Předsudky a skupinová příslušnost: Teorie realistického konfliktu

pátek 26. října 2018 ·

Tento text je součástí série článků, které se zabývají vybranými psychologickými teoriemi předsudků. Článek je určen především vyučujícím jako podklad pro zahrnutí souvisejících témat do výuky. Poukazuje na vývoj psychologického přemýšlení o předsudcích a otevírá i řadu otázek, na které se v oblasti vědeckého bádání stále hledají odpovědi.


Třetí tradiční psychologický přístup ke studiu stereotypů a předsudků je založen na jiných principech. Kognitivně i osobnostně založené přístupy považuje za příliš rigidní a zaměřuje se na vliv skupinové příslušnosti – tedy jak nás ovlivňuje, do jaké skupiny/jakých skupin momentálně patříme. Do tohoto přístupu spadají dvě základní teorie. Teorie realistického konfliktu (Realistic Group Conflict Theory) autorů Muzarefa a Carolyn Sherifových (Sherif&Sherif, 1969 cit. dle Gough et al., 2013), kterou představíme v tomto textu, a teorie sociální identity autorů Henriho Tajfela a Johna Turnera (Tajfel&Turner, 1979), kterou představíme v navazujícím článku.

Táborové experimenty

Sherif & Sherif (1969 cit. dle Gough et al., 2013) odmítli předchozí přístupy jako zjednodušující a vymezili se i oproti biologickým vysvětlením agrese s tím, že lidské konflikty jsou jinak strukturované a rozmanitější než ty, které lze pozorovat ve zvířecí říši. Domnívali se, že na předsudcích založené mezilidské konflikty jsou spojené s kulturně podmíněným vnímáním teritoria a právu na jeho užívání. Z jejich pohledu je klíčové aktuální nastavení prostředí, zejména v jaké členské skupině se zrovna nacházíme a jaké máme vztahy s ostatními skupinami. Tuto hypotézu se pokusili doložit experimenty realizovanými na záměrně zorganizovaných letních chlapeckých táborech.

Nejznámější z těchto experimentů je nazýván Robbers Cave, podle místa konání v národním parku tohoto jména (další informace v českém jazyce – https://epochalnisvet.cz/kde-se-berou-konflikty/, v angličtině: https://www.simplypsychology.org/robbers-cave.html, související video: https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ). Autoři zde zorganizovali dvoutýdenní tábor, jehož účastníci nevěděli, že jsou zapojení do výzkumu a zároveň byli vybráni tak, aby bylo možné je z psychologického hlediska považovat za normální a nejednalo se tedy o nějaké mladistvé výtržníky.


Celý text naleznete zde
Předchozí díl seriálu naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.