Kateřina Vrtišková: Být učitelkou je rozhodně ještě daleko lepší, než jsem očekávala

pátek 31. srpna 2018 ·

„Co se týče vybavení škol, to je na úrovni. Náš systém vzdělávání na základních a středních školách ale skutečně pořád funguje jako za té Marie Terezie. Lpí se na znalostech, a když to člověk chce dělat jinak, tak to má těžké. Když učí na prvním stupni jako já, tak je to ještě dobré, protože tam je prostoru relativně hodně,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny učitelka Kateřina Vrtišková, která letos vyhrála první ročník českého kola soutěže Global Teacher Prize.


Kateřina Vrtišková (rodicevitani.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Nicméně i po vás určitě rodiče chtějí, abyste jim děti připravila na přijímačky na víceletá gymnázia…

To nedělám. Podle mě to není úkol základní školy. Pokud si rodina myslí, že dítě má na to, aby studovalo víceleté gymnázium – a chtějí to rodiče i to dítě, což není vždycky totéž –, tak je to jejich věc, aby si ho na to připravili. Základní škola má podle mě poskytnout příležitost všem dětem bez rozdílu toho, jestli chtějí jít studovat, nebo ne.

Co považujete za největší problém českého základního školství?

Čím mám začít? Mně hlavně vadí takový ten předpoklad, že škola připravuje děti na život. Vždyť ony ten život už žijí! On probíhá i ve škole a měly by si ho užívat. Neměly by školu považovat za nějakou přípravu na život, ale za jeho součást. Další hrozná věc je standardizované testování dětí, srovnávání. Je to vlastně nedůvěra ve školu, přesvědčení, že pořád musíme být kontrolováni shora.

Dá se z toho kolotoče testování a příprav na testy nějak vymanit?

V současné době asi ne. To by se musely změnit cíle vzdělávání. To, co po dětech chceme. A my dnes v podstatě chceme totéž co v 19. století: předat dětem znalosti, fakta a vychovat si stádečko, které bude poslouchat. Jakmile je cílem projít nějakými testy, tak děti ztratí motivaci a začnou mít postoj: tady mě máte a něco mě naučte. Když se dítě nechce učit samo, nenaučím ho nic. Já můžu jen poskytnout příležitosti.

Co děláte s dítětem, které něco vysloveně nezajímá a nechce se učit?

Snažím se nabídnout mu různorodé příležitosti k učení. A to fakt není: „Sedněte si do lavice, otevřete si knihu, vyplňte tyhle sloupečky, napište domácí úkol.“ Snažím se najít si ke každému cestu. Dávat tak různorodá zadání aktivit, že si tam každé dítě najde to svoje. Někdo bude radši číst, jiný bude něco vyrábět, další bude přemýšlet, jak něco vyřešit. Ale jsou i děti, které rády počítají ty sloupečky.

Proč to takhle nedělají všichni učitelé?

Myslím si, že zásadní je důvěra v děti. Já věřím tomu, že když jim dám najevo, že věřím, že to zvládnou, tak to zvládnou. Kdybych pořád kontrolovala, jestli se učí, co mají, a ony mi to musely dokazovat, rychle by zjistily, že jim vlastně nevěřím. Pak by se učily jen proto, že musejí.


Celý text naleznete v magazínu Pátek Lidových novin

6 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
31. srpna 2018 v 10:34  

„Co se týče vybavení škol, to je na úrovni. Náš systém vzdělávání na základních a středních školách ale skutečně pořád funguje jako za té Marie Terezie. Lpí se na znalostech, a když to člověk chce dělat jinak, tak to má těžké. Když učí na prvním stupni jako já, tak je to ještě dobré, protože tam je prostoru relativně hodně,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny učitelka Kateřina Vrtišková, která letos vyhrála první ročník českého kola soutěže Global Teacher Prize.

Když shodit celý článek, není nic lepšího než vypíchnout evidentní rozpor.
Posuzuje celé školství a pak řekne, že kde ona učí, tam se to neděje. Děje se to tam, kde neučí.

Radek Sárközi řekl(a)...
31. srpna 2018 v 17:31  

Global Teacher Prize Czech Republic - Předseda odborné poroty Lumír Al-Dabagh

Lumír Al-Dabagh, odborný konzultant EDUin

Vystudoval Fakultu jadernou a fyzikálně inženýrskou na ČVUT a Fakultu informatiky a statistiky na VŠE. V devadesátých letech založil a vedl IT firmu na implementaci informačních systémů v průmyslových podnicích. Od roku 2000 je ve vrcholovém managementu strojírenských firem. Od roku 2007 vystoupil na několika konferencích zabývajících se propojením vzdělávání s průmyslovou praxí.

Je propagátorem myšlenky návratu dílen do základních škol, výuky pomocí zážitkové pedagogiky a posilování významu matematiky ve vzdělávání jako prostředku k prosperitě národa. Od roku 2014 vyučuje management na FS ČVUT.

https://www.eduin.cz/lumir-al-dabagh-odborny-konzultant-eduin/

Michal Komárek řekl(a)...
31. srpna 2018 v 17:44  

Pane Sárközi, Vy tím patrně chcete něco naznačit. Proč to nenapíšete přímo?

E.Kocourek řekl(a)...
31. srpna 2018 v 18:37  

Že by protože Martin Komárek a cenzura? (Samozřejmě nemohu mluvit za pana Sárköziho.) ////

Radek Sárközi řekl(a)...
31. srpna 2018 v 21:14  

Protože čtenáři České školy jsou důvtipní a dojde jim to - stačí jen naznačit... :-)

laimes řekl(a)...
1. září 2018 v 9:51  

být učitelkou je lepší nežli sedět v call centru

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.