Děti se naučí jen to, co dává smysl. Potřebujeme radikálně jiné školy, říká Jana Nováčková

úterý 2. října 2018 ·

„Dlouhá léta se dokola bavíme o tom, jak vylepšit to stávající, ale co když je to jen plýtvání energií? Jsme ochotni vyslechnout vědecky podložené argumenty, které by mluvily pro jiné pojetí školy? Já osobně jsem v posledních letech dospěla k názoru, že vylepšovat současnou školu nemá smysl. Vlastně mě mrzí, že jsem se tomu sama tak dlouho a s takovou vervou věnovala a promarnila tím desítky let. Tradiční škola je totiž založená na mylném základě, na špatném východisku,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny Jana Nováčková.


Přidat popisek
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Vaše hlavní výhrada tedy je, že v současné škole se učí všichni všechno stejně a ve stejnou dobu, neboli že chybí individuální přístup? Nejde ale o nutný kompromis? Školy jsou masová vzdělávací instituce…

Učit děti něco tehdy, kdy na to nejsou zralé, je úmorná práce a výsledky jsou žalostné, tak proč to dělat? Totéž platí, když se snažíte učit někoho něco, pro co nemá dispozice. Navíc se ještě přidá odpor k učení a pocit selhání. To se na dětech pak podepisuje na celý život. A přitom jiná řešení existují, jsou vědecky podložená a realizovatelná. Je otázkou, proč zůstávají na okraji pozornosti i zájmu.

Dětí je ve škole hodně, učitelů málo. Zároveň první dospělí, se kterými děti přicházejí do kontaktu, jsou rodiče. Děti často přicházejí do školy již se špatnými návyky, deformované rodinou. Je vůbec v moci školy tohle vyrovnat?

Škola má velkou moc, zejména u menších dětí. Jsem přesvědčena, že většina sociálních problémů třeba ve vyloučených lokalitách, které u nás máme, by se postupně mohla vyřešit, kdyby děti chodily do dobrých škol. Ovšem když říkám dobrých škol, nemyslím prostě jen klasickou školu s přátelským prostředím, myslím radikálně jinou školu.

Co je podle vás ta dobrá, radikálně jiná škola?

Je to takzvaná svobodná škola. První byla škola v Summerhillu, založena již roku 1921 a fungující dodnes. V roce 1968 byla založena škola Sudbury Valley v USA, v současnosti je takových institucí po světě něco přes sto. V těchto školách se učení zcela ponechává na zájmu dětí. Samozřejmě je tam nabídka výuky, ale co z ní děti využijí, je jen na nich. Když se děti o něco zajímají, tak se to zorganizuje. Děti různého věku se tam učí spolu, spíše v malých skupinkách. Je to model učení, který je lidstvu vlastní desítky tisíc let a je daleko starší než klasická škola. Lidé se efektivně učí odkoukáváním, napodobováním, děti se od sebe učí navzájem. Dospělí jsou k dispozici v míře, kterou si určují děti, a zajišťují pro děti podněty. Aby bylo jasno, dospělý člověk je ve vzdělávání dětí důležitý, ale jinak, než si myslíme. Pro děti je důležité, že je někdo dospělý vidí, všímá si jejich snažení. Není ale žádoucí, aby to byl učitel v klasickém slova smyslu, kdo dětem co nejrychleji předá, co sám ví.


Celý rozhovor naleznete v příloze Akademie Lidových novin

64 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
2. října 2018 11:53  

První byla škola v Summerhillu, založena již roku 1921 a fungující dodnes. V roce 1968 byla založena škola Sudbury Valley v USA, v současnosti je takových institucí po světě něco přes sto.

No, to neni zrovna moc… Panenka Maria se nechava videt castejc...
----

Je to model učení, který je lidstvu vlastní desítky tisíc let a je daleko starší než klasická škola.

Desitky tisic let lide hladoveli v zime… Od zavedeni povinne klasicke skoly kvalita zivota raketove vzrostla… Netvrdim, ze skola byla pricinou, ale ten soubeh je nepopiratelny.

obyčejný učitel řekl(a)...
2. října 2018 13:09  

Vím o čem paní Nováčková mluví a fandím takovým úmyslům, ale je to hlas volající na poušti. Žijeme v době, ale není to dobou, je to některými podivnými lidmi, kdy se věděcká zjištění ve školním přístupu prostě neuplatňují. Jako by byly zakázány či zametány pod koberec. Jako by to bylo programově mařeno. Pan Komárek tady namítne ať jdu do háje s tou konspirační teorií. Ale praxe je taková, že téměř vše, co se pro školství "rezortně naprogramuje" vede kvalitu školství už roky do dalších težko řešitelných komplikací. Učitelé už ani nemají čas věnovat pozornost některým dobrým nápadům, metodám a přístupům, neboť je ani v tom kvaltu nemají čas zkoumat a rozlišit dobré od zlého. Jsem v denním kontaktu s řadou ředitelů regionálních škol, a jen jejich reakce (kognitní, emoční i morální) na povinnosti ve školství dávají znát, že to co aktéři vzdělávání prožívají, vyřazuje veškeré podněty selského rozumu na zlepšení. Kořenovým argumentem je nedostatek času na zlepšující procesy, ve kterých by se vyvýjely kompetence, natož profesionalita učitelů. Při veškerém tom kvaltování se naprosto ztrácí empatie, která je prvotní zpětnou vazbou mezi lidmi, zajišťující kvalitu vztahů a spolupráce. Postavit takovou obrácenou školu doslova znamená, opustit stávající systém.

tyrjir řekl(a)...
2. října 2018 13:57  

Děti se naučí jen to, co dává smysl. Potřebujeme radikálně jiné školy...
Nevzdělanost v otázkách vzdělávání je velká

Takovéto titulky a články považuji za typovou ukázku neeticky dogmatického přístupu k učitelům projevujícího se opakovaně u pánů Feřteka, Kartouse, u paní Nováčkové, Eduinu atd.

Summerhill je nádherná avšak k reálným podmínkám dnešních veřejných škol neodpovídající věc vzniklá před mnoha desetiletími. Je to myslím jedna z nejoptimističtějších, ale i tak nikoli plošně uplatitelných, verzí možného budoucího způsobu vzdělávání ... Rozhodně to není "nosný organizační model" pro koncipování současného veřejného školství... Doufám, že existence (různých) modelů budoucího vzdělávání pohne českými politiky k tomu, aby dali celé síti veřejných škol v lepší podmínky k tomu, aby se v Česku za dobrým vzděláváním nemuselo nutně odcházet do soukromých škol. Jde myslím hlavně o to, aby to veřejné školy, jejich zřizovatelé i rodiče směrem k politikům mnohem důsledněji požadovali.

Vysokoškolsky kvalifikovaní učitelé vědí, co by bylo potřeba, ale nemají pro to podmínky. Touto učitele osočující demagogií se myslím výše zmínění na té existenční mizérii českého školství jaksi přiživují. Učitele myslím není potřeba školit různými neeticky jednajícími demagogy. Učitelům je především potřeba dát lepší pracovní podmínky...

Zkusila si někdy paní Nováčková udělat psychologický rozbor toho, jak asi její pedagogicko psychologický populismus působí na osočované učitele veřejných škol, na žáky a na rodiče? Neubíjí těmi svými nálepkami učitele podobně, jak to vidí u žáků v současné škole? Myslí si p. Nováčková, že svým samolibým vystupováním učitelům a žákům ve veřejných školách prospívá?...


http://www.ceskaskola.cz/2015/12/jana-novackova-nevzdelanost-v-otazkach.html

"Neznalost Nováčkové v otázkách vzdělávání je velká" řekl pan Novotný na závěr diskuse k výše citovanému článku. Souhlasím a dodávám, že hodnota PKKP BQ (Politicky Korektní Kontextově Poetický Byznys Kvocient) paní Novářkové je evidentně dost vzdálen od nulové hodnoty.

http://www.ceskaskola.cz/2018/09/koncept-vzdelanosti-nefunguje-zastarava.html

J.Týř

mirek vaněk řekl(a)...
2. října 2018 13:59  

A co teprve učitelé. Ti to mají za ředitele udělat.

Potřebujeme kvalitní a spokojené učitele, kteří budou mít čas a chuť učit. To paní Nováčková, ani jiní teoretici se svými moudry nezajistí. Potřebujeme funguící školství. Pak budou i fungující školy a budou vzdělané děti. Schody se odspodu nezametou. Rozbité stártní školství svědčí privatizaci.

BP řekl(a)...
2. října 2018 15:41  

Stačí dát učitelům svobodu.

Brandtnerová řekl(a)...
2. října 2018 18:07  

„Škola má velkou moc, zejména u menších dětí. Jsem přesvědčena, že většina sociálních problémů třeba ve vyloučených lokalitách, které u nás máme, by se postupně mohla vyřešit, kdyby děti chodily do dobrých škol. Ovšem když říkám dobrých škol, nemyslím prostě jen klasickou školu s přátelským prostředím, myslím radikálně jinou školu.“

Tak tomuto říkáme s nadsázkou „strčte děti do kibucu“. Škola má prioritně funkci vzdělávací, není to výchovný tábor ani pečovatelská instituce. Navíc schovávat se za vznosné myšlenky typu „rozdej peníze chudým“ v praxi nefunguje.

Ty „vědecky podložené argumenty, které by mluvily pro jiné pojetí školy“ by mě zajímaly. Například když tzv. odborník na kritické myšlení řekne: „Koncept vzdělanosti nefunguje, zastarává i měření IQ“ (http://www.ceskaskola.cz/2018/09/koncept-vzdelanosti-nefunguje-zastarava.html), měla bych se na pozoru. Teorie inteligence a testování IQ mají za sebou dlouhodobý vývoj založený na pečlivém výzkumu a seriózní práci. Je to nástroj, který nám přináší hodnotné informace sebepoznání. Není to něco, co si nějaký Bradly Tadly jednou spíchne na koleni, aby měli různí koučové, konzultanti a ezoterici co nadšeně šířit do světa.

P.S. Bradly Tadly samozřejmě může mít i akademický titul.

Ivo Mádr řekl(a)...
2. října 2018 21:39  

"Učit děti něco tehdy, kdy na to nejsou zralé, je úmorná práce a výsledky jsou žalostné,"

Mám obavy, že někteří jedinci nebudou zralí ani při nástupu do důchodu.

tyrjir řekl(a)...
2. října 2018 23:19  

Je to věčná písnička různých demagogů, kterou lidstvo slyší léta, desetiletí, staletí a tisíciletí. Nejradši mám písničky o norimberském trychtýři, o pilulkách po jejichž požití se vše potřebné naučím ve spánku nebo při radostné hře, o kompetencích, o kosíkovské poetice, o Hejného metodě atd.

http://www.ceskaskola.cz/2018/09/koncept-vzdelanosti-nefunguje-zastarava.html

Omlouvám se paní Nováčkové, že jsem neuvedl její pedagogicko psychologicky populistické zpěvánky v té výše citované protiškolské hitparádě.

obyčejný učitel řekl(a)...
3. října 2018 8:51  

Ne. Tohle je kafomlejnek obsedantně zakyslých názorů, jejiž producenti si myslí, že mají znalost. Paní Nováčková vychází z vyzkoušené humanistické psychologie a pedagogiky, o které možná diskutující pají páru, ale k její podstatě se nikdy nedobrali. Není pak útočnějšího slova, než "populistické", které nakrmí cynické potřeby některých diskutérů. Nedostatek pokory vede k tomu, že lidé vedle sebe nerozliší názor a skutečnou znalost, zkušenostní znalost. Ale dobrý pocit zadostiučinění pak mají všichni, co mohli říci to své. Jděte a prostudujte humanistickou pedagogiku, ale to nestačí. Naberte nějaké zkušenosti a pak se tady možná sejdeme, asi tak za 10-15 let a můžeme to probrat.

tyrjir řekl(a)...
3. října 2018 10:22  

Je možná, anebo možná není, hezké, z čeho paní Nováčková tzv. vychází. Zajímá mne kam, jak a k čemu dochází. Dochází, myslím, k celkem povrchnímu (jednostrannému a nesystémovému) pedagogicko psychologickému populismu. Zakyslí pseudohumanisté typu paní Nováčkové tvrdou školskou realitu těžko významněji změní, když ti, kteří o školství rozhodují, jejich argumenky někdy použivají spíš jako další klacek na zubožené učitele než jako argument pro faktické zlepšování podmínek pro školství v České republice.

Michal Komárek řekl(a)...
3. října 2018 10:40  

Pane Týři, zdržte se urážek paní Nováčkové, svůj nesouhlasný názor můžete vyjádřit i bez urážek. Pokud to neumíte, tak tady nediskutujte. Děkuji!

tyrjir řekl(a)...
3. října 2018 11:35  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
tyrjir řekl(a)...
3. října 2018 12:24  

Paní Nováčková očividně zcela nechápe rozdíl mezi filosofickými kategoriemi obecné a zvláštní (výjimečné). Prohlásit opakovaně výjimečné metody Summerhillu apod. (specificky zaměřené soukromé školy) za jakési "kopyto", na které by mohlo a mělo být naraženo nové vzdělávací paradigma pro veřejné školství (radikální změna v podfinancovaném školství) - to je, myslím, očividný systémový nesmysl, Nesmysl, ve kterém mnoho humanismu nevidím. Nesmysl typu pedagogicko psychologický populismus. Viz i argumentace v diskusi výše.

Pavel Doležel řekl(a)...
3. října 2018 20:04  

To už není Bradly Tadly, to už je Jolanda.

Vl.Václavík řekl(a)...
3. října 2018 23:41  

Pane Týři,
když už jste se tady rozjel ve svých anipopulisticko - pedagogicko - psychologických úvahách, zajímala by mě jedna věc (v návaznosti na Váš příspěvek z 2. října 13:57). Pokud Vám tolik leží v žaludku názory pánů Kartouze, Feřteka, paní Nováčkové a dalších z Eduinu atd., napište zde některá jména respektovaných osobností, jejichž názory na školství a vzdělávání ve smyslu jeho zkvalitnění považujete za přínosné a jimž v diskursu o kvalitě našeho školství fandíte. To abychom jen nemlátili prázdnou slámu. Za odpověď předem děkuji.

Pavel Doležel řekl(a)...
4. října 2018 0:13  

Konrad Liessmann, například. A teď napište, pane Václavíku, alespoň jednu respektovanou osobnost zase na oplátku vy.

tyrjir řekl(a)...
4. října 2018 11:21  

KDE JSOU NEBO NEJSOU OSOBNOSTI S ROZUMNÝM NÁZOREM NA KVALITNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A ŠKOLSTVÍ?,

Vážím si každého člověka, který se nenechal zastrašit a dotlačit až k prospěchářství nebo autocenzuře. Vážím si každého, kdo vystoupí proti stupiditě (nevědeckému nedostatku zpětné vazby) neoliberální vzdělávací propagandy. Vážím si každého, kdo nepodlehl strachu ze stupidního omílání nesmyslů, kdo nepodlehl cenzuře, která ty nesmysly potlačováním protinázoru podporuje a tím i přiživuje. Vážím si každého, kdo nepodlehl stupidní závislostí platově zubožených učitelů v českých školách na mnohdy hloupě rozdělovaných vzdělávacích dotacích.

Například:

1) Ke stavu morálky, výchovy, legislativy atd. se několikrát zásadně a pířitom srozumitelně vyslovil profesor Petr Piťha, například:

P. Piťha: Velká iluze českého školství (velmi zásadní projev)
http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=2470

Otevřený dopis prof. Petra Piťhy ministrům české vlády
http://www.ceskaskola.cz/2010/10/otevreny-dopis-prof-petra-pithy.html

Projev prof. Petra Piťhy, probošta Kolegiátní kapituly Všech svatých na Pražském hradě
https://youtu.be/MwRYpmWolWQ

Prof. Petr Piťha: Stav legislativy, justice a soudnictví v ČR (jak je vidí neodborník)
https://youtu.be/pDlW97Mo3aw

2) Vážím si K. Liessmanna:

V kuloárech vládních úřadů a parlamentů (se koncem 60. let) začala omílat poučka o tom, že rostoucí počet vysokoškolsky vzdělaných jedinců automaticky implikuje růst tzv. hrubého domácího produktu...

Výsledkem těchto procesů jsou nivelizace vzdělanosti, proměna tradičních univerzit na masová učiliště, mizení intelektuálních elit, masová produkce vysokoškolsky "vzdělaného" proletariátu bez šance na uplatnění.

Ve svých esejích dává Liessmann nepokrytě najevo, že pro evropské univerzity je zničující jak levicové či sociálnědemokratické rovnostářství, tak vypjatě liberální koncepce, degradující univerzitu na učiliště produkující školenou pracovní sílu...

Závěrečná kapitola Liessmannovy knihy Teorie nevzdělanosti nese apelativní název Skončeme s reformou vzdělání. Autor kritizuje celou "reformní frazeologii" současné Evropské unie a především i samotný pojem "reforma", jenž je vlastně jen zvráceným eufemismem pro škrty v univerzitních rozpočtech, snižování počtu pedagogů a pedagožek a plánovaný nárůst studentské masy...

Liessmann varuje před fanatiky "permanentní reformy", kteří vnášejí na univerzity chaos s nádechem kafkovského světa. Ale rovněž vyslovuje údiv nad nehybností evropské akademické obce...

Zatímco ideologií konce 60. let 20. století byla na tehdejších západoevropských univerzitách "vášnivá kritika", dnes se Liessmann obává, že ji naopak nahradil "vášnivý souhlas", trpné smíření s čímkoliv. Je tomu skutečně tak?


Konrad Paul Liessmann (* 1953) je profesorem na Filozofickém institutu Univerzity Vídeň... Je nositelem Rakouské státní ceny. V roce 2007 jej klub vědeckých novinářů Rakouska vyhlásil Vědcem roku 2006. Kromě své vědecké činnosti píše eseje a literární kritiky a komentuje rakouský kulturní život. Jeho kniha Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění, vydaná v roce 2006 se stala bestselerem. Říká v ní nahlas to, co si potichu myslí stovky evropských vědců.


https://iforum.cuni.cz/IFORUM-8780.html

Teorie nevzdělanosti: Elity vs. masokombinát
https://wave.rozhlas.cz/teorie-nevzdelanosti-elity-vs-masokombinat-5275467

3) Vážím si všech, kteří se otevřeně a věcně postavili například proti pedagogickému populismu prof. Hejného a jeho tzv. metody výuky základů matematiky, i když i u některých i výše postavených osobností se přitom v určité míře projevovaly jakési "autocenzurní obavy" z "dotační nebo dehonestační diskriminace". Vážím si všech, kteří se v různých pozicích a situacích otevřeně postavili proti nefunkčnímu systému RVP/ŠVP, proti ponižujícímu vnucení hloupě uskutečňované inkluze do škol, proti pečovatelskému Kariérnímu (ne)řádu pro učitele atd.

tyrjir řekl(a)...
4. října 2018 11:22  

Nevážim si těch, kteří ve věci vzdělávání a školství mlží, klamou, podvádějí, cenzurují, diskriminují atd. tak, že ani poledne nedrží, a ani se u přitom nezačervenají. Nevážím si například bývalé ministryně školství K. Valachové jejího bývalého hlavního poradce Petra Pavlíka a dalších lidí, kteří namísto toho, aby nesli následky za to, čím českému školství ublížili, spíše postupují výše - například v hierarchii ČSSD, ve školské a státní hierarchii.

Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html

J.Týř


obyčejný učitel řekl(a)...
4. října 2018 15:24  

Upřimně si vážím si neúnavnosti pana Týře že pojmenovává a zrcadlí nespočet zauzlovaných problémů, do kterých bylo zavlečeno české školství. Stejně tak bych se připojil k Liessmannovým myšlenkám, který odhaluje stupiditu vzdělávacího masokombinátu. Liessmann ale neútočí na humanistickou pedagogiku, ale na formalizaci a plytkost vzdělávacích procesů. Uvažte, že každý člověk je nadaný v jiném spektru, např. dle Gardnerových typů inteligence. A doufám, že nebudu tady muset věděcky obhajovat, že dítě je od přírody nadáno v prvé řadě ke dvěma realizačním oblastem, k potřebě dobrých vztahů a potřebě tvořivosti. Teprvě pak v plynulém náběhu seberegulace a rozvoji kognitivních funkcí. Hejný tohle dokáže spojit dohromady, a hlavně když obhajuje svou metodu, tak nikoho neuráží a naponižuje. Uráží a ponižuje zejména ten, kdo cítí nehodnotný. Jestli tohle poznání do školy a politiky nepatří, tak už jsme fakt na konci ..

Brandtnerová řekl(a)...
4. října 2018 16:27  

„Hejný tohle dokáže spojit dohromady, a hlavně když obhajuje svou metodu, tak nikoho neuráží a neponižuje.“

S tím nesouhlasím. Jedna z prvních věcí, které jsem si u této problematiky všimla, byla, jak se Hejný i jeho podporovatelé negativně vyjadřují o učitelích, nekriticky znevažují stávající školství, pohrdají odborníky. Namátkově vybírám dvě citace MH jako ukázky:

„Učitel možná že jo, protože tím, že jsou ty děti frustrovány, jeho já stoupá. On má potřebu svůj Minderwertigkeitskomplex (komplex méněcennosti - pozn. red.) nějakým způsobem utlumit. A tlumí to tím, že jde po těch dětech,“ podotkl.

https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/450853/deti-v-ceskych-skolach-trpi-ucitele-si-leci-komplexy-tvrdi-profesor-hejny.html

Otázka: „Chápu. Proč tedy na abstrakci matematici trvají?“ Odpověď MH: „Oni k ní byli disponováni geneticky a jejich spolužáci, kteří toho nebyli schopni, byli pro ně méněcenní tvorové. Ale to je silně asociální chování. Jeden z těch vynikajících matematiků, který tvrdí, že Hejný způsobuje u dětí poruchy, pohrdl rozmluvou s kolegou, když zjistil, že je profesor pedagogiky.“

https://www.euro.cz/udalosti/prikazani-prvni-neprozrazuj-zadna-moudra-1409256

Podotýkám, že ve druhém případě se jedná o velice nekorektní způsob pomluvy.

obyčejný učitel řekl(a)...
4. října 2018 18:45  

Problematiku narušeného sebevědomí zpracoval mj. Alfred Adler, se kterým je toto tvrzení v pořádku. Když člověk ve svěřené roli učitele ponižuje žáka, je to známka učitelovy méněcennosti. Pokud Hejný propaguje didaktiku matematiky s humanistickým smyslem, pak se může a asi i musí zmínit o této okolnosti, neboť to je místo, které chce jeho přístup zlepšit.
Tu druhou pomluvu máte trochu zašmodrchanou, .. ale vypustil ji před nedávnem prof.Dlab v rozhovoru s redaktorem Veselovským o Hejného metodě. Nikoli prof. Hejný o někom jiném. Najtete určitě na internetu. Ano, v tomto případě jde o dost nekorektní způsob pomluvy. Naštěstí kdo do toho trochu vídí, rozezná že je to pitomost na první poslech. Prof. Dlab, pokud vím, se za své výkoky později omluvil.

Brandtnerová řekl(a)...
4. října 2018 20:09  

To jste dost mimo mísu. Takovou informaci někdo může uvést pouze v odborném kontextu, respektive na individuální úrovni, nikoliv jako charakteristický znak českého školství. To je pak urážka dobré práce převážné většiny učitelů. Co se týče „poruch“, tak za prvé: pan Dlab, pokud vím, upřesnil následně v rozhovoru „potíží“. Za druhé: Hejný a spol. poměrně běžně argumentují, jak běžná matematika působí dětem stres, trauma, jsou frustrované, trpí a kdoví co ještě… Toť potíže či poruchy (nejde snad nakonec o posttraumatickou stresovou poruchu?) jako vyšité. Tak nebuďte takový cimprlík, když něco obdobného řekne o HM naopak opozice. Navíc to bylo odborně doloženo.

A především, pan Dlab, pokud je mi dobře známo, se za své výroky neomluvil. Kdepak je citována ta údajná omluva? Nikde? Ono těch pomluv i nesrovnalostí ze strany Hejného a spol. bude možná více… Nevěřte, že je pravda vše, co se píše na internetu. Kritické myšlení, pane, kritické myšlení.

Brandtnerová řekl(a)...
4. října 2018 20:15  

Ještě krátce k tématu inspirativních osobností, které nadhodil pan Václavík.

Mám zkušenost, že právě díky takovým komerčním projektům jako je „Respektovat a být respektován“, obdobně „Nevýchova“ apod., se k nám skutečně zajímavé impulzy například ze zahraničí často vůbec nedostanou, není o ně zájem, nebo nejsou ve větší míře přijaty. Jedním z důvodů je zřejmě i to, že kvalitnější díla často nemívají masivní reklamu. Bývají tak přebity těmi okázalejšími, nicméně povrchními verzemi téhož. A bohužel, pokud někdo má, v tomto případě rodiče a pedagogové, špatnou zkušenost, někdy i opakovaně, inovacím už dále často nakloněn nebývá. A kde není poptávka, není ani nabídka. Osobně mám celkem spíše negativní zpětnou vazbu od rodičů právě ohledně „respektujícího přístupu“, tzn. knihy a kurzů „Respektovat a být respektován“, jichž je paní Nováčková spoluautorka. Jsem toho názoru, že různé rádoby inovace tak ve skutečnosti potřebnému zlepšování brání, nebo tento proces alespoň výrazně zpomalují.

U autorů různých bombastických konceptů, knih a projektů jsem zejména v poslední době zaznamenala tendenci hledat pro své teorie potvrzující vědecký výzkum. (Je to jen taková poznámka na okraj, ale často si při tom vzpomenu na Münchhausenův syndrom, kdy dotyčný hledá toho správného lékaře, který by mu potvrdil jeho domnělou diagnózu.) V lepším případě se jedná o knihu, která byla napsána na základě nějakého dílčího výzkumu. Eventuálně pouze zkušeností dotyčného. Přesto jsou tato díla někdy využívána i na odborné úrovni. Myslím, že zmíněná Hejného metoda do této kategorie také spadá.

Nedokážu zcela posoudit do jaké míry se to týká/netýká paní Nováčkové, ale jestliže například tvrdí „ta je založena na výzkumech dokládajících, že používání vnější motivace poškozuje tu vnitřní“, je mi jasné, že jiné výzkumy, jinak pojaté, by naopak dokázaly, že používání vnější motivace podporuje tu vnitřní. Tedy postrádám objektivitu.

Celkově považuji také za rozporné (snad je to i mírně úsměvné), když spoluautorka projektu s názvem „Respektovat a být respektován“ nerespektuje názorovou převahu většiny a v podstatě vnucuje ostatním jiný systém školství. Také bych zrovna nevěřila někomu, kdo je prezentován jako odborník, a prohlásí, že promarnil desítky let něčím zbytečným. Logicky je lepší věřit těm, jejichž práce je založena na efektivitě a dokážou reálně posoudit možnosti své a svého okolí. Navíc osobně považuji koncepty a projekty založené především na antagonismu za neproduktivní.

obyčejný učitel řekl(a)...
4. října 2018 20:51  

Respektovat a být respektován je zejména o tom, "být sám sebou". To znamená nepodlehnout devastovaným hodnotám, o které konformně soutěží většina při sponzorství státu. Podobně jako když někdo vědecky či selským rozumem odhalí určitou zákonitost či poznání, které ostatním uniká, vnímají ho jen na úrovni názoru (a myslí si že mají znalost) a soutěží s podobně názorou demoktatickou většinou tak, aby se pravda nedostal k vyslyšení. Demokracie je v takových případech zhoubná, jen se to pozná až po delším čase, kdy už nejde věc napravit a málokdo se hlásí k odpovědnosti. Motivaci nechte psychologům, oni vědí jak vzniká a vědí to na základě zkušenosti, neboť je to nekognitivní dispozice a dovednost a nedá se jen tak plošně testovat, aby vám někdo k nohám složil důkazy. Ve světě lidí a ve světě života je mnoho (většina) jevů, které se nadají změřit a přesto existují a ovlivňují život člověka více než testované znalosti.

Vl.Václavík řekl(a)...
4. října 2018 20:56  

Pro pana Doležela, popřípadě další zájemce:
Za respektovanou osobnost, jejíž názory na školství a vzdělávání nám stále mají co říci, považuji například T. G. Masaryka (viz jeho přednášky Některé problémy pedagogické a didaktické). Reformní snahy prosazoval Václav Příhoda. Blíže k současnosti figurují například jména profesorů Františka Singuleho, Jiřího Kotáska nebo Zdeňka Heluse.
Pomíjím teď protagonisty tzv. hnutí nové výchovy a jejich následovníky, kteří v rozvinutých zemích v Evropě i v zámoří ovlivnili pedagogické myšlení tisíců učitelek a učitelů (a konečně je začali ovlivňovat i u nás - například M. Montessori).
Sdílení některých progresivních myšlenek na vývoj vzdělávání je v Česku trochu komplikované skutečností, že vzdělanost mnohých lidí hovořících do školských záležitostí či v této oblasti působících není v těchto věcech valná.

tyrjir řekl(a)...
4. října 2018 23:54  

HEJNÉHO NEVĚDECKÁ DEFORMACE DIDAKTIKY MATEMATIKY A URÁŽKY UČITELŮ JSOU PROJEV JEHO HUMANISMU ANEBO PROJEV JEHO ODBORNÉ I LIDSKÉ NEDOSTATEČNOSTI?

Holismus (z řeckého holos, celek) je filosofický názor nebo směr, který zdůrazňuje, že všechny vlastnosti nějakého systému nelze určit nebo vysvětlit pouze zkoumáním jeho částí.

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Holismus

K výše citovanému si dovoluji poznamenat, že antiholistický charakter dnes silně prosazované a propagované tzv. Hejného metody výuky matematiky je zřejmý (výchovně konstruktivistický aspekt výuky je jejími principy a dále i prakticky nadřazen systematické výuce matematiky). Vede to nejen k duševním útrapám některých žáků (a rodičů), ale i k duševním útrapám některých učitelů, kterým byla ta metoda přímo nebo nepřímo vnucena (např. rozhodnutím kolegů, předchůdců nebo přímým nařízením ředitele školy). Takto dotčení učitelé tím ztatili významnou část možnosti být tzv. reflexivními praktiky...


http://www.ceskaskola.cz/2018/05/milan-hejny-ti-co-rikaji-ze-nase-metoda.html

Ostuda, kterou si, profesor Hejný utrhl svou pedagogicko populistickou demagogií a očerňováním odpůrců jeho tzv. metody výuky matematiky, je, myslím, velká. To, že některá média jeho demagogii nekriticky šíří a MŠMT ČR to ignoruje, považuji za velmi povážlivý jev...

Hejného pedagogický populismus není regulérní metoda výuky matematiky. Do sebe a své (ne)metody zahleděný pan Hejný to, myslím, dokazuje i ve svém posledním článku, ve kterém označil učitele neakceptující jeho metodu za "z vrchnosti podělané učitele".


Myslíte, vážení čtenáři České školy, že by si pan Hejný při své pedagogicko populistické demagogii mohl a měl odpustit alespoň zjevně vulgární urážky učitelů?


http://www.ceskaskola.cz/2018/06/milan-hejny-ucitele-jsou-s-prominutim.html

Co humanitního je na Hejného nevědeckém (antiholistickém) přístupu k didaktice matematiky? Co humanitního je na Hejného vulgárních útocích na učitele a odborné oponenty?

J.Týř

obyčejný učitel řekl(a)...
5. října 2018 8:09  

Prof. Hejný, ve svém rozhovoru .. http://www.ceskaskola.cz/2018/06/milan-hejny-ucitele-jsou-s-prominutim.html .. vysvětluje své postoje k vývoji školství i přístupu učitelů. Mluví lidově a přímo, ale pravdivě a s porozuměním věci, žákům i škole. Vulgarita, podle mého, vypadá docela jinak. Vůlgárních je na tomto plátku řada diskutérů a pan Komárek je poctivě maže. Znám řadu škol, kde učí Hejného matematiku. Učí ji tím a tak, že učitel se ideově a asi i zkušenostně ztotožňuje s proncipy HM (umí je pochopit a uchopit) a také s principy humanistické pedagogiky, které mají systemickou hodnotovou strukturu. MH totiž učí děti myslet, neboť aktivuje a využívá horní hladiny Bloomovy taxonomie. Podívejte se do běžného vyučování kolik času v hodině jsou děti na úrovních .. analýzy, syntézy, hodnocení a tvořivosti. Přičemž doprovodný přístup učitele je aktivizační a empatický. Chce tu někdo "názorovat", že je to špatně? Pokud ano, pak máte jak profesní neznalost, tak osobní problém.

tyrjir řekl(a)...
5. října 2018 9:44  

KDY A JAK MŠMT ZAJISTÍ OVĚŘENÍ ÚČINNOSTI TZV. HEJNÉHO METODY VÝUKY ZÁKLADŮ MATEMATIKY?

Stokrát opakovaná lež se nestane pravdou. Škola je prvotně vzdělávací a nikoli prvotně (pře)výchovné zařízení. Matematika mepatří mezi výchovné předměty. Tzv. Hejného metoda výuky základů matematiky má velmi vážné systémové vady, na které učitelé, rodiče a odborníci důvodně poukazují. Její účinnost nebyla prokázána. Proč? Proč tuto (nemetodu) v České škole obhajují jen anonymové nebo ti, kteří jsou na jejím nekritickém šíření nějak závislí? Proč pod záminkou tzv. "humanismu" urážejí ty, kteří s tzv. Hejného metodou pro její závažné nedostatky nesouhlasí? Na nenávistné demagogii nic humanistického nevidím. Renesance a humanismus byly jako reakce na sředověký dogmatismus kritickým návratem k demokratickým hodnotám vzniklým už ve starověku. Kde berou dnešní pseudohumanisté tu opovážlivost zneužívat pojem humanismus k útočné obhajobě Hejného demagogie a vulgarizace výuky matematiky?*

Jsem názoru, že ověření účinnosti v mnoha ohledech sporné Hejného metody mělo ze strany MŠMT předcházet jejímu širšímu komerčnímu využívání ve veřejných školách. A že s tímto a dalšími opatřeními by MŠMT nemělo dále prodlévat.

*Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html

Ivo Mádr řekl(a)...
5. října 2018 11:52  

" Pokud ano, pak máte jak profesní neznalost, tak osobní problém."

Z textů zde napsaných "obyčejným učitelem" je evidentně vidět pouze a jedině teorie. Což tak přejít na bázi konkrétních problémů MH.

Pavel Doležel řekl(a)...
5. října 2018 12:09  

"Chce tu někdo "názorovat", že je to špatně? Pokud ano, pak máte jak profesní neznalost, tak osobní problém.

Ano, chce. Já. Ono, popravdě, že je to dobře, není rovněž nic jiného, než "názorování". Obyčejný učiteli, nechtěl byste se nám představit, ať víme, s kým diskutujeme?

Tady se pořád řeší nějaké vulgarity v diskusích, ale podle mého mínění, největší sprosťárnou je diskutovat s někým, aniž bych se mu na začátku představil. To je přece jen o něco více reálná vulgarita, než ty nominální, nad nimiž někteří zkrátka nemohou jinak, než se pohoršovat - což je ovšem jejich problém.

Pavel Doležel řekl(a)...
5. října 2018 12:16  

"MH totiž učí děti myslet, neboť aktivuje a využívá horní hladiny Bloomovy taxonomie. Podívejte se do běžného vyučování kolik času v hodině jsou děti na úrovních .. analýzy, syntézy, hodnocení a tvořivosti."

Tohle jsou jen zbožná přání některých otců zakladatelů rádoby vědeckých přístupů a jejich zanícených následovníků a slepých nohsledů.

HM je sbírkou příkladů k procvičování několika typů úloh. Typy úloh, s nimiž se žáci v HM nesetkají, řešit neumějí. Co je ale horší - často neumějí ani počítat - vím z nejbližší rodiny. Když se vás při přechodu do jiné školy přezkušující učitelka bez jakýchkoliv předchozích informací zeptá - "Ale měli ve škole matematiku, že jo?", tak to vnímám jako problém. Hejný možná ne, tomu stačí, že si děti nevytvoří k matematice negativní postoj, protože to je v jeho "taxonomii" na mnohem vyšším místě, než to, zda žák umí, či neumí počítat, nebo to, zda matematice rozumí.

Největší sranda je, když nějaký učitel literatury, nebo jiných humanitních předmětů vysvětluje matematikům, jak HM konečně učí děti myslet, a tito s tím nesouhlasí. To se popadám za bachor.

Ivo Mádr řekl(a)...
5. října 2018 12:43  

"aniž bych se mu na začátku představil"

Z toho evidentně plyne, že se pak dotyčný za své veřejné názory stydí.

tyrjir řekl(a)...
5. října 2018 12:45  

Stejně tak bych se připojil k Liessmannovým myšlenkám, který odhaluje stupiditu vzdělávacího masokombinátu. Liessmann ale neútočí na humanistickou pedagogiku... napsal anonymní nick obyčejný učitel 4. října 2018 15:24.

Proč by měl Liessmann útočit na humanistickou pedagogiku, když hovoří o jejím zneužívání k vymývání mozků různými pseudo reformátory, kteří jsou spíš DEFORMÁTORY budujícími Teorii nevzdélanosti? Když vybízí k odporu proti jejich deformátorským snahám?

Nick obyčejný učitel používá, myslím, podobné demagogické schéma jako pan Lippmann. Demagogicky se jakoby opírá o uznávané autority a když se ocitne v argumentační nouzi, deformuje význam jejich sdělení a uráží ty, kteří na tu demagogii poukáží.

To, co Liessmann kritizuje především, je neoliberalistická diktatura menšin a pasivita ("trpné smíření se") jimi utlačované většiny, které tvrdě zasáhlo i akademickou obec. Na tzv. diktatuře menšin nedemokraticky prosazujících systémové DEFORMY není nic humanistického. Diktatura je diktatura. Nemá nic společného s humanismem ani s moderní demokracií. Ti, kteří této diktatuře menšin poklonkují, si nezaslouží uznání a respekt.



obyčejný učitel řekl(a)...
5. října 2018 16:36  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
obyčejný učitel řekl(a)...
5. října 2018 18:55  

Pane Týři.. a ostatní .. mluvím do toho, protože takto 15 let učím (nebyl jsem původně kantorem) a používám principy humanistické pedagogiky napříč jinými předměty než je jen matematika. Pokud si nedovedete představit, jak to vypadá, tak potřebujete osobní zkušenost a nikoli výchozí poučky někoho jiného. Neumíte si z nich udělat jinou představu než tu, která vystihuje vaši předpojatost naštvanost. Zkušení lidé, (a každý může být zkušený v jiné oblasti) používají slovní pojmy stojící na hlubší pravdě, podstatě a souvislostech. Zkušený člověk má nadoborový rozhled. (např. psychologie, sociologie, pedagogika, management, biologie, antropologie, ..) Pojmy zastupující realitu pak mají pro něj a pro podobně laděné lidi "tacitnější" obsah. Rozumí si navzájem ve své zkušenosti, neboť svorníkem jejich zkušeností jsou hodnoty. Ano, hodnotový konsenzus, který vlastně ve školství chybí, protože by to bylo asi pro někoho nebezpečné. Pokud nefandíte individuálnímu přístupu k žákům, pak vám rozumím. Rozdíl mezi studovanými a zkušenými není na první pohled vidět. Je vidět spíše na výsledcích práce, které mají nejen svůj dopad, ale i progresivní účinek v životě jiných. Prof. Hejný neslepil jen nějakou teorii, ale praktikuje ji a prakticky šíří. A vím, že je účinná zejména na dětech, které nepatří mezi studijní premianty. Těch bývá ve třídě asi 15-20%. Humanistická pedagogika (a nezastávám se jí v plné šíři) obrací svoji pozornost od předmětu k dítěti, a zcele jistě ne o 180 stupňů, aby mě zas někdo natahal za slovo. A když už tady byla řeč o osobnostech a byl jmenován prof. Zdeněk Helus, pak je to právě on, kdo stál na straně humanistické pedagogiky .. a dokonce ještě dál.

Nehodlám vás přeškolit, píšu občas do tohoto plátku zejména proto, protože vím, že ho čte řada lidí, kteří sice tolik nediskutují, ale hledají profesní orientaci nebo potvrzení smyslu své práce, která v posledních letech trápí mnoho učitelů.

tyrjir řekl(a)...
6. října 2018 3:19  

KDY A JAK MŠMT, VLÁDA A PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY ZAJISTÍ ŘÁDNÉ OVĚŘENÍ ÚČELNOSTI A ÚČINNOSTI TZV. HEJNÉHO METODY VÝUKY ZÁKLADŮ MATEMATIKY?

Prof. Hejný neslepil jen nějakou teorii, ale praktikuje ji a prakticky šíří. A vím, že je účinná zejména na dětech, které nepatří mezi studijní premianty. Těch bývá ve třídě asi 15-20%.

Toto napsal 5. října 2018 18:55 v České škole anonym říkajíci si obyčejný učitel

A jsme, myslím u jádra věci. Máme tu další dílčí flagrantní přiznání, že u tzv. Hejného metody jde o uplatňování principu diktatury menšin: Proč těm 10 1 20 procentům méně nadaných nebo méně motivovaných dětí neposkytneme ve škole individuální péči? Proč kvůli těm 15 až 20 % méně nadaných nebo méně motivovaných dětí dovolíme frontálně prznit výuku matematiky pro všechny děti? Tenhle kadibudkismus* - to má být nějaký humanismus?

Drzost a agresivita, se kterou anonym, který se nazývá obyčejný učitel, anonym, který původně ani učitelem nebyl, podsouvá kvalifikovaným oponentům Hejného (ne)metody výuky matematiky nedostatek zkušeností a nedostatek humanismu, je, myslím, do očí i mysli bijící.

Jsem názoru, že ověření účinnosti v principu i v mnoha dalších mnoha ohledech velmi pochybné Hejného metody mělo ze strany MŠMT předcházet udělení schvalovací doložky Hejného učebnicím a jejímu širšímu komerčnímu využívání ve veřejných školách.

Česká republika je parlamentní demokracie a neměla by podléhat diktatuře menšin ospravedlňované anonymy a bůhví kým dotovanými neziskovkami, jak se to v případě Hejného metody, bohužel, za nečinnosti MŠMT děje. S kritickým posouzením a ověřením její účelnosti a účinnosti a s dalšími opatřeními by, myslím, neměly odpovědné osoby v MŠMT, vládě a Parlamentu České republiky dále prodlévat.


Doufám, že se k tomuto tématu v dohledné době uskuteční další odborná jednání a jednání v Parlamentu České republiky. Doufám, že se MŠMT v této věci vzpamatuje a dostojí své odpovědnosti.

J.Týř

*
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html


E.Kocourek řekl(a)...
6. října 2018 7:28  

Off topic, ad J.Týř: Kam směřuje vaše zmínka, pane Týř, "který původně ani učitelem nebyl" ? ////

Jsem si naprosto jistý, že vlastnost "původně ani učitelem nebyl" se vztahuje na úplně VŠECHNY komentátory ČŠ včetně vás. Dokonce se vztahuje na úplně každého člověka, na celé lidstvo. Tak jsem zvědavý, co z toho asi vyplývá ... ////

obyčejný učitel řekl(a)...
6. října 2018 8:48  

Pane Týři .. informace .. "A vím, že je účinná zejména na dětech, které nepatří mezi studijní premianty. Těch bývá ve třídě asi 15-20%." .. je informace o tom, že nadaných dětí pro tradičný styl výuky je 15-20%. To jsou ty, které mají vyvinutější či připravenější kognitivní schopnosti, tedy omezeně řečeno, s vyvýšeným IQ. Pro ten větší zbytek doporučuji HM, neboť je kognitivně a činnostně přístupnější jejich postupně nazrávajícím mozkům. Překračuje teoretické podávání informací a teoretický výcvik směrem k praktickému užití matematiky. Pokud chcete odborně prověřit HM jako něco cizopasného na žácích a kvalitě školství, pak se přimlouvám, aby se prověřil také Daltonský plán, Jénská škola, Freinetovská škola, Montesori a podobně. Mohla by v nich být nějaká škodlivina, která neviditelně devastuje naši budoucnost.

Každý učitel učí předmětovou odbornost svou osobností, tedy osobitým přístupem a jeho hodnotový svět se ukazuje v přístupu k lidem. Stejně jako každý proces, který má mít dopad na člověka, se měří lidskými měřítky, a to i přesto, že jde o práci s čísly. Ale tady byla původně řeč o paní Nováčkové, která zpracovává zkušenosti psychologa ze školního prostředí, původně jste se zakousli do ní. Nikdo tady není bez určité zkušenosti, ale někdo ji třeba v oboru psychologie má prostě více, a to i s přesahem do pedagogiky.

A přeji všem současným a budoucím učitelům a psychologům, ale i učícím inženýrům, kteří své povolání vykonávají s láskou, aby se nedali odradit chaosem systému, zpochybňováním a slovními útoky.

Pavel Doležel řekl(a)...
6. října 2018 10:11  

Dovolil bych si malý slovníček pojmů:

před rokem 2000: blbec
mezi roky 2000 a 2015: člověk s poruchou kognitivního spektra, nebo s vývojovou poruchou
po roce 2015: člověk s postupně nazrávajícím mozkem

Kam tohleto dospěje?

Pavel Doležel řekl(a)...
6. října 2018 10:16  

"Pokud chcete odborně prověřit HM jako něco cizopasného na žácích a kvalitě školství, pak se přimlouvám, aby se prověřil také Daltonský plán, Jénská škola, Freinetovská škola, Montesori a podobně."

A jak? Rozdáte dětem dotazníky, aby zhodnotili kvalitu výuky? No, nakonec proč ne, že jo? Akorát v těch zmíněných "plánech" a "školách", které se jmenují po někom, nebo po místě, bych asi raději doporučil nějaké dotazníky obrázkové s hodnocením sluníčky a mráčky. A u Hejného jakbysmet. To víte, dvě sluníčka jsou tři svíčkové s deseti knedlíkama a pejsek je dvě kočičky bez myši.

tyrjir řekl(a)...
6. října 2018 11:27  

PROČ PSEUDO HUMANISTÉ NIČÍ VEŘEJNÉ ŠKOLSTVÍ?

Ale tady byla původně řeč o paní Nováčkové, která zpracovává zkušenosti psychologa ze školního prostředí, původně jste se zakousli do ní. Nikdo tady není bez určité zkušenosti, ale někdo ji třeba v oboru psychologie má prostě více, a to i s přesahem do pedagogiky. napsal jakýsi anonymní neobyčejný učitel, který si říká obyčejný učitel.

Veřejná škola je státem koncipované, spravované, řízené, placené a kontrolované VZDĚLÁVACÍ zařízení jehož hlavní povinností (posláním) je VZDĚLÁVAT. Vzdělávají tam UČITELÉ - DIDAKTICI, kteří jsou znalí (vzdělaní) ve vědním základu svého výukového předmétu, v pedagogice a psychologii. Veřejná škola není klubovna ani herna. Není ani výchovné, ani převýchovné nebo poradenské zařízení,kde pracují převážně pedagogové nebo psychologové.

Kromě "pseudo humanisticky ujetých" pedagogů a psychologů jsou i pedagogové a psychologové, kteří výše uvedená fakta chápou. Bohužel jsou prozatím součástí mlčící většiny, o které hovoří prof. Piťha, K. Liessmann a mnoho dalších filosofů, politiků, pedagogů, psychologů, rodičů, zaměstnavatelů a dalších občanů České republiky.

Česká republika je parlamentní demokracie a neměla by podléhat diktatuře menšin ospravedlňované anonymy, bůhví kým dotovanými neziskovkami a pseudo humanisticky ujetými intervencemi některých pedagogů a psychologů do vzdělávací práce škol, jak se to v případě Hejného metody, bohužel, za nečinnosti MŠMT děje. S kritickým posouzením a ověřením její účelnosti a účinnosti a s dalšími opatřeními by, myslím, neměly odpovědné osoby v MŠMT, vládě a Parlamentu České republiky dále prodlévat.

J.Týř


tyrjir řekl(a)...
6. října 2018 12:01  

...vidím jasněji než kdy jindy, že bezpečná poznatková základna, která není na žádných externích úložištích, ale v hlavě, je nezbytným předpokladem pro jakýkoli intelektuální výkon. Sama o sobě ho pochopitelně nezajistí, je třeba mít i schopnost vidět souvislosti, věci kriticky posuzovat a tak dále, ale bez pevného bazálu znalostí nelze nic z toho uplatnit. Je to základní podmínka,“ říká v rozhovoru pro časopis Rodina a škola Petr Kukal, který je znám jako „básník českého Twitteru“. Zároveň je Petr Kukal i skutečným básníkem, autorem deseti literární kritikou ceněných sbírek. A v neposlední řadě je to i vystudovaný učitel.

http://www.ceskaskola.cz/2018/10/petr-kukal-problem-skolstvi-vidim-v-tom.html

Tenhle humanismus a tahle kontextová poezie je, myslím, v pořádku. Doufám, že se v České škole častěji objeví i něco od té prozatím mlčící většiny opravdu rozumných lidí.

tyrjir řekl(a)...
6. října 2018 12:02  

Dovoluji si poděkovat panu Hejnému, panu Lippmannovi a paní Nováčkové, že svými klapkami na očích a svou útočnou demagogií napomáhají otvírání očí dosud lhostejných lidí.

Tajný Učitel řekl(a)...
6. října 2018 13:37  

Pane Týři, jak prosím pseudohumanisté ničí české školství? Proč jsou pseudohumanisté? Proč a jak ničí? Děkuji.

E.Kocourek řekl(a)...
6. října 2018 17:26  

Proč jsou pseudohumanisté, táže se pan Tajný. Inu proto, že diskutujeme na ČŠ, kde platí politicky hyperkorektní pravidla. Kdybychom je nazývali termínem běžným tady na Kladně, superslušňák administrátor by rovnou mazal. ////

BTW, v tom kladenském termínu se rovněž vyskytuje písmeno "p" a slovo "humanisté". ////

Proč ničí? Pohnutky jsou individuální a mohou být různé. Většinou je za to někdo platí. ////

Jak ničí? Prosazováním opatření, která MAŘÍ výuku. Prosazováním opatření, která otravují učitele. Prosazováním opatření, která otravují žáky.

E.Kocourek řekl(a)...
6. října 2018 17:49  

Bezpečná poznatková základna, která není na žádných externích úložištích, ale v hlavě, je nezbytným předpokladem pro jakýkoli intelektuální výkon. -- Na tomhle mi hodně záleží. Buď je to nějaké nedorozumění, nebo rovnou omyl. ////

Tvrdím, že existují osoby (zejména v jistých povoláních), které odvádí sakramentsky hodnotné intelektuální výkony, a využívají při tom poznatky, které nenosí v hlavě. Nemám na mysli poznatky "kdesi" v kyberprostoru, které by se musely nejprve vyhledávat. Mám na mysli poznatky v "osobním informačním systému", jejichž uspořádání, rychlost a snadnost vyzvednutí je součástí a produktem odbornosti majitele. ////

Dnes je "nosičem" osobního informačního systému nejčastěji notebook, smartphone nebo PDA. Ale dožijeme se situace, kdy elektronický nosič bude implantován do lidského těla. Ale nejspíš ne do hlavy. ////

Tajný Učitel řekl(a)...
6. října 2018 19:31  

Jak ničí? Prosazováním opatření, která MAŘÍ výuku. Prosazováním opatření, která otravují učitele. Prosazováním opatření, která otravují žáky.

Prosím o příklad, pane.

E.Kocourek řekl(a)...
6. října 2018 21:14  

Pane Tajný Učiteli, chcete diskutovat nebo předstírat demenci? (Pouhá řečnická otázka.) Trávíme zde týdny a měsíce povídáním o inkluzi, a vy jste si nevšimnul, co maří výuku? Po debatách o státních maturitách a o CERMATu nevíte, co otravuje učitele? ////

Brandtnerová řekl(a)...
7. října 2018 14:31  

„Demokracie je v takových případech zhoubná, jen se to pozná až po delším čase, kdy už nejde věc napravit a málokdo se hlásí k odpovědnosti.“

Také výchova a pedagogika může být škodlivá. A někdy přijde uvědomění skutečně až po delším čase, pokud vůbec. V tomto směru například podporuji psychologickou teorii, že vývoj v raném věku dítěte výrazně ovlivňuje průběh puberty.

Proto by si lidé jako paní Nováčková a Hejný měli uvědomit, že nemůžou pouštět do světa jen tak něco, čemu prostě věří, nebo si zkrátka myslí, že je to to pravé ořechové. V současnosti se do psychologické péče dostávají desetileté, dvanáctileté děti, jejichž rodiče na nich uplatňovali v souladu s trendy doby příliš volnou výchovu. Popřípadě nějaké jiné specifické výchovné metody. Konkrétně v knize „Respektovat a být respektován“ se mi nelíbily návody, jak s dětmi manipulovat, aby dospělý dosáhl toho, co chce. Vím, že ani recenze na knihu, která původně autorům sloužila jako zdroj inspirace, nebyly v zahraničí vždy příznivé. Byla kritizována i některými stoupenci tzv. alternativních směrů. Ale protože se publikace „Respektovat a být respektován“ stala z částečně pochopitelných důvodů v ČR populární, narážím v praxi bohužel na negativní důsledky používání doporučovaných postupů. Stejné je to s HM. Také jsem musela dětem pomáhat zvládat učivo, které jim nešlo, bylo pro ně příliš náročné, neodpovídalo jejich věku.

"Pokud chcete odborně prověřit HM jako něco cizopasného na žácích a kvalitě školství, pak se přimlouvám, aby se prověřil také Daltonský plán, Jénská škola, Freinetovská škola, Montesori a podobně."

Problém je, že se jedná o systémy, které byly v naprosté většině případů založeny a formovány jednou osobou. Z toho důvodu je každá metoda svým způsobem specifická. Většinou se dodržují směrnice dané autorem metody, ta se mnohdy mění v dogmata. Naproti tomu běžný systém školství byl formován dlouhodobě, různými odborníky, vyvíjí se. Je tedy univerzální, můžeme říct demokratický. Pokud je mi známo, například v Itálii se jednalo o možnosti, že by systém Montessori byl zaveden jako státní. Ale po důkladném zvážení byla tato idea zamítnuta.

„Učí ji tím a tak, že učitel se ideově a asi i zkušenostně ztotožňuje s principy HM (umí je pochopit a uchopit) a také s principy humanistické pedagogiky.“

Humanistická pedagogika vychází, řekla bych spíš, je jakýmsi jejím slabším odvarem, z humanistické psychologie. Ta byla reakcí na behaviorální psychologii, jež je zase důsledkem tehdy převládajícího kultu psychoanalýzy. Každý z těchto směrů měl v odpovídající době s přesahem do dneška jistě informativní význam a dopad, ale zaujímá i určité jednostranné specifické postoje. Proto je vždy lepší držet se objektivního náhledu, vnímat kontinuitu, nepodléhat výhradně trendům doby. Předpokládám, že i v současnosti převládající humanistická psychologie bude vyvracena nějakým dalším „lepším“ směrem.

„Mluví lidově a přímo…“ (Hejný)

Lidově mluví většinou populisté. A pokud by MH mluvil přímo, neřekl by: „Jeden z těch vynikajících matematiků, který tvrdí, že Hejný způsobuje u dětí poruchy, pohrdl rozmluvou s kolegou, když zjistil, že je profesor pedagogiky.“ Seriózní člověk by se vyjádřil konkrétně, včetně doložitelného důkazu. Tedy v případě, že by takovou informaci vůbec vyhodnotil jako důležitou. Takto se jedná zcela zřetelně o pomluvu. Pominu-li samotnou Hejného metodu, už pouze svým projevem na mě její autor působí nedůvěryhodně.

Brandtnerová řekl(a)...
7. října 2018 14:32  

„MH totiž učí děti myslet…“

A nevyjádřila to výstižněji jedna z učitelek HM (právě v článku ve zmiňovaném Euru: https://www.euro.cz/udalosti/bu-bu-bu-deda-leson-jde-1409255), když řekla: „Nutím děti, aby přemýšlely.“? Nutit někoho k myšlení, když je mu toto jaksi z přirozenosti dáno, zavání totiž tím, že dotyčný brzy myslet přestane. Nadsazeně řečeno, protože ve výsledku to zřejmě dopadne tak, že bude uvažovat pouze v určitých, v horším případě vytyčených, mezích, schématech.

Učit děti myslet, výchova k osobnosti, výchova k lidství, atd... K tomuto tématu se už před sto lety kriticky vyjádřil C. G. Jung ve smyslu, že je to dobrý způsob, jak děti oloupit o jejich dětství. Stejně tak vyznívají i apely některých současníků, zabývajících se výchovou a pedagogikou: Nechte ty děti na pokoji. Nechtějte je pořád uměle socializovat či individualizovat, stále se neuroticky nesnažte pro ně dělat „to nejlepší“, nebo je naopak nezatěžujte nadbytečnou zodpovědností. Jsou za tím jen vaše nenaplněné ambice, vaše nedostatečnosti. Děti nemají být předčasně zralou náhražkou dospělého v žádném smyslu. Platí to úplně stejnou měrou pro příliš ambiciózní rodiče jako pro ty sluníčkovsky pokrokově zaměřené.

tyrjir řekl(a)...
7. října 2018 16:17  



Profesor Hejný, který už v základních principech své nemetody výuky matematiky zpackal, co mohl*, a vulgárně přitom napadá své oponenty je tedy nějakými anonymy a bůhví kým placenými neziskovkami tzv. humanisticky omluven tím, že tzv. "mluví lidově a přímo“? Kde to, prosím pěkně, vlastně jsme?

PROČ PSEUDO HUMANISTÉ TAKHLE NIČÍ VEŘEJNÉ ŠKOLSTVÍ A ODBORNÁ I OBČANSKÁ VEŘEJNOST, STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA K TOMU MLČÍ A NEZAJISTÍ ŘÁDNÉ OVĚŘENÍ ÚČELNOSTI A ÚČINNOSTI ŠÍŘENÍ JEHO POCHYBNÉ "METODY"?


*Viz např.

http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html

Luboš Motl: 25 omylů Hejného projektu
Konference „Nové metody ve výuce matematiky?“ 14. února 2018
http://vyukamatematiky.math.cas.cz

http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html#comment-1968436981039290106

Má šíření Hejného metody odborný, ideologický nebo komerční charakter?
Dbá MŠMT ČR o školní výuku matematiky s péčí řádného hospodáře?


http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html#comment-6051014207673266342




Tajný Učitel řekl(a)...
7. října 2018 18:51  

Pokud vím, inkluzi po česku zavedli úředníci z ministerstva. Cermat je dílem úředníků a elitářských centralistů. Nikoli pseudohumanistů.

E.Kocourek řekl(a)...
7. října 2018 19:16  

Ad obyčejný učitel, Brandtnerová - Demokracie je v takových případech zhoubná ...
Demokracie byla vytvořena a úspěšně nasazena pro správu MALÉ obce (pár tisíc obyvatel). Jakmile se Atény staly velmocí, demokracie přestala fungovat. ////

Historické poučení: demokracie je zhoubná, kdykoli je použita MIMO rámec malé obce. Je to systém, který likviduje odpovědnost a neumí napravovat svá chybná rozhodnutí. ////

Proč to fungovalo v malých obcích? Inu, protože v malých obcích fungují korekční mechanismy. Pokud demokraticky zvolený zastupitel učiní chybné (nebo korupční) rozhodnutí, sousedi mu rozbijou hubu. Ve válce je to ještě jasnější - boháč stojí na můstku válečné galéry a velí, střední třída ve zbroji představuje výsadek, chuďasové v podpalubí veslují. Když to kdokoli z nich podělá, ke dnu jdou všichni. Tak vypadá skutečná odpovědnost. ////

Ve velké obci už mocipánům nehrozí bezprostřední nebezpečí. Do bitvy neplují, od naštvaných sousedů je izoluje ochranka. Odpovědnost mizí. Proto demokracie nefunguje. ////

E.Kocourek řekl(a)...
7. října 2018 19:25  

Jak vypadá průnik úředníků z ministerstva a p-humanistů? Jak vypadá průnik elitářských centralistů a p-humanistů? ////

Petr Pelikán řekl(a)...
7. října 2018 22:30  

Děkuji, paní Brandtnerová. Kvůli Vašemu příspěvku stálo za to louskat diskuzi.
A unihumanisti opravdu ničí naše děti.

Tajný Učitel řekl(a)...
8. října 2018 9:54  

Paní B. Sémantika. Nutit přemýšlet a vést k přemýšlení, tj poskytovat příležitosti k přemýšlení, to je otázka interpretace. Díváte-li se na to z hlediska pedocentrického, systémocentrického či učitelocentrického, dostanete jinou interpretaci. Nevedete-li děti k lidství, dostanete Pána much. Třeba je Pán much lidství, ale já v takovém lidství žít nechci.

Petr Pelikán řekl(a)...
8. října 2018 13:01  

Ve jménu lidství bylo zatím na světě napácháno nejvíce zla, zabito nejvíce lidí. Vždy, když se tím někdo zaštiťuje, dělá se mi zle a přemýšlím o tom, jak tajnej člověk to vyslovil.

tyrjir řekl(a)...
8. října 2018 13:37  



Ve jménu lidství bylo zatím na světě napácháno nejvíce zla, zabito nejvíce lidí. Vždy, když se tím někdo zaštiťuje, dělá se mi zle a přemýšlím o tom, jak tajnej člověk to vyslovil.

Dékuji vám, pane Pelikáne za tuto připomínku. Souhlasím a připojuji pro pobavení ješté Marxovo vymezení pojmu Lumpenproletariát, jak ho dnes na stránkách Národního fondu proti korupci zveřejnil Karel Škácha:

Do této "sebranky vyvrhelů, odpadu zkažených elementů všech tříd" patří "ztroskotanci s pochybným živobytím a pochybného původu, buržoazní dobrodruzi, literáti, povaleči, propuštění vojáci, propuštění zločinci, uprchlí otroci z lodí, gauneři, kejklíři, podvodníci, šarlatáni, darebáci, kapsáři, komedianti, hazardní hráči, pasáci, majitelé bordelů, žebráci, flašinetáři, dráteníci - nebezpečná třída, odpad společnosti, nečinně zahnívající masa vyvrhnutá nejnižšími vrstvami staré společnosti.

http://www.nfpk.cz/glosy/karel-skacha/5400



Tajný Učitel řekl(a)...
8. října 2018 20:07  

Kocourek, kdo to je ten pseudohumanista? Jaký je průnik myšlení a blábolení konspiračních pomatenců a obhájců diktatury? Mimochodem, ještě více zla než ve jménu lidství, bylo napácháno ve jménu zla.
Tyrjir, lumpenproletariat? Vážně? Nějak se to začíná zvrhávat.

tyrjir řekl(a)...
8. října 2018 21:30  

Dokud česká šlechta a později i různí tzv. demokratičtí politici nezradili státní a národní zájmy, platívalo, že obyvatelé naší "kotlin(k)y", jak rád říká anonym Tajný Učitel, dokázali své zájmy uhájit. Přemysla Otakara druhého zradili čeští šlechtici a pak bylo zle. Podobně to bylo po Lipanech i po smrti Jiřiho z Poděbrad. Lumpenproletariátčíci z řad České šlechty tak dlouho měnili různé krále, až z jednoho malého alpského státečku přišli r. 1526 Habsburkové, kteří věděli, že na bohaté a hrdé Čechy musejí pomalu - dokud nebudou mít k dispozici dost českých zrádců. Po Bílé Hoře si ti zrádci zase lízli sladkého a protestanti museli trpět nebo emigrovat například do Saska, ze kterého pomohli udělat nejvyspělejší část tehdejšího Německa. 300 let nám pak trvalo, než jsme se znovu osamostatnili. Němci tohle vše vědí*. Tajný Učitel asi ne.

Viz např.
Sachsen - Böhmen : Was verbindet uns? - Co nás spojuje?
http://www.dts.cz/cgi-bin/dts/dts.fcgi?stranka=3&kategorie=8&akce=clanek&id=258&jmeno=&heslo=

S Evropou jsme spojeni, jde o to odložit walkmany a srovnat křídla
http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-s-jsme-spojeni-jde-o-odlozit.html

Dnešní pseudo humanistický Lumpenproletariát se, myslím, mnohdy tváří jako humanisté, ale ve skutečnosti podobně jako v minulosti slouží hlavně svému prospěchu nebo i cizím zájmům.

Pan Škácha se myslím s tou Marxovou beztřídní charakteristikou pseudo humanistického Lumpenproletariátu mířenou, myslím, proti jakémusi dnešnímu "TOP ráthovsko koženému bakaloslavismu" trefil kontextově poeticky docela blízko černého středu terčovnice.

Michal Komárek řekl(a)...
8. října 2018 21:34  

Pane Týři, už dost, prosím. Vršíte opět absurdity. Zkuste diskutovat věcně. Nebo se diskuse zdržte. děkuji!

tyrjir řekl(a)...
8. října 2018 22:01  

Vážený pane Komárku, pokud vám něco nedává smysl, neznamená to ještě, že je to nesmysl.

tyrjir řekl(a)...
9. října 2018 10:16  

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD) na tom nevidí nic špatného. „Rodinné zázemí je základ. Když někdo nevede dítě k píli, sebekontrole, schopnosti posadit se k problému, nedá se nic dělat,“ říká. S názorem, že stát je tady mimo jiné od toho, aby dával šanci všem dětem bez ohledu na rodinu, hejtman rozhodně nesouhlasí a nevadí mu ani, že minimální počet bodů u přijímaček vyhodí z kola další zájemce.

Jasně. ČSSD nejdřív zrušila Pedagogická centra v krajích, zavedla zrůdný systém RVP/ŠVP a inkluzi do škol, školství má malý rozpočet a čeští učitelé jsou nejhůř placeni v EU i OECD. Když šla kvalita vzdělávání prudce dolů, začne to ČSSD svádět na rodinu? Z Česka udělala ČSSD levnou montovnu, ze které 300 miliard ročně uniká v dividendách zahraničí. Musíme asi počkat na to manželství jednopohlavních párů, aby se to zlepšilo?

Divíte se, že ČSSD se potácí na hranici volitelnosti, když její místopředseda a hejtman plácá, co plácá?


http://www.ceskaskola.cz/2018/10/hana-capova-ministerstvo-skolstvi.html

Politici přímo nebo nepřímo zaprodali Česko do zahraničních rukou, degradují školní vzdělávání a udělali z České republiky jakýsi krmelec nebo kolonii EU (viz Švihlíková) se zanedbaným a zpotvořeným školstvím. Teď, v době, kdy nastupuje robotizace, nahání ČSSD spolu s ANO děti do učebních oborů a některými dalšími hloupostmi ničí i rodiny.

Rodiče požadující pro děti maturitní vzdělání jsou podle politiků nezodpovědní hlupáci? Tajnému Učiteli a panu Komárkovi se v diskusi nelíbily pojmy pseudo humanisté a Lumpenproletariát. Možná, že prosté označení zaprodanci je ve výše uvedeném kontextu pro některé politiky přijatelnější.

Brandtnerová řekl(a)...
9. října 2018 13:03  

„Nutit přemýšlet a vést k přemýšlení, tj poskytovat příležitosti k přemýšlení, to je otázka interpretace. Díváte-li se na to z hlediska pedocentrického, systémocentrického či učitelocentrického, dostanete jinou interpretaci. Nevedete-li děti k lidství, dostanete Pána much. Třeba je Pán much lidství, ale já v takovém lidství žít nechci.“

“...kdo to je ten pseudohumanista?“


Vážně netuším, zda je dotyčná také relativistka jako někteří místní diskutující a používá pro slovo „nutit“ rozmanité významy. Každopádně platí, že u dětí převažuje mechanická paměť, logická se postupně, přirozeně a v návaznosti rozvíjí. Rozhodně mi tedy přijde nelogické, a relativně i nebezpečné, cíleně děti nutit myslet. Učit někoho myslet asi vyjde nastejno.

A když už jsme u té „výchovy k lidství“. Humanita – co to vlastně je? M. Hejný například v jednom rozhovoru (https://www.youtube.com/watch?v=J_sj7EvEbVc) říká, jak mu charita přináší radost. Problém je, že pokud je můj zájem někomu pomoci autentický, vstupuji s dotyčným do interakce, vnímám tudíž jeho nelehkou situaci. Možná si uvědomuji hlubší problémy. Už jenom fakt, že existují tací, co trpí nějakým nedostatkem, není vůbec veselý. To, že někdo potřeboval/potřebuje moji pomoc, či je na ní dokonce závislý, může vyvolat různé emoce, ale radost k nim nepatří. Opájet se vlastní dobrotou, štědrostí a ušlechtilostí je egoistický postoj. Takže je humanita a „humanita“. Já zase nemám zájem žít v povrchním světě.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.