Komunikační systém VOKS pro klienty s poruchou autistického spektra

neděle 7. října 2018 ·

„Úlohou metodiky Komunikačního systému VOKS je rychlé nabytí účelné a funkční komunikace. Je speciálně vytvořena pro klienty s poruchou autistického spektra (PAS) a zohledňuje jejich specifické problémy. S úspěchem se však dá uplatnit i u klientů se širokou škálou komunikačních a vývojových postižení, kde ostatní alternativní komunikační systémy nefungují, nebo neplní svůj účel funkční a iniciativní komunikace. Hlavním cílem metodiky VOKS není poskytnutí návodu, co klienty učit (to je dobře zpracované v jiných materiálech a pracích zabývajících se alternativními způsoby komunikace), ale způsob, jak klienty učit komunikovat a jak jim osvětlit, proč komunikovat, tedy význam komunikace,“ píše Margita Knapcová v publikaci Komunikační systém – VOKS, kterou vydal Národní ústav pro vzdělávání.


V kapitole Závěry a doporučení autorka mimo jiné píše:

Zároveň jsou klienti vedeni k samostatnému použití svého komunikačního systému a k iniciativnímu přístupu ke komunikaci. Důležitou částí nácviku je naučit klienty upozornit na sebe komunikačního partnera. V konečném důsledku jsou klienti mnohem samostatnější a nejsou tolik odkázaní na pomoc rodičů, učitelů a vychovatelů.

Dalším záměrem metodiky bylo zdůraznit neoddělitelnost komunikačního systému a nácviku komunikačních dovedností od běžného života. Komunikační systém VOKS by měl prostupovat celým výchovně vzdělávacím procesem v širokém slova smyslu. (V rámci projektu podporovaného z ESF „Aplikace VOKS do výchovně vzdělávacího procesu pro děti a žáky s autismem a závažnou poruchou komunikace“ bylo vytvořeno a je ověřováno 8 výukových materiálů v jazyce VOKS – Čtení v jazyce VOKS, Psaní v jazyce VOKS, Pohádky a říkadla v jazyce VOKS, Výtvarná výchova v jazyce VOKS, Počty v jazyce VOKS, Člověk a jeho svět v jazyce VOKS, Pracovní výchova v jazyce VOKS, Hudební výchova v jazyce VOKS).

 Metodika VOKS není uzavřeným celkem, stále se vyvíjí a je doplňována o nové kroky a postupy na základě naší pokračující práce s klienty.

Dle odezvy učitelů VOKS ze Základní a Mateřské školy Motýlek v Kopřivnici a Základní školy speciální a Mateřské školy speciální v Novém Jičíně i z mnoha dalších škol, kde již s VOKS mají zkušenost, funguje metodika VOKS jako návod, jak přistupovat ke klientovi, aby pochopil význam komunikace a naučil se funkčně a iniciativně svůj komunikační systém používat, čímž splňuje svůj záměr.


Celá publikace je ke stažení zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.