny iniciovali IT. Ani matematicvi ani češtináři nejásají. A co vím ani kolegové IT.

poste.restante řekl(a)...
17. prosince 2018 v 8:35  

Pánové, nemusíte mít obavy o můj přehnaný optimismus.
Učím ICT na střední škole a potvrzuji Vaše pozorování.
Na druhou stranu ale ten středník se hledat na klávesnici naučí i sami, až jej začnou potřebovat.

Petr Portwyn řekl(a)...
17. prosince 2018 v 8:55  

poste.restante
To nepochybně, jako vše ostatní. Akorát teda nevím, proč za ty miliardy platíme školství :o)

Vážně: bylo by dobré, kdybychom je to ovládání počítače naučili my. O Vaší znalosti reality nepochybují, na to už tady čtu dost dlouho.

poste.restante řekl(a)...
17. prosince 2018 v 9:29  

bylo by dobré, kdybychom je to ovládání počítače naučili my
Jednoznačně. A tím "my" myslím vyučující IT a nikoliv češtináře či matikáře, při vší úctě k nim.
Co času dá třeba jen odnaučit žáky dělat Enter za na nadpisem, používat styly odstavce místo lokálních úprav, pojmenovat soubor podle předepsaného mustru, atd. A to mluvím jen o tom obyčejném editoru.

Jenže to musí ty ajťáky do těch škol, hlavně základních nejdřív někdo dostat a zaplatit. Aspoň na pár let, než dorostou ti noví a moderními metodami vzdělaní absolventi pedagogických fakult, kteří to budou mít všechno v malíku.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.