Pro budoucnost je klíčová schopnost empatie a sociální gramotnost, shodli se odborníci

čtvrtek 10. května 2018 ·

„Začít se musí u učitelů a u učitelů učitelů. Dnešní typ výuky už je prostě zastaralý,“ řekl Tomáš Sedláček na konferenci, která se věnovala nutným změnám ve vzdělávání v souvislosti s nástupem „čtvrté průmyslové revoluce“. Podle Sedláčka je potřeba výuku digitalizovat a zaměřit se mnohem více na praktické znalosti a prohlubování sociálních dovedností než na memorování zbytečných faktů. Reportáž přináší server Lidovky.cz.


Tomáš Sedláček (vlada.cz)
Čeští učitelé jsou dlouhodobě podhodnocení. Loňská analýza think-tanku IDEA prozradila, že platy pedagogů na středních a základních školách u nás jsou ze všech zemí OECD nejnižší. „Pokud se zvýší platy, zlepší se i přístup učitelů. Je také třeba povolit výuku expertů z branže na středních a základních školách,“ podotkl Sedláček.

Diskutéři byli za jedno i v tom, že oblastem sociálních návyků či rozvoji empatie by se mělo věnovat více času. „Neznamená to, že memorovat vůbec ne. Jde jen o to, aby nám z těch dětí pak nevyrostly mašiny na zbytečně informace, naprosto neschopné chápat ostatní lidi a rozumět tomu, jak společnost funguje,“ prohlásil Michal Mejstřík.

„Před dvaceti lety, tedy před třetí průmyslovou revolucí, by si také nikdo nedokázal představit, že počítače vytvoří nová pracovní místa, která předtím neexistovala. Já bych se nebála a počkala, co nám budoucnost přinese. Nezapomeňte, že v současnosti máme asi 220 tisíc volných pracovních míst pro 250 tisíc lidí,“ odpověděla Martina Bacíková, ředitelka Institutu ekonomického vzdělávání (INEV) a zakladatelka Ekonomické olympiády pro SŠ na dotaz, zda robotizovaný průmysl nevezme lidem práci. „Důležité ovšem je rozvíjet ty klíčové vlastnosti, jako je empatie, sociální inteligence, či schopnost promptně a kreativně reagovat na změnu situace,“ dodala.

Celý text naleznete zde

13 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
10. května 2018 v 6:33  

„Neznamená to, že memorovat vůbec ne. Jde jen o to, aby nám z těch dětí pak nevyrostly mašiny na zbytečně informace, naprosto neschopné chápat ostatní lidi a rozumět tomu, jak společnost funguje,“ prohlásil Michal Mejstřík.

Ja teda deti vidim jen obcas v ZOO, ale neprijde mi, ze by to byly "mašiny na zbytečně informace, naprosto neschopné chápat ostatní lidi a rozumět tomu, jak společnost funguje". A u vetsiny dospelaku taky tak...

Nevim jaka bude budoucnost, ale jsem spis pesimista... Proto se obavam, ze ta socialni gramotnost jde tak trochu proti te schopnosti empatie. Holt nejsem odbornik, jen obycejny vzdelanec.

Unknown řekl(a)...
10. května 2018 v 12:56  

empatie bude důležítá v bídě,nezaměstnanosti,demonstracích,rabování....
měli bycho mít předmět empatie třídního boje

Kvaternion řekl(a)...
10. května 2018 v 15:14  

A jéje, jestli se o tomhle dozví pan Motl, to zase bude tiráda. Pro takové jako on, kteří excelují v (alespoň některých) akademických předmětech, ale jejich sociální inteligence je nulová právě kvůli vrozené absenci předpokladů k sebemenší míře empatie, to zase bude "útok na podstatu vzdělání".

Brandtnerová řekl(a)...
10. května 2018 v 18:58  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Kvaternion řekl(a)...
10. května 2018 v 19:26  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Michal Komárek řekl(a)...
10. května 2018 v 19:36  

paní Brandtnerová, Kvaternion

Co kdybyste to zkusili znovu - tedy jestli chcete vést normální slušnou diskusi. Co třeba takhle doložit, tu avizovanou chybu, paní Brandtnerová? A pak na to tvrzení nějak alespoň více méně v klidu reagovat, "Kvaternione"? Děkuji! Hezký den!

Kvaternion řekl(a)...
10. května 2018 v 19:49  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Kvaternion řekl(a)...
10. května 2018 v 20:02  

Pane Komárku, já s Brandtnerovou nic znovu zkoušet nechci a nebudu, diskusi s ní není možné vést. Slíbil jsem, že na ni nebudu reagovat, pokud o mně nebude lhát, a pokud této elementární podmínce dostojí, k žádným konfliktům docházet nebude. Tím jsem na své straně ustoupil velmi daleko, ustoupit dál - tedy její lži o mně snášet - už prostě nehodlám.

Brandtnerová řekl(a)...
11. května 2018 v 14:59  

Pane Komárku, což takhle doložit, že má pan Motl nulovou sociální inteligenci. Jistě poskytl výsledky svého psychologického testu nicku Kvaternionovi, že? Příspěvek 10. května 2018 15:14 měl být smazán, protože porušuje dvě pravidla diskuze: nemá žádnou spojitost s článkem a znevažuje jiného diskutujícího. Proto jsem adekvátně zareagovala, dokonce v umírněnější podobě než Kvaternion. Vyjádřila jsem se už v jiné diskuzi: pokud bude někdo pomlouvat a urážet jiné diskutující a osoby, včetně těch, co nejsou přítomni, reagovat budu. Opět upozorňuji na vaši PODJATOST. To, co projde nickovi Kvaternionovi, neprojde ani zdaleka jiným diskutujícím. Navíc, pokud by měl Kvaternion zájem dozvědět se, kde pochybil, může se v diskuzi normálně zeptat. Jste snad (mimo to, že nad ním držíte ochranou ruku) jeho chůva?

Michal Komárek řekl(a)...
11. května 2018 v 15:21  

Paní Brandtnerová,

děkuji za zájem o kvalitu diskuse na ČŠ a kvalitu mé práce. Nebudu s Vámi ale rozvíjet "diskusi o diskusi" či o "Kvaternionovi". Hezký den!

tyrjir řekl(a)...
11. května 2018 v 16:20  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Kvaternion řekl(a)...
11. května 2018 v 19:40  

No a je to. To, že se Brandtnerová ani po explicitní výzvě pana Komárka ani nepokusila doložit svoje původní lživé tvrzení o mně, hovoří za vše, a žádnou svojí informační mlhou to nezakryje. Opravdu myslíte, pane Komárku, že s někým takovým, kdo navíc předem slibuje, že mě bude dál lživě urážet, pokud budu prokazovat lži jemu a s ním spřízněným osobám (což nazývá "pomlouváním a urážením"), má smysl "začínat znova"?

Michal Komárek řekl(a)...
11. května 2018 v 20:15  

Prostě toho vzájemnmného útočení, které nesouvisí s tématem článku, prosím zanechte. Což platí pro všechny diskutující. A není to zároveň výzva k vzájemným útokům pod rouškou jinak věcných argumentů. Děkuji! Hezký večer!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.