Ředitelé gymnázií: Maturita by měla mít dvě úrovně, slohy a ústní zkouška by se měly vrátit školám

úterý 12. června 2018 ·

Diskuse o možné proměně státní maturity by měly probíhat celé léto a na podzim vyústit v návrh MŠMT. Jednání kvůli nové podobě maturit má už za sebou třeba Asociace ředitelů gymnázií ČR. Její členové se usnesli, jaké změny by z jejich pohledu byly nejpřínosnější. „Maturita by se měla vrátit ke dvěma úrovním. Složení vyšší by opravňovalo ke vstupu na vysokou školu. Kdo by ve studiu pokračovat nechtěl, ale maturitu potřebuje třeba proto, že chce pracovat jako mistr, tomu by stačila úroveň nižší a lehčí,“ řekla Lidovým novinám předsedkyně asociace Renata Schejbalová, která je zároveň ředitelkou pražského Gymnázia Nad Štolou.


Renata Schejbalová (repro ČT)
Zrušit by se podle ředitelů gymnázií měly také slohové práce a centrálně zadávaná ústní část maturit. Oboje by měly v režii jednotlivé školy. Povinná matematika by v plánech zůstala, v lehčí verzi by z ní ale nepropadaly davy studentů. „I taková zdravotní sestra by měla umět spočítat třeba procenta léčebného roztoku. Testovat by se měla spíš základní matematická a finanční gramotnost,“ dodala za ředitele gymnázií Schejbalová, podle níž by se díky změnám měla zvýšit úroveň vzdělávání na všech typech škol.

S tím, že je maturita v současné podobě pro absolventy učebních oborů neúnosně náročná a situaci by vyřešila dvouúrovňová varianta, souhlasí i předseda Sdružení učňovských zařízení Karel Dvořák. Argumenty zástupců učilišť jsou logické: učňové mají ve výuce množství odborných a praktických předmětů. Těžko pak mohou být třeba na maturitu z matematiky připraveni stejně dobře jako gymnazisté. Ke studiu vysokých škol se přitom podle vyjádření Karla Dvořáka drtivá většina z nich stejně nechystá. Maturita jim ale přináší širší možnosti uplatnění a větší adaptabilitu na rychle se měnícím trhu práce.

Debata by se mohla vést také o množství povinných a volitelných předmětů. Zakladatel středních škol a kritik českého školství Ondřej Kania by prý jednotně zadávanou maturitu nejraději zrušil. Přesto na svém facebookovém profilu nakonec zveřejnil několik bodů, které by podle něj vedly ke zlepšení. Inspiroval se při tom v Česku tolik opěvovaným finským školstvím. „V podstatě jediným předmětem, který je u maturity ve Finsku povinný, je mateřský jazyk. Dále mají studenti poměrně široký výběr volitelných předmětů. Často si je vybírají podle toho, na jaké univerzity se chtějí hlásit, což má smysl. Pokud někoho budeme standardizovaně testovat, tak ať je to alespoň v rámci jeho profilace a navazuje to na profilaci školy, kterou navštěvuje, a na profilaci univerzity, kterou chce navštěvovat,“ napsal v pátek.

Celý text naleznete v Lidových novinách

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.