Deset bodů z matematiky, když maximum bylo 50, mohlo letos stačit k přijetí na víceleté gymnázium ve Zlínském kraji. U čtyřletého studia to bylo dokonce pouhých 5 bodů.
Už v příštím roce by takoví uchazeči měli zůstat pod čarou, která bude tvořit neprostupnou bariéru.
„U gymnázií, a v případě víceletých zcela jistě, by měli uchazeči získat alespoň polovinu bodů,“ reagoval krajský radní pro školství Petr Gazdík. Shodli se na tom i představitelé z Asociace krajů při nedávném jednání na Velehradě. Informuje MF DNES.
![]() |
Petr Gazdík (psp.cz) |
Jenže i tato vize, stejně jako téměř všechny možné změny ve školách, souvisí se způsobem financování. A ten, ani po letech slibů a jednání, není dořešený. Aktuálně se zase odkládá o rok. Dokud ale bude rozpočet školy záviset na počtu studentů, musí se ředitel v první řadě snažit zaplnit třídy a může se stát, že vezme i žáky, kteří by za jiných okolností neuspěli.
I přes zmíněný extrém s nízkým počtem bodů z matematiky však platí, že zájemci o gymnázia ve Zlínském kraji patří k těm lepším v republice. Podle přehledu, který vypracovala společnost Cermat z výsledků státních přijímaček, skončili v testech z matematiky na 6. místě a z češtiny 7. Na prvního přitom ztráceli jen velmi málo.
Celý text naleznete v MF DNES
5 komentářů:
Vytvoření centrální celostátní nepodkročitelné hranice je jen další hrátka se slovy. Pokud neprojde 1. kolem dostatečný počet žáků, vyhlásí ředitel 2. kolo, pak 3. kolo, pak 4. kolo atd., dokud nenalezne onen potřebný počet žáků, kteří na bůhvíkolikátý pokus konečně tu směšnou laťku ve výši 20% (t.j. podle klasifikačního řádu dostatečně) konečně překročí ... Zvláště na malých městech do 15 000 obyvatel bude tohle zcela běžné, protože takto malá města nejsou schopna vygenerovat dostatečné množství vhodných žáků. Je to statisticky nemožné.
Kamínek. Takže? Jedno kolo s čárou na 70%? Pak zavřít-sloučit gymnázia do okresních měst, vybudovat internáty, otevřít hromadu nových škol bez maturity pro podčárníky. Elitáři všech zemí spojte se.
Víc překážek a latěk a selekce, toť cesta k zářným zítřkům.
Na malých městech VG "vykrádají" ze ZŠ alespoň trochu slušné děti. Berou kdekoho. To přeci není princip práce gymnázia. Navíc již svou existencí popírají celou inkluzi, kdy na VG děti nezakrytě odcházejí před zbytek často velmi problematických žáků. Z toho hlediska bych viděl spíše Vámi naznačené elitářství spíše jako vytváření ghet (na ZŠ zbudou převážně jen slabší žáci, chybí "tahouni" a vzory. Bohužel, v současné době je myšlenka VG na každém městě nad 10 000 obyvatel pro ZŠ skoro likvidační ... btw. kde v současnosti učíte - asi jste se zase tak moc s přebranými třídami nesetkal (odchází takřka 25-30%ˇžáků).
no to je hanba vás politiků pane gazdíku a to jste ještě k tomu pův povoláním učitel
"že vás haňba neošústne!"
Maturitu na gymnáziu udělá naprostá většina žáků. Je nesmysl dělat nějaké nedpodkročitelné hranice pro budoucí gymnazisty a tvrdit, že je to proto, aby se oddělili ti, kteří na maturitu nemají. Problémy u maturit mají především nástavby. Proč? Protože mají mnohem méně hodin češtiny, cizího jazyka a matematiky. Často je vyučují neaprobovaní učitelé.
Okomentovat